KL: Sähköauton latausajat viisinkertaistuivat -15 asteessa
"Latauskokeilut aloitettiin Hyundain kanssa Hämeenlinnan 350 kilowatin tehoisella Ionityn asemalla. Ensimmäisellä kerralla 60 prosentin akkuvaraustasossa aloitettu lataaminen ylsi vain 40 kilowatin huipputehoon"
"Toisella kerralla puolen tunnin akunlämmittelyajon ja 20 minuutin lataamisen jälkeen Ioniq 5 vastaanotti 40 prosentin akkuvarauksen lähtötasosta latausta heikolla 59 kilowatin teholla."
Tämä oli siis artikkelin ainoa testi -15 asteessa, muut oli nolla tai plussakelissä.
Valmistajan mukaan tukee 220kW, eli kylmällä akulla latausteho oli vain 18% luvatusta, ajon jälkeen lämmeneen akunkin latausteho -15 asteessa vain 27% luvatusta. Kun latausteho jopa alle viidenneksen luvatusta, latausajat viisinkertaistuvat.
Eli pakkasessa latausajat huomattavasti pitempiä kuin luvattu. Se "20min" pikalataus matkan varrella onkin talvella reilusti yli tunnin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tehdaskin-huolissaan-kian-ja-hyundai…
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä autossa jota voi käyttää vaan kesällä.
Mutta monella on kesäauto. Minulla on isolohko amerikanrauta, mutta onko se järkiauto, onkin sitten eri asia. Sähköinen kesäauto saattaisi olla järkiauto, jos autokannan sähköistäminen olisi aloitettu riittävästä latausinfrasta. Nyt mennään perse edellä puuhun.
Tässä on yksi firma, joka työllistää tilapäistä väkeä n. 6kk/vuodessa.
Bisneksen kannattavuus mahdolistaa n. 10€ tuntipalkan maksamisen. Kausityövoimaa tulee n. 60km säteellä, julkista liikennettä ei ole.
Nyt näyttäisi siltä, että polttoainekustannukset ovat nousseet tasolle, jolla suomalainen väki ei tule enää töihin.
Palkan nosto on pois suljettu, mutta ukrainalaisia olisi tulossa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vaan ole varaa enää ajaa bensalla. Se jää rikkaiden harrastukseksi.
Jos tähän huomioi nyt sen että päästökauppa nostaa bensa ja dieselin hintaa n. 30%Meillä ainakin sähkö maksaa tällä hetkellä alle 0,13e / kWh.
Tänään kun ajeltiin paljon ympäri pääkaupunkiseutua meni 10kwh eli 1,3e.Bensalla tuohon vastaavaan olisi mennyt uusilla hinnoilla 12 e.
Jos otetaan huomion se että bensa-autojen hinnat romahtavat 2026 jälkeen kun bensan hinta nousee päästökaupan takia ja bensa-autojen valmistus on alkanut jo vähentyä niin tottakai Tesla tulee kymmenessä vuodessa halvemmaksi kuin 20 000e ostohinnaltaan halvempi bensa-auto.
Jos ajaa 30 000 vuodessa
sähköt vuodessa 562e
bensat 5200e /vuosi ( kun päästökauppa on nostanut hintaa 30%)Kymmenessä vuodessa bensoihin menee yli 46 000 e enemmän ja bensa-auton arvokin laskee. Kukaan ei osta enää vuonna 2032 vanhaa bensa-autoa. Sellaisia ei edes myydä tuolloin enää ja kaupungeissa sillä tuskin saa edes ajaa.
Sähköllä ajaminen on kyllä halvempaa. Kyllä 45 000 euron säästöllä voi kerran vuodessa ladata vähän hitaamminkin.
Joo. Näin se laskelma taitaa olla.
Meille tuo lataus ei ole ongelma kun auto on koko ajan töpselissä.
Boomerit palstalla ei vaan tajua ettei sähköauton akku ole sama kuin bensatankki joka ensin ajetaan tyhjäksi ja sitten täytetään jollain asemalla.
Sähköauto pidetään töpselin päässä kotona kun ei ajeta ja akkua täytetään normisti vaan 80%. Ennen pitempää reissua akkua täytetään enemmän.
Tätä latausta voi ohjata puhelimella helposti.
Ja matkalla kun pysähdytään lataamaan auto ja akku on lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Eli se 20min kahvitauko onkin talvella oikeasti 1h40min kahvitauko.
Paitsi että latausasemalla on monta autoa sinua ennen ja heilläkin kestää ihan pikkuisen kauempaan...
Vierailija kirjoitti:
Ahhahah! Diesel-audin tankkausaika taas lyhenee kovalla pakkasella, kun ei viitsi minuuttia pidempään pumpulla seisoa. Mutta sepä ei haittaa mitään, koska minuutissakin pistoolista virtaa niin paljon löpöä tankkiin, että sillä ajaa jo satoja kilometrejä. Ja ajaa muuten ihan eri mukavuustasollakin.
Älkää nyt hyvät ihmiset laittako rahojanne p*skaan!
Olet varmaan itse ajanut joskus sähköautoa kun jaat täällä asiantuntemustasi ?
Oletko myös joskus ladannut ? Mitähän autoa ja milloin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että latausasemalla on monta autoa sinua ennen ja heilläkin kestää ihan pikkuisen kauempaan...
Tiedäkö.
Meillä on sähköauto ja en tiedä onko asemalla jonoa vai ei koska emme ole ajaneet kahteen vuoteen yli 300km emmekä ole koskaan ladanneet millään asemalla vaan aina vaan kotona ja mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäkö.
Meillä on sähköauto ja en tiedä onko asemalla jonoa vai ei koska emme ole ajaneet kahteen vuoteen yli 300km emmekä ole koskaan ladanneet millään asemalla vaan aina vaan kotona ja mökillä.
Minä...minä...minä...minä en...
Onkohan kaikki Muumit laaksossa saattaa olla, että kaikki autoilijat eivät aja niin kuin sinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäkö.
Meillä on sähköauto ja en tiedä onko asemalla jonoa vai ei koska emme ole ajaneet kahteen vuoteen yli 300km emmekä ole koskaan ladanneet millään asemalla vaan aina vaan kotona ja mökillä.Minä...minä...minä...minä en...
Onkohan kaikki Muumit laaksossa saattaa olla, että kaikki autoilijat eivät aja niin kuin sinä!
Niin millä sähköautolla sinä ajat kun jaat täällä viisauttasi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäkö.
Huoh... ei jaksa vääntää rautalangasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäkö.
Meillä on sähköauto ja en tiedä onko asemalla jonoa vai ei koska emme ole ajaneet kahteen vuoteen yli 300km emmekä ole koskaan ladanneet millään asemalla vaan aina vaan kotona ja mökillä.Minä...minä...minä...minä en...
No en kyllä tiedä yhtään sähköautoilijaa joka ei lataisi kotonaan.
Tämän sähköautoilun ymmärtäminen vaatii boomereilta vähän ajattelutavan muutosta.
Palstalla luullaan että sähköauton akkua tankataan normisti kuten bensatankkia jollain asemalla.
Se ei ole niin. Sähköauto pidetään töpselissä, latausta ohjataan puhelimella ja normaalisti akussa ei edes pidetä latausta kuin 80%.
Superchargereilla käydään jos ajetaan yli 300-500km kerralla.
Suomalaisen keskimääräinen ajo /päivä on 50km.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on aina yhtä kujalla ihan tavallisimmistakin termodynamiikkaan ja sähköön liittyvistä asioista ja sitten suureen ääneen paskalehdistö näistä vouhkaa ja ihmiset on ihan hämmentyneitä ja kauhuissaan kun nyt on huijattu.
En jaksa ymmärtää, miten fysiikan lait on niin vieraita osalle, kun kaikki käy täällä kuitenkin kouluja ja kirjastot sekä nettikin meillä on.
Olen ihmetellyt samaa. Sitten toinen porukka joka on kujalla on ne, jotka haluavat suomalaisille sähköauton. Kas kun ei halua samanlaisia taloja mitä lämpimämmissä maissa on, sillä siellä ei mene lämmitykseen niin paljoa energiaa. Kaunis ajatus on useimmin huono kuin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vaan ole varaa enää ajaa bensalla. Se jää rikkaiden harrastukseksi.
Jos tähän huomioi nyt sen että päästökauppa nostaa bensa ja dieselin hintaa n. 30%Meillä ainakin sähkö maksaa tällä hetkellä alle 0,13e / kWh.
Tänään kun ajeltiin paljon ympäri pääkaupunkiseutua meni 10kwh eli 1,3e.Bensalla tuohon vastaavaan olisi mennyt uusilla hinnoilla 12 e.
Jos otetaan huomion se että bensa-autojen hinnat romahtavat 2026 jälkeen kun bensan hinta nousee päästökaupan takia ja bensa-autojen valmistus on alkanut jo vähentyä niin tottakai Tesla tulee kymmenessä vuodessa halvemmaksi kuin 20 000e ostohinnaltaan halvempi bensa-auto.
Jos ajaa 30 000 vuodessa
sähköt vuodessa 562e
bensat 5200e /vuosi ( kun päästökauppa on nostanut hintaa 30%)Kymmenessä vuodessa bensoihin menee yli 46 000 e enemmän ja bensa-auton arvokin laskee. Kukaan ei osta enää vuonna 2032 vanhaa bensa-autoa. Sellaisia ei edes myydä tuolloin enää ja kaupungeissa sillä tuskin saa edes ajaa.
Sähköllä ajaminen on kyllä halvempaa. Kyllä 45 000 euron säästöllä voi kerran vuodessa ladata vähän hitaamminkin.
Siis maksaako bensalla ajaminen jopa 46 000e enemmän 10 vuodessa kuin sähköllä ajaminen ?
Eli sähköauto voisikin maksaa sen verran enemmän ? Miksi sitten ajaa jollain surkealla tekniikaltaan vanhentuneella bensa-autolla kun se on kallistakin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäkö.
Onkohan kaikki Muumit laaksossa saattaa olla, että kaikki autoilijat eivät aja niin kuin sinä!No en kyllä tiedä yhtään sähköautoilijaa joka ei lataisi kotonaan.
Tämän sähköautoilun ymmärtäminen vaatii boomereilta vähän ajattelutavan muutosta.
Palstalla luullaan että sähköauton akkua tankataan normisti kuten bensatankkia jollain asemalla.
Se ei ole niin. Sähköauto pidetään töpselissä, latausta ohjataan puhelimella ja normaalisti akussa ei edes pidetä latausta kuin 80%.
Superchargereilla käydään jos ajetaan yli 300-500km kerralla.
Suomalaisen keskimääräinen ajo /päivä on 50km.
Tämä kommenttisi kertoo jo kaiken tarvittavan:
No en kyllä tiedä yhtään sähköautoilijaa joka ei lataisi kotonaan.
Entäpä ne muutamat Suomalaiset, jotka asuvat taloyhtiöissä missä he lataavat, kuten Narsisti Seppo joka ei näe mitään muuta kuin oman elämänsä...
Toimittaja olettaa että latausaseman töpselistä tulisi aina ulos se maksimiteho mitä aseman kylkeen on teipattu.
Näin ei välttämättä ole alkuunkaan. Aseman ylläpitäjä ei välttämättä ole mitoittanut sulakkeitaan sen mukaan että joka asemalta saisi yhtäaikaa ulos täydet tehot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäkö.
Mitä, eivätkö kaikki sahaakaan Hangon ja Nuorgamin väliä päivittäin kahden tonnin peräkärryn kanssa? Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Aika kallis ja hankala kakkosautoksi. En jaksais ihmetellä aina jonnekin mennessä että mihinköhän sen saisi lataukseen. Kehitystä pitäis aika paljon tapahtua vielä, ollaan alkutekijöissä näiden vehkeiden kanssa
Köyhistä kaikki tuntuu kalliilta. Hevosella pääsee ja rahalla saa.
Jokainen ostaa semmoisen auton kuin omiin ajotarpeisiin ja budjettiin sopii, OK?
Kyrsishän se jos pakkasella polttoainepumpulla tulis vaan pikkuinen noro sieltä pistoolista.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ostaa semmoisen auton kuin omiin ajotarpeisiin ja budjettiin sopii, OK?
Käy minulle. Oma valintani on sähköauto. Ei valittamista.
Turhaan oletat ajavasi halvalla sähköautolla...
Laskusi menevät uusiksi, kun kadotetut autoverot otetaan sähköautoilusta...