Mitä aihetta koski vaikein ja turhauttavin yliopistokurssisi?
Kommentit (841)
Virkamiesruotsin vois lisätä. Koska Suomessa turha vieras kieli.
Vierailija kirjoitti:
Olen tutkintoni suorittanut ulkomailla. Ensin kandi saksan kielellä ja maisteri englanniksi, tekniseltä alalta. Olen saanut käsityksen, että AMK ei ole yliopisto. Onko AMK saanut ylennyksen akateemiseen koulutukseen? Seuraava, mitä ihmettelin on teidän käyttämä "lehtori". Luulin, että peruskoulun ja lukion opettajat ovat lehtoreita ja yliopistossa on professorit. Tai ainakin meidän piti yliopistossa käyttää vain "professor".
Omasta opinnoista muistan haastavaksi tilastotieteen ja innovaatio johtamisen kurssit. Tilastotiede hieman höperöstä professorista johtuen ja innovaatio johtaminen kurssin heikosta opetuksesta. Muuten opinnot olivat oikein kivoja.
AMK ei ole yliopisto, mutta korkeakoulu kuitenkin. Professuureja ei todellakaan Suomen yliopistoissa jaella helpolla, moni opettaja on yliopiston lehtori tai jokin muu vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latina. Haastavan siitä teki se, että kukaan muu ei ollut kiinnostunut aineesta. Kuului pakollisiin kursseihin.
Englannin kielioppi oli vaikein. Kuvittelin yliopistoon mennessä osaavani sen täysin mutta tuolla kurssilla kadotin kaiken itseluottamukseni.
Meillä oli todella mielenkiintoinen pakollisen latinan luennoitsija aikanaan Tampereen yliopistossa. Tenttikin oli sellainen, että sai sanakirjan kanssa kääntää jonkun latinankielisen tekstin, eli ei tarvinnut varsinaisesti osata kielioppia, kunhan tajusi lukemastaan tekstistä jotain. Itse luennot olivat lähinnä kulttuurihistoriaa ja lennokkaasti vedettyinä. Eli aika paljon riippuu todellakin opettajasta.
Latinassa nimenomaan täytyy osata kielioppia, sanakirjasta ole mitään hyötyä jos et ymmärrä esim. aika- ja sijamuotoja.
Mulla oli virheetön käännös, mutta olenkin kääntäjä. :) Osaahan sitä vähän näppärämpi päätellä kuinka sanoista saa järkevän ajatuksen, jos vaan tunnistaa suunnilleen sanojen perusmuodot. Samalla periaatteella olen kääntänyt muitakin kieliä, joita en oikeasti kovin hyvin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Antiikin kreikan kieli. Jäi peruskurssiin.
Tämähän oli helppo, tosin itse luin enemmän hepreaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannin kielen syntaksi, vol 2. Opettaja oli täysin asperger, ehkä jopa suorastaan autisti, ja niin syvällä syntaksin saloissa, että unta vastaan piti taistella kaikki luennot. Tentti oli yhtä alaviitteen hässintää kokonaisuudessaan. Hyi.
Opettajille tulisi olla psykologinen pätevyyskoe. Ja seuranta, asiakastyytyväisyys.
Tuosta tyypistä tekivät jossain vaiheessa professorin, varmaan saadakseen hänet pois opetustyöstä. Minulla on ollut joitakin todella asialleen omistautuneitakin varsin niche-asiantuntijoita opettajina, ja he voivat olla myös todella innostavia ja osaavia, vaikka usein taustalla varmaankin on lievä neurologinen poikkeavuus.
Tuo kyseinen opettaja vaan oli jotain aivan muuta, mumisi itsekseen asioista, joista kukaan opiskelijoista ei tajunnut mitään ennen kurssia eikä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan testamentin eksegetiikka. Olisi pitänyt osata jakeet ulkoa ja olin vain selaillut VT:n läpi.
Oi tää oli mun pääaine! Ihan parasta koko opiskeluissa. Itselläni meni jokin systemaattisen teologian maisteriopintoihin liittyvä kurssi niin yli, että jätin kesken.
Mulle hankalia olivat neuropsykologia ja psykan kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, jotka kuitenkin ykkösellä läpäisin. Logiikkaa en saanut suoritettua, enkä myöskään Uuden Testamentin kreikkaa. Mutta sekä psykasta että teolgiasta valmistuin. Filosofia oli sivuaineeni, ja tosiaan logiikka ei mennyt mun päähän sitten millään:D
Kielihistoria oli turhauttavaa, koska aihe ei kiinnostanut ja luennoitsija tylsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan testamentin eksegetiikka. Olisi pitänyt osata jakeet ulkoa ja olin vain selaillut VT:n läpi.
Oi tää oli mun pääaine! Ihan parasta koko opiskeluissa. Itselläni meni jokin systemaattisen teologian maisteriopintoihin liittyvä kurssi niin yli, että jätin kesken.
Systemaattinen teologia kuulosta tosiaan melko ristiriitaiselta konseptilta.
Fysikaalinen kemia. Kukaan ei päässyt läpi ensimmäisellä kerralla - toisella kerralla kaksi henkilöä pääsi läpi, koska professori laski läpäisyrajaa 40 %:iin.
Kirjallisuustiedettä oli vaikein kurssini, mutta ei se turhauttava kyllä ollut - eikä turha.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa vertaistukea täältä, lohdullista tietää että muillakin akateemisilla on välillä mennyt yli hilseen ja tieto kadonnut päästä heti tentin jälkeen!
Yliopistossa opiskellut on akateeminen vasta valmistuttuaan. Terveisin FT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systemaattinen teologia kuulosta tosiaan melko ristiriitaiselta konseptilta.
Systemaattinen valehtelu on mielestäni ihan looginen konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Diskreettiin matematiikkaan.
Juuri tämä. Perusopintoihin kuuluva kurssi, jonka suoritin tutkinnon viimeisenä. Ihme eriväristen pallojen noukintaa, monellako eri tavalla. Säälistä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin joutunut opiskelemaan antiikin kreikkaa, se olisi todennäköisesti ollut minulle ihan hepreaa.
1970-luvulla yliopistolla Oulussa alkeellista tietotekniikkaa. Ei opet edes ymmärtäneet. Liitutaululle jotain hämäriä kuvioita. !970- luvun lopussa.työelämässä. Mikään ei muttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin joutunut opiskelemaan antiikin kreikkaa, se olisi todennäköisesti ollut minulle ihan hepreaa.
Minulle on nykykreikkakin hyvin ετσι κι ετσι.
Vierailija kirjoitti:
Makrotqlustieteen syventävät.
Tämä oli vaikein kurssi. Aihe vaatii suurten kokonaisuuksien hallintaa ja laskemista. Jokin perusehto muuttuu, lasketaan ja tulos ja toimenpidesuositus on päinvastainen.
Kurssi ei kuitenkaan olisi ollut niin vaikea, jos sitä ei olisi yleisesti pidetty lähes mahdottomana läpäistä. Joku oli kuulemma käynyt kurssia seitsemän vuotta, gradukin oli valmistunut, mutta makro II esti valmistumisen. Kurssista teki vaikean se, että jännitin kurssia suunnattomasti ja hädin tuskin uskaltauduin kurssille.
Tilastotiede ja atk-kurssit. Täysin joutavaa shaibaa ja ajantuhlausta!