Oikeuttaako pieni vauva äidin laiminlyömään osuutensa kotitöistä?
Meillä täällä tuore äiti tulee valmiiseen ruokapöytään, syö ruokansa ja jättää lautaset pöytään ja menee vauvan kanssa. Eikä hän ole kotia siivonnut ei tiskannut tai ylipäätään tehnyt mitään. Vedoten aina vauvaan. Ja minähän en tietenkään voi vauvaa edes pidellä, on ilmeisesti äidin yksinoikeus.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:11"]Silloin mulla oli ainakin eniten aikaa. Kävin töissäkin kun vauva nukkui pääasiassa. Myöhemmin onkin enemmän sidottu mut vauva aikana jää aikaa muuhun.
[/quote]
Ei mulla vaan jää. Yhtään mihinkään. Edes vessaan en pääse ilman huutavaa vauvaa. Nytkin huutaa sylissä. T.16
[/quote]. Nukkuuhan vauva paljon
[/quote]
Ei nuku. Sylissä 10 min pätkissä. Yöllä n.tunnin pätkissä mutta silloinkin vain sylissä. Ei nuku sängyssään, ei vaunuissa, ei kantoliinassa, ei rintarepussa, ei manducassa, ei sitterissä , ei koliikkikeinussa. Vain sylissä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:42"] Äidin homma hoitaa lasta ja isän homma mahdollistaa tämä. Piste! Ja nyt puhutaan ihan pienestä vauvasta. [/quote] No kyllä nyt voi likaiset astiat syömisen jälkeen tiskipöydälle viedä. Vaikka sekään nyt tuskin miestä rasittaa, mutta joku tolkku nyt sentään. Kohtahan tarvitsee jo käydä vetämässä vessakin äidin aamupaskan jälkeen. [/quote]. Tiskikoneeseen
[/quote]
No ap. sanoi--> kotia siivonnut ei tiskannut niin oletin, että heillä ei ole ko.konetta vaan tiskaavat käsin. En siis vaatinut kommentissa edes tiskaamaan vaan sitä, että nyt astioita pöytään kun koira paskan jalkakäytävälle. Tai miten nyt missäkin puhutaan, itse olen tottunut, että sana tiskannut = käsin tiskannut.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:56"]
Tälläisistä äideistä lukiessa nousee arvostus yh-äitejä kohtaan ihan pilviin. On heitäkin ihan pienien vauvojen kanssa..M30
[/quote]
Peukuista näkee hyvin kuinka monta yh:tä on paikalla ja kuinka monta "minähän en kotitöitä tee" äitiä.. :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:11"]Silloin mulla oli ainakin eniten aikaa. Kävin töissäkin kun vauva nukkui pääasiassa. Myöhemmin onkin enemmän sidottu mut vauva aikana jää aikaa muuhun.
[/quote]
Ei mulla vaan jää. Yhtään mihinkään. Edes vessaan en pääse ilman huutavaa vauvaa. Nytkin huutaa sylissä. T.16
[/quote]
Ei nuku. Sylissä 10 min pätkissä. Yöllä n.tunnin pätkissä mutta silloinkin vain sylissä. Ei nuku sängyssään, ei vaunuissa, ei kantoliinassa, ei rintarepussa, ei manducassa, ei sitterissä , ei koliikkikeinussa. Vain sylissä.
[/quote]
Kääri vauva kapaloon ja istu viltin päällä. Kun vauva nukkuu, siirrä hänet kapalossaan lämmittämäsi viltin päälle ja kääri siihen. Silloin hän ei välttämättä huomaa siirtoa lämpimästä sylistä muualle.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:11"]Silloin mulla oli ainakin eniten aikaa. Kävin töissäkin kun vauva nukkui pääasiassa. Myöhemmin onkin enemmän sidottu mut vauva aikana jää aikaa muuhun.
[/quote]
[/quote]vauvan pitäisi nukkua ihan hirveästi päivässä. Kysypä neuvolasta mikä vauvalla hätänä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:11"]Silloin mulla oli ainakin eniten aikaa. Kävin töissäkin kun vauva nukkui pääasiassa. Myöhemmin onkin enemmän sidottu mut vauva aikana jää aikaa muuhun.
[/quote]
[/quote]
[/quote]Joku vaivaa mikä pitää hoitaa. Vauva ei itke turhaan. Hänellä on hätä. Sinun on äitinä selvitettävä miten voit auttaa pientä.
Kyllä meillä meni ihan eritavalla. Minä hoidin joka synnytyksen jälkeen vauvan ja isommat lapset ja kotityöt myös. Mies ei isyyslomia pidellyt, eikä meitä kotona auttanut. Töiden jälkeen kävi kyllä kaupassa, ilman että minun olisi pitänyt raahautua mukaan. Mutta kolmen viikon jälkeen tämäkin palasi entiselleen: eli minä ja lapset käytiin ruokakaupassa. Jos olisin jättänyt tiskit tai lautaset pöytään odottamaan, että mies ne sieltä joskus olisi korjannut, ne olisi siellä vieläkin. Mutta ihan hyvältähän tuo ajatus siitä kuulostaa, että mies tekee kotitöitä, kun äiti hoitaa uutta vauvaa. Mutta toki myös isän pitää päästä vauvaa hoitamaan. Ja kyllähän se tuore äiti voisi omat lautasensa tiskikoneeseen viedä.
Tai sit kyseessä high need-vauva. Itkeekö siis myös sylissä?^
Riippuu varmaan vauvastakin. Onko tississä kiinni 24/7 jne.. Vaikea se on kotitöitä tehdä jos vauvaa pitää roikottaa mukana kaiken aikaa. Tosin luulisi ne astiat ainakin saavan pöydästä pois, jos ei ole kovin kipeä. Meillä on vauva 2 vkoa ja nukkuuhan se paljon, esim. päikkärit 4h putkeen, jolloin saa tehtyä kotihommia ja ehkä ehtii nukkua päikkärit itsekin. Tässä pyörii myös isompi lapsi huollettavana. Mies ei ole pitänyt ainuttakaan vapaapäivää (yrittäjä) kotiutumisen jälkeen, mutta koti on kunnossa. Hänkin tekee osansa ja auttaa paljon kotona ollessaan, tekisi enemmänkin mutta en tykkää että paska kertyy ja ehdin tehdä itsekin odotellessa... Hirveän paljon menee aikaa imettämiseen, lypsämiseen ja pumpun/pullojen pesemiseen päivässä! Ymmärrän jos joku ei ehdi / kykene kotitöihin samalla. Vaatii järjestelmällisyyttä ja koko ajan pitää tehdä jotain.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:29"]
Kyllä meillä meni ihan eritavalla. Minä hoidin joka synnytyksen jälkeen vauvan ja isommat lapset ja kotityöt myös. Mies ei isyyslomia pidellyt, eikä meitä kotona auttanut. Töiden jälkeen kävi kyllä kaupassa, ilman että minun olisi pitänyt raahautua mukaan. Mutta kolmen viikon jälkeen tämäkin palasi entiselleen: eli minä ja lapset käytiin ruokakaupassa. Jos olisin jättänyt tiskit tai lautaset pöytään odottamaan, että mies ne sieltä joskus olisi korjannut, ne olisi siellä vieläkin. Mutta ihan hyvältähän tuo ajatus siitä kuulostaa, että mies tekee kotitöitä, kun äiti hoitaa uutta vauvaa. Mutta toki myös isän pitää päästä vauvaa hoitamaan. Ja kyllähän se tuore äiti voisi omat lautasensa tiskikoneeseen viedä.
[/quote]
Ikävä kuulla, että olet päätynyt parisuhteeseen jossa miehesi ei arvosta sinua.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:22"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:56"]
Tälläisistä äideistä lukiessa nousee arvostus yh-äitejä kohtaan ihan pilviin. On heitäkin ihan pienien vauvojen kanssa..M30
[/quote]
Peukuista näkee hyvin kuinka monta yh:tä on paikalla ja kuinka monta "minähän en kotitöitä tee" äitiä.. :)
[/quote]
Samaa mietin. Itse yläpeukutin vaikka en ole yh. Sain kyllä koliikkivauvankin kanssa kotia hoidettua, ei tiptop, mutta tiskit ja pyykit ja perussiivous. Kantoliina oli ihan pelastus. Vauva kulkee mukana ja vaikka välillä hetken huutaakin, niin ei siitä rikki mene. Minulla on kyllä onnekseni mies joka käski minut lepäämään ja otti ohjat välillä.
Lapsen hoito on ihan yhtä lailla isän oikeus kuin äidinkin. Vain imetys ei onnistu, mutta kaikki muu kyllä. Meillä imetyshetket oli äidin ja vauvan kahdenkeskeistä aikaa, kylpyheyket isän ja vauvan. Muut hommat hoidin tietysti kun mies oli töissä mutta illat ja viikonloput kummalla nyt sattui olemaan sopiva hetki.
Meillä isä ei voinut pitää isyyslomaa. Hoidin ison perheen ja yritykseni jo synnäriltä tulomatkan aikana ja siitä eteenpäin. Lisäksi vauvalla vakava hoitoa vaativa sairaus. Mut ei ollut vaihtoehtoja joten selvittävä oli. Ihanne tietysti et isä ottaa alkuun muut hommat ja äiti saa keskittyä vauvaan, imerykseen yms.
Hei parisuhteessa ollaan yhdessä ja samassa veneessä, siinä on sama päämäärä. Parisuhde ei ole sellaista, että lasketaan 40 vuotta joka päivä, kumpi tiskasi ja kumpi imuroi, ihan sama vaikka toisella olisi jalka poikki tai korkea kuume tai vastasyntynyt vauva kainalossa (ja huom, sitä myöten voi olla myös verenhukkaa, armoton väsymys, hormonitasot täysin sekaisin ja sen vuoksi puhjennut baby bules.)
Sun puoliso on ensin kasvattanut kehossaan toisen ihmisen ja sitten synnyttänyt hänet. Jos äiti imettää, lapsi imee hänestä ravintoa yhä. Anna nyt hyvä ihminen toisen levätä ja pidä hänestäkin vähän huolta. Hän pitää sentään lapsesta huolta kirjaimellisesti joka solullaan.
Vaikka sua harmittaisi ja olisit nyt tosi pettynyt tilanteeseen, niin ota iisisti ja anna ajan kulua. Sinä jaksat kuitenkin ne tiskit hoitaa, eikö niin. Ota se sun synnytyksenä että teet vähän enemmän kotitöitä kerran elämässäsi.
Ap, valmistaudu eroamaan, pelkäätkö sinusta olevan edes jotain hyötyä? Minua ei kukaan missään auttanut eikä jälkiä korjannut, lopulta huomasinkin että parempi olla yh, ei tarvinnut sen lisäksi enää kuunnella vittuilua joutavalta mieheltä. Että jos et jaksa korjata pois astioita tai tiskata, niin ihan vitun sama, jätä nekin tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:14"]
Mielestäni jos vauva on vielä alle kuukauden ikänen, niin ihan hyvin voi antaa tuoreen äidin luistaa kaikista hommista tilapäisesti. Kuvittele nyt mitä se on tuon vauvanne takia käynyt.
Mutta jos kyse on jo yli parin kuukauden ikäisestä lapsesta, niin olisi ihan tervettä alkaa tekemään niitä rutiinihommia.
jollain menee kauemmin toipua synnytyksestä, kuin toisten.
[/quote] mulla oli sektio ja olin sairaalassa viikon. Mies oli työssä ja kävin kaupassa vauva mukana, laitoin ruoan, tiskit koneeseen, pyykit koneeseen ja kuivumaan, hyvin ehti. Ikää oli jo yli 40 v. Ehdin lukea hesariakin. Tietenkin ulkoilla vauvan kanssa vauva vaunuissa. Voi niitä aikoja ne tahtoisin niin elää uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:43"]
Ap, valmistaudu eroamaan, pelkäätkö sinusta olevan edes jotain hyötyä? Minua ei kukaan missään auttanut eikä jälkiä korjannut, lopulta huomasinkin että parempi olla yh, ei tarvinnut sen lisäksi enää kuunnella vittuilua joutavalta mieheltä. Että jos et jaksa korjata pois astioita tai tiskata, niin ihan vitun sama, jätä nekin tekemättä.
[/quote]
Tämä itse asiassa on asian ytimessä. Nainen tarvitsee elmässään miestä henkisesti vain raskausaikana ja heti synnytyksen jälkeen. Muut henkiset ja emotionaaliset tarpeet nainen voi täyttää muissa ihmissuhteissaan. Jos mies ryssii tän ainoan tilaisuuden elämässään osoittaa olevansa läsnä ja pitävänsä huolta naisesta, niin se on sitten siinä. Se pettymys mieheen on valtava. Ettei edes sitä muutamaa kertaa elämässään voi tehdä jotain toisen ihmisen puolesta.
Ja niin aika nopeasti ollaan tilanteessa, jossa nainen alkaa miettimään plussia ja miinuksia. Siihen näyttää menevän just sen kaksi vuotta pienimmän lapsen syntymästä, että nainen on irtautunut henkisesti parisuhteesta, vahvistanut muita ihmissuhteita, pedannut sen uuden elämänsä ja on valmis lähtemään.
Että miehet, koettakaa nyt hyvänen aika sen verran tsempata, että teette edes niitä kotitöitä. Jooh, kyllähän se kiukuttaa että lapsi syntyi ja kaikki on hankalampaa, mut ei se tilanen sillä parane että pakenee harrastuksiin ja nettiin ja töihin ja jättää toisen henkisesti ja ihan konkreettisestikin yksin. On nopeampiakin tapoja palata takaisin poikamieheksi.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:40"]
Meillä isä ei voinut pitää isyyslomaa. Hoidin ison perheen ja yritykseni jo synnäriltä tulomatkan aikana ja siitä eteenpäin.
[/quote]
Miksi tuollaiseen lähtötilanteeseen "tehtiin" yksi lapsi lisää? Olisiko aillä vauvalla ja lapsella oikeus vanhempiinsa? Miksi ihmeessä naisyrittäjä kuvittelee pystyvänsä hoitamaan perheen ja yrityksen äitiysloman aikanakin?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:40"]
Meillä isä ei voinut pitää isyyslomaa. Hoidin ison perheen ja yritykseni jo synnäriltä tulomatkan aikana ja siitä eteenpäin.
[/quote]
Miksi tuollaiseen lähtötilanteeseen "tehtiin" yksi lapsi lisää? Olisiko aillä vauvalla ja lapsella oikeus vanhempiinsa? Miksi ihmeessä naisyrittäjä kuvittelee pystyvänsä hoitamaan perheen ja yrityksen äitiysloman aikanakin?
[/quote]yrittäjät ei pysty ennakoimaan onko mahdollista oitää isyyslomaa kun sen aika olisi, työtekijöt sairastuu jolloin äitiys-, ja isyyslomat jääkin pitämättä. Ei ole ihan niin helppoa kuin työntekijöillä jotka ilmoitusluonteisesti pitävät vapaansa. Yrittäjille se on mahdotonta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:40"]
[/quote]
[/quote]On niin helppo arvostella...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:11"]Silloin mulla oli ainakin eniten aikaa. Kävin töissäkin kun vauva nukkui pääasiassa. Myöhemmin onkin enemmän sidottu mut vauva aikana jää aikaa muuhun.
[/quote]