Tyhmä kysymys uusien talvirenkaiden ostosta
Olen ns. avuton autoilija - osaan kyllä ajaa ja tunnen liikennesäännöt, mutta autoon liittyvä tekniikka aika hepreaa. Tankata osaan itsenäisesti, ja lisätä pissapoikaan vettä. Renkaat vaihdatan huoltoliikkeessä.
Se kysymys: kun ensi kaudelle pitää kaiketi ostaa uudet talvirenkaat, niin pitääkö ja kannattaako ne ostaa aina vanteineen, vai voiko vanhoihin vanteisiin vain ostaa ne uudet rengasosat ilman vanteita? Jos jälkimmäinen, niin vaihtaako rengasliike sitten ne rengasosat vanteille, vai miten se tapahtuu?
Kaikenlaiset muutkin vinkit asiaan liittyen ovat tervetulleita :)
Kiitos jo etukäteen, t. Avuton.
Kommentit (26)
Vierailija wrote:
kyllä ne yleensä itse laitetaan vanteelle
Eikä laiteta vaan liikkeessä
Ei ole pakko ostaa vanteita,rengasliike vaihtaa kumit vanteille, toki on sitten myöhemmin helpompi ja halvempi vaihdattaa renkaita kun on molemmilla omat vanteet.
Vanhoihin vanteisiin uudet kumit jos ne vanha vanteet on ok.
Voi ostaa renkaat uudet ja autoliike laittaa ne vanhoille vanteille jos haluat. Mutta helpointa on ostaa renkaat vanteiden kanssa. Niin minä oon aina tehnyt.
Kyllä yleensä auto on pysähtyneenä.
Vierailija wrote:
Voi ostaa renkaat uudet ja autoliike laittaa ne vanhoille vanteille jos haluat. Mutta helpointa on ostaa renkaat vanteiden kanssa. Niin minä oon aina tehnyt.
Miksi? Halvemmalla pääsee kun laittaa vanhoihin. Kyllähän ne vanteet kestää hyvinä pidempään kuin kumit.
Yleensä ostetaan samoille vanteille ja ne laitetaan liikkeessä. Vanteet maksaa vähintään saman kuin renkaat. Jos vanteissa vikaa, niin sitten niidenkin vaihto. Katso lähelläsi olevasta rengasliikkeestä sopivia renkaita ja varaa sitten aika niiden laittoon. Yleensä liikkeissä on itseään selittävät varaussysteemit, johon vain klikkailet haluamasi palvelut. Renkaiden kokonumeron saat nykyisistä talvirenkaista. Ei kannata liikaa pihistää, että on turvalliset renkaat.
Helpoimmalla pääset, kun ostat samasta liikkeestä, jossa vaihdatat renkaat. Laittavat ne vanteille. (Kalliiksi tulisi ostaa uudet vanteet joka kerta, kun renkaat tulevat käyttöikänsä päähän.)
Vinkki: Jos nastarenkaat ostat, kannattaa ostaa heti kauden alussa, kun ei tule vielä mahdottomasti liukkailla ajoa. Ensimmäiset tuhatkunta kilometriä olisi nimittäin hyvä ajaa varovasti (ei äkkijarrutuksia eikä liukastelua), niin nastat asettuvat renkaisiin tiiviimmin ja kestävät pidempään. Lisäksi renkaiden pito ei yleensä ole parhaimmillaan sisäänajovaiheessa (tämä pätee myös kesä- ja kitkarenkaisiin).
Vierailija wrote:
Yleensä ostetaan samoille vanteille ja ne laitetaan liikkeessä. Vanteet maksaa vähintään saman kuin renkaat. Jos vanteissa vikaa, niin sitten niidenkin vaihto. Katso lähelläsi olevasta rengasliikkeestä sopivia renkaita ja varaa sitten aika niiden laittoon. Yleensä liikkeissä on itseään selittävät varaussysteemit, johon vain klikkailet haluamasi palvelut. Renkaiden kokonumeron saat nykyisistä talvirenkaista. Ei kannata liikaa pihistää, että on turvalliset renkaat.
Tähän vielä lisäys, että jos talvirenkaita ostaa, niin se kokonumero kannattaa katsoa nimenomaan talvirenkaista. Ei ole harvinaista, että kesärenkaat ja talvirenkaat ovat erikokoisilla vanteilla, koska kesäajossa tarvitaan hieman erilaisia ominaisuuksia kuin talviajossa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi? Halvemmalla pääsee kun laittaa vanhoihin. Kyllähän ne vanteet kestää hyvinä pidempään kuin kumit.
Olen myynyt vanhat renkaat vanteineen aina. Menee helposti kaupaksi.
Lain mukaan talvirenkaissa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm ja kesärenkaissa 1,6 mm.
Uudet renkaat vanhoille vanteille ja esim. rengasliikkeessä tekevät työn.
Kiitos kaikille asiallisista ja avuliaista vastauksista! Eli onko sitten niin että tuolla huoltoliikkeessä, jossa yleensä vaihdatan renkaat, pitäisi olla "automaattisesti" saatavilla sopivat vaihtorenkaat vanhoille vanteille? No tietty sieltä kysymällähän se selviää. Mutta pelkään vägän sitä, että vetävätkö välistä hinnoittelussa tmv.
T. Se alkuperäinen avuton autoilija
Vanhat renkaat vanteilla voi olla kesä- tai talvirenkaat. Renkaiden hinta koostuu vannetyöstä irrotus asennus tasapainotus ja allelaitto ja renkaisiin sisältyy vanhojen renkaiden kierrätysmaksu. Renkaiden säilytys taas maksaa erikseen.
Renkaiden sivussa on renkaiden koko ja se on myös rekisteriotteessa.
Riittää kun soittaa rengasliikkeeseen ja kysyy hinnan ja asennusajan. Hyvä rengasliike myös opastaa rengaspaineissa ja renkaiden valinnassa. Vanteita ei tarvitse ostaa erikseen. Kapea rengas on parempi talvella ja minimiä leveämmät renkaat kuluttavat auton ohjauksenniveliä turhaan kesällä.
Kysy tarjousta useasta liikkeestä uusille renkaille allelaitettuina, näin pyysyt hintatasosta tietoisena etkä ole vain sen käyttämäsi huoltoliikkeen tietojen varassa.
Huoltoliikkeet ei aina myy renkaita vaan renkaat haetaan rengas liikkeestä yleensä. Huoltoliike vaan vaihtaa renkaat.
Vierailija wrote:
Kiitos kaikille asiallisista ja avuliaista vastauksista! Eli onko sitten niin että tuolla huoltoliikkeessä, jossa yleensä vaihdatan renkaat, pitäisi olla "automaattisesti" saatavilla sopivat vaihtorenkaat vanhoille vanteille? No tietty sieltä kysymällähän se selviää. Mutta pelkään vägän sitä, että vetävätkö välistä hinnoittelussa tmv.
Kyllä yleensä rengasliikkeellä on renkaita varastossa ellei harvinainen koko mitä menee vähän mutta varmasti tarjoavat vastaavaa.
Vierailija wrote:
Uudet renkaat vanhoille vanteille (vanteet eivät kulu). Liikkeessä on sopivat renkaat tai ne hommaavat sellaiset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä laitan aina paikoillaan ollessani. Kerran yritin vaihtaa liikkeessä, mutta meinasin jäädä auton alle.
Samaan ketjuun toinenkin rengaskysymys: miten rengaspaineet mitataan ja onko se pakko tehdä? Ajan aika vähän, tyyliin 150 kilsaa kuussa, ja olen luottanut siihen että autoliike hoitaa paineet kuntoon aina renkaanvaihdon yhteydessä. Tähän mennessä tämä strategia on näyttänyt toimivan ihan hyvin, mutta pitäisikö niitä paineita jotenkin oikeasti vahtia?
kyllä ne yleensä itse laitetaan vanteelle.