Kotibileet ja naapurin vastuu
Hesarissa oli juttua kotibileistä ja siitä, miten some aiheuttaa kutsumattomien vieraiden lauman ovelle. Siinä 17v tytön äiti kertoi, että hän lähtee pois kotoa ja sanoo naapurille, että katso teinien perään. Uskovat paremmin isoa miestä kuin bilettäjän äitiä.
Miksi naapurin pitäisi kantaa vastuuta alaikäisten kotibileistä? Meilläkin omakotialueella on naapuri joskus tullut sanomaan, että he lähtee mökille ja 16-18v lapsi jää kotiin ja aikoo kutsua pari kaveria. Voitteko katsoa vähän perään? No ei voida, koska jos ei omat vanhemmat kanna vastuuta, niin miksi ihmeessä minun vieraana ihmisenä se pitäisi tehdä? Nuorten lupaukset rauhallisista bileistä on yhtä tyhjän kanssa siinä vaiheessa, kun paikalle saapuu parikymmentä kutsumatonta nuorta. Jos ei nuoren vanhemmat kestä sitä, että kämppänsä hajotetaan ja tavaroita varastetaan, niin sitten ne ei anna lupaa bilettää.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:41"]
Voi hyvän tähen taas. Ehkä se on sellainen kohtelias tapa kertoa, ettei vanhemmat ole paikalla ja jos on jotain häiriötä niin voipi hyvillä mielin ilmottaa. Yleensä täällä mietitään, voiko sanoa häiriöstä suoraan ihmisille vai ei ja nyt kun mahdollinen häiriön aiheuttaja tuo itse asian esille niin sekään ei käy. Miten tuollaisestakin asiasta saadaan niin suuri ongelma aikaiseksi? Meillä naapurin teini on alkanut olemaan yksin kotona eikä tekstiviestin lähettäminen vanhemmilleen ole homma eikä mikään. Muutoinhan ei tarvitse vahtia. Teini voi myös tulla itse ovelle pyytämään apua, samoin kuin kuka tahansa muu naapuri, jos on tarvetta. Uskon (tai ehkä paremminkin toivon), että sama toimii toisinkin päin.
Toivottavasti ap ei itse koskaan milloinkaan tarvitse muiden ihmisten ystävällisyyttä ja apua. Vai onko sitten niin, että hänen asiansa ovat ok, mutta muiden ei...
[/quote]
Eli sinusta naapuri voi siirtää vastuun lapsestaan sinulle, jos ei itse viitsi katsoa lapsensa perään? Olet valmis 24/7 olemaan paikalla, jos teini tarvitsee apua? Miten nuoren voi mielestäsi jättää naapureiden vastuulle - onko esim. 11v liian nuori? Kysehän on yhteisöllisyydestä ja siitä, että ollaan ystävällisiä, joten miten suhtaudut siihen, että naapurin yh jättää 8v, 11v ja 12v lapset joka viikonloppu öiksi yksin, koska on itse töissä. Riittääkö, että hän kertoo asian naapureille ja nämä katsovat lasten perään? Yhteisöllisiä kun olette.
[/quote]
Ei varmaan ollut kyse siitä että naapuria pyydettäisiin lapsenvahdiksi, vaan pikemminkin ymmärsin että jos jotain sattuu niin että naapuri huomaa niin olisi kiva jos naapuri viitsii puuttua asiaan. Eli naapuri ei ole VASTUUSSA siitä teinistä niin että pitäisi 24/7 olla vahtaamassa vaan kertoo vanhemmille jos talon ulkopuolelle kerääntyy sata teiniä meuhkaamaan.
[/quote]
Miksi se pitää kertoa vanhemmille? Eikö voida ajatella, että teini itse kertoo. Minusta tuo on toisen perheen asioihin puuttumista ja kyttäämistä.
[/quote]
Jos kerran on pyydetty puuttumaan niin miksi se sitten olisi paha juttu?
[/quote]
Se on osoitus siitä, että vanhemmat ei luota teiniinsä.
[/quote]
Vaikka luottaisi niin on silti hyvä että on joku ihan aikuinenkin vähän kattomassa ettei talo ole ihan romuna kun vanhemmat tulevat takaisin. Sitäpaitsi se teini voi olla niin kiireinen - tai paniikissa kun kaikki ei menekään niinkuin pitäisi jos esim pihalle tuleekin kauhea määrä kuokkavieraita - ettei pääse soittamaan vanhemmille.