Voi Vitalis näitä supistuksia! Vasta rv 30+2....
Harjoitussupistuksia on nyt ollut n. viiden tai kuuden viikon ajan. Ei kivuliaita, mutta hyvin voimakkaita ja päivittäin.
Eilen alkoi päivällä supistelemaan taas, jatkuivt säännöllisinä parin tunnin ajan. Vähän jo alkoi tuntumaan selässäkin..
Panadoli kuitenkin auttoi, vaikka supistuksia tuli vielä illan mittaan.
Tänään kivuttomi supistuksia on tullut ja mennyt, nyt alkaat tuntumaan jo suht ilkeitä ja kiristäviltä.
Ei mitään akuuttia vielä, otan kohta Panadolin ja menen nukkumaan, mutta vähän kyllä jo ehkä pelottaa että meinaako tämä nyt että poika syntyisikin turhan aikaisin....
Esikoinen syntyi rv38+6, synnytyksen kesto 5h ja toinen rv 40+3, synnytyksen kesto 6,5h, joten tämäkin tulee sitte tod.näk suht vauhdilla sittten kun tulee.
Saisi kyllä ainakin 6vkoa vielä pysyä vaikka olo onkin jo aika tukala =D
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:22"]
Missäpäin ei muka pääse lääkäriin jos kärsii supistuksista?
[/quote] Asun Turussa.
Pakko vain sanoa tähän että aivan mahtavaa kun ei supistellut ollenkaan tänään =)
Tänään joutunut sietämään vain nitä peruskipuja, mutta niitten kanssa pysty elämään kun ei tartte murehtia kypsyttääkö ne paikkoja vai ei =)
Mulla vähän sama juttu, nyt menossa rv 32+3 ja supistuksia ollut noin 3 kk. Näytillä olen käynyt (ja oli kiven alla, että sinne pääsi!) mutta kukaan ei ollut mitenkään huolissaan. Kohdunsuu oli kiinni ja napakka, kaulaa tosin käsikopelolla 1,5 cm. Mutta lääkäri tunsi samoin jo lapsen pään alhaalla kanavassa (ja tunsin itse asiassa itsekin), ja veikkaisin itse että syy supistusten määrään ja hetkittäiseen kipuunkin on aikaisessa laskeutumisessa. Kovasti toivon, ettei tästä mitään ongelmaa seuraisi, mutta tuntuu että neuvolan palvelut on nyt kaikki testattu eikä kukaan tosiaan ole asiasta huolestunut.
AI niin, (37 jatkaa) itse rupesin käyttämään tukivyötä, ja sen myötä pahin paineen tunne lantiosta supistusten aikaan katosi.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:06"]
Mulla vähän sama juttu, nyt menossa rv 32+3 ja supistuksia ollut noin 3 kk. Näytillä olen käynyt (ja oli kiven alla, että sinne pääsi!) mutta kukaan ei ollut mitenkään huolissaan. Kohdunsuu oli kiinni ja napakka, kaulaa tosin käsikopelolla 1,5 cm. Mutta lääkäri tunsi samoin jo lapsen pään alhaalla kanavassa (ja tunsin itse asiassa itsekin), ja veikkaisin itse että syy supistusten määrään ja hetkittäiseen kipuunkin on aikaisessa laskeutumisessa. Kovasti toivon, ettei tästä mitään ongelmaa seuraisi, mutta tuntuu että neuvolan palvelut on nyt kaikki testattu eikä kukaan tosiaan ole asiasta huolestunut.
[/quote] On kyllä hassua kun tuntuu että vähätellän kun toinen on huolissaan... miten ne voisi tietää tutkimatta mikä on tilanne?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:51"]Ymmärrätkö, että näillä viikoilla (tai alle viikolla 35-38) syntynyt vauva on aivan liian aikainen? Sen ikäisillä saattaa olla suuria ongelmia keuhkojen kehittymättömyyden kanssa ja erilaisia keskosuudesta johtua ongelmia. Et todellakaan halua, että lapsesi syntyy näillä viikoilla. Huhheijaa. Sinuna olisin todellakin jo soittanut synnärille, ajat sitten! Pitäisi saada edes kortisonia vauvan keuhkoja kypsyttämään.
[/quote]
En ole ap mutta mulla kypsynyt kohdunsuu, limatulppa mennyt ja viikkoja muutamia enemmän, alle 34 kuitenkin. Äitiyspolille soitin ja kävinkin, mutta eivät nähneet tarpeelliseksi laittaa kortisoneja. Sitten synnyttämään jos alkaa syntyä oli viimeisin ohje.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:22"]
[/quote] Asun Turussa.
[/quote] Voisiko alapeukuttaja perustella miksi piti alapeukuttaa?
Minulla näin:supistuksia säännöllisesti, lähes päivittäin viikolta 30 saakka. Viikkojen edetessä supistukset muuttuivat osin jo todella kivuliaiksikin. Nyt viikkoja 40+5 eikä kaveria kuulu eikä näy. Viimeiset 2 viikkoa supistellut joka päivä väh. kuuden tunnin ajan. Voin kertoa että alkaa jo ottamaan hermoon. Viimeksi olen nukkunut 2h pidemmän jakson 2 viikkoa sitten.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:22"]
[/quote] Asun Turussa.
[/quote]
Mitä! Mä asun Raisiossa! Ja ihan tyksissä oon käyny lääkärillä tarkistuttaa tilannetta. Neuvolatäti + oma lääkäri on kokoajan toitottanut että herkästi vaan tyksiin ku säännöllisiä supisteluja. T.16
En voi ymmärtää että voi noin sulle neuvola sanoa. Niiden pitäis päivystyksessäkin ihan katsoo jos tilanne sun kaltainen. Onko turun asiat oikeesti noin retuperällä! Just tälläsen takia pelkään et oikeesti meidät pakkoliitetään tuohon kamalaan toimimattomaan Turkuun!!!
Sulle tsempit ja suositus et mee päivystykseen jos ei o muuta lääkäriaikaa antaa!!!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:22"] Missäpäin ei muka pääse lääkäriin jos kärsii supistuksista? [/quote] Asun Turussa. [/quote] Mitä! Mä asun Raisiossa! Ja ihan tyksissä oon käyny lääkärillä tarkistuttaa tilannetta. Neuvolatäti + oma lääkäri on kokoajan toitottanut että herkästi vaan tyksiin ku säännöllisiä supisteluja. T.16 En voi ymmärtää että voi noin sulle neuvola sanoa. Niiden pitäis päivystyksessäkin ihan katsoo jos tilanne sun kaltainen. Onko turun asiat oikeesti noin retuperällä! Just tälläsen takia pelkään et oikeesti meidät pakkoliitetään tuohon kamalaan toimimattomaan Turkuun!!! Sulle tsempit ja suositus et mee päivystykseen jos ei o muuta lääkäriaikaa antaa!!!
[/quote] Joo, tosiaan otin Panadolia kun nousin puoli yhdentoista aikaan ja nyt alkanut särkemään taas viimeisen tunnin aikana, kun jätkä liikkuu tuntuu että vatsa halkeaisi... Supistuksia (ei kylläkään kovin kivuliatia, vaikkakin napakoita ja tukalia) tulee kun jotain teen.
Nyt olin liikkeellä vähän pidempään kun piti ruokaa laittaa, pilkoin lihan ja sipulit ja paistoin, ja tuli hyvin huono olo siitä että olin pystyssä nin "pitkään".
Soitan kyl koht synärille ja kyselen että onko tämä nyt ihan normaalia ettei tänoloisena pääsisi millään lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:36"]
Minulla näin:supistuksia säännöllisesti, lähes päivittäin viikolta 30 saakka. Viikkojen edetessä supistukset muuttuivat osin jo todella kivuliaiksikin. Nyt viikkoja 40+5 eikä kaveria kuulu eikä näy. Viimeiset 2 viikkoa supistellut joka päivä väh. kuuden tunnin ajan. Voin kertoa että alkaa jo ottamaan hermoon. Viimeksi olen nukkunut 2h pidemmän jakson 2 viikkoa sitten.
[/quote] Auts =( Joo, on toki mahdolista, ehkä jopa todennäköistä että näin käy minullekin.
Kävitkö missään vaiheessa näytillä?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 13:22"] Missäpäin ei muka pääse lääkäriin jos kärsii supistuksista? [/quote] Asun Turussa. [/quote] Mitä! Mä asun Raisiossa! Ja ihan tyksissä oon käyny lääkärillä tarkistuttaa tilannetta. Neuvolatäti + oma lääkäri on kokoajan toitottanut että herkästi vaan tyksiin ku säännöllisiä supisteluja. T.16 En voi ymmärtää että voi noin sulle neuvola sanoa. Niiden pitäis päivystyksessäkin ihan katsoo jos tilanne sun kaltainen. Onko turun asiat oikeesti noin retuperällä! Just tälläsen takia pelkään et oikeesti meidät pakkoliitetään tuohon kamalaan toimimattomaan Turkuun!!! Sulle tsempit ja suositus et mee päivystykseen jos ei o muuta lääkäriaikaa antaa!!!
[/quote] Joo, tosiaan otin Panadolia kun nousin puoli yhdentoista aikaan ja nyt alkanut särkemään taas viimeisen tunnin aikana, kun jätkä liikkuu tuntuu että vatsa halkeaisi... Supistuksia (ei kylläkään kovin kivuliatia, vaikkakin napakoita ja tukalia) tulee kun jotain teen.
Nyt olin liikkeellä vähän pidempään kun piti ruokaa laittaa, pilkoin lihan ja sipulit ja paistoin, ja tuli hyvin huono olo siitä että olin pystyssä nin "pitkään".
Soitan kyl koht synärille ja kyselen että onko tämä nyt ihan normaalia ettei tänoloisena pääsisi millään lääkäriin.
[/quote]
Tuu sit kertoo miten etenee sun tilanne. Mulla nyt siis rv 34 ja oon täs ollu levolla noin 1,5 kk näitten suppareitten kanssa. En o voinu oikeen mitään tehdä ku välillä pelkkä ruuanlaitto on ollu ollu liikaa ku oon seissy hetken. Toisena päivänä oon taas voinu tehdä pikasen kauppakierroksen. Mul ei oo kuitenkaan avannu aikasemmin paitsi tänään kun olin lääkärillä niin oli kohdunsuu pehmentynyt ja hiukan lyhentynyt. Silti kokoajan on toitotettu et kun jatkuu säännöllisenä pidempään niin herkästi näytille vaan et ehditään antaa kortisonia jos tarvii.
Nytkin oon joutunu lepää loppupäivän kun aamun lääkärin ronkkiminen sai aikaan supisteluja. Ne menee ja tulee tässä ja heti ku vessaan nouse niin supistuksella sinne meen ja sieltä tuun ja hetken saan taas ootella sängyssä et saan ne loppumaan. Suosittelen sullekin nyt vaan lepoa ja jos vaiks mies pystyis sul ruokaa tekee tmv ni pystyisit lepäämään. T.sama alkuperäinen 16.
Soitin nyt synnärille, ja kun kerran olen jo kokeillut Panadolia ja lepoa kotona saan lähteä näytille. toivottavasti turha käynti, mutta voi sitten kärvistellä hyvin mielin jos nyt tietää että paikat on kiinni.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:31"]Soitin nyt synnärille, ja kun kerran olen jo kokeillut Panadolia ja lepoa kotona saan lähteä näytille. toivottavasti turha käynti, mutta voi sitten kärvistellä hyvin mielin jos nyt tietää että paikat on kiinni.
[/quote]
Hyvä juttu. Pidän sulle peukkuja.
T. 16
Kotona taas. Olisin kyllä päässyt osastolle lepäämään ja seuraamaan tilannetta, mutta saan kyllä kotonakin levätä.
Sain supistuksia estävää lääkettä, tunnin sisällä 4kpl.
Kohdunsuu kiinni, kanava kiinteä ja 4cm jäljellä, joten siltä osin kaikki nyt hyvin.
Vauva vain nt hyvin alhaala, niin että tunsivat sen päätä kun kokeilivat kohdunkanavaa ja -suuta. (Monikossa koksa paikalla oli kätilöopiskelijakin mukana.)
Lääke taisi auttaa, en muista sen nimeä, sanoivat monta kertaa mutta meni täydellisesti ohi, mutta nyt on hyvin väsynyt olo.
Lääkäri vaan totesi että tulen sitten takaisin jos supistukset palaavat.
Näistä asioista kun ei voi ikinä tietää, joillekin samassa tilanteessa vauva syntyisi huomenna kaikesta huolmatta ja toisella sitten menee käynnistykseen yliaikaisuuden takia.
Hyvä et kävit näyttääs ja sait lääkettä. Toivotaan et jaksais viel pysyy siellä sun masussa.