Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeuttaako pieni vauva äidin laiminlyömään osuutensa kotitöistä?

Vierailija
28.03.2015 |

Meillä täällä tuore äiti tulee valmiiseen ruokapöytään, syö ruokansa ja jättää lautaset pöytään ja menee vauvan kanssa. Eikä hän ole kotia siivonnut ei tiskannut tai ylipäätään tehnyt mitään. Vedoten aina vauvaan. Ja minähän en tietenkään voi vauvaa edes pidellä, on ilmeisesti äidin yksinoikeus.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeuta, kyllä sen muikkelin täytyy myös osallistua kotitöihin.

Vierailija
42/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin homma hoitaa lasta ja isän homma mahdollistaa tämä. Piste! Ja nyt puhutaan ihan pienestä vauvasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs ikäinen vauva teillä ap?

Vierailija
44/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt ihan reilulta kuulosta.

Vierailija
45/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvooko kaiket yöt vauvan kanssa ja imettää jatkuvasti? Kyllä siinä on liikaakin yhdelle ihmiselle joka vielä toipuu synnytyksestä! Eikö yhteinen tavoite perheessä ole vauvan hyvä alku eikö joku tiskien syynääminen? Äiti tarvitsee lepoa että imetys sujuu ja kannustusta vauvan hoitamiseen. Ei riitoja ja arvostelua kotitöistä.

Vierailija
46/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän on oikein että isäkin saa lapseensa luoda siteen = hoitaa, pitää sylissä, olettaen siis että ap on se lapsen isä. Jos lasta imetetään niin se on äidin homma, muut elämään kuuluvat pitäisi ainakin yrittää jakaa. Kotitöistä ymmärrän että isä ottaa isomman vastuun heti synnytyksen jälkeen, eli ihan alkuun isä enemmän passaa äitiä ja äiti toipuu, jos siihen on tarvetta. Siihen alkuun liittyy kuitenkin fyysisistä muutoksista toipumista mutta myös psykologisia ja hormonaalisia tietenkin, ja jos imetetään niin alku voi olla raskasta, näiden kanssa on oma hommansa. Mutta sanotaan viim. kahden viikon lapsivuodeajan jälkeen pitäisi alkaa olla jo enemmän tasapuolista.

Vierailija
47/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:42"]

Äidin homma hoitaa lasta ja isän homma mahdollistaa tämä. Piste! Ja nyt puhutaan ihan pienestä vauvasta.

[/quote]

No kyllä nyt voi likaiset astiat syömisen jälkeen tiskipöydälle viedä. Vaikka sekään nyt tuskin miestä rasittaa, mutta joku tolkku nyt sentään. Kohtahan tarvitsee jo käydä vetämässä vessakin äidin aamupaskan jälkeen.

Vierailija
48/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva alle 2 viikkoa, niin oikeuttaa. Mutta sen jälkeen otettava itseään niskasta kiinni ja alettava selviytymään arjesta itsenäisemmin vauvan kanssa.

Vierailija
49/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin vain on, että kun talossa on vastasyntynyt, on isän kannettava vastuu kotitöistä äidin toipuessa synnytyksestä. Isällä toki lisäksi samanlainen oikeus tutustua vauvaan ja opetella hoitamista.

Vierailija
50/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisistä äideistä lukiessa nousee arvostus yh-äitejä kohtaan ihan pilviin. On heitäkin ihan pienien vauvojen kanssa..M30

Vierailija
51/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaisin mukisematta kotihommat ainakin jonkin aikaa. Mutta vaatisin myös että saisin osallistua vauvan hoitoon. Ehkä siitä kannattaa aloittaa puhuminen mieluummin kuin kotitöistä purnaamalla.

Vierailija
52/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl meillä mies hoiti minua ja minä vauvaa ehkä sen ekat pari viikkoa synnytyksestä, antoi mun "toipua rauhassa" .

Vierailija
53/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:56"]

Tälläisistä äideistä lukiessa nousee arvostus yh-äitejä kohtaan ihan pilviin. On heitäkin ihan pienien vauvojen kanssa..M30

[/quote]

Jep, mutta niilläkin yh-äideillä saattaa tiskit kertyä yms. Nim. en toipunut esikoisesta parissa viikossa, vuotoa riitti 12 viikkoa ja vinttipimeni heti, jos yritti mitään tehdä. Just hätäsesti vauvan ja itseni sain tuona aikana hoidettua, kaikki muu jäi. Kyllähän se siitä sitten, kun oma vointi helpotti.

Vierailija
54/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim mies on tehnyt about kaikki kotityöt vauvan syntymän jälkeen. Mä olen sen sijaan valvonut jopa 5vrk putkeen ja mies ymmärtää niinkun ihan täysin että mä en koliikkivauvan kanssa jaksa enää kotitöitä. Vauva huutaa 15-17h/pv ja mä valvon ja hoidan, mies hoitaa kotityöt ja käy töissä.

Vierailija
55/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin mulla oli ainakin eniten aikaa. Kävin töissäkin kun vauva nukkui pääasiassa. Myöhemmin onkin enemmän sidottu mut vauva aikana jää aikaa muuhun.

Vierailija
56/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii hoitaa kotityöt.kauppakäynnit yms. Aamusta se päivä alkaa. Tiskikone täytyy olla.

Vierailija
57/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:11"]Silloin mulla oli ainakin eniten aikaa. Kävin töissäkin kun vauva nukkui pääasiassa. Myöhemmin onkin enemmän sidottu mut vauva aikana jää aikaa muuhun.
[/quote]

Ei mulla vaan jää. Yhtään mihinkään. Edes vessaan en pääse ilman huutavaa vauvaa. Nytkin huutaa sylissä. T.16

Vierailija
58/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jos vauva on vielä alle kuukauden ikänen, niin ihan hyvin voi antaa tuoreen äidin luistaa kaikista hommista tilapäisesti. Kuvittele nyt mitä se on tuon vauvanne takia käynyt.

Mutta jos kyse on jo yli parin kuukauden ikäisestä lapsesta, niin olisi ihan tervettä alkaa tekemään niitä rutiinihommia.

jollain menee kauemmin toipua synnytyksestä, kuin toisten.

Vierailija
59/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:51"]No kyllähän on oikein että isäkin saa lapseensa luoda siteen = hoitaa, pitää sylissä, olettaen siis että ap on se lapsen isä. Jos lasta imetetään niin se on äidin homma, muut elämään kuuluvat pitäisi ainakin yrittää jakaa. Kotitöistä ymmärrän että isä ottaa isomman vastuun heti synnytyksen jälkeen, eli ihan alkuun isä enemmän passaa äitiä ja äiti toipuu, jos siihen on tarvetta. Siihen alkuun liittyy kuitenkin fyysisistä muutoksista toipumista mutta myös psykologisia ja hormonaalisia tietenkin, ja jos imetetään niin alku voi olla raskasta, näiden kanssa on oma hommansa. Mutta sanotaan viim. kahden viikon lapsivuodeajan jälkeen pitäisi alkaa olla jo enemmän tasapuolista.
[/quote]. En tarvinnut toipumisaikaa.sektio ja vanhempi ikä. Viikko sairaalassa .

Vierailija
60/91 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:42"]

[/quote]

No kyllä nyt voi likaiset astiat syömisen jälkeen tiskipöydälle viedä. Vaikka sekään nyt tuskin miestä rasittaa, mutta joku tolkku nyt sentään. Kohtahan tarvitsee jo käydä vetämässä vessakin äidin aamupaskan jälkeen.
[/quote]. Tiskikoneeseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi