Hoitaja: Päivystykseen tullaan turhaan,en jaksa poistaa punkkeja ihmisiltä!
Kommentit (142)
Minä syön lääkettä missä lukee että pitää heti otta yhteys lääkäriin jos tulee tietyt oireet. No, tuli oireet ja oli tietenkin lauantaim soitin päivystykseen ja sanottiib että pakko tulla näytille. Koitin itse luikerrella siitä pois "enkö vaan voi jättää lääke ottamatta ja mennä arkena lääkäriin?". Ei kuulema onnistu, päivystykseen pitää mennä. Menin sitten ja siellä heti haukut; miksi tulit? Älä ota lääkettä, mene arkena lääkäriin.... kiitos paljon. Oli tosi kivaa kahden lapsen kanssa mennä päivystykseen kun on ulkona metrin verran lunta kuulemaan saman mitä itsekin ehdotin tuntia aiemmin puhelimessa.
Tuossa aiemmin oli aivan naulan kantaan kommentti, että kun terveyskeskusten lääkärillepääsy on romahtanut eli hoitajat ns.hoitaa puhelimessa etänä eikä koskaan potilaalla ole kiireellistä hätää, niin selvä seuraus on päivystysten ruuhkautuminen. Suomen terveydenhoitosysteemi on romahtamistilassa. Itse en pääse työterveyteen kuin satunnaisesti, nopean lääkärillepääsyn takia joudun käyttämään yksityisiä. Vituttaahan se, kun tähänkin kuntaan maksan mojovat verot.
Taitaa hoitaja unohtaa, että hän on siellä ihmisiä varten eivätkä ihmiset häntä varten.
Jos minulla on ollut kolme viikkoa kaamea flunssa ja juuri lauantaiaamuna alkaa korva vihlomaan helvetisti, en todellakaan odota maanantaihin asti vaan menen päivystyksestä hakemaan antibiootit. Sama pissatulehduksen kanssa. En myöskään odota vauvamme kanssa päiväkausia, jos hän on selkeästi sairas ja kuume korkealla.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:34"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:38"] Me soitimme esikoisen ollessa 8kk siihen avustavaan puhelimeen (?) kun vihreää rähmää oli pienellä silmässä. Käski mennä aamulla lääkäriin. Ei päivystyksessä hoideta. Seurasin lasta tunnin ja hypättiin autoon ja ajeltiin jorvin lasten päivystykseen. Sh sanoi voi mennä tunteja. Ja asenne oli mitä tänne tulitte. Siinä vaiheessa vihreää möhnää oli jo reippaasti. Odoteltiin tunti ja päästiin lääkäriin. Tämä totesi että oli hyvä että tultiin kun sen verran ärhäkkä tulehdus. Saatiin silmätippaa ja antibiootit. Silti aamulla oli silmät aamulla melkein täysin muurautuneet umpeen. Mikä lie olisi tilanne ollut jos ei olisi lääkkeitä saatu illalla. Joo, ei hengenvaarallinen tilanne mutta luottamus nollassa noihin sairaanhoitajiin ja neuvojiin. [/quote] Tuon käynnin nyt olisi voinut jättää myös seuraavalle päivällekin. [/quote] Varmaankin, mutta haista paska-asenne oli pöyristyttävin. Esikoinen kyseessä ja huoli oli suuri kun vihreää möhnää vuotaa silmästä. Ja ei ollut kiirettä päivystyksessä joten emme vieneet kenenkään kiireellisemmän aikaa. Päivystykseen en tosiaan lähde kuin pakosta. [/quote] Kyllä tuon silmätulehduksen kanssa käynti kuuluu ihan johonkin muuhun kategoriaan kuin "käynti pakosta". Moni on vain tosi herkkänahkainen kun päyvystyksessä kehotetaankin odottamaan seuraavaan päivään tai jäämään muuten vain kotiin tarkkailemaan oireita. Kaikki tuo tulkitaan usein "haista paska -asenteeksi". En ole itse hoitoalalla ollenkaan mutta jotenkin vaan tuntuu monesti siltä kun näitä juttuja lukee tai kuulee, että potilas/potilaan omainen vetää ihan tyhjästä hernettä nenään. [/quote] No tuo oli eka päivystyskeikka lapsen takia. Toinen kerta oli sit tapaturma. Siksi laitoin että menen vain pakosta. Haista paska-asenne tulee varmastikin hoitajille siitä kun niitä turhia käy niin paljon kuten mekin ilmeisesti. Ei kuitenkaan lääkärin mielestä ollut turha käynti. Muutakin oli kuin pelkkä silmätulehdus. En minä vain ea koulutuksen käyneenä tiedä mikä ei olekaan akuutti asia. Emmekä kyllä valittaneet kenellekään. Tapaturman takia jouduimme jonottamaan 4h ja kuuntelemaan puliukkojen örinöitä ja mummojen huuteluja "pitäis päästä vessaan" Julisteessa kehoitetaan lasten vanhempia rohkeasti kysymään hoitajalta jolla vihreä merkki. Hän auttaa mielellään. Koko aikana näkynyt ketään semmoista. Ei tuo haista paska-asenne varmasti hoitajista ihmisenä johdu vaan siitä kun heidät pistetään niin ahtaalle kun joka paikassa säästetään.
[/quote]
No mitä muutakin oli? Et aikaisemmin mitään tuollaista maininnut. Olet puhunut vain silmätulehduksesta ja sitten loukkaantunut, kun se ei olekaan päivystysasia.
Mä en ymmärrä, kuinka joku suostuu menemään sinne päivystykseen vapaaehtoisesti. Viimeksi parisen viikkoa sitten lapsella alkoi kova korvakipu klo 20 lauantaina. Itki kipuaan. Annoin aikuisten särkylääkettä (en siis mitään resepti vaan käsikauppatavaraa) ja sai nukuttua sen kanssa. Ei valittanut siis. Aamulla aukesi yksityinen päivystys ja mentiin sinne. Kyllä sinne päivystykseen oikeasti miettii kerran ja kaksi ennen kuin haluaa lähteä. Kerran menin tyhmyyttäni sinne lapsen kanssa yöllä klo 23 ja odotettuamme 5 (!) tuntia menin sanomaan tiskille, että lähdemme nyt kotiin ja seiskaltahan aukeaa Mehiläisen päivystys, niin mennään sinne.
Sairaanhoitopiirit eivät resurssoi tarpeeksi terveyskeskuksiin. Ensinnäkin: lääkeoikeuksia useammille hoitajille, toiseksi: terveysasema menee kiinni klo 15-16 ja perjantaisin klo 14 täällä päin, sairastaminen ei ole virkatyötä vaan lääkäreille terveysasemille myös iltapäivä ja viikonloppuaikoja esim lauantaiaamuun. Onkohan nämäkin uudistukset mahdottomia lääkäriliiton vastustuksen takia kun lääkäreiden pitää päästä silloin rahastamaan lääkäriasemille yksityisenä!? Koko systeemi on perseestä ja asenne on juuri tämä: potilas on välttämätön paha ja kuluerä eikä niin että hoitohenkilökunta ja koko systeemi toimisi potilaan edun mukaan!!!
Mun lapsi sai ison haavan nilkkaansa ulkona leikkiessä, verta tuli niin paljon että kengä oli ihan täynnä. Hätäkeskuksesta sanottiin että menkää taksilla päivystykseen. No mentiin, päästiin ilmottautumisjonon ohi ja hoitaja puhdisti haavan. Sit ooteltiin pari tuntia että haava ommeltiin. Lähtiessä sanottiin että jos tulehtuu niin tulkaa takaisin. Parin päivän päästä töistä tullessani lapsen nilkka oli turvoksissa, haavan ympärys parin sentin säteeltä tulipunainen ja haavasta tuli mätää. Lähdettiin saman tien päivystykseen (perjantai klo 17). Hoitaja ilmottautumisluukulla totes vaan "mitä te täällä teette, miks ette menneet terveyskeskukseen. Ei tässä mitään ole, menkää kotiinne". Miks ne sanoo siellä että tulkaa takaisin, jos sinne ei kuitenkaan pääse takaisin? Miten oltais voitu mennä tk:een kun se ei ole auki. Kun reilua viikkoa myöhemmin mentiin terveyskeskukseen poistattamaan tikkejä, hoitaja sanoi silloin, että haava on tulehtunut ja olisi pitänyt saada antibioottisalvaa jo silloin kun päivystyksessä käytiin märkivän haavan kanssa. Nyt melkein kaksi vuotta myöhemmin, arvella on näköä ja kokoa enemmän kuin alkuperäisellä haavalla.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 02:14"]
Kuka sinne päivystykseen sitten saa mennä? Oli vaiva mikä tahansa niin aina tuntuu, että käsketään mennä seuraavana päivänä terkkarille.
[/quote]
No mä kävin päivystyksessä kerran, kun tuli virtsatietulehdus, jota en saanut taltutettua. Se on kiireellinen tapaus, koska ilman antibioottia voi nopeasti levitä munuaisiin, jolloin jo vaaditaan sairaalahoitoa. Sain ekan antibioottiannoksen heti päivystyksessä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 06:30"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 02:37"]
Kyllä pitäis ihmisten nähdä oikeasti, mitä se työ päivystyksessä on ihan jo tämänkin ketjun vastausten perusteella. Ei siellä ole mikään tv-sarja syke menossa. "Kyllä mun punkki ja nuha on yhtä tärkeä kuin aivoverenvuoto ja sydäninfarkti!"
[/quote]
Ei aivoinfarkti kuulu päivystykseen. Äitini vietiin päivystykseen ja kuoli sen takia, kun joutui jonottamaan. Teholle olisi pitänyt suoraan viedä. Sama infarkatin kanssa, ei kanssa mennä päivytykseen jonottamaan vaan suoraan tehohoitoon! Päivytys nimenomaan on muita kiirellistä hoitoa vaativia tilanteita varten, ei hengenvaarallisia tilanteita varten.
[/quote]
Suoraan teholle? Ei sinne teholle kuule niin vaan mennä.
[/quote]
Meillä on ainakin päivystys ja ensiapu erikseen, sisäänkäynnit vierekkäin. Tässäkin varmaan haettiin sitä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 02:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 02:38"]
Olen kerran mennyt päivystykseen ja jouduin ensin vastaanottotiskillä selittämään vaivani. Oletan, että jos hoitaja siinä ei olisi todennut kipujani tarpeeksi pahoiksi, olisi hän ehkä lähettänyt minut kotiin.
Jos siis vastaanottovirkailija toteaa, että punkkipotilas tarvitsee apua, niin sillä varsinaisen toimenpiteen tekevällä hoitajalla ei pitäisi olla nokan koputtamista.
[/quote]
Öh... Nokan koputtamista? Tässähän on vain tuotu esiin, että ihmiset hakeutuvat mitä mitättömimmistä syistä päivystykseen. Kuka tahansa sairaanhoitaja on kykenevä alustavaan triagearvioon, eli arvioimaan hoidon kiireellisyyttä, etenkin punkin poistattamisessa :D hei haloo...
[/quote]
Hei haloo itsellesi. Tämän ketjun otsikko on "Hoitaja: Päivystykseen tullaan turhaan,en jaksa poistaa punkkeja ihmisiltä!" Viittaa siis siihen, että hän on joutunut sellaista tekemään.
Mutta eihän hän joudu poistamaan punkkeja, jos vastaanottovirkailija ei sellaisia potilaita hänelle lähetä. Syyttäköön siis vastaanottoa, jos niin käy, eikä potilasta.
Mitäpä tekee? Nilkka on kipeä, turvonnut. koetan soittaa lääkärille. Vastaus: ei ole vapaita aikoja, soita kahden viikon päästä uudelleen. On ollut ennenkin, eikä se oikein päivystysasia ole, mutta kerran kun en pysty astumaan ollenkaan, soitan päivystävälle hoitajalle, että voiko tulla kun tavislääkärillä ei ole aikoja. Kerran se on vanha vaiva, niin ei sen takia kannata päivystykseen tulla. Nilkkani on nyt ollut monta vuotta kipeä, enkä ole päässyt sen takia lääkäriin. Yksityiselle ei ole varaa ja olen tottunut tähän, että ajoittain nilkka vaan on turvoksissa ja en voi kävellä tai ajaa autoa, itsehoidolla sitä hoidan. Turvotus ei ole laskenut vuosiin. Töissä käyn kyllä, mutta meillä ei ole lääkäripalveluja työterveyshuollossa mukana.
Tiesitkö että virustaudit saavat usein liitännäisiksi tai jälkitaudeiksi bakteeri-infektioita? Poskiontelotulehduksia, keuhkokuumetta, korvatulehdusta...? Se että korva punoittaa virustaudin aikana on normaalia, eikä vaadi ab-hoitoa. Mutta jos selkeästi nähdään että tärykalvon takana on märkää/nestekertymää ja potilas kovin kipeä ja pitkään sairastanut, on täysin perusteltua syödä antibioottokuuri.
Ja mikä ihme tuo wt-viittaus tässä oikein oli?!
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:35"]
Taitaa hoitaja unohtaa, että hän on siellä ihmisiä varten eivätkä ihmiset häntä varten.
Jos minulla on ollut kolme viikkoa kaamea flunssa ja juuri lauantaiaamuna alkaa korva vihlomaan helvetisti, en todellakaan odota maanantaihin asti vaan menen päivystyksestä hakemaan antibiootit. Sama pissatulehduksen kanssa. En myöskään odota vauvamme kanssa päiväkausia, jos hän on selkeästi sairas ja kuume korkealla.
[/quote]
Antibiootit auttaakin tosi paljon virusperäiseen tautiin... Toivottavasti lekuri edes hoksaa määrätä placeboa näille wt-henkilöille.
[/quote]
Huono.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 17:05"]
Hoitajana ärsyttää huomiohakuiset ihmiset jotka itse viiltää kädet auki ja tulee sitten päivystykseen vinkumaan paikkausta ja viemään resursseja oikeilta potilailta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:14"]Täällä vingutaan kun jonot ok niin pitkät ja sanaan aikaan vingutaan, kun päivystyksessä pitäisi saaa käydä millä asialla tahansa. Ristiriitaa? Eiköhän se hoitaja puhunut pikku jutuista joten miksi ihmeessä täällä selitetään suu vaahdossa jostain pahoista murtumista? On helppo esittää kaikkitietävää kun on potilaana yhden tai kaksi kertaa käynyt päivystyksessä. Siellä hoidossa kun makaa niitä infarkti, palovamma, keuhkoembolia yms potilaita niin hieman on koominen ristiriita kun lähellä karjuu punkinpuremaansa se sankari. [/quote] Uskon, että hoitajia turhauttaa se, että he oikeasti haluaisivat pelastaa sen jonkun hengen, mutta aikaa menee niihin asioihin, jotka voisi hoitaa seuraavana päivänä muualla kuin päivystyksessä. Edellä sh kirjoitti, että on hyvä syy mennä päivystykseen, koska maallikkona ei tiedä ja on huoli. Niin, voisiko sille tietämättömyydelle ja uusavuttomuudelle tehdä jotain? Aloituksen jutun hoitaja ihmetteli juuri niitä. Samaa ihmetellään hätäkeskuksessa, pelastuslaitoksella, poliisissa jne.
[/quote]
Olisko sinulla joku ratkaisu sitten mielessä? Sen sijaan että "uusavuttomuutta" ihmetellään, onko ihmettelijöillä olemassa joku keino mitä asialle tulisi tehdä? Kun se päivittely ja somessa huokailu ei ole kovinkaan hedelmällistä.
Kärjistetysti sanottuna tämä ei ole asiakkaan, vaan terveydenhuollon ongelma. Sieltä sen ratkaisun tulisi löytyä. Lisätäänkö ilmaista puhelinneuvontaa? Markkinoidaanko sitä ihmisille aktiivisemmin? Pitääkö triage-toimintaa kehittää? Rankemmalla kädellä käännyttää asiakkaita neuvonnan jälkeen kotiin? Tulisiko päivystyksessä olla 27/7 hoitajanvastaanotto, mistä saisi nopeasti apua ja ohjausta tilanteissa joissa ei tarvita lääkäriä? Lisätäänkö neuvoloissa ohjausta miten toimia lapsen sairastuessa? Nettiin päivystävä lääkäri ja hoitaja vastaamaan ihmisille, neuvomaan ja pohtimaan pärjäisikö annetuilla ohjeilla aamuun saakka kotona?
Mitä ne keinot on, joilla tilannetta saataisiin helpotettua?!
En jaksanut lukea yhtään viestiä tästä ketjusta, mutta tuli vaan mieleen eilen kun olin aikuisen lapseni mukana päivystyksessä. Lapseni oli siellä siksi että hänellä oli angiina ja korkea kuume ja tarvi sairaustodistuksen eiliselle päivälle, koska hänellä olisi ollut työpäivä, mutten olisi tietysti käynyt vasta tänään omalla terveysasemalla. Hänestä kyllä myös näki päällepäin että ei ole kunnossa, vaan todella väsyneen ja kipeän näköinen.
Mutta siinä kun seurailin reilun tunnin porkukkaa mitä ovesta lappoi sisälle, niin suurin osa oli aivan saman näköisiä ja olisia kuin missä tahansa marketissa olevat asiakkaat. Ulkoisesta olemuksesta ei voinut sanoa mikä ketäkin ja miksi heidän pitää olla päivystyksessä, eikä asiansa voinut odottaa seuraavaan päivään omalle terveysasemalle.
Eräs tuttu sh päivystyksestä totesi kerran että 70% heidän asiakkaistaan on turhia ja jos päihteet katoasi markkinoilta, niin nykyisen kaltaista terveyskeskuspäivystystä ei tarvittaisi lainkaan. Eilisen perusteella en epäile hetkeäkään, etteikö näin olisi.
Varmasti totta toinen puoli, mutta sä et oikeasti voi kaikkia vaivoja nähdä ulospäin. Itse olen mm istunut päivystyksessä täysin normaalin näköisenä, ja suolistoni vuoti reilusti verta. Vessassa kävin melko tiuhaan, jos sitä joku ulkopuolinen olisi kytännyt. Kipuja ei ollut kuitenkaan. Osastohoitoa vaativa vaiva.
Samoin olen juhannuksena istunut täysin terveenoloisen lapseni kanssa päivystyksessä, kun hänellä nousi punkinpureman kohdalle laaja rengasihottuma. Antibioottikuuri saatiin ja lähdettiin jatkamaan juhannuksen viettoa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:25"]
En jaksanut lukea yhtään viestiä tästä ketjusta, mutta tuli vaan mieleen eilen kun olin aikuisen lapseni mukana päivystyksessä. Lapseni oli siellä siksi että hänellä oli angiina ja korkea kuume ja tarvi sairaustodistuksen eiliselle päivälle, koska hänellä olisi ollut työpäivä, mutten olisi tietysti käynyt vasta tänään omalla terveysasemalla. Hänestä kyllä myös näki päällepäin että ei ole kunnossa, vaan todella väsyneen ja kipeän näköinen.
Mutta siinä kun seurailin reilun tunnin porkukkaa mitä ovesta lappoi sisälle, niin suurin osa oli aivan saman näköisiä ja olisia kuin missä tahansa marketissa olevat asiakkaat. Ulkoisesta olemuksesta ei voinut sanoa mikä ketäkin ja miksi heidän pitää olla päivystyksessä, eikä asiansa voinut odottaa seuraavaan päivään omalle terveysasemalle.
Eräs tuttu sh päivystyksestä totesi kerran että 70% heidän asiakkaistaan on turhia ja jos päihteet katoasi markkinoilta, niin nykyisen kaltaista terveyskeskuspäivystystä ei tarvittaisi lainkaan. Eilisen perusteella en epäile hetkeäkään, etteikö näin olisi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 02:25"]Voit mennä päivystykseen, jos olisi oletettavaa, että seuraavan yön aikana sinä kuolisit ilman hoitoa tai kärsisit epäinhimillisistä kivuista, tai vaivasi pahenisi niin paljon että eloonjäämisennusteesi/sen hoitamisennuste heikkenisi merkittävästi. Tällaisia tilanteita ovat esim. pienen lapsen hengenahdistus, aivoverenvuoto, avomurtuma, munuaisaltaan tulehdus, akuutti psykoosi, jne.
[/quote]
Harva maallikko osaa diagnosoida itseään kovin hyvin, saati laatia ennustetta. Monet myös panikoivat, jolloin vaiva tuntuu pahemmalta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:38"]
Varmasti totta toinen puoli, mutta sä et oikeasti voi kaikkia vaivoja nähdä ulospäin. Itse olen mm istunut päivystyksessä täysin normaalin näköisenä, ja suolistoni vuoti reilusti verta. Vessassa kävin melko tiuhaan, jos sitä joku ulkopuolinen olisi kytännyt. Kipuja ei ollut kuitenkaan. Osastohoitoa vaativa vaiva.
Samoin olen juhannuksena istunut täysin terveenoloisen lapseni kanssa päivystyksessä, kun hänellä nousi punkinpureman kohdalle laaja rengasihottuma. Antibioottikuuri saatiin ja lähdettiin jatkamaan juhannuksen viettoa.
[/quote]
Olis siellä varmaan oikeastikkin välitöntä hoitoa vaativia asiakkaita, mutta suurin osa oli ihan varmasti turhia. Tai mistä minä tiedän, mutta siltä se näytti ja samaa kerrotaan myös julkisesesti terveyspalvelun tuottajan taholta, joten eiköhän tuo minun havaintoni ole aika oikea. Itse kun olen käynyt päivystyksessä, niin se on kyllä yleensä myös näkynyt ulospäin, on ollu suuria tikattavia haavoja tai kerran oli selkä niin jumissa että ei voinut olla missään asennossa, kun iski lihaskramppeja.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:38"] Me soitimme esikoisen ollessa 8kk siihen avustavaan puhelimeen (?) kun vihreää rähmää oli pienellä silmässä. Käski mennä aamulla lääkäriin. Ei päivystyksessä hoideta. Seurasin lasta tunnin ja hypättiin autoon ja ajeltiin jorvin lasten päivystykseen. Sh sanoi voi mennä tunteja. Ja asenne oli mitä tänne tulitte. Siinä vaiheessa vihreää möhnää oli jo reippaasti. Odoteltiin tunti ja päästiin lääkäriin. Tämä totesi että oli hyvä että tultiin kun sen verran ärhäkkä tulehdus. Saatiin silmätippaa ja antibiootit. Silti aamulla oli silmät aamulla melkein täysin muurautuneet umpeen. Mikä lie olisi tilanne ollut jos ei olisi lääkkeitä saatu illalla. Joo, ei hengenvaarallinen tilanne mutta luottamus nollassa noihin sairaanhoitajiin ja neuvojiin. [/quote] Tuon käynnin nyt olisi voinut jättää myös seuraavalle päivällekin. [/quote] Varmaankin, mutta haista paska-asenne oli pöyristyttävin. Esikoinen kyseessä ja huoli oli suuri kun vihreää möhnää vuotaa silmästä. Ja ei ollut kiirettä päivystyksessä joten emme vieneet kenenkään kiireellisemmän aikaa. Päivystykseen en tosiaan lähde kuin pakosta.
[/quote]
Kyllä tuon silmätulehduksen kanssa käynti kuuluu ihan johonkin muuhun kategoriaan kuin "käynti pakosta".
Moni on vain tosi herkkänahkainen kun päyvystyksessä kehotetaankin odottamaan seuraavaan päivään tai jäämään muuten vain kotiin tarkkailemaan oireita. Kaikki tuo tulkitaan usein "haista paska -asenteeksi".
En ole itse hoitoalalla ollenkaan mutta jotenkin vaan tuntuu monesti siltä kun näitä juttuja lukee tai kuulee, että potilas/potilaan omainen vetää ihan tyhjästä hernettä nenään.
[/quote]
No tuo oli eka päivystyskeikka lapsen takia. Toinen kerta oli sit tapaturma. Siksi laitoin että menen vain pakosta.
Haista paska-asenne tulee varmastikin hoitajille siitä kun niitä turhia käy niin paljon kuten mekin ilmeisesti. Ei kuitenkaan lääkärin mielestä ollut turha käynti. Muutakin oli kuin pelkkä silmätulehdus. En minä vain ea koulutuksen käyneenä tiedä mikä ei olekaan akuutti asia. Emmekä kyllä valittaneet kenellekään.
Tapaturman takia jouduimme jonottamaan 4h ja kuuntelemaan puliukkojen örinöitä ja mummojen huuteluja "pitäis päästä vessaan"
Julisteessa kehoitetaan lasten vanhempia rohkeasti kysymään hoitajalta jolla vihreä merkki. Hän auttaa mielellään. Koko aikana näkynyt ketään semmoista.
Ei tuo haista paska-asenne varmasti hoitajista ihmisenä johdu vaan siitä kun heidät pistetään niin ahtaalle kun joka paikassa säästetään.