Antti Rinne: työttömät pakkotyöhön 7 kk:n jälkeen
Media kirjoittaa Antti Rinteen pekonipastasta, kun pitäisi kirjoittaa siitä, mitä tyyppi oikeasti ehdottaa. Tässä tämän päivän älynväläys: työttömät pakkotöihin 7 kuukauden työttömyyden jälkeen!!!
Toivon, että uutisessa on virhe, sillä muuten olen todella järkyttynyt. Ilmeisesti puoluejohtajilla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka vaikeaa työpaikan saaminen tällä hetkellä on. Seitsemän kuukautta on vielä lyhyt aika uuden työpaikan löytämiseen. Jos ehdotus tarkoitti 7 kuukautta peruspäivärahalle putoamisen jälkeen, se on jo ymmärrettävämpi.
Välillä tuntuu siltä, että media haluaa tahallaan pitää ihmiset tyhminä ja piilottaa oikeat asiat. Joo, kirjoitetaan vaan viidakon tähtöisistä ja ruokaohjeista, niin kansa ei huomaa mitä niille tehdään.
Kommentit (139)
Kaffepullamössön kannattaa muuttaa vaikkapa USAan. Yhteiskunnat ovat erilaisia ja toisissa on parempi sosiaaliturva. Se on yhteisillä päätöksillä aikaansaatu. On järjetöntä heittää ehdotuksia, jotka ovat yhteiskunnan perusrakennetta vastaan. Ja jos rakenteita haluat muuttaa, se ei toimi käskytyksellä, vaan demokratian keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Moni 50+ pitkäaikaistyötön alkaa itse olemaan avun tarpeessa.
Siinähän sitä työtä koko kansalle kun osa pesee toistensa paitoja ja loput toinen toistaan hoivaa.
Totta. Työtä riittää. Mutta ei palkkaa.
Rinteen mielestä hoito- ja hoivatyö on selvästikin niin helppo nakki, että siihen voi laittaa kenet tahansa.
Itse olen kouluttautunut tutkijaksi, koska en pärjää hyvin ihmisten kanssa. En voi mennä vaativaan hoivatyöhön tai muuhun ihmisten kanssa tehtävään työhön, koska polla ei kestä. Toisaalta olen hyvä omassa työssäni, siis tutkijana - miksei minulle voi maksaa vaikka pientä perustuloa, jotta voisin tehdä sitä mihin minut on kalliisti koulutettu?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt loppuu tällä hetkellä lähinnä rakennemuutoksen vuoksi. Tarvittaisiin isoja menestyviä firmoja.
Niitä nimenomaan tarvittaisiin, mutta ne isot kansainväliset firmatpa eivät investoi Suomeen. Miksi? Siksi, että täällä työvoiman palkkaaminen on törkeän kallista. Palkat ja kaikki siihen liittyvät oheiskulut ovat törkeän korkealla tasolla. Ja irtisanomissuojan vuoksi kukan ei uskalla palkata ketään. Kiitos ay-liikkeen joka on halvaannuttanut koko Suomen talouselämän.
Suomessa on paljon huonompi irtisanomisturva kuin Keski-Euroopassa. Siksi kansainväliset suuryritykset ovat jo vuosia kodistaneet irtisanomisensa tänne. Silti tuota esittämääsi väärää väitettä vain edelleen toistellaan jopa mediassa!
Palkkaamisen oheiskulut eivät Suomessa myöskään ole eurooppalaisittain korkeita. Korkeat niistä saadaan sillä, että jotkut yrittäjät laskevat näihin sivukuluihin mukaan jopa toimistokalusteidensa kulumisen!
Antti Rinne ei tiedä köyhyydestä ja työttömyydestä mitään, juristi ei sovi työväenpuolueen johtoon.
Vierailija kirjoitti:
Rinteen mielestä hoito- ja hoivatyö on selvästikin niin helppo nakki, että siihen voi laittaa kenet tahansa.
Itse olen kouluttautunut tutkijaksi, koska en pärjää hyvin ihmisten kanssa. En voi mennä vaativaan hoivatyöhön tai muuhun ihmisten kanssa tehtävään työhön, koska polla ei kestä. Toisaalta olen hyvä omassa työssäni, siis tutkijana - miksei minulle voi maksaa vaikka pientä perustuloa, jotta voisin tehdä sitä mihin minut on kalliisti koulutettu?
Valtion on tarkoitus tyhmentää ihmisiä, etteivät he kysele liikaa. Tutkijat ovat pahimpia mahdollisia, koska he voivat älytä kusetuksen, jossa elämme. Siksi on parempi panna tohtori vaihtamaan vaippoja mummoilta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaa niin laitostuneita että poliitikotkin uskovat valtion pelastavan työllisyyden ja talouden.
Samassa kuorossa huudetaan suuryrityksiä pelastamaan Suomea.
Todellisuudessa suuryritykset ovat kysynnän puutteessa supistaneet koko ajan tuotantoa ja työntekijöitä.
Samaan aikaan pienet ja keskisuuret yritykset ovat palkanneet 200 000 työntekijää.
Työ syntyy tekemällä ja yrittämällä kuten ennekin. Joku ryhtyy yrittämään ja palkkaa muita avuksi. On vain kovin vaikea ymmärtää tällä tavalla syntyvät sadat ja sadattuhannet työpaikat Suomessa ja muualla.
Nimenomaan. Ja yritysten kannattamisen pohjana on kotimainen kulutuskysyntä, joka kiitos viime hallitusten leikkausten on kaikkien aikojen pohjamudissa ja huononee entisestään tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 20:24"]
Luuleeko ne että työtön pitää pakottaa töihin? Vai sekö, että pitää ottaa työ hoitoalalta. Mutta hyvähän se olisi että miehiäkin pakotettaisiin vanhustenhoitoon. Tuossa lähistölläkin on noita puliveivareita ihan joutilaina. Ei muuta kun mummoa taluttamaan ja kaupaan viemään.
Ja varsinkin kaikki syrjäytyneet nuoret 18v=> kun jo valmiiksi seisovat alepan kulmalla.
Mummon ja papan kukkarolta voisi kivasti saada lisätienestiä, moni nostaa kerralla rahaa enemmän ja säilyttää rahoja kotona tai antaa pankkikortin ja tunnusluvun asioita hoitaville henkilöille. Jo tällä hetkellä henkilökohtaisen avustajan ja kotihoidon työntekijöiden kanssa on ongelmia miten sitten kun pakotetaan ihmiset töihin. Lisäksi vanhuksilla saattaa olla vahvoja kipulääkkeitä joita voi sitten myydä katukaupassa.
Mistä Antti meinaa nämä työpaikat hankkia ja maksettaisiinko niistä ihan palkkaa?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttamattomat työttömät ovat oma joukkonsa, joita tulee tarkastella täysin omana ryhmänään.
Tää on tätä Akavan kermaperseilyä. Eli koska ollaan koulutettuja, ollaan muka parempia kuin muut eikä siivoamaan tarvitse lähteä. Niinkö?
Mun mielestä jokainen työtön on samalla viivalla. Jos olet töytön, olet työtön, piste.
On turha kuvitella olevansa jotain erityistä, jos tosiasia on se, että on yhteiskunnan elätti.
Minä en kuvittele, minä tiedän olevani omalla alallani jotain erityistä. Alan työpaikkoja ei vain ole koko maailmassa kuin muutama.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei suurimmasta osasta työttömiä ole niitä koulutettujen töitä tekemään, vaikka te elämänkoululaiset niin luulettekin.
Tämä on totta. Jos ei ota vastuuta elämästään, ei kouluttaudu alalle josta työllistyy ja hoida itseään sinne töihin, on turha huudella yhteiskuntaa tulemaan vastaan. Joku vastuu on yksilölläkin omasta elämästään oltava.
Aaamuisin voi mennä vaikka jakamaan hesareita ja iltaisin R-kioskille töihin. Mutta ei, ei kelpaa hanttihommat suomalaisille. Maataan vaan kotona ja haukutaan yhteiskuntaa, eli juuri sitä tahoa, joka mahdollistaa tuon. Eli sen että koko perhe voi maata kotona tekemättä mitään, ja silti pärjätä. Ja ilmainen terveydenhuolto, päivähoito ja koulutus päälle. Mutta ei, mikään ei kelpaa.
Mä voin koska tahansa tulla tekemään sun työt puolella palkalla ja olen siihenkin ylikoulutettu. Ja se päivä tulee sulle vielä, usko pois.
Totuus on tämä: TE-toimistoilla on jo vuosia ollut mahdollisuus antaa palkkatukea pitkäaikaistyöttömälle, että hän työllistyisi normaalilla TES:n mukaisella palkalla --- systeemin idea on että yritys palkkaisi tuon palkkkatuetun vakituisesti tuon 6-8 kk tukikauden jälkeen. Rinteen ehdotus siis mahdollistaisi tämän jo 7 kk työttömyyden jälkeen, eli idea on hyvä.
MUTTA käytännössä palkkatukijärjestelmä ei ole toiminut ennenkään, koska
a) hallitus on jatkuvasti leikannut palkkatuen rahoitusta, eli rahat ovat usein loppuneet TE-toimistosta jo alkuvuodesta
b) järjestelmässä ei ole yleensä ollut työpaikkoja julkisella sektorilla
c) yrityksillä ei ole ollut työpaikkoja joihin työllistyä palkkatuella
d) ne yritykset, jotka ovat käyttäneet palkkatuella palkattuja, eivät ole vakinaistaneet näitä, vaan he ovat palanneet työttömiksi
e) jotkut yritykset ovat käyttäneet järjestelmää hyväkseen ja ketjuttaneet palkkatuella useita työntekijöitä
Parhaimmillaan palkkatuella on siis voinut saada oman alansa vakinaisen työpaikan tai ainakin alan työkokemusta. Ym. ongelmien takia, järjestelmä ei ole kuitenkaan koskaan toiminut hyvin. Järjestelmää ei ole luotu myöskään rangaistuksesi työttömille, vaan sen oli tarkoitus olla oikeasti ko. työttömälle räätälöity tukitoimi, joka auttaisi hänet työmarkkinoille.
Nyt että tämä saataisiin toimimaan, ehdotan seuraavaa:
1) Valtio investoi tarpeeksi rahaa vuoden 2017 palkkatukeen
2) Avataan työpaikat sekä kunnalla, valtiolla että yrityksissä palkkatuen piiriin.
3) Laitetaan joka työnantajalle (jolla yli 50 työntekijää) velvoite työllistää palkkatuella edes yksi henkilö. Pienemmille yrityksille tämä olisi vapaaehtoinen mahdollisuus.
4) Työn pitäisi vastata työttömän osaamista, ei mitään "hitsaaja vanhustenhoitoon" -hommia tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun vanhustenhoitoon ollaan koko ajan dumppaamassa kaikki, jotka eivät muualle kelpaa. Mitähän mieltä ehdottajat olisivat, jos heidän lapsiaan hoitaisi joku putkäaikaistyötön tuurijuoppo, joka ei ollenkaan tykkää lapsista.
Ehdottelijoiden vanhemmat hoidetaan varmaan yksit yisesti rahalla.
Ei me kaikki täyspäisetkään kaikkiin hommiin sovita. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa ja kärsivällisyyttä hoitoalan hommiin. Olen yhden dementikon kanssa hommasta saanut sen verran hyvän käsityksen, että tiedän ettei se ole sopiva työ minulle. Sen lisäksi oma lonkka on siinä kunnossa, että fyysinen työ ei vaan onnistu. Omassa työssäni projektihommissa olisin hyvä, mutta liian vanha.
Kaffepulla kirjoitti:
Mun mielestä tosi hyvä ehdotus.
Työttömät voisi laittaa aputöihin esim. vanhusten hoitolaitoksiin, lastentarhoihin, sairaaloihin, kadunvarsia haravoimaan tms. tai vaikka vastaanottokeskuksiin vapaaehtoistöihin. Muutaman tunnin työvelvoite päivässä tai joku viikkokiintiö, paikan saisi vaikka valita itse.
Joku työvelvoite olisi hyvä olla, muuten ihmiset vaan passivoituvat. Ei ole psyykkisesti kenellekään hyvästä olla vain kuukausikaupalla tekemättä mitään. Sen jälkeen sitä onkin jo niin veltostunut että kaikki energia menee vain voivotteluun, ja CV:ssä tyhjä aukko, joka vaikeuttaa myöhempää työnsaantia.
Kannatan lämpimästi.
Kyllä korkeakoulutetulla se aukko taitaa olla haravointihommia parempi siellä CV:ssä. Lisäksi useimmat tuntemani työttömät eivät todellakaan makaa ja passivoidu, vaan opiskelevat ja tekevät paljon muuta ja pysyvät aktiivisina...
Elämä ehkä opettaa sinuakin....
Ihanko OIKEISIIN töihin vai orjaksi?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön hoitaa vanhuksia niin eikö se silloin ole työtä ja työtön töissä? Vai onko siivous esimerkiksi oikeampaa töitä kuin vanhusten hoito?
Kaikki työ on arvokasta. Sekä siivoaminen ja vanhusten hoito.
Sekä siivous- että hoiva-alalta löytyy matalan kynnyksen töitä, jonne tukityöllistettyjä voitaisiin ohjata. Muutaman tunnin päivittäinen työvelvoite on minusta ihan kohtalainen korvaus siitä, että saa työttömyyskorvausta. Vai ilmaiseksiko sitä rahaa pitäisi työntää ihmisille, jotka eivät tee mitään?
Ja sitten vielä ihmetellään, miksi mamut tunkevat tänne... no tottakai tunkevat, kun ovat kuulleet, että täällä maksetaan riihikuivaa kotona makaamisesta.
Sitten siitä on saatava PALKKAA, olkoon se sitten minimipalkka tms. Ja sitä on verotettava kuin palkkaa, työttömyyskorvauksestahan menee ~20 % veroa, koska siitä ei saa vähennyksiä toisin kuin työtulosta.
Siis tämähän on loistava juttu, toivottavasti tulee seuraavan hallituksen aikana. Vaikka sut pakotettais töihin, niin saisit hoitoalan Tessin mukaista palkkaa eikä sua kuitenkaan velvoiteta 100% hoitajan vastuuseen. Voisit lyhentää asuntolainaa ja käydä vaikka matkoilla. Toista se on aktiivimallissa. Toivottavasti Antti toipuu, tarvitsemme häntä!
Moni 50+ pitkäaikaistyötön alkaa itse olemaan avun tarpeessa.
Siinähän sitä työtä koko kansalle kun osa pesee toistensa paitoja ja loput toinen toistaan hoivaa.