Kirsta Kiuru saa vauvan, talven ihana ihme!
Kommentit (1112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki tekevät nykyään vanhana lapsia?? Suuret riskit, joita ei moni tajua.
Tiedoksi sinulle; lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Aina tämä ei syystä tai toisesta onnistu ideaali-iässä. Olen todella onnellinen, että vuosikausien odottamin jälkeen tämä onnistui. Sydämestäni toivotan onnea Kristalle ja hänen miehelleen!
Kyllä niitä tuossa iässä nimenomaan tehdään, lääketieteen avustuksella.
Paljon tuota vanhempanakin on raskaaksi tultu luomusti. Aina on niitä, jotka pystyvät raskautumaan vanhana. Nainen voi tulla raskaaksi vaihdevuosiin saakka. Vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana. Minunkin tätini sai aikanaan vauvan 49-vuotiaana luomusti. Tämä ei tietenkään ole kovin monille mahdollista, mutta jotkut ovat onnekkaita. Onnea taitava ja upea Krista!
Kyllä niitä yli 40-vuotiaiden raskauksia on aika vähän, kun katsoo noita vanhoja kirkonkirjoja. Ehkä siinä 40-vuotiaana vielä viimeiset, mutta sen yli kyllä aika harvat ovat saneet. Yleensä ne, joilla on ennestäänkin paljon lapsia, saavat ehkä pari vielä yli 40-vuotiaana. Voi olla niinkin, että edellinen 40 ja sitten vielä viimeinen 45-46-vuotiaana. Sitä ennen on saattanut saada lapsen joka toinen vuosi. Kyllä se osoittaa, että hedelmällisyys kyllä alkaa laskea noin 40-vuotiaana ja jo vähän allekin. Tämä ei tarkoita, etteikö joku voisi vielä saada lapsen myöhemälläkin iällä (mutta poikkeuksia he ovat).
Nimenomaan ennen oli tavallisempaa kuin nykyään saada lapsia yli nelikymppisenä.
Joo mutta eivät läheskään kaikki saaneet. Ne, joilla oli muutenkin vähän lapsia, eivät kyllä enää yli 40-vuotiana enää lapsia saaneet. Jotkut harvat saivat sitten niitä yli 40-vuotiaina. Mun lähisuvussa ei ainakaan kukaan enää ole saanut lapsia yli 40-vuotiaina. Jotkut siis saattoivat saada pari lasta yli 40-vuotiana, ei ollut mitenkään kovin yleistä.
Minun kaksi tätiäni saivat lapsen vielä 45 ja 46 vuotiaina. Kummallakin oli paljon lapsia jo ennestään, lapsia tuli lähes joka vuosi, kun ei käytetty ehkäisyä. Muutenkin suvussamme oli isoja perheitä, vaikka ei mihinkään uskontoryhmään kuuluttukaan. Muistan tätini vitsailleen, että tulee raskaaksi, kun katsookin mieheensä päin.
Kun meillä niin muillakin...
Ei kirjoittaja niin sanonut! Kertoi oman kokemuksensa, ei sanonut muista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onnea, Krista!
Mutta kukas meidän korona-asiat sitten hoitaa? Ei Marin ainakaan...
Hyvin on hoitanut, nyt on korona kukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän otti vastaan ministerin pestin kerta hän haluaa lapsia/lapsen?
Miksi ei? Naisen ei tarvitse olla lapseton luodakseen uran.
Tämän takia naisia ei kannata palkata, kun jäävät heti äitiyslomalle päästyään johonkin lokoisaan virkaan. Kristasta ei tosin olisi heti arvannut iän huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki tekevät nykyään vanhana lapsia?? Suuret riskit, joita ei moni tajua.
Tiedoksi sinulle; lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Aina tämä ei syystä tai toisesta onnistu ideaali-iässä. Olen todella onnellinen, että vuosikausien odottamin jälkeen tämä onnistui. Sydämestäni toivotan onnea Kristalle ja hänen miehelleen!
Kyllä niitä tuossa iässä nimenomaan tehdään, lääketieteen avustuksella.
Paljon tuota vanhempanakin on raskaaksi tultu luomusti. Aina on niitä, jotka pystyvät raskautumaan vanhana. Nainen voi tulla raskaaksi vaihdevuosiin saakka. Vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana. Minunkin tätini sai aikanaan vauvan 49-vuotiaana luomusti. Tämä ei tietenkään ole kovin monille mahdollista, mutta jotkut ovat onnekkaita. Onnea taitava ja upea Krista!
Minulla vaihdevuodet alkoivat vasta 60-vuotiaana. Sain kaksi lasta luomusti reilusti yli 40-vuotiaana. Olemme yksilöitä. Minulla on iso tuttavapiiri, jossa yli 40-vuotiaana äidiksi tulleita. Juurihan Laura Malmivaarakin ilmoitti raskaudestaan 47-vuotiaana. Häntä tosin en tunne.
Laura on 48-vuotias. Mutta vaihdevuotesi eivät alkannet 60- vuotiaana vaikka kuukautisesi olisivat loppuneet silloin. Ne alkoivat jo 10 vuotta aikaisemmin. Luepa biologiaa.
Kyllähän teitä mummoäitejä tuolla lasten kanssa näkyy, osasta ei aina toedä onko mummo vai äiti kyseessä. Vähän päälle nelikymppisenä äidiksi tulleet vielä ymmärtää mutta lähempänä viittäkymppiå menee aika ikäväksi lastakin kohtaan.
Älä sinä puhu tuntemattomien asioista kuin omistasi. Et tiedä niistä mitään. Omassa pienessä maailmassasi pyörit biologian kirjan ympärillä. Jos olisit lukenut biologiaa ja lisänä vähän muuta, ei maailmankuvasi olisi noin yksinkertainen ja suppea. Luuletko todella, että esimerkiksi Niinistön tai Kiurun lapset tulevat suremaan, että saivat syntyä tänne. Valmiiksi pelattuun hyvään elämään.
Kyllä kannattaisi jokaisen ihan ottaa realistisesti asiat sellaisina kuin ne ovat. Me kaikki vanhenemme ja vaihdevuodet (esi) alkavat keskimäärin 45-vuotiaana. Ei ole mistään oman pään sisällä pyörimisestä kyse.
Ok, ja mitä sitten? Kiuru on tullut raskaaksi vastoin keskimääräisyyksiä, mikä on hänelle ja hänen perheelleen suuri ilon asia. Mitä se sinun napaasi kaivaa, kuinka kaukana Gaussin käyrän hedelmällisyyshuipusta se on tapahtunut? En ymmärrä.
Ei, minä olen onnellinen Kristan puolesta, mutta yritän vain kertoa totuuksia niin, ettei kukaan vain usko, että tämä on mahdollista kaikille. Lääkärithän juuri varoittavat siitä, että ei pidä yleistää tällaisia yksittäistapauksia.
Voi kiesus mikä uutispommi. Jos itsellä käy tuo aivotoiminta vähän hitaalla, niin älä nyt yritä yleistää, etteikö suurin osa todellakin tiedä, että lasten saaminen ylipäätään missään iässä ei ole itsestään selvä asia ja että yli nelikymppisenä mahdollisuudet alkavat olemaan jo melko huonot. Ei kukaan ole niin tyhmä, että kuvittelisi yli nelikymppisten lisääntyvän kuin vettä vaan.
No, oletko lukenut noita artikkeleita? Siellä nimenomaan tuodaan esiin se, kuinka ihmiset vetoavat johonkin isoäitiin tai tuttavaan, joka pystyi vielä vanhoilla päivillään samaan lapsia yms. Kyllä ikävä kyllä niitä tyhmiä tuntuu olevan.
Niin, jotkut harvat saavat. Sekin on ihan totuus, jota sinun uutispommisi ei muuksi muuta.
Ai, no kiva, jos pidät tätä uutispommina. Tieteessä ei vain tehdä mitään yleistyksiä joidenkin harvojen poikkeuksien varjolla. Siellä testataan ja tutkitaan asioita.
Kultaseni, tieteessä kyllä ne poikkkeuksetkin ovat tarkastelussa, ja ne ovatkin usein niitä mielenkiintoisimpia juttuja tutkimuksissa. Kaikille lienee selvää, että hedelmällisyys laskee iän myötä. Mutta miten mielenkiintoista, että joskus se hedelmöittyminen tapahtuu vastoin todennäköisyyksiä! Jokainen voi sitten itse miettiä, millaisia riskejä sen suhteen ottaa.
Joo armaani, mutta kun minä en näitä artikkeleita ja kirjoituksia ole tehnyt....... Toivottavasti sinä olet se poikkeus, johon voidaan viitata. Proffani sanoi, että tieteen tehtävä on selittä asioita, jos se ei sitä voi tehdä, sitä ei tarvita yms.......
Mikä se sun huippututkimus nyt on, mihin sä viittaat? Sanooko se, että nainen ei voi tulla raskaaksi tai hänen ei ole syytä tulla raskaaksi yli 40-vuotiaana? Kyse on todennäköisyyksistä. Ne voivat olla pienet, mutta silti niitä on.
Tukipa noita aikaisempia viestejä tai etsi itse tietoja asiasta, jos se sua kiinnostaa. Löydät varmaan monta huippututkimusta, eiköhän aihetta ole tutkittu monta kertaa ja monelta kantilta Se on kuule sinusta itsestäsi kiinni. Sä voit lähettää ihan kritiikkiä tutkimuksen tekijöillekin. Joo Intiassa joku tuli raskaaksi 70-vuotiaakin. Sitä vaan selvitteelmään asioita. Tämä on vapaa maa ja vielä ihan käytännön yrityksiinkin voi ryhtyä ja kokeilla kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Onko se Kristan mies yhtä ruma kuin Krista? Jos niin voi raukkaa mitkä geenit saa.
Johtuikohan lapsettomuus ylipainosta ja huonoista elintavoista?
Yliläskistä ei edes huomaa raskautta helposti.
En tiedä, mutta lähipiirisi varmaan kokee sinun suhteesi suurta myötähäpeää. Sielun rumuus on kaikkein ruminta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 57 ja vanhin lapseni 34 ja nuorin 27. En kyllä itse olisi tuossa iässä jaksanut enää äidiksi.
Niin? Kaikki on niin kuin sinä? Ovatko kaikki opiskelleet samaan aikaan ja samaa alaa kuin sinä? Töissä samalla palkalla? Vehkeet osuneet yhtä onnistuneesti ensimmäisellä kerralla yhteen elämänsä rakkauden kanssa? Ei helvetti, jokainen onkin tehnyt omat ratkaisunsa! On se nyt kumma.
Vierailija kirjoitti:
Onko se Kristan mies yhtä ruma kuin Krista? Jos niin voi raukkaa mitkä geenit saa.
Johtuikohan lapsettomuus ylipainosta ja huonoista elintavoista?
Yliläskistä ei edes huomaa raskautta helposti.
Onkohan edes omat geenit, jos on lahjoitusmunasoluilla aikaansaatu, koska tuon ikäisen tarpeilla aika pienet mahdollisuudet raskautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 57 ja vanhin lapseni 34 ja nuorin 27. En kyllä itse olisi tuossa iässä jaksanut enää äidiksi.
Niin? Kaikki on niin kuin sinä? Ovatko kaikki opiskelleet samaan aikaan ja samaa alaa kuin sinä? Töissä samalla palkalla? Vehkeet osuneet yhtä onnistuneesti ensimmäisellä kerralla yhteen elämänsä rakkauden kanssa? Ei helvetti, jokainen onkin tehnyt omat ratkaisunsa! On se nyt kumma.
No mikä sinä sitten olet arvostelemaan, jos joku kertoo omista kokemuksistaan. JOkainen voi ja saa sanoa mielipiteensä.
Aika vanha äidiksi. Lapsi kun täyttää 13v. niin mutsi 60v. No joo, kun on rahaa ja valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia naisia ei kannata palkata, kun jäävät heti äitiyslomalle päästyään johonkin lokoisaan virkaan. Kristasta ei tosin olisi heti arvannut iän huomioiden.
Ohisalo, Andersson ja nyt Kiuru. Kohta Marinillakin varmaan uusi pulla uunissa. Heidät on valittu sinne töitä tekemään, mutta eipä näytä kiinnostavan. Helpompi hankkiutua raskaaksi ja pitää vähän "lomaa". Niin tyypillistä naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ministerin hommat korona-aikana "lokoisa virka" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten raskautumisesta: Vaikka vaihdevuodet eivät olisi alkaneet 45-vuotiaana, on raskautumiseen aika pienet mahdollisuudeet. Terveellä 30-vuotiaalla on 20 % mahdollisuus tulla raskaaksi. Raskaaksitulemisen mahdollisuus alkaa laskea dramaattisesti 35-57-vuotiaan iässä. 40-vuotiaalla naisella on enää 5 %:n mahdollisuus tulla raskaaksi. Toisin sanoen 5 naista sadasta raskautuu ja muiden pitää yrittää uudelleen. Siispä 45-vuotiaan mahdollisuudet tulla raskaaksi ovat olemmattoman pienet. Ongelmia lisää myös alkava menopaussi. Jotkut luulevat, että voi raskautua normaalisti ennen menopaussia, mutta luonnollisen raskauden mahdollisuus loppuu jo vuosia ennen menopaussia, yleensä noin 45-vuotiaana. Se vähentää myös muiden hedelmällisyyshoitojen, kuten koeputkihedelmöityksen mahdollisuutta.
Tutkijat kuitenin yritävät lisätä hedelmöittymisen mahdollisuutta myös vanhemmalla iällä hedelmöityshoitojen avulla. Tutkimus on osoittanutkin, että nykyään raskaaksi tulemisen mahdollisuus on 40-vuotiaana 27,6 %, 41-vuotiaana 20 % ja 43-vuotiaana vain 10 %.
Uusi hedelmöittymisen ikäraja on siis 43 vuotta hedelmöityshoitojen avulla. Hoidot ovat kyllä huomattavasti kalliimpia vanhemmille naisille. Se osoittaa myös, että yli 45-vuotiaana raskaaksi tulemisen mahdollisuudet ovat hyvin pienet.
(lähde: askelterveyteen.com)
Nuo ovat jotain keskiarvoja, jotka on tarkoitettu patistamaan ihmisiä tarttumaan toimeen. Yksilöillä vaihtelu on suurta.
Tuossa väitetään, että esim terveellä 30-vuotiaalla olisi vain 20% mahdollisuudet tulla raskaaksi. Ei muuten kerrota, onko se 20% per kierto, vuosi vai elämä. Noh, itse olin neljä kiertoa ilman ehkäisyä 31-34 -vuotiaana, tulos kolme raskautta (joskin myös keskenmeno, mutta se on vähän eri asia kuitenkin). Vähän enemmän kuin 20% per kierto se todennäköisyys, kun hedelmällisyys on huipussaan!
Nyt olen 49v, kierto on edelleen säännöllinen, ja kyllä pidän tärkeänä huolehtia ehkäisystä, koska hedelmällisyys saattaa alentuneenakin edelleen olla melko suuri. Vaikka nyt tärppäisi vain 1/10 kierrossa, kun ennen tärppäsi 3/4 kierrossa, niin jo vuodessa kumminkin tärppäisi kertaalleen.
Totta kai mummoseni, ihan varmasti🤣
Ai sinusta olisi fiksua luottaa ikään ehkäisynä noilla pelimerkeillä?
No eihän hän valitettavasti ole ennenkään osannut ehkäisystään huolehtia.
Mistä sinä tuollaisen käsityksen sait? Olin totta kai ne neljä kiertoa ilman ehkäisyä, koska halusimme lapsia. Ja niitä myös saimme. Ei siinä ole mitään valitettavaa, ihania lapsia ovat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä sinä sitten olet arvostelemaan, jos joku kertoo omista kokemuksistaan. JOkainen voi ja saa sanoa mielipiteensä.
Mikä se pointti on siinä, että kertoo, miten ei itse jaksaisi? On vähän vaikea ymmärtää. Oman kokemuksen kertomisenhalu on hyvä selitys, mutta kuulostaa jostain syystä kuitenkin siltä kuin olisi muka itse tehnyt jotain paremmin. Mitä ihmettä me täällä kostumme siitä tiedosta, että joku nobody ei jaksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus on kyllä hyvin todistanut sen, miksi naisia ei mielellään palkata mihinkään. Enää puuttuu Sanna Marin...
Ja tämä kommentti todistaa sen, että meilläkin on vielä tekemistä tasa-arvon kanssa. Joku edes miettii tällaisia...
Jonkun täytyy näitä aina miettiä, eikä se ole mikään vähäpätöinen asia. Älä katso asiaa vain yhdestä näkökulmasta. Et taida itse olla asemassa, jossa toisen raskaus hankaloittaa sun elämää, kuten työnantaja, yrittäjä?
Kyllähän se vaikuttaa hallituksenkin toimintaan merkittävästi kun yks sun toinen vaihtuu jatkuvasti. Varsinkin kun perhesuunnittelua voi harjoittaa luotettavammin kuin koskaan...
Silti tuli hyvä mieli Kristan puolesta, kun selvästi hänelle lapsen saaminen ei ole ollut helppoa. Toivotaan, että kaikki sujuisi hyvin.
Jotta voisi olla yrittäjiä tai työntekijöitä, on jonkun synnytettävä heidät ensin. Jos naisten pitää lopettaa synnyttäminen, viimeinen sammuttaa sitten valot.
Tiedän. Olen 3 lasta synnyttänyt itsekin ja johtoasemassa. On sellainen asia, kuin perhesuunnittelu. Ja asioita voi, ja kannattaa, miettiä useasta eri näkökulmasta.
Aina se ei toimi. Elämässä tapahtuu paljon sellaista, jota emme voi hallita.
Niin kuten Kristalla. 10 vuotta yrittänyt lasta eli perhesuunnittelua harjoitettu ja nyt sitten ylläriraskaus.
Jos ne on tehny väärin. Niinku Kiinassa se pariskunta, lasta ei kuulunu ja menivät lääkäriin. Lääkäri katto että nainen neitsyt, mutta peräreikä oli venynyt🤣
Ihana uutinen! Toivon Kristalle mahdollisimman pitkää ja onnellista äippälomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohisalo, Andersson ja nyt Kiuru. Kohta Marinillakin varmaan uusi pulla uunissa. Heidät on valittu sinne töitä tekemään, mutta eipä näytä kiinnostavan. Helpompi hankkiutua raskaaksi ja pitää vähän "lomaa". Niin tyypillistä naisille.
Kukahan ne lapset sitten vääntää, jos eivät naiset? Tyypilliset miehet?
Nyt alan saada tarpeekseni. Ilmoitan jokaisen viestin, jossa ministerille tai hänen lapselleen toivotaan jotain pahaa, nettipoliisille. Käyttäytykää. Toivon muidenkin ilmoittavan.