Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotibileet ja naapurin vastuu

Vierailija
28.03.2015 |

Hesarissa oli juttua kotibileistä ja siitä, miten some aiheuttaa kutsumattomien vieraiden lauman ovelle. Siinä 17v tytön äiti kertoi, että hän lähtee pois kotoa ja sanoo naapurille, että katso teinien perään. Uskovat paremmin isoa miestä kuin bilettäjän äitiä.

Miksi naapurin pitäisi kantaa vastuuta alaikäisten kotibileistä? Meilläkin omakotialueella on naapuri joskus tullut sanomaan, että he lähtee mökille ja 16-18v lapsi jää kotiin ja aikoo kutsua pari kaveria. Voitteko katsoa vähän perään? No ei voida, koska jos ei omat vanhemmat kanna vastuuta, niin miksi ihmeessä minun vieraana ihmisenä se pitäisi tehdä? Nuorten lupaukset rauhallisista bileistä on yhtä tyhjän kanssa siinä vaiheessa, kun paikalle saapuu parikymmentä kutsumatonta nuorta. Jos ei nuoren vanhemmat kestä sitä, että kämppänsä hajotetaan ja tavaroita varastetaan, niin sitten ne ei anna lupaa bilettää.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos se naapuri kärsii häiriöistä. Jos itsekin bilettää niin sitten ei haittaa.

Vierailija
2/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei olis mikään vaiva soittaa vanhemmille/poliisille, jos naapurin teinin pippalot karkaa käsistä. Se on sitä kaivattua yhteisöllisyyttä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:51"]

Varmaan jos se naapuri kärsii häiriöistä. Jos itsekin bilettää niin sitten ei haittaa.

[/quote]

Jos naapuri kärsii häiriöstä, se soittaa poliisin miettimättä, onko perheen aikuiset paikalla vai ei.

Vierailija
4/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekki toivoisin sitte tulevaisuudessa että naapurit soittais saman tien poliisille jos yksinjäävän teinin pippalot häiritsee.
Oppispa ainaki kun vähän säikähtää :D

Vierailija
5/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:52"]

Mulle ei olis mikään vaiva soittaa vanhemmille/poliisille, jos naapurin teinin pippalot karkaa käsistä. Se on sitä kaivattua yhteisöllisyyttä

[/quote]

Mutta olisiko liikaa vaivaa itse valvoa omien teinien toilailuja? Miksi siihen tarvitaan naapuri ja poliisi, kun vanhemmat voisi itse olla ne rajojen asettajat. Minusta aika kallista olettaa, että poliisi on se, joka katsoo nuorten perään.

Vierailija
6/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vaan naapuriapua, kiva jos on naapuri jolta voi tuollaista pyytää. Jos ei teitä kiinnosta niin olkaa auttamatta, mutta mun mielestä tuossa ei ollut mitään outoa. Naapuri voi sitten pyytää jeesiä joskus jossain toisessa asiassa.

Vierailija
7/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:54"]

Mutta olisiko liikaa vaivaa itse valvoa omien teinien toilailuja? Miksi siihen tarvitaan naapuri ja poliisi, kun vanhemmat voisi itse olla ne rajojen asettajat. Minusta aika kallista olettaa, että poliisi on se, joka katsoo nuorten perään.

[/quote]

Puhutaanko nyt vain rajojen asettamisesta vai eräästä rikollisuuden lajista?

Vierailija
8/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:51"]

[/quote]

Jos naapuri kärsii häiriöstä, se soittaa poliisin miettimättä, onko perheen aikuiset paikalla vai ei.

[/quote]

Ei soita, ellei ole mulkku naapuri. Tuollaisille naapureille kostetaan muilla tavoin.

Vierailija
9/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:49"]

Hesarissa oli juttua kotibileistä ja siitä, miten some aiheuttaa kutsumattomien vieraiden lauman ovelle. Siinä 17v tytön äiti kertoi, että hän lähtee pois kotoa ja sanoo naapurille, että katso teinien perään. Uskovat paremmin isoa miestä kuin bilettäjän äitiä.

Miksi naapurin pitäisi kantaa vastuuta alaikäisten kotibileistä? Meilläkin omakotialueella on naapuri joskus tullut sanomaan, että he lähtee mökille ja 16-18v lapsi jää kotiin ja aikoo kutsua pari kaveria. Voitteko katsoa vähän perään? No ei voida, koska jos ei omat vanhemmat kanna vastuuta, niin miksi ihmeessä minun vieraana ihmisenä se pitäisi tehdä? Nuorten lupaukset rauhallisista bileistä on yhtä tyhjän kanssa siinä vaiheessa, kun paikalle saapuu parikymmentä kutsumatonta nuorta. Jos ei nuoren vanhemmat kestä sitä, että kämppänsä hajotetaan ja tavaroita varastetaan, niin sitten ne ei anna lupaa bilettää.

[/quote]

Ap kuulostaa just senkaltaiselta ihmiseltä asenteineen, että jos ap joskus lähtee itse lomalle niin naapurina katselisin aivan rauhassa vierestä kun joku murtautuu ap:n taloon ja kantaa sieltä kaiken arvokkaan pihalle. Kuten sanottua, mitäs lähdit lomalle joten oma vikasi.

Naapurillehan ei siis toki kysymättä ennalta dumpata tämmöistä valvontavastuuta eikä se muutenkaan sitä tarkoita että pitää olla siinä ovella portsarina koko ilta.

Normaalilla asuinalueella, jossa ihmiset ei ole lähtökohtaisesti sukset ristissä jokaisen naapurinsa kanssa, naapurit voivat hieman katsoa toistensa teinien touhuja kun vanhemmat on poissa ja tarvittaessa kutsua vaikka poliisit jos homma karkaa käsistä. 

Vierailija
10/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:52"]Mulle ei olis mikään vaiva soittaa vanhemmille/poliisille, jos naapurin teinin pippalot karkaa käsistä. Se on sitä kaivattua yhteisöllisyyttä
[/quote]
Sama juttu.
Asumme rivarissa. Ilmoitan naapureille että olemme vkn poissa. Luovat lunta ja katsovat vähän perään. Yhden perheen teinejä olen pitänyt silmällä. Minusta se on joku ihan ok.

Vierailija
11/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:52"]

[/quote]

[/quote]

Kyllähän vanhemmat usein asettaa ne rajat, jos lupa bileille on irronnut. Se ei vain hirveästi auta, jos bileisiin tuleekin 10 ihmisen sijaan 100 ihmistä. Ja tuokin on bileidenjärjestäjän vastuulla olla tiukkana kuokkavieraille.

Itse järkytyin enemmänkin tekstin leppoista asennetta alkoholin lotraamiseen alaikäisten kohdalla. Jos minä löytäisin kotibileiden jäljiltä tyhjiä olutpulloja, niin saisi kakara jatkossa tulla mökille viettämään laatuaikaa perheen kanssa, kun ei osaa sitä kotona itsekseen viettää.

Onneksi tämäkin on ylemmän keskiluokan ongelma. Ei minulla ole varaa omaan omakotitaloon, mökkiin ja autoon.

Vierailija
12/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sanoin naapurille, että katsoo vähän jos pitää 14-v bileet. Olimme siis voittaneet hotelliyön kahdelle, ja pienemmät olivat menneet mummolaan. Tuo 14-v jäi myöhään olevan pelin takia kotiin. No sain puhelun naapurilta puoli kymmeneltä, että joku kiipeää ulkona kiinni olevia tikapuita. Kuulema oli kyllä pitänyt bileet, mutta kaikki oli siivottu, kun 23:00 tuli mummo, joka ajoi 50km, ja jätti kaksi pienempää lasta sinne. Ei olisi lähtenyt vapaaehtoisesti, jos ei olisi tehnyt mitään. Eli on siinä jotain järkeä.

Vierailija
13/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lähes kaikilla yksin asuvilla vanhuksilla on omaisia. Olisiko liikaa vaivaa, että omaiset valvovat ikäihmistensä toilailuja kun erilaiset seurueet tekevät kutsumattomia vierailuja? Joku raja tähänkin.

Tai sitten. Tai sitten ajattelu heittää kuperkeikkaa kun on kyse nuorista ja lapsista. Näinhän se tuppaa olemaan jopa pahoinpitelyissä uhrius on vain nuoruuteen kuuluvaa.

Vierailija
14/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:16"]

No itse sanoin naapurille, että katsoo vähän jos pitää 14-v bileet. Olimme siis voittaneet hotelliyön kahdelle, ja pienemmät olivat menneet mummolaan. Tuo 14-v jäi myöhään olevan pelin takia kotiin. No sain puhelun naapurilta puoli kymmeneltä, että joku kiipeää ulkona kiinni olevia tikapuita. Kuulema oli kyllä pitänyt bileet, mutta kaikki oli siivottu, kun 23:00 tuli mummo, joka ajoi 50km, ja jätti kaksi pienempää lasta sinne. Ei olisi lähtenyt vapaaehtoisesti, jos ei olisi tehnyt mitään. Eli on siinä jotain järkeä.

[/quote]

Ja mikö ihme esti mummoa jäämästä sinne lapsenvahdiksi? Miksi naapureiden täytyy kantaa vastuu lapsista, joista omat vanhemmat ei välitä? Naapurina olisi tuossa vaiheessa soittanut päivystävälle sossulle ja tehnyt lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
15/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:30"]

[/quote]

Lähes kaikilla yksin asuvilla vanhuksilla on omaisia. Olisiko liikaa vaivaa, että omaiset valvovat ikäihmistensä toilailuja kun erilaiset seurueet tekevät kutsumattomia vierailuja? Joku raja tähänkin.

Tai sitten. Tai sitten ajattelu heittää kuperkeikkaa kun on kyse nuorista ja lapsista. Näinhän se tuppaa olemaan jopa pahoinpitelyissä uhrius on vain nuoruuteen kuuluvaa.

[/quote]

Täällä on toinen ketju, jossa ihmetellään, miksi 40v mies käy äidillään päivittäin. Moni on sitä mieltä, että tuossa onn jotain sairasta läheisriippuvuutta. Nyt sinä ehdotat, että omista vanhemmista täytyy pitää huolta :-)

Vierailija
16/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokainen on vastuussa omista lapsistaan. MUTTA, miksi et voisi ojentaa auttavaa kättä? Sitä nimitetään yhteisöllisyydeksi, yhteiseksi hyväksi.

Vierailija
17/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:49"]

[/quote]

Ap kuulostaa just senkaltaiselta ihmiseltä asenteineen, että jos ap joskus lähtee itse lomalle niin naapurina katselisin aivan rauhassa vierestä kun joku murtautuu ap:n taloon ja kantaa sieltä kaiken arvokkaan pihalle. Kuten sanottua, mitäs lähdit lomalle joten oma vikasi.

Naapurillehan ei siis toki kysymättä ennalta dumpata tämmöistä valvontavastuuta eikä se muutenkaan sitä tarkoita että pitää olla siinä ovella portsarina koko ilta.

Normaalilla asuinalueella, jossa ihmiset ei ole lähtökohtaisesti sukset ristissä jokaisen naapurinsa kanssa, naapurit voivat hieman katsoa toistensa teinien touhuja kun vanhemmat on poissa ja tarvittaessa kutsua vaikka poliisit jos homma karkaa käsistä. 

[/quote]

Asun normaalilla asuinalueella eikä täällä yksikään naapuri tule kyselemään, että voitko katsoa meidän alaikäisen perään, mun me ei itse viitsitä. Täällä jokainen vanhempi on ensisijaisesti vanhempi omille lapsilleen ja vastaa siitä, että näillä on kaikki hyvin ja että nuoria ei jätetä pärjäämään omillaan tilanteessa, jossa on kaikki katastrofin ainekset. Teinejä ei jätetä yksin kotiin bilettämään eikä oleteta, että kyllä ne osaa itsestään huolta pitää.

Jos teinillä on kotibileet, tulevat vanhemmat naapuriin iltaa istumaan eli ovat siinä ihan vieressä tarkkailuasemissa. Näin nuoret saavat kotibileensä, mutta tietävät samalla, että ne Hesarissa mainitut kaljatölkit pysyvät piilossa eikä tarvitse pelätä, että vieraat tunkeutujat pääsevät varkaisiin.

Koko kylä kasvattaa tarkoittaa sitä, että vastuu on vanhemmilla. Kylä tulee kuvaan mukaan siinä vaiheessa, kun isästä ja äidistä ei kasvattajiksi ole. Yhteisöllisyys on sitä, että pidetään huolta hylätyistä. Ei sitä, että osa yhteisöä saa irtisanoutua vastuustaan ja sysätä sen muille.

Vierailija
18/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähen taas. Ehkä se on sellainen kohtelias tapa kertoa, ettei vanhemmat ole paikalla ja jos on jotain häiriötä niin voipi hyvillä mielin ilmottaa. Yleensä täällä mietitään, voiko sanoa häiriöstä suoraan ihmisille vai ei ja nyt kun mahdollinen häiriön aiheuttaja tuo itse asian esille niin sekään ei käy. Miten tuollaisestakin asiasta saadaan niin suuri ongelma aikaiseksi? Meillä naapurin teini on alkanut olemaan yksin kotona eikä tekstiviestin lähettäminen vanhemmilleen ole homma eikä mikään. Muutoinhan ei tarvitse vahtia. Teini voi myös tulla itse ovelle pyytämään apua, samoin kuin kuka tahansa muu naapuri, jos on tarvetta. Uskon (tai ehkä paremminkin toivon), että sama toimii toisinkin päin.

Toivottavasti ap ei itse koskaan milloinkaan tarvitse muiden ihmisten ystävällisyyttä ja apua. Vai onko sitten niin, että hänen asiansa ovat ok, mutta muiden ei...

Vierailija
19/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivoi, kun minä olin teini, oli monesti viikonloppuisin tilanne, että vanhemmat lähtivät mökille ja sain jäädä kotiin. Sovittiin, että muutama tyttökaveri saa tulla "pyjamabileisiin". No, pieni paikkakunta, kerrot kahdelle tyypille, että olet yksin kotona. Nuo kaksi kertovat kahdelle, jotka kertovat kahdelle ja niin edespäin. Kohta paikalla on 50 ihmistä. Olisi ollut hyvä, jos naapuri olisikin ilmoittanut vanhemmilleni, välillä vähän lähti käsistä.
Toivon että oma tyttö olisi perinyt isänsä rauhallisen luonteen...

Vierailija
20/41 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:41"]

Voi hyvän tähen taas. Ehkä se on sellainen kohtelias tapa kertoa, ettei vanhemmat ole paikalla ja jos on jotain häiriötä niin voipi hyvillä mielin ilmottaa. Yleensä täällä mietitään, voiko sanoa häiriöstä suoraan ihmisille vai ei ja nyt kun mahdollinen häiriön aiheuttaja tuo itse asian esille niin sekään ei käy. Miten tuollaisestakin asiasta saadaan niin suuri ongelma aikaiseksi? Meillä naapurin teini on alkanut olemaan yksin kotona eikä tekstiviestin lähettäminen vanhemmilleen ole homma eikä mikään. Muutoinhan ei tarvitse vahtia. Teini voi myös tulla itse ovelle pyytämään apua, samoin kuin kuka tahansa muu naapuri, jos on tarvetta. Uskon (tai ehkä paremminkin toivon), että sama toimii toisinkin päin.

Toivottavasti ap ei itse koskaan milloinkaan tarvitse muiden ihmisten ystävällisyyttä ja apua. Vai onko sitten niin, että hänen asiansa ovat ok, mutta muiden ei...

[/quote]

Eli sinusta naapuri voi siirtää vastuun lapsestaan sinulle, jos ei itse viitsi katsoa lapsensa perään? Olet valmis 24/7 olemaan paikalla, jos teini tarvitsee apua? Miten nuoren voi mielestäsi jättää naapureiden vastuulle - onko esim. 11v liian nuori? Kysehän on yhteisöllisyydestä ja siitä, että ollaan ystävällisiä, joten miten suhtaudut siihen, että naapurin yh jättää 8v, 11v ja 12v lapset joka viikonloppu öiksi yksin, koska on itse töissä. Riittääkö, että hän kertoo asian naapureille ja nämä katsovat lasten perään? Yhteisöllisiä kun olette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme