KL: Sähköauton latausajat viisinkertaistuivat -15 asteessa
"Latauskokeilut aloitettiin Hyundain kanssa Hämeenlinnan 350 kilowatin tehoisella Ionityn asemalla. Ensimmäisellä kerralla 60 prosentin akkuvaraustasossa aloitettu lataaminen ylsi vain 40 kilowatin huipputehoon"
"Toisella kerralla puolen tunnin akunlämmittelyajon ja 20 minuutin lataamisen jälkeen Ioniq 5 vastaanotti 40 prosentin akkuvarauksen lähtötasosta latausta heikolla 59 kilowatin teholla."
Tämä oli siis artikkelin ainoa testi -15 asteessa, muut oli nolla tai plussakelissä.
Valmistajan mukaan tukee 220kW, eli kylmällä akulla latausteho oli vain 18% luvatusta, ajon jälkeen lämmeneen akunkin latausteho -15 asteessa vain 27% luvatusta. Kun latausteho jopa alle viidenneksen luvatusta, latausajat viisinkertaistuvat.
Eli pakkasessa latausajat huomattavasti pitempiä kuin luvattu. Se "20min" pikalataus matkan varrella onkin talvella reilusti yli tunnin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tehdaskin-huolissaan-kian-ja-hyundai…
Kommentit (87)
Eihän nuo kesälläkään pääse luvattuihin arvoihin joten ihan viisinkertaistumisesta ei voida puhua. Kesällähän se valmistajan ilmoittama 20min on ehkä oikeasti 40min, talvella sama lataus helposti 1h30min.
Mutta vähintäänkin tuplaantuu latausajat talvella.
Eli teoreettisiin arvoihin nähden viisinkertaistuivat. Huomaa kuitenkin ette kesälläkään pääse teoreettisiin arvoihin, kestää se kesälläkin helposti tuplaten mitä tiedoissa ilmoitettu.
Ei mitään järkeä autossa jota voi käyttää vaan kesällä.
"Valmistajan mukaan tukee 220kW, eli kylmällä akulla latausteho oli vain 18% luvatusta"
Tuo on hetkellinen maksimiteho juuri tietyllä akun varaustasolla ja optimaalisissa olosuhteissa. Käytännössä se ei ole lainkaan sama kuin se maksimiteho jolla akkua voidaan ladata. Realistiset pidempiaikaiset huipputehot ovat luokkaa 150-160 kW. Ja tämäkin vai tietyllä osalla akun latauskäyrää.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä autossa jota voi käyttää vaan kesällä.
Miksi sitä voisi käyttää vain kesällä? Suurin osa latauksista tapahtuu kotona jolloin hitaammilla lataustehoilla ei ole merkitystä. Tuolla on merkitystä lähinnä jollekin kaupparatsulle jonka pitää päästä ajamaan 500 km mhdollisimman nopeasti ilman taukoja.
Jos näiden akkujen lämpötila on miinuksella, niitä ei saisi edes ladata. Akku pitää esilämmittää ensin plussalle ja sitten latausvirta pitää ne plussalla koko latauksen ajan. Siispä pakkasella sähköauto pitää ladata pian ajon jälkeen, jotta akku olisi vielä plussan puolella.
Ahhahah! Diesel-audin tankkausaika taas lyhenee kovalla pakkasella, kun ei viitsi minuuttia pidempään pumpulla seisoa. Mutta sepä ei haittaa mitään, koska minuutissakin pistoolista virtaa niin paljon löpöä tankkiin, että sillä ajaa jo satoja kilometrejä. Ja ajaa muuten ihan eri mukavuustasollakin.
Älkää nyt hyvät ihmiset laittako rahojanne p*skaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos näiden akkujen lämpötila on miinuksella, niitä ei saisi edes ladata. Akku pitää esilämmittää ensin plussalle ja sitten latausvirta pitää ne plussalla koko latauksen ajan. Siispä pakkasella sähköauto pitää ladata pian ajon jälkeen, jotta akku olisi vielä plussan puolella.
Huomaatko että ensimmäinen ja toinen lauseesi ovat hieman ristiriidassa? Miksi auto pitäisi ladata heti ajon jälkeen jos akun voi aina esilämmittää lämpimäksi?
Vierailija kirjoitti:
Eli se 20min kahvitauko onkin talvella oikeasti 1h40min kahvitauko.
Entäs sitten, kun ABC:lle tulee letka autoja "tankille"?
Ja ei tarvitse Hangosta Utsjoelle ajaa, että matkalla pitää ladata...
Jos auton toimintasäteeksi luvataan 350km, se on talvella n. 150km, lähdepä Oulun nurkilta käymään vaikka Seinäjoella...
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä autossa jota voi käyttää vaan kesällä.
Onhan aina ollut kesäautoja. Rantakirput yms. Onhan myös moottoripyörät ja kelkat kausivehkeitä. Isojen poikien harrastuksia. Miksi ei egoloooginen vihreä sähköauto?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä autossa jota voi käyttää vaan kesällä.
Osta halpa sähköauto kesäautoksi vain 70 000 €!
Hieno kun yhtä latausasemaa kohti on esim. 40 autoa jonossa
Tavallinen suomalaisen auton hankintabudjetti on 3000€.
No jos se Sari sairaanhoitaja nyt vaihtaa vanhan Corollansa sähköautoon ja venyttää budjetin 8000 euroon.
OYS:ssa työskentelevä Sari lähtee joulun viettoon kotiseudulleen Jalasjärvelle uudenkarhealla(suomalaiseen autokantaan/suomalaiseen maksukykyyn nähden) sähköautollaan tavallisessa 10-20 asteen pakkaskelissä.
Kuinkahan käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä autossa jota voi käyttää vaan kesällä.
Onhan aina ollut kesäautoja. Rantakirput yms. Onhan myös moottoripyörät ja kelkat kausivehkeitä. Isojen poikien harrastuksia. Miksi ei egoloooginen vihreä sähköauto?
Niin, sehän on erittäin egoloooogista ostaa uusi auto jo olemassa olevan polttomoottorilaitteen LISÄKSI.
Ihan yhtä ekologista, kuin se, että mun pitäisi ajaa tuo mun täysin toimiva diesel-auto paaliin ja tilata uusi sähköauto. Minun järki kyllä sanoo, että on ekologisempaa ensin käyttää se nykyinen loppuun ja sitten vasta ostaa uusi. Varsinkin, kun siinä on ihan nykyaikainen dieselmoottori, jonka päästöt ovat oikeasti todella pienet.
Pahimmassa tapauksessa veisin auton romikselle, josta se myytäisi eteenpäin, tilanteessa jossa meillä ei olisi enää sille markkinaa (koska sähköauto best), niin se myytäisi ulkomaille. Esim Afrikkaan, johon suurin osa niistä meidän muistakin tosi vanhoista autoista menee. Maasta poistuttuaan ne ilmeisesti jotenkin mystisesti lakkaavat kokonaan saastuttamasta, koska sillä tavoin päästöongelma poistuu.
Tälläisellä normaalijärjellä varustettu ihminen ei tätä logiikkaa oikein meinaa ymmärtää. Varmaan pitäis olla jotenkin erityisen älykäs tai jotain...
Ihmiset on aina yhtä kujalla ihan tavallisimmistakin termodynamiikkaan ja sähköön liittyvistä asioista ja sitten suureen ääneen paskalehdistö näistä vouhkaa ja ihmiset on ihan hämmentyneitä ja kauhuissaan kun nyt on huijattu.
En jaksa ymmärtää, miten fysiikan lait on niin vieraita osalle, kun kaikki käy täällä kuitenkin kouluja ja kirjastot sekä nettikin meillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä autossa jota voi käyttää vaan kesällä.
Miksi sitä voisi käyttää vain kesällä? Suurin osa latauksista tapahtuu kotona jolloin hitaammilla lataustehoilla ei ole merkitystä. Tuolla on merkitystä lähinnä jollekin kaupparatsulle jonka pitää päästä ajamaan 500 km mhdollisimman nopeasti ilman taukoja.
Meiltä on helsinkiin yli 500km, Leville 700km enkä todellakaan halua siihen matkalle tunnin taukoa sen takia että autolla ei pääse...
En vastusta sähköautoja.
Se, mitä vastustan, on pakkopolitiikka sähköautoiluun siirtymisessä.
Suomessa vanha diesel tai bensa-auto on suurelle joukolle autoilijoita ainoa mahdollisuus, Suomessa auto on monelle välttämättömyys.
Nyt jo polttoaineen hintojen nousu on johtanut paikoin työvoimapulaan.
Assburger kirjoitti:
Tavallinen suomalaisen auton hankintabudjetti on 3000€.
No jos se Sari sairaanhoitaja nyt vaihtaa vanhan Corollansa sähköautoon ja venyttää budjetin 8000 euroon.
OYS:ssa työskentelevä Sari lähtee joulun viettoon kotiseudulleen Jalasjärvelle uudenkarhealla(suomalaiseen autokantaan/suomalaiseen maksukykyyn nähden) sähköautollaan tavallisessa 10-20 asteen pakkaskelissä.
Kuinkahan käy?
Oman kokemukseni mukaan 4 asteen pakkasessa kulutus on 20 kWh satasella pitkillä matkoilla. Suurteholaturi antoi noissa oloissa 65 kW, auto ottaisi 125. Matka ei latauksen takia hidastunut yhtään, koska lataus tapahtui jouluostosten yhteydessä.
30 asteen pakkasessa ei ole tullut ajeltua Hangosta Nuorgamiin 2500 kg:n peräkärrikuorman kansss millään käyttövoimalla. Jos tuollainen tarve tulee, vuokraan siihen soveltuvan auton.
Eli se 20min kahvitauko onkin talvella oikeasti 1h40min kahvitauko.