Mitä aihetta koski vaikein ja turhauttavin yliopistokurssisi?
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
Statistinen fysiikka, tuttavallisemmin sadistinen fysiikka. Vieläkin tulee kylmät väreet.
Tämä taisi koskea rakenteita, tukipisteitä ja erisuuntaisia vaikuttavia voimia. Ei ollut kiva laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statistinen fysiikka, tuttavallisemmin sadistinen fysiikka. Vieläkin tulee kylmät väreet.
Tämä taisi koskea rakenteita, tukipisteitä ja erisuuntaisia vaikuttavia voimia. Ei ollut kiva laskea.
Tuo on statiikkaa. Statistinen fysiikka on jotain ihan muuta.
Sosiaalipolitiikka. Paljon johtui luennoitsijasta.
Neurofysiologia oli sieltä vaikeimmasta päästä, mutta ei sinänsä turhauttavaa kuitenkaan, ylipäätään neurotieteet olivat todella mielenkiintoisia, itse asiassa maailmankaikkeuden monimutkaisin ja kehittynein asia mitä ihminen tietää olevan olemassa on ihmisaivot. Toisaalta se turhautti hieman, että kuinka heikosti tämän järjestelmän toimintaa tiedetään syvemmälti, sitä kun ei kyetä selittämään miten tietoisuus ja tajunta syntyy eli ”tietoisuuden vaikea ongelma” on ja pysyy edelleen ongelmana neurotieteiden vahvasta kehittymisestä huolimatta, 90-luvulla aivotutkimus eteni monin osin harppauksin, mutta eipä tuota osata selittää miten tietoisuus ja tajunta tässä järjestelmässä syntyy. Onhan se ajatuksena mielenkiintoinen että on kehittynyt ja olemassa järjestelmä, joka tietää ja tajuaa olevansa olemassa ja joka on alkanut tutkia itse itseään haluten tietää miten itse toimii.
Immunologia oli myös varsin vaikeaa, mutta ei sekään oikeastaan turhauttavaa ja immuunijärjestelmää on tärkeää kyllä ymmärtää käytännössä. Eipä lääkiksessä oikein mikään ollut varsinaisesti turhauttavaa paitsi ehkä pakollinen ruotsinkielen kirjallinen ja suullinen yliopistokurssi.
Vierailija kirjoitti:
kognitiivinen neurotiede
Miksi ihmeessä? Aika suoraviivaista, ei kovin teoreettista, ei sovellettava…?
Lineaarialgebra III syventävä kurssi, Tampereen yliopisto, siihen loppui opinnot
Latinan kurssi. No, sic transit gloria mundi on aina yhtä pätevä sanonta tietää niin kielellä kuin kielellä, se kun pitää aina paikkansa, ja terra magna on suuri maa (Big Country, silloinen lempiyhtyeeni). Siinä kaikki mikä on latinasta mieleen jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tieteenfilosofia tais olla. Millään ei jaksanut kuunnella ja tentistä tuli 2. No, moni ei päässyt edes tenttiä ekalla kerralla läpi. Mitään hyötyä ko. kurssista ei ole kaiken lisäksi ikinä ollut.
Miksi hakeuduit yliopistoon? Tieteenfilosofia on tärkeä jokaisella tieteenalalla.
Ruotsin kieltä. Itse asiassa, se ja gradu puuttuvat yhä. Gradu kyllä onnistuisi, mutta en tiedä jaksanko sitä ruotsia.
Sosiologian sivuaineopinnot osasivat paikoitellen haastaa pahemman kerran. Pahimman tarkkaa nimeä en enää muista. mutta se suoritettiin kirjatenttinä. 500-600-sivun tiiliskiveen oli koottu tärkeimpiä alan teorioita, osittain samoja mitä oltiin käyty jo perusopinnoissa. Mutta tällä kertaa asiat esitettiin erittäin, erittäin abstraktisti ilman juuri mitään käytännön esimerkkejä tai muitakaan pedagogisia menetelmiä. Mulla ei ollut ketään keltä kysyä apua tai jonka kanssa prosessoida asioita (sivuaineopiskelijana en juurikaan tutustunut muuhun porukkaan). Olin tuohon aikaan jo taitava englanniksi lukija, mutta tuossa tiiliskivessä oli niin perverssiä sanastoa ja vaikeita lauseita että niidenkin kanssa tuli melkein itku.
Muutaman viikon kärsin ja luin möhkälettä kunnes menin tenttiin. Kirjoitin mielestäni hirveää paskaa pahasti aiheen vierestä. Kiitin onneani siitä ettei tentaattori muuten tuntenut minua eikä tullut myöhemminkään vastaan missään yhteydessä. Suureksi yllätykseksi sain kuitenkin kakkosen, eli ilmeisesti olin jotain kuitenkin sisäistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietorakenteiden ja algoritmien suunnittelua ja toteutusta. Tentin muistaakseni 9 kertaa.
t. tietojenkäsittelijä
Ja niin turhaa. Minä sain ekalla yrittämällä läpi ja parhaalla arvosanalla vielä ja todella tykkäsin aiheesta, mutta enpä ole työelämässä missään tarvinnut. Nyt olen työtön koodari. Samoin tuo muutamaan kertaan vastauksissa mainittu C-ohjelmointi ei ole tuottanut ongelmia. Mutta ehkä se on joillakin tutkintoon kuuluva pakollinen kurssi, jota oikeasti ei sen jälkeen tarvitse ja joka siksi on turhauttava.
Täh? Tietorakenteet ja algoritmit on suunnilleen tärkein tietojenkäsittelytieteen tai tietotekniikan kandiopintojen kurssista. Jos on tarpeen kirjoittaa yhtään monimutkaisempaa koodia, niin ko. kurssilla opetetut tiedot ovat tarpeen.
Kerro vielä, mistä löytäisi töitä, jossa kurssin oppeja tarvitaan. Koodaan mielelläni ja olen tehnyt sitä työkseni, mutta eipä ole kummemmin ollut käyttöä tietorakenteiden ja algoritmien osaamiselle. Minkä alan firmoista kannattaisi kysellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietorakenteiden ja algoritmien suunnittelua ja toteutusta. Tentin muistaakseni 9 kertaa.
t. tietojenkäsittelijä
Ja niin turhaa. Minä sain ekalla yrittämällä läpi ja parhaalla arvosanalla vielä ja todella tykkäsin aiheesta, mutta enpä ole työelämässä missään tarvinnut. Nyt olen työtön koodari. Samoin tuo muutamaan kertaan vastauksissa mainittu C-ohjelmointi ei ole tuottanut ongelmia. Mutta ehkä se on joillakin tutkintoon kuuluva pakollinen kurssi, jota oikeasti ei sen jälkeen tarvitse ja joka siksi on turhauttava.
Täh? Tietorakenteet ja algoritmit on suunnilleen tärkein tietojenkäsittelytieteen tai tietotekniikan kandiopintojen kurssista. Jos on tarpeen kirjoittaa yhtään monimutkaisempaa koodia, niin ko. kurssilla opetetut tiedot ovat tarpeen.
Kerro vielä, mistä löytäisi töitä, jossa kurssin oppeja tarvitaan. Koodaan mielelläni ja olen tehnyt sitä työkseni, mutta eipä ole kummemmin ollut käyttöä tietorakenteiden ja algoritmien osaamiselle. Minkä alan firmoista kannattaisi kysellä?
??
Tarvitset tietorakenteita, että voit tallettaa ohjelmiston tarvitsemat tiedot jonnekin, ja algoritmeja, että saat käytyä tiedot järjellisessä ajassa läpi.
Termodynamiikka ja dynamiikka… Todella työläs kurssi kokonaisuutena säälittävä muutama opintoviikko. Tuptti töitä 8h päivässä..
Kaikenlaista on tullut nähtyä ja koettua, mutta kurssi johdatus elektronirakennelaskuihin oli liian vaikea itselleni.
Laskuharjoitukset vaikuttivat mahdottomilta, kun piti kirjoittaa ohjelmia, jotka laskivat jotain kvanttimekaanisia ongelmia liittyen esim. TB-, DFT-, ja HF-menetelmiin. Kvanttimekaniikka oli tuttua, kun sellaisen kurssin olin käynyt, samaten differentiaaliyhtälöt ja matriisilaskennan hallitsin. Ensimmäinen laskuharjoitus, joka liittyi näihin oli vielä tehtävissä (piti ratkaista numeerisesti yksi differentiaaliyhtälö, ja sitten ratkaista matriiseilla joku yleistetty ominaisarvoyhtälö, jollakin kantafunktiolla), mutta tehtävät muuttuivat tämän jälkeen nopeasti liian vaikeiksi.
Tentissä oli monta riviä yhtälöitä, joita piti johtaa, jotain Kohn-Sham yhtälöön liittyen, tai Hartree-Fock malliin liittyen, aika siansaksaa, tässä saa vähän viitteitä, mistä on kyse:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hartree%E2%80%93Fock-teoria
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kohn%E2%80%93Sham_equations
Vierailija kirjoitti:
Turhauttavin kenties vanhojen käsialojen kurssi. Historialliset kirjaisintyylit olis vielä mennyt mutta 1400- 1700 -lukujen ruotsinkieli otti koville.
Minä taas tykkäsin tästä kurssista :D
Johdatus kasvatustieteisiin. Niin kuivaa että hui!
Filosofiassa metafysiikka. Jotenkin en saanut kosketusta aiheeseen ja opiskelu jäi pinnalliseksi. Tentti hylättiin.
ruotsi