"Teillä on liian helppo elämä"
Tuollaisen lauseen olen nyt kuullut aivan liian monta kertaa. Moni tuttu, kaveri ja sukulainen on arvostellut minun ja mieheni elämää, se on kuulemma "liian helppoa". En ymmärrä mitä tuolla ajetaan takaa! Se että olemme tehneet elämämme mukavaksi ja stressittömäksi omilla valinnoillamme on mielestäni täysin oma asiamme. Eikä se voi olla keltään muulta pois, eihän?
Elämme mielestäni täysin tavallista nelikymppisten elämää. Käymme töissä, kummallakin on harrastuksia, asunto on aivan tavallinen (oma) kerrostalokolmio, pikkuinen kesämökki löytyy, samoin pari keskihintaista autoa. Lomilla reppureissaamme ja mökkeilemme, viikonloppuisin näemme ystäviä ja/tai käymme näyttelyissä tms. Mikään ei siis ole mitenkään pröystäilevää, täysin tavallista keskiluokkaista elämää. Mikä tästä voi tehdä joidenkin silmissä niin "pahaa" että sitä pitää arvostella?
Kommentit (72)
Kuullostaa tutulta, vaikka asumme vuokralla. Kaikkien mielestä jotain mätää, meistä pitäisi löytyä....
En ymmärrä, elät teksisi perusteella erittäin normaalia ja tavallista, arkipäiväistä elämää. Sulla on tosi outoja tuttuja. :O
En ole varma mutta yksi syy voi olla se jos niistä muista tuntuu siltä että "leijutte" omassa onnessanne ettekä huomioi läheisten ongelmia eli ette osaa huomioida ettei ksikilla mene noin hyvin. Silloin vois olla helppo tokaista juuri noin "Teillä on liian helppo elämä".
En tosin tiedä onko asia noin, mutta itse olen törmännyt muutamia kertoja juuri tuollaisiin jotka ei tajua että kaikki ei voi tehdä samoja asioita kuin he, koska ei ole rahaa, ei ole terveyttä jne jne.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:30"]
Mikä tästä voi tehdä joidenkin silmissä niin "pahaa" että sitä pitää arvostella?
[/quote]Tietenkin se, ettei teillä ole lapsia. Jokaisen (etenkin naisen) tulee kärsiä sama määrä vanhemmuuden vuoksi.
Sun varmaan kannattaa kysyä heiltä. :) He voivat olla toki kateellisia. Mutta voi olla sellainenkin mahdollisuus, että teille on käynty kuten joskus käy niille, joiden elämässä kaikki on vähän liian hyvin; tarve kontrolloida elämää ja asettaa kriteeterjä sille, millaista on hyvä elämä, kiristyy koko ajan. Kaiken pitää olla järjestyksessä ja sellaista tiettyä inhimillistä keskeneräisyyttä ja elämässä kompuroimista ei sallita, ei itselle eikä muille. Kaiken pitää olla kuten itse haluaa, se oma halu on siinä kaiken keskiössä. Sellaisen ihmisen kanssa oleminen on tosi rasittavaa, joka säätää joka asiasta ja jonka mielestä lapsien ja lemmikkien ja kodin ja puolison ja maailman ja universumin on oltava just kuten itse haluaa sen olevan.
Jep. Kamalinta tässä on, että olen itsekin alkanut tuntea syyllisyyttä omasta mukavasta ja helposta elämästäni, vaikka olen käyttänyt vuosia sen rakentamiseen! Minun täytyy toden teolla taistella näitä syyllistäviä ajatuksia vastaan. Valitettavasti joitakin ystävyyksiä on sen vuoksi pitänyt lopettaa. :(
Ehkä teidän asenteenne muita ihmisiä kohtaan on ylenkatseellinen. " olemme tehneet elämämme mukavaksi ja stressittömäksi omilla valinnoillamme" kuulostaa juuri sellaiselta omahyväiseltä asenteelta, että tuskin osaatte tuntea empatiaa niitä kohtaan, joilla on hankaluuksia.
Tulee jotenkin mieleen Renne Korppila ja ja Ida.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:38"]
Kaiken pitää olla kuten itse haluaa, se oma halu on siinä kaiken keskiössä. Sellaisen ihmisen kanssa oleminen on tosi rasittavaa, joka säätää joka asiasta ja jonka mielestä lapsien ja lemmikkien ja kodin ja puolison ja maailman ja universumin on oltava just kuten itse haluaa sen olevan.
[/quote]Mitä tämä tarkoittaa? Totta kai elämän täytyy olla sellaista kuin itse haluaa. Kenen halujen mukaan sitä pitäisi muka elää? -11
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:37"]
En ole varma mutta yksi syy voi olla se jos niistä muista tuntuu siltä että "leijutte" omassa onnessanne ettekä huomioi läheisten ongelmia eli ette osaa huomioida ettei ksikilla mene noin hyvin. Silloin vois olla helppo tokaista juuri noin "Teillä on liian helppo elämä".
En tosin tiedä onko asia noin, mutta itse olen törmännyt muutamia kertoja juuri tuollaisiin jotka ei tajua että kaikki ei voi tehdä samoja asioita kuin he, koska ei ole rahaa, ei ole terveyttä jne jne.
[/quote]
En usko että mitenkään leijumme onnessamme, tätä samaahan tämä on ollut jo parikymmentä vuotta, samat kuviot vuodesta toiseen. Huomioimme myös läheistemme ongelmat ja jopa tuntemattomienkin, minä teen paljon vapaaehtoistyötä vanhusten ja vähäosaisten parissa. :)
Jotenkin ymmärtäisin että meitä arvosteltaisiin jos olisimme rikkaita ja kilpaa kiillottelisimme korujamme ja ferrareitamme kartanon pihassa. :) Mutta ei, täysin keskiluokkaista kaikki.
No meillekin on joskus "heitelty" noita hyvähän teidän-kommentteja. Ja meillä on kaksi lastakin, kouluikäiset tyttö ja poika (+kivat työpaikat, okt, kaksi autoa, koira jne.) Ennen kaikkea luulen kuitenkin, että nuo ihmiset kadehtivat hyvää parisuhdetta ja perhe-elämää.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:40"]
Ehkä teidän asenteenne muita ihmisiä kohtaan on ylenkatseellinen. " olemme tehneet elämämme mukavaksi ja stressittömäksi omilla valinnoillamme" kuulostaa juuri sellaiselta omahyväiseltä asenteelta, että tuskin osaatte tuntea empatiaa niitä kohtaan, joilla on hankaluuksia.
Tulee jotenkin mieleen Renne Korppila ja ja Ida.
[/quote]
Jokainenhan tekee elämästään sellaisen kuin haluaa ja me päätimme jo parikymppisinä että emme halua stressata ja murehtia kuin sen pakllisen mitä elämässä eteen tulee. Niinkuin toisessa vastausessa juuri kerroin, teen paljon vapaaehtoistyötä eli ei tuo empatiakyvyn puutekaan voi olla syynä tähän.
Pintapuolisuus paistaa läpi naapureissa. Hyi hitto, että viitsivät esittää parempaa kuin ovat. Käydää kaupassa tarjoustalossa, mutta ostokset tuodaan kotia stockmannin muovikasseissa
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:40"]
[/quote]
Minä olen kyllä valmis myöntämään, etten aina jaksa tuntea empatiaa itseaiheutettuja ongelmia kohtaan. Tätini tappoi itsensä tupakoinnilla, mikä oli toki hänen oikeutensa. Entinen tuttuni hankki kaksi lasta pienellä ikäerolla kahden eri miehen kanssa lyhyen seurustelun jälkeen, erosi molemmista ja ihmettelee nyt, miksi kaikki on niin vaikeaa. Yleensä pystyn olemaan myötätuntoinen, mutta välillä se on raskasta, kun toinen sabotoi tieten tahtoen omaa elämäänsä.
Ihmisellä on vastuu vain siitä, mihin hän pystyy itse vaikuttamaan. Mutta näistä asioista hän on sitten kyllä oikeasti vastuussa. -11
Siis jos joku sanoo toistuvasti noin, niin johtuu luultavasti siitä, että valitattte kaikenmaailman pikkuongelmista jatkuvasti. En oikein ymmärrä miksi joku muuten tuollaista sanoisi.
Huvittavaa, miten jotkut kommentoijat koettavat väkisin kaivaa vikaa aloittajasta.
Kun teillä ei ole lapsia, saatte olla rauhassa,kahdenkeskistä aikaa on paljon.
Lisäksi teillä on taloudellisesti asiat hyvin ja teillä kuulostaa olevan omaisuutta esim.kesämökki.
Eräässä postikortissa luki "Se jolla on aikaa elää on onnellinen." Se varmasti pitää paikkansa.
Saatte vapaasti mennä ja tulla,teidän ei tarvitse vastata kuin itsestänne ja tietysti työstänne. Omaaaikaa teillä löytyy hulppeasti.
Lapsiperheen arki on monesti rankkaa vaikka myös mukavaakin. Silti moni vertaa kadehtien omaa elämäänsä lapsettomien elämään.
Varmasti kateus on monella siihen helpon elämän valittamiseen syynä. Mut kyllä rankka elämäkin kasvattaa ihmistä, monesti kovia kokeneet ihmiset ovat vahvoja ja tyytyväisiä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:40"]
[/quote]
Minä olen kyllä valmis myöntämään, etten aina jaksa tuntea empatiaa itseaiheutettuja ongelmia kohtaan. Tätini tappoi itsensä tupakoinnilla, mikä oli toki hänen oikeutensa. Entinen tuttuni hankki kaksi lasta pienellä ikäerolla kahden eri miehen kanssa lyhyen seurustelun jälkeen, erosi molemmista ja ihmettelee nyt, miksi kaikki on niin vaikeaa. Yleensä pystyn olemaan myötätuntoinen, mutta välillä se on raskasta, kun toinen sabotoi tieten tahtoen omaa elämäänsä.
Ihmisellä on vastuu vain siitä, mihin hän pystyy itse vaikuttamaan. Mutta näistä asioista hän on sitten kyllä oikeasti vastuussa. -11
[/quote]
Ymmärrän kommentoijan pointin ja itsekin useissa tapauksissa ajattelen näin. On kuitenkin hyvä muistaa, että monesti tälläisen itseään vahingoittavan käytöksen takana piilee muita ongelmia, joihin he ehkä tarvitsisivat apua ja tukea. Itse tupakointi, alkoholi tms on käyttäjän itsensä vastuulla. Mutta niihin asioihin, jotka ovat johtaneet huonoihin valintoihin, voimme tuntea empatiaa ja tarjota tukeamme. Tämä on vain minun mielipiteeni.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:58"]Siis jos joku sanoo toistuvasti noin, niin johtuu luultavasti siitä, että valitattte kaikenmaailman pikkuongelmista jatkuvasti. En oikein ymmärrä miksi joku muuten tuollaista sanoisi.
[/quote]
Kuule täysin samaa mietin itsekin. Mulla on kaveri joka pukeutuu juhlamekkoihin joka päivä ja duuni on tosi paskasta. Sit on niin ylpeenä ku aina hänelle sanotaan et "ootpa sä pukeutunu nätisti." Hänen mielestä se on niin ihanaa ku hän on niin nättinä aina kun todellissuudessa ihmiset lähinnä hämmästelee asuvalintaa ja ajankohtaa. Päin naamaa ei vaan voi sanoa et mitä helvattua sul on päällä! Ja siis kaikella rakkaudella tätä ystävääni ajattelen. Ei vaan osaa pukeutua tilanteen mukaan vaikka ollaan joskus suoraan ja vihjailevastikin siitä hälle kauniisti mainittu. :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:58"]Siis jos joku sanoo toistuvasti noin, niin johtuu luultavasti siitä, että valitattte kaikenmaailman pikkuongelmista jatkuvasti. En oikein ymmärrä miksi joku muuten tuollaista sanoisi. [/quote] Kuule täysin samaa mietin itsekin. Mulla on kaveri joka pukeutuu juhlamekkoihin joka päivä ja duuni on tosi paskasta. Sit on niin ylpeenä ku aina hänelle sanotaan et "ootpa sä pukeutunu nätisti." Hänen mielestä se on niin ihanaa ku hän on niin nättinä aina kun todellissuudessa ihmiset lähinnä hämmästelee asuvalintaa ja ajankohtaa. Päin naamaa ei vaan voi sanoa et mitä helvattua sul on päällä! Ja siis kaikella rakkaudella tätä ystävääni ajattelen. Ei vaan osaa pukeutua tilanteen mukaan vaikka ollaan joskus suoraan ja vihjailevastikin siitä hälle kauniisti mainittu. :)
[/quote]Kuulostaa kamalalta työyhteisöltä, jos hyvin pukeutuminen aiheuttaa siellä kyräilyä ja vihjailua. En ylipäätään ymmärrä, miksi tämä asia kuuluu työtovereille. Minusta on vain hienoa, jos joku haluaa ilahduttaa itseään ja muita kauniilla vaatteilla. -11
Olisko kyseessä kateus lapsettomuudesta?