Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Teillä on liian helppo elämä"

Vierailija
27.03.2015 |

Tuollaisen lauseen olen nyt kuullut aivan liian monta kertaa. Moni tuttu, kaveri ja sukulainen on arvostellut minun ja mieheni elämää, se on kuulemma "liian helppoa". En ymmärrä mitä tuolla ajetaan takaa! Se että olemme tehneet elämämme mukavaksi ja stressittömäksi omilla valinnoillamme on mielestäni täysin oma asiamme. Eikä se voi olla keltään muulta pois, eihän?

Elämme mielestäni täysin tavallista nelikymppisten  elämää. Käymme töissä, kummallakin on harrastuksia, asunto on aivan tavallinen (oma) kerrostalokolmio, pikkuinen kesämökki löytyy, samoin pari keskihintaista autoa. Lomilla reppureissaamme ja mökkeilemme, viikonloppuisin näemme ystäviä ja/tai käymme näyttelyissä tms. Mikään ei siis ole mitenkään pröystäilevää, täysin tavallista keskiluokkaista elämää. Mikä tästä voi tehdä joidenkin silmissä niin "pahaa" että sitä pitää arvostella?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväkäytöksiset lapset saa myös aikaan kateutta. Sinulla vaan on niin helpot lapset.
Se ei ole sattumaa... Olen tehnyt työtä sen eteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla että tuttavanne ovat vain valinneet elämässä väärin, ja ovat siksi kateellisia teille, jotka olette valinneet oikein. Itse kuitenkin sanon tuolla tavalla ihmisille, jotka ovat itsekeskeisiä, eivätkä halua "laskeutua" toisten ihmisten tasolle. Ihmetellään ja kummastellaan asioita, jotka ovat tavallisille ihmisille arkipäivää. Esim. kaverini, joka ei käsitä miksen kulje taksilla, sehän maksaa ihan saman verran kuin bussi. 20 euroa tai 2, mitäpä väliä sillä?

Sitten heilautetaan vähän kiiltävää tukkaa auringonpaisteessa, ja todetaan ihana hymy kasvoilla: "Onneksi minä ja mieheni olemme sentään kouluttaneet itseämme, ja valinneet hyväpalkkaiset työpaikat, ettei tarvitse ihan jokaisesta pennistä pitää kiinni kaksin käsin. Täytyyhän sitä ELÄÄKIN välillä." Eli me, joille raha merkitsee jotain, olemme no-life-loosereita.

Mutta tämähän ei siis välttämättä tarkoita sitä että sinä ap olisit samanlainen. Voihan olla ettet tuo ollenkaan rahojasi yms. asioita esille vähätuloisemmille ystävillesi, samaan tapaan kuin minun kaverini. Mutta tosiaan itse käytän tuota fraasia tuollaisiin ihmisiin.

Vierailija
4/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa kateellisia riittää. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..

Vierailija
5/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän tämmöset ihmiset jota on kateellisia toisen hyvinvoinnille vaikka se olis ihan normi elämää on näitä jotka on sössiny asiansa tyhmyyttään,laiskuuttaan tai olosuhteiden pakosta ja heidän mielestä kenelläkään ei pidä siis mennä hyvin kun itselläkään ei mene hyvin.Varsinkin vasemmistolaiset ihmiset on tätä katkeraa sakkiaMuutenkin Suomessa on tää meininki ettei kenelläkään saa mennä hyvin.Pitää olla köyhä ja nöyrä.Ja jos jollakin menee hyvin se on heti porvari,leveilee rahoillaan ym paskapuhetta.Vaikka olis vaan hoitanu hommansa niinkun pitää ja tämmösistä pitäis ottaa mallia ja kannustaa.Mut eihän täällä tasapäistämismaassa saa menestyä eikä rikastua kukaan. Kyllä kateelliset pitää siitä huolen.

Vierailija
6/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöntääkö joku tässä ketjussa käyttävänsä tuota lausetta, koska on kateellinen? Vai ajattelettekö, että ne MUUT ovat kateellisia ja siksi sanovat noin, koska tuntuu paljon kivemmältä ajatella, että muut ovat kateellisia?

Minusta jos tuollainen lause tulee monen ihmisen suusta, niin silloin ei ole kyse kateudesta. Vaan ihmisestä, josta saa kuvan ettei ei osaa arvostaa mitä hänellä on ja valittaa turhasta tajuamatta millaista arki normaalisti on. Silloin se mikä muille on luksusta, näyttää hänestä normilta, vaikkei se oikeasti ole sitä. Muut sitten tarkoittavat, että jos tietäisit mitä keskivertoelämä on, niin sinulla olisi toinen asenne. Liian helpolla saatua, kun ei aina osata arvostaa.

Vierailija
7/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:08"]

Minä olen kyllä valmis myöntämään, etten aina jaksa tuntea empatiaa itseaiheutettuja ongelmia kohtaan. Tätini tappoi itsensä tupakoinnilla, mikä oli toki hänen oikeutensa. Entinen tuttuni hankki kaksi lasta pienellä ikäerolla kahden eri miehen kanssa lyhyen seurustelun jälkeen, erosi molemmista ja ihmettelee nyt, miksi kaikki on niin vaikeaa. Yleensä pystyn olemaan myötätuntoinen, mutta välillä se on raskasta, kun toinen sabotoi tieten tahtoen omaa elämäänsä. Ihmisellä on vastuu vain siitä, mihin hän pystyy itse vaikuttamaan. Mutta näistä asioista hän on sitten kyllä oikeasti vastuussa. -11 [/quote] Ymmärrän kommentoijan pointin ja itsekin useissa tapauksissa ajattelen näin. On kuitenkin hyvä muistaa, että monesti tälläisen itseään vahingoittavan käytöksen takana piilee muita ongelmia, joihin he ehkä tarvitsisivat apua ja tukea. Itse tupakointi, alkoholi tms on käyttäjän itsensä vastuulla. Mutta niihin asioihin, jotka ovat johtaneet huonoihin valintoihin, voimme tuntea empatiaa ja tarjota tukeamme. Tämä on vain minun mielipiteeni.

[/quote]

Minäkin ajattelen näin, että ihmisellä on syy käyttäytyä kuten käyttäytyy. Siinä tilanteessa, kun ihminen avautuu elämästään, ei kavata minun moralisointiani, minun tapaani arvottaa asioita tai minun pettymystäni ihmiseen tai tilanteeseen, koska ei siinä ole kyse minusta. Asiat ovat kuten ovat, ihmiset ovat sellaisia kuin ovat. Eivät he edes kaipaa minun sääliäni, haluavat vaan kertoa elämästään. He elävät sellaista elämää kuin elävät, ja on aivan hedelmätöntä ja hyödytöntä tuhlata energiaa sen miettimiseen, miten asioiden oikein pitäisi olla (ja erityisen hedelmätöntä on miettiä, miten asioiden pitäisi olla minun mielestäni.)

Ei kukaan halua pilata elämäänsä riippuvuksilla, huonoilla ihmissuhteilla tai köyhyydellä. Siellä takana on joku mekanismi, ihmisen oma historia ja joskus ne asiat, jotka heikentävät elämänlaatua, ovatkin vain epäonnistuneita yrityksiä korjata sitä omaa elämäänsä tai yrittää ylipäänsä kestää elämäänsä. Ei minun tarvitse niitä ymmärtää eikä tajuta, mut täytyy vaan tajuta se, että useimmat ihmiset ovat hyvin keskeneräisiä ja heidän toimintansa on lyhytnäköistä ja sitä ohjaa jokin muu kuin pelkkä järki.

Vierailija
8/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:58"]Siis jos joku sanoo toistuvasti noin, niin johtuu luultavasti siitä, että valitattte kaikenmaailman pikkuongelmista jatkuvasti. En oikein ymmärrä miksi joku muuten tuollaista sanoisi. [/quote] Kuule täysin samaa mietin itsekin. Mulla on kaveri joka pukeutuu juhlamekkoihin joka päivä ja duuni on tosi paskasta. Sit on niin ylpeenä ku aina hänelle sanotaan et "ootpa sä pukeutunu nätisti." Hänen mielestä se on niin ihanaa ku hän on niin nättinä aina kun todellissuudessa ihmiset lähinnä hämmästelee asuvalintaa ja ajankohtaa. Päin naamaa ei vaan voi sanoa et mitä helvattua sul on päällä! Ja siis kaikella rakkaudella tätä ystävääni ajattelen. Ei vaan osaa pukeutua tilanteen mukaan vaikka ollaan joskus suoraan ja vihjailevastikin siitä hälle kauniisti mainittu. :)

[/quote]Kuulostaa kamalalta työyhteisöltä, jos hyvin pukeutuminen aiheuttaa siellä kyräilyä ja vihjailua. En ylipäätään ymmärrä, miksi tämä asia kuuluu työtovereille. Minusta on vain hienoa, jos joku haluaa ilahduttaa itseään ja muita kauniilla vaatteilla. -11
[/quote]

Nätisti pukeudun itsekin mutta se ei ole "hyvin pukeutumista" että pukeutuu satiinimekkoon ja korkkareihin työssä missä ollaan tekemisissä mullan ja kasvien kanssa. Ja työilmapiirimme on oikein mukava. Ei yhden hassu pukeutuminen sitä huononna. Oli vain esimerkkinä tässä että aina ei itse tajua ihan kaikkea ja elää omissa kuvitelmissaan.

Vierailija
9/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on sellainen vähän omalaatuinen tyyli ihastella teidän elämää? Jos ystäväni kertoo mulle ihanasta päivästään, kun on käynyt vaikka kasvohoidossa ja shoppailemassa, niin saatan tokaista siihen "kyllä sun elämä on sit helppoo!"

Vierailija
10/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on todella kummallisia tuttavia. En minä ainakaan kehtaisi kommentoida noin. Pariskunnalla voisi sitäpaitsi olla myös kipeä lapsettomuustausta tms., jolloin tuo olisi todella törkeää.

Vierailija
11/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:40"]

Ehkä teidän asenteenne muita ihmisiä kohtaan on ylenkatseellinen. " olemme tehneet elämämme mukavaksi ja stressittömäksi omilla valinnoillamme" kuulostaa juuri sellaiselta omahyväiseltä asenteelta, että tuskin osaatte tuntea empatiaa niitä kohtaan, joilla on hankaluuksia.

[/quote]

Minä olen kyllä valmis myöntämään, etten aina jaksa tuntea empatiaa itseaiheutettuja ongelmia kohtaan. Tätini tappoi itsensä tupakoinnilla, mikä oli toki hänen oikeutensa. Entinen tuttuni hankki kaksi lasta pienellä ikäerolla kahden eri miehen kanssa lyhyen seurustelun jälkeen, erosi molemmista ja ihmettelee nyt, miksi kaikki on niin vaikeaa. Yleensä pystyn olemaan myötätuntoinen, mutta välillä se on raskasta, kun toinen sabotoi tieten tahtoen omaa elämäänsä.

Ihmisellä on vastuu vain siitä, mihin hän pystyy itse vaikuttamaan. Mutta näistä asioista hän on sitten kyllä oikeasti vastuussa. -11
[/quote]

Ei kyllä ole. Ton ajattelun mukaan kaikki sairaudet on itseaiheutettuja. Kaikki pahat asiat on myös oma valinta.
Kunpa maailma oliskin niin helppo

Vierailija
12/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän elämänne voi tietysti olla jonkun mielestä kadehdittavaakin. On hienoa, jos on saanut sellaisen elämän kuin on toivonut. Täytyisi muistaa, että aina ei voi olla mahdollista "tehdä elämästä sellaista kuin haluaa". Esim. moni sairaus tai onnettomuus tulee yllättäen. Tarkoitan sitä, että on kapeakatseista ajatella, että jokainen on oman onnensa seppä. Katso maailmaa myös oman itsesi ulkopuolella !

Vierailija
13/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton, kerran vuodessa kuukauden kerrallaan reppureissaava tuttavapariskuntani saa kyllä osakseen kateutta. "pääsispä itsekin" jne kommentteja ainakin kuulee. Reissaamisen suhteen kyse on monesti ainakin vaan prioriteeteista, mitä tärkeänä pitää. Itse olin juuri kuukauden ulkomailla. Olen tällä hetkellä työtön.

Vierailija
14/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuttahan se on, mutta ei se välttämättä mikään huono asia ole. Kaikki me olemme toisinaan jostain kateellisia ja kyllähän minuunkin iski "kateuden" pisto lukiessasi aloitustasi. Itse kun tapellut selviytyäkseen ja elääkseen ja kohdannut lapsena/nuorena asioita, joita kenenkään lapsen ei tulisi kokea. Ikinä. En väitä, ettette olisi tapelleet itse ansaitaksenne elämänne, en minä sitä :) 

Ymmärrystä puolelta toiselle, ei se kateus maailmaa kaada. Uskon, että nämä, jotka sanovat kuinka "helppo elämä teillä on" tahtoisi ymmärrystä tai tukea, ettei heillä ole helppoa ja kateellisuus ja sen tuoma katkeruus saa toisinaan sanomaan asioita, joita ei pitäisi. Tai myös vaihtoehto on, että he tuolla yrittää saada teidät ymmärtämään, kuinka hyvin asianne loppujen lopuksi on. Toisinaan tekee ihan hyvä muistuttaa, mitä kaikkea itsellä on eikä vain murehtia, mitä ei ole :)

Olkaa iloisia, että teidän elämänne näyttää muiden silmissä niin onnelliselta ja helpolta, vaikkei se sitä aina olisikaan. Aina ei mene nallekarkit tasan elämässä ja kenties teille on niitä suotu enemmän kuin jollekulle muulle. Tai sitten olette ansainneet karkkipäivänne, miten vain tahdotte asian ottaa.

Nämä on niitä asioita, joita voi toisinaan yön hiljaisuudessa miettiä itsekseen, mutta turhaan sitä tuollaista jää pitkään miettimään.

Vierailija
15/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia on seurausta omista valinnoista. Kaikilla ei kuitenkaan ole edellytyksiä valita hyviä asioita.
Voi tarvita tukea ottaa elämä omiin käsiinsä ja esimerkiksi lähteä huonosta tilanteesta ja toisenlaisten valintojen tekemisen. Siinä mielessä ajattelen, että elämän onnellisuus on omissa käsissä. Toinen ei voi onnea tuoda

Vierailija
16/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen ja hyväosainen. Minulla on hyvä mies ja ihanat lapset. Toimeentulo on turvattu. Voin matkustella koko perheen kanssa kaukomatkoja. On talo ja autot. Hyväpalkkainen työ.
Lapset on teineinä hyväkäytöksisiä. Ei ole ollut vaikeuksia.
Olen itse tehnyt hyviä valintoja ja olen ylpeä itsestäni. Ei elämä silti ole aina ollut helppoa.
Jonkun mielestä minulle on käynyt hyvä tuuri. Jonkun mielestä elämäni on liian helppoa

Vierailija
17/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:58"]

Siis jos joku sanoo toistuvasti noin, niin johtuu luultavasti siitä, että valitattte kaikenmaailman pikkuongelmista jatkuvasti. En oikein ymmärrä miksi joku muuten tuollaista sanoisi.

[/quote]

Jos meillä ei ole isoja ongelmia niin pienistä pitäsi sitten olla hiljaa vai?

-ap
[/quote]
Minä käytän tuon tyyppistä lausetta juuri noihin pikkuvalittajiin. Ihmisiin, oilla kaikki on tosi hyvin ja sitten valittavat jostain pikkujutuista. Jauhetaan vaikka kuinka kauan jostain epäolennaisista jutuista, kuten vaikka verhojen pituudesta. Kuinka myyjä oli niin inhottava, kun ei ilmaiseksi lyhentänyt niitä tms.

Ajattelen, että he eivät osaa olla mistään kiitollisia vaan aina valittavat ja heidän elämänsä taitaa olla liian helppoa, kun tuollaisia juttuja voidaan jauhaa viikkotolkulla. Tai kun hotellin kantajan saapuminen kesti 10 minuuttia, koska kyllä 5 tähden hotellissa palvelun pitäisi toimia heti.

Kyse ei ole kateudesta, vaan siitä, että ollaan tilanteessa, jossa hyvistäkin asioista valitetaan.

Vierailija
18/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Kivalta ja tavalliselta kuulostaa

Vierailija
19/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten elämästä ei tiedä. Kenelläkään ei ole helppoa vaikka siltä ulospäin näyttää

Vierailija
20/72 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus.