Tunnen kateutta naisia kohtaan, jotka vaihtavat sukunimensä
Lapsuuden prinsessaleikit ei toteutuneet, ei mennyt elämä niinkuin silloin leikittiin. Muistan sen jännityksen tunteen, kun kyselin vanhemmiltani, mikä minusta sitten tulee kun menen naimisiin, tuleeko minusta rouva Lindell vai rouva Meriniemi, leikeissä uudet sukunimet olivat aina hienoja ja eksoottisia ja vatsanpohjaa kutitti ajatus uudesta nimestä.
Oma tyttönimeni on erikoinen suomalainen luontonimi, esim tyyliin Koivuaro enkä ole koskaan ajatuksen tasolla edes harkinnut ryhtyväni virtaseksi tai möttöseksi. No tietenkin elämä heitti eteen miehen, jonka nimeä ei pystynyt ottamaan, naimisiin mentiin ja pidin oman nimeni. Suurin osa ystävistäni on ollut onnekkaampia, ovat saaneet hyvän nimen tai jopa omaansa paremman naimakauppojen myötä. Nyt kateuden pistos tuntuu sydämessä, kun luen Facebookista tuoreiden rouvien hehkutusta "tuore rouva Aavalahti" ja mielessäni tunnen sen riemun jota itsellenikin lapsena toivoin, sen rouviintumisen, uuden sukunimen, yhteisen perheen perustamisen yms. Mitä minulle se koko perheen yhteinen nimi symboloi. Sitä en saanut, lapsenikin ovat miehen todella tylsällä sukunimellä eikä tätä nyt kukaan saa muuksi muutettua. Eipä tässä auta kun ajatella, että onneksi on jo valmiiksi itsellä hyvä sukunimi, jota voin käyttää. Silti sina vilmaisee sydäntä kun joku "saa" upean sukunimen itselleen, sen piti olla myös minulle mahdollinen unelma :(
Kommentit (53)
Ja vain kahdellatoista löytyi huumorintajua..
Ainakin kaheksan tulee pyörällä ja haisevat ihan järkyttäviltä. Varsinkin yksi joka pyöräilee joka aamu yli 10km eikä edes käy suihkussa joten se haju on oikeesti melkeen tyrmäävä. Hyi hemmetti.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:38"]Toisin sanoen tästä kaikesta paistaa läpi, että tämä nimiasia on meidän perheessä aikamoinen ongelma ja tulee olemaan sitä vielä pitkään. Enkä nyt tiedä meneekö hyvin, aika jäyhän ukon olen tainnut saada, ehkä jopa vääränlaisen omalle luonteelleni. Vähän uudismielisempi ja rennompi saisi asenteiltaan olla, olisin itse napannut syötin valita uusi yhteinen sukunimi ihan välittömästi, se olisi ollut myös ihan upeaa! Mutta ei ei ei, Möttönen se olla pitää ja mielellään vielä mahdollisimman rumalla etunimellä, jos mieheltä kysytään. Olen siis kateellinen myös vähän rennommin näihin nimiasioihin suhtautuvasta miehestä. Liekö tässä ero vielä edessä. -Ap
[/quote]
Uudismielisempi ja rennompi? Sinähän tässä olet kaikkea muuta kuin rento. Teet täysin olemattomasta asiasta härkäsen. Jos kotonakin touhotat ja vaahtoat yhtä olemattomista, saa olla aika jäyhä ihminen ja silti on sinuun verrattuna rento.
Miten jotkut edes ajattelee noita asioita noin paljon? Uuvuttaa pelkkä ajatus, että jotain turhaa juttua pitää vatvoa loputtomasti.
Mikset yhdysnimeä voinut ottaa? Jos miehesi ei ole Sikiö niin eiköhän kaikki muut sukunimet olisi kestettävissä. Jopa se Möttönen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:02"]Voihan mieskin vaihtaa nimensä, eikös joku menneiden vuosien pikkujulkkiskin vaihtunut käden käänteessä Mikko Närhestä Juhana Helmenkalastajaksi?
Nyt koko perhe saman nimen alle - vain taivas on rajana!
[/quote]
No taivas ja taivas, nykyisin kaikki sukunimet ovat suojattuja.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:38"]Toisin sanoen tästä kaikesta paistaa läpi, että tämä nimiasia on meidän perheessä aikamoinen ongelma ja tulee olemaan sitä vielä pitkään. Enkä nyt tiedä meneekö hyvin, aika jäyhän ukon olen tainnut saada, ehkä jopa vääränlaisen omalle luonteelleni. Vähän uudismielisempi ja rennompi saisi asenteiltaan olla, olisin itse napannut syötin valita uusi yhteinen sukunimi ihan välittömästi, se olisi ollut myös ihan upeaa! Mutta ei ei ei, Möttönen se olla pitää ja mielellään vielä mahdollisimman rumalla etunimellä, jos mieheltä kysytään. Olen siis kateellinen myös vähän rennommin näihin nimiasioihin suhtautuvasta miehestä. Liekö tässä ero vielä edessä. -Ap [/quote] Uudismielisempi ja rennompi? Sinähän tässä olet kaikkea muuta kuin rento. Teet täysin olemattomasta asiasta härkäsen. Jos kotonakin touhotat ja vaahtoat yhtä olemattomista, saa olla aika jäyhä ihminen ja silti on sinuun verrattuna rento.
[/quote]
Voi kuule ... minä se meidän perheen rennoin tapaus kuitenkin olen ... jotta siitä on pääteltävissä varmaan loput :) -Ap
Jahas. Vieläkin siis löytyy naisia jotka haluavat tulla omistetuiksi ja sen myötä leimatuiksi omistajan nimellä.
Onneksi minun mieheni kuuluu vanhaan aatelissukuun ja sukunimi on kaunis <3 Ei omassakaan vikaa, ehkä vähän liian erikoinen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:20"]
Jahas. Vieläkin siis löytyy naisia jotka haluavat tulla omistetuiksi ja sen myötä leimatuiksi omistajan nimellä.
[/quote]
Eikös se isänkin nimi ole yhtälailla omistusleima? Mieshän se isäkin on. Onhan se ehkä hauskempi leimautua naineeksi naiseksi kuitenkin kuin ikivanhaksipiiaksi, joka on vahingossa saanut lapsiakin mutta mies ei ole silti halunnut muijaa nimelleen ottaa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:22"]Mies oli ehdottomasti oman nimensä vaihtamista vastaan, hyvin jäyhä ja perinteinen mies joka kaiken lisäksi haluaa miellyttää omaa möttös-sukuaan kaikin tavoin. Lapsien etunimestäkin tuli suuri haloo ja vääntö kun en kertakaikkiaan suostunut antamaan lapselle suvussa iänkaiken kulkenutta hirvitysnimeä, jonka mies olisi halunnut niin samperin perinteikkäästi antaa koska hänellä itselläänkin se toisena nimenä on. Olkoon! Minun lapsella onneksi ei. Hyvin todennäköistä on, että tyttöni ainakin tulee vaihtamaan nimensä heti kun näistä asioista tajuaa jotakin, sillä se kokonaisuus olisi minun sukunimeni kanssa todella kaunis ja uniikki. Itsekin olen maailman ainoa tämänniminen ja tyttäreni saisi saman etuoikeuden ottamalla nimeni. Niin rankkana tämän nimiasian koen, että en ole lapsille tainnut edes opettaa heidän sukunimeään. Tämän tajusin vasta nyt kun tätä kirjoitin. Lapseni tietää kyllä kaikki kolme etunimeään, mutta ei sukunimeään. Jotenkin olen vain kokenut sen tarpeettomaksi korostaa että olet sitten Möttönen kun etunimi on kuitenkin harvinainen ja kaunis.
[/quote]
Nyt on pakko sanoa, että en usko tuota, ettei lapsesi tiedä sukunimeään. Ja, jos kumminkin on totta, niin miksi opetat lapsesikin häpeämään nimeään, vaikka sellaiseen ei ole mitään tarvetta? Häpeä itse ihan rauhassa, mutta anna lapsen olla rauhassa nimensä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:22"]Mies oli ehdottomasti oman nimensä vaihtamista vastaan, hyvin jäyhä ja perinteinen mies joka kaiken lisäksi haluaa miellyttää omaa möttös-sukuaan kaikin tavoin. Lapsien etunimestäkin tuli suuri haloo ja vääntö kun en kertakaikkiaan suostunut antamaan lapselle suvussa iänkaiken kulkenutta hirvitysnimeä, jonka mies olisi halunnut niin samperin perinteikkäästi antaa koska hänellä itselläänkin se toisena nimenä on. Olkoon! Minun lapsella onneksi ei. Hyvin todennäköistä on, että tyttöni ainakin tulee vaihtamaan nimensä heti kun näistä asioista tajuaa jotakin, sillä se kokonaisuus olisi minun sukunimeni kanssa todella kaunis ja uniikki. Itsekin olen maailman ainoa tämänniminen ja tyttäreni saisi saman etuoikeuden ottamalla nimeni. Niin rankkana tämän nimiasian koen, että en ole lapsille tainnut edes opettaa heidän sukunimeään. Tämän tajusin vasta nyt kun tätä kirjoitin. Lapseni tietää kyllä kaikki kolme etunimeään, mutta ei sukunimeään. Jotenkin olen vain kokenut sen tarpeettomaksi korostaa että olet sitten Möttönen kun etunimi on kuitenkin harvinainen ja kaunis.
[/quote]
Nyt on pakko sanoa, että en usko tuota, ettei lapsesi tiedä sukunimeään. Ja, jos kumminkin on totta, niin miksi opetat lapsesikin häpeämään nimeään, vaikka sellaiseen ei ole mitään tarvetta? Häpeä itse ihan rauhassa, mutta anna lapsen olla rauhassa nimensä kanssa.
[/quote]
Lapset on vielä sen ikäisiä, että tietävät vain sen mikä opetetaan kun eivät vielä lue. Mistä ihmeestä ne sen tietäisi, kun ei sitä missään yhteydessä käytetä. Lääkärissäkään ei niin yhtenään laukata että olisi tullut tutuksi. En tiedä, tietääkö lapset edes mitä "sukunimi" tarkoittaa :) -ap
Kihlattuni on tyyliä Virtanen ja olen aidosti innoissani, että pian saan hänen sukunimensä! :)