Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hohto tulee tänään telkkarista, uskaltaako katsoa yksin?

Vierailija
28.03.2015 |

Tänään tulisi Yle Teemalta klo 21 Hohto -elokuva ja sen jälkeen leffaan liittyvä dokumenttielokuva. En ole nähnyt Hohtoa ja kiinnostaisi katsoa, mutta mies on yövuorossa ja minä olen nössö. Kertokaas mammat uskaltaako sen katsoa yksin ja onko siinä jotain säikytyskohtia? Aikooko joku muu katsoa?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kauhuelokuvan katsomisen idea ole pelkääminen?

Vierailija
4/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 23:03"]Stephen King on haukkunut kyseisen elokuvan pystyyn, hänen mukaansa Stanley Kubrick ei alkuunkaan ymmärtänyt mistä kirjassa oli kyse.

Kingin mukaan Kubrick oli ulkona kuin lumiukko ja vesitti hänen tarinansa täysin.

Jos haluat tietää mitä Hohdossa tapahtuu, niin lue Kingin kirja, elokuva ei tee teokselle oikeutta.
[/quote]

Ainahan nää taiteilijat on kateellisia toistensa menestykselle. Hohto olisi jäänyt tuntemattomuuteen ilman Kubrickia.

Vierailija
5/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:59"]

Tuo kylpyammenainen. Kauhea.

[/quote]

Musta se nainen oli tosi karmiva ihan elävänäkin, heti kun nousi ammeesta... Jotenkin kammottava...

Vierailija
6/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua sitä kylpyammekohtauksen naisen ideaa, vaikka pelottavimpia kohtauksia onkin. Se on minulle aina ollut jotenkin irrallinen kohta elokuvassa. Sama toistettu kuitenkin uusintaversiossakin (oliko siinä jotenkin suomuinen se nainen?), joten voisi olettaa että on olennainen osa tarinaa.

Kertokaas te viisaammat, miksi se kylppärikohtaus siinä on? Mikä nainen ja miksi se on niin tärkeä?

Hauska muuten miten Kingillä on nämä kestoaiheet teoksesta toiseen: Hotellit, intiaanien hautausmaat, hissit, päähenkilö on ammatiltaan kirjailija, mitä vielä?

Vierailija
7/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 15:30"]

Mä en tajua sitä kylpyammekohtauksen naisen ideaa, vaikka pelottavimpia kohtauksia onkin. Se on minulle aina ollut jotenkin irrallinen kohta elokuvassa. Sama toistettu kuitenkin uusintaversiossakin (oliko siinä jotenkin suomuinen se nainen?), joten voisi olettaa että on olennainen osa tarinaa.

Kertokaas te viisaammat, miksi se kylppärikohtaus siinä on? Mikä nainen ja miksi se on niin tärkeä?

Hauska muuten miten Kingillä on nämä kestoaiheet teoksesta toiseen: Hotellit, intiaanien hautausmaat, hissit, päähenkilö on ammatiltaan kirjailija, mitä vielä?

[/quote]

En ole itse koskaan ajatellut, että sillä olisi isompaa merkitystä, mutta varmaan on. Oon aina ajatellut, että se on vain sitä samaa teemaa, että hotelli elää jotenkin kahta aikaa yhtäaikaa- muistaakseni se nainen oli tappanut itsensä siellä huoneessa? Ja aluksi Jack näkee sen kuitenkin nuorena ja hehkeänä. Myös Jackin naistenmiesmäisyys tulee siinä esille kuten sen Playgirlin lukemisessa, niiden hotellivieraiden tiirailussa, vaimon halveksunnassa.

Vierailija
8/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 23:03"]Stephen King on haukkunut kyseisen elokuvan pystyyn, hänen mukaansa Stanley Kubrick ei alkuunkaan ymmärtänyt mistä kirjassa oli kyse.

Kingin mukaan Kubrick oli ulkona kuin lumiukko ja vesitti hänen tarinansa täysin.

Jos haluat tietää mitä Hohdossa tapahtuu, niin lue Kingin kirja, elokuva ei tee teokselle oikeutta.
[/quote]

Ainahan nää taiteilijat on kateellisia toistensa menestykselle. Hohto olisi jäänyt tuntemattomuuteen ilman Kubrickia.
[/quote]

Ai olisi vai? :'D

Vierailija
9/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jotenkin aattelen sen valokuvan johon Jack päätyy sellaisena, johon kaikki hotellin "viiraamat" ja sille sielunsa menettäneet joutuvat. Kirjan mukaan ainakin siellä on tapahtunut murhia ja mystisiä kuolemia koko hotellin olemassa olon ajan.

Vierailija
10/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäkuvaukset on tehty täällä:

http://www.yosemitepark.com/the-ahwahnee.aspx

Vierailija
12/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 23:31"]

Sisäkuvaukset on tehty täällä:

http://www.yosemitepark.com/the-ahwahnee.aspx

[/quote]

Tai sitten studiossa tuon hotellin mukaisissa kulisseissa...

Vierailija
13/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni pitäisi olla nyt ohi. Älä lue jos muistan väärin :D Mutta meni muutenkin väärin. anteeksi :/ ajatus oli, että porukka katsoo ton kuvan sit vasta jälkeenpäin mutta porukka nosti sen ihan heti esille :( ei menny niin kuin ajattelin. anteeksi :( Mutta, näiltä pohjilta;

-Se kultakäytävä ennen baarimikon kohtaamista. Joka ikinen kerta kun Jack kävelee peilin ohi, jack vetää miniraivarit.
- kun Jack pääsee baariin, kuullaan seuraavat sanat ".. i'd sell my goddamn soul for a glass of beer…oh hi lloyd! :D !"
-sit se vessa. Jack ei katso kertaakaan Gradya (se palvelija) silmiin. Jack tuijotti itseään koko ajan silmiin. Torrance siis puhuu itsensä kanssa. Hotelli puhuu Gradyn kautta. "you are the caretaker. you have always been the caretaker here".
-sit se kylmiö. Grady vaatii Torrancea hoitamaan "sovittu asia". Jack suostui, ja hotelli päästi hänet ulos.
-sit se lopun karkaaminen. Torrance epäonnistui tehtävässään, joten hotelli otti hänen ruumiinsa sen sijaan. Viimeisessä kuvassa nähdään kuva jossa nähdään myös Torrance. Minusta toi on symboli sille, että hotelli sai hänen sielunsa.

minusta siis Jack myi sielunsa. Hotelli vaati kovan hinnan (uhrin), Jack epäonnistui ja hotelli otti hänen sielunsa sen sijaan. Kubrickin versiossa siis kyse oli riivauksesta siinä missä Kingin versio oli lähempänä juoppohulluutta.

-m35

Vierailija
14/95 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se dokkari avas kyllä leffan ihan eri tavalla. Tosin harmitti, kun dokkarista huomasi, että Teema näyttikin leikattua filmiä, ei alkuperäistä. Moni juttu, mitä dokkarissa avattiin tosin meni välillä yli ja lujaa. Muutamia hyviä pointteja kyllä, joita ei oikeastaan voikaan tajuta, ellei ole kunnollista tietämystä Yhdysvaltojen intiaaneista, ensimmäisistä kuukuvauksista ja holokaustista.

Itse ajattelin seuraavaksi keskittyä niihin piiloviesteihin. Pitäisi olla helpommin ymmärrettävissä ja löydettävissä, kuin intiaanit, holokaustit ja apollo 11 kuvaukset :)

Ja dokkarissahan parikin heppua sano, että se leffa on ihan skeidaa ja kamala pettymys. Silti siinä elokuvassa kaivelee jokin, eikä se jätä rauhaan ennenkuin katsot sen leffan uudestaan. Ja näin siitä akaa löytymään useampia kerroksia, kun vain erikoinen trilleri. En oikein edes osaa ajatella Hohtoa kauhuna, vaikka se sellaiseksi on kategoroitu.

Vierailija
15/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mä voin myöntää olevani nössö enkä olisi Hohtoa pystynyt yksin katsomaan. Enkä katsoisi vieläkään vaikka olen sen jo pariin kertaan nähnyt...Kauhuelokuvia pystyn katsomaan jonkun muun seurassa :D

Vierailija
16/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No uskaltaa :)

Vierailija
17/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet herkkä, älä katso. Minä katsoin teininä kaverin kanssa päivällä ilman ääniä mutta olenkin tosi nössö jolla tulee kauhu uniin.

Vierailija
18/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele katsomaan ekaa kertaa yksin, jos olet herkkä.

Vierailija
19/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. On se aika piinaava. Katson kurkistelemalla sormien lomasta, jos liikaa kuumottaa. Mies iltavuorossa myös, onneksi koira turvana:)

Vierailija
20/95 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä jotain erityisen järkyttävää? Tai siis mikä siinä on niin pelottavaa? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi