Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudessa työssä ei ehdi pitämään taukoja

Vierailija
03.07.2024 |

Saa juosta pää kolmantena jalkana ja silti menee monta tuntia ylitöiksi yleensä. Ei ehdi syömään, ei juomaan kahveja, vessassa sentään ehtii käydä pikaisesti.

Esimieheltäkin tuli jo noottia, kun olen liian hidas. Irtisanomistakin väläyteltiin. Paita hiestä märkänä juoksen 8-11 tuntia päivässä ja silti olen liian hidas, kun työtä on vaan niin paljon. 

Olen parikymppinen ja tämä on ensimmäisiä työpaikkoja, joten työelämän käytännöt ei ole ihan täysin selviä, mutta kai nyt lakiin kirjatut tauot pitää saada pitää? Työ on vielä fyysisesti erittäin kuormittavaa, joten syömättömyyskään ei tee varmastikaan hyvää.

Mitähän ihmettä tässä tekisi? Pelottaa oikeasti että tulee potkut ja joutuisin työttömäksi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille kuulu tauot töissä, jopa trolleille.

Vierailija
2/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille kuulu tauot töissä, jopa trolleille.

Voi kun olisikin trolli. Mutta kun ei ole. 

Ap

4/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan tauoille. Jos esimies irtisanoo sen takia, niin antaa vaan irtisanoa. Joku 8-11h ilman ruokataukoja on liian pitkä aika.  Johan se on terveydellekin haitallista. Se on esimiehen tehtävä hankkia riittävästi henkilökuntaa 

Vierailija
5/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että et syö työpäivän aikana.

Nykyisin olen lähihoitaja, ja joka päivä ehtii syömään rauhassa.

Vierailija
6/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on täsmälleen näin. ja se aiheutti ajan kanssa äärimmäisen kivuliaan, vaikean, ja kroonisen ruoansulatuselimistön kokonaistuhon.

Vierailija
7/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivässä pitää olla tunnin ruokatauko ja kaksi 15 minuutin taukoa 8 tunnin työpäivän aikana. Ylitöistä pitää maksaa palkkaa ja ylitöiden aikana pitää olla taukoja tunnin välein. Olen kerran käynyt oikeudessa tuosta asiasta kun pomo sanoi ettei taukoja voi pitää joten se antoi potkut kun kävin syömässä 12 tunnin päivän aikana. Sain sitten oikeudessa 24500 euroa korvauksia laittomasta irtisanomisesta.

Vierailija
8/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivässä pitää olla tunnin ruokatauko ja kaksi 15 minuutin taukoa 8 tunnin työpäivän aikana. Ylitöistä pitää maksaa palkkaa ja ylitöiden aikana pitää olla taukoja tunnin välein. Olen kerran käynyt oikeudessa tuosta asiasta kun pomo sanoi ettei taukoja voi pitää joten se antoi potkut kun kävin syömässä 12 tunnin päivän aikana. Sain sitten oikeudessa 24500 euroa korvauksia laittomasta irtisanomisesta.

Ruoka voi olla myös puoli tuntia ja muut tauot eri mittaisia kuin 15 min. Riippuu monesta asiasta.

Vierailija
9/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun juttusille.

Vierailija
10/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatauko on lakisääteinen. Pidä ruokatauko vaikka työt kerääntyisivät. Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, talolle ei pidä tehdä yhtään ilmaiseksi, muutoin se vääristää todellista työtilannetta.

Huolehdi jaksamisestasi ja terveydestäsi. Jos nyt kuolisit tai sairastuisit vakavasti, sinut korvattaisiin nopeasti uudella työntekijällä. Karusti sanottu, mutta julma tosielämän fakta. 

Vierailija
11/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vaan tottumaton työn tekoon. Jos eivät anna potkuja, opit kyllä vähitellen.

Itse annoin yhdelle potkut, en hitauden takia, vaikka sitä olikin, vaan siksi, että alkoi kommentoimaan, miten työt pitäisi tehdä. Esim. Kuinka paljon jotain tuotetta pitäisi HÄNEN  mielestään valmistaa.

Vierailija
12/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain naiset tuohon suostuvat mukisematta. Miesvaltaisilla aloilla ei ole tuota ongelmaa, miehet eivät yksinkertaisesti suostu siihen.

Vierailija
13/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivosin joskus vanhustenhoitolaitoksessa otsa hiessä. Hoitaja kehotti pyyhkimään hien otsalta ennen kuin tulee huoneesta käytävän puolelle. Ei saa näkyä, että on hikistä ja raskasta touhua. Kyseisessä paikassa piti hampaat irvessä hangata kuivuneita puuroja ja vellejä lattioilta, mutta olisi pitänyt fressiltä silti näyttää. Kysymys oli dementiaosastosta, joten ei se hiki otsalla muita kuin tätä hoitajaa häirinnyt.

Vierailija
14/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita pitämällä 5 minuutin tauko eväitä syödessä.

Varaa joka päivä ruokaa ja juomaa mukaan niin että ehdit pitää pari taukoa.

Pomo voi huijata Ap:ta jos on tositapaus. Tuskin muutkaan ovat alussa pysyneet tahdissa.

Viime työssäni perehdyttävä kollega saattoi kysyä "Joko viimein olet valmis" asiaan X. Alkoi ekana päivänä 2 tuntia toimistolla oltua. Olin saanut kirjauduttua järjestelmiin ja olin valmis.

Aiemmin saman paikan toisessa yksikössä erään koneen piti olla käynnissä tauotta. Minun vuoroni oli aina kun toinen oli tauolla, välillä tein muuta.

Akateeminen hallinto kyseessä.

Vierailija
15/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä nuo tempaisit? Työaikalaki ilmaisee selkeästi, että työntekijällä on yli 6 tunnin päivässä 1 tauko, joka pääsääntöisesti on 60 min ja sen aikana saa poistua työpaikalta.

Vierailija
16/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon yhteys

Vierailija
17/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olet lähihoitaja dementiaosastolla. Ihan karseeta työtä.

Vierailija
18/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauot saa aina pitää, vaikka ei välttämättä juuri sinä ajankohtana, kuin itse haluaisi. Ei voi kuitenkaan kokonaan kieltää tauolle menemistä. Tarkoituksena ei ole, että tauko olisi vain silloin, jos työssä sattuu olemaan jotenkin hiljainen hetki, vaan työnantajan asia on järjestää taukomahdollisuus kaikille. Sinä aikana muut työntekijät pitävät tarvittaessa linnoitusta pystyssä.

Ap:n tapauksessa voi olla kyse siitä, että pomo vaatii kohtuuttomia, eikä kukaan oikeasti saa normaalissa työpäivässä sellaista määrää tehdyksi. Voi myös olla, että ap on oikeasti hitaampi eikä jaksa normaalissa työajassa samaa kuin muut. Silloinkin tauot pidetään, ja annetaan työnantajan tehdä koeaikapurku, jos tulos ei tyydytä.

Vierailija
19/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäisiä pomoja teillä, ku ei taukoja saa pitää. Itse ehdottaisin, että pomo tuuraa tai hommaa tuuraajan siksi aikaa kun pidän  ruoka-, kahvi- ja wc-tauot, jos ei käy niin se on good bye!

Vierailija
20/24 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ap, onko esimiehesi siis kieltänyt menemästä tauolle, vai oletko itse kiltteyttäsi jättänyt tauot pitämättä, kun muutenkin tulee noottia hitaudesta? Jos jälkimmäinen, niin ala pitää ne tauot. Työt on tarkoitus saada tehdyksi normaalissa työajassa, jonka aikana on pidetty normaalit tauot. Jos se ei normaalina päivänä onnistu, olet joko täysin sairaassa työpaikassa tai sitten et sovellu kyseiseen työhön. Molemmissa tapauksissa tuo ei ole pitemmän päälle sulle hyvä paikka.