Teini ja "uusperheen" joulu
Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.
Kommentit (848)
Monesti teinit juuri eivät ilmoita ja kotona saattaa olla yllättäen montakin kaveria.
Missä on äidin oikeus vapaapäiviin, suklaansyöntiin yöpaidassa?
Sitäpaitsi monesti teinit ei laita rikkaa ristiin. Äiti laittaa ruokaa, siivoaa, pesee pyykit ja ostaa herkut. Antaa ehkä viikkorahaa ym.
Kai nyt äidilläkin on jokin määräämisoikeus omaan kotiinsa eikä yksin teinillä?
Vai ajatellaanko täällä, että aiti on ilmainen piika ja palvelija ilman sanavaltaa omassa kodissaan ja täytyy kysyä lupa teiniltä ketä sinne saa kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Monesti teinit juuri eivät ilmoita ja kotona saattaa olla yllättäen montakin kaveria.
Missä on äidin oikeus vapaapäiviin, suklaansyöntiin yöpaidassa?
Sitäpaitsi monesti teinit ei laita rikkaa ristiin. Äiti laittaa ruokaa, siivoaa, pesee pyykit ja ostaa herkut. Antaa ehkä viikkorahaa ym.
Kai nyt äidilläkin on jokin määräämisoikeus omaan kotiinsa eikä yksin teinillä?
Vai ajatellaanko täällä, että aiti on ilmainen piika ja palvelija ilman sanavaltaa omassa kodissaan ja täytyy kysyä lupa teiniltä ketä sinne saa kutsua.
Sinä itse syöt suklaata aamutakki auki saastaisessa kodissa? niinkö?
Miksi tehdään valtataistelu asiasta, joka mitä todennäköisimmin ei ole valtataistelu vaan pahaa mieltä ja ratkaisemattomia ja puhumattomia vanhoja ongelmia.
Mä sanoisin teinille ihan suoraan, että nyt loppuu toi venkoilu ja kitinä, sinä et ole ainut ihminen, joka asuu tämän katon alla. Sulla on huoneesi, tavarasi, kaverisi jne, ja ihan yhtälailla minulla on oikeus omiin juttuihin. Ja istut joulupöydässä käyttäytyen kohteliaasti. Omaan huoneeseesi saat mennä vasta kun lahjat on avattu.
Myös tunnekylmät ,köyhät, li.havat ja rumat tekevät lapsia
Yleensä useammalle miehelle..
Pitääkö lasten olla toistensa kavereita:) ?
Anteeksi nauroin niin että pissaa lirtsahti
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin teinille ihan suoraan, että nyt loppuu toi venkoilu ja kitinä, sinä et ole ainut ihminen, joka asuu tämän katon alla. Sulla on huoneesi, tavarasi, kaverisi jne, ja ihan yhtälailla minulla on oikeus omiin juttuihin. Ja istut joulupöydässä käyttäytyen kohteliaasti. Omaan huoneeseesi saat mennä vasta kun lahjat on avattu.
Minä en saanut jouluna lahjoja,
Millä olisit uhannut minua?
Minua lyötiin myös randomisti..ilman syytä
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri näin. Eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi sekopääteinille sitä ydinperheen joulua, jos on äitinsä kanssa kahdestaan jouluaaton ja joulupäivän. Kuulostaa joltain sairaalta läheisriippuvuudelta ja vallankäytöltä enemmän kuin miltään muulta. Teini haluaa omistaa äitinsä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Myös tunnekylmät ,köyhät, li.havat ja rumat tekevät lapsia
Yleensä useammalle miehelle..
Pitääkö lasten olla toistensa kavereita:) ?
Anteeksi nauroin niin että pissaa lirtsahti
Pitää.. jos eivät tottele..joutuvat huoneeseensa ja eivät saa lahjojaan avata.
Suomalaisilla lapsilla ei ole kyllä mitään kunnioitusta vanhempiaan kohtaan. Kasvatus on unohdettu täysin. Eikä lapselle anneta rakkauttakaan oikealla tavalla, vaan ostellaan tavaroita ja annetaan lapsen päättää asioista. Suorastaan pelätään lasten reaktiota ja säälitään lapsiressukoita. Aikuisena nämä säälissä eläneet ovat surkealla itsetunnolla varustettuja ja vetäytyneitä ihmisiä, joilla on narsistisia piirteitä.
Katsokaapa youtubesta sitä sarjaa, jossa länsimaiset kauhukakarat muuttavat jonkun toisen kulttuurin perheeseen, esimerkiksi intialaiseen tai konservatiivisen kristittyyn perheeseen. Aivan huima ero niiden perheiden lapsilla verrattuna märiseviin lelliperseisiin. Ovat hyväkäytöksistä, rohkeita, reippaita ja motivoituneita, kun taas lelliperseet vinkuvat, kun eivät saa ottaa koko kroppaansa täyteen lävistyksiä, juoda energiajuomia, valvoa myöhään ja laiskotella kotitöissä.
Nyt vähän selkärankaa tohon touhuun ihmiset.
Harvemmin kukaan tulee isäpuolen kanssa toimeen. En voi itsekään sietää äitini miesystävää.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla lapsilla ei ole kyllä mitään kunnioitusta vanhempiaan kohtaan. Kasvatus on unohdettu täysin. Eikä lapselle anneta rakkauttakaan oikealla tavalla, vaan ostellaan tavaroita ja annetaan lapsen päättää asioista. Suorastaan pelätään lasten reaktiota ja säälitään lapsiressukoita. Aikuisena nämä säälissä eläneet ovat surkealla itsetunnolla varustettuja ja vetäytyneitä ihmisiä, joilla on narsistisia piirteitä.
Katsokaapa youtubesta sitä sarjaa, jossa länsimaiset kauhukakarat muuttavat jonkun toisen kulttuurin perheeseen, esimerkiksi intialaiseen tai konservatiivisen kristittyyn perheeseen. Aivan huima ero niiden perheiden lapsilla verrattuna märiseviin lelliperseisiin. Ovat hyväkäytöksistä, rohkeita, reippaita ja motivoituneita, kun taas lelliperseet vinkuvat, kun eivät saa ottaa koko kroppaansa täyteen lävistyksiä, juoda energiajuomia, valvoa myöhään ja laiskotella kotitöissä.
Intialaiset ja konservatiiviset kristityt perheet harvemmin on uusperheitä. Siinä selitys lasten hyvälle käytökselle. Ymmärrätkö mitenkään asiayhteyttä?
Itse katkaisin välit kaveriin sen takia, että hänen lapsensa kertoivat isäpuolen haukkuvan ja käyneen käsiksi. Äiti ei usko lapsiaan. Vähättelee ja uskoo miehen selityksiä vahingosta. Lapset traumatisoutuneet ja sijoituksessa. Äiti on nyhverö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intialaiset ja konservatiiviset kristityt perheet harvemmin on uusperheitä. Siinä selitys lasten hyvälle käytökselle. Ymmärrätkö mitenkään asiayhteyttä?
TÄMÄ..ihan parasta!
Minä olen se kotoa 16 vee muuttanut.
Halusin elää..
Opiskelin ..opin käyttäytymään tarkkailemalla.
Tyhmyys estää munesti tämän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusperheitä on kait jo yli puolet suomalaisista..mitä selität???
Vierailija kirjoitti:
Itse katkaisin välit kaveriin sen takia, että hänen lapsensa kertoivat isäpuolen haukkuvan ja käyneen käsiksi. Äiti ei usko lapsiaan. Vähättelee ja uskoo miehen selityksiä vahingosta. Lapset traumatisoutuneet ja sijoituksessa. Äiti on nyhverö.
Minä kerron isäpuolena aina itse puolisolle, jos olen kohdellut hänen lastaan väärin, eli minun tapauksessani lähinnä korottanut ääntäni tämän perseillessä. Minusta se on reiluinta niin, enkä usko että lapsi kertoisi itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että suomalaisissa ydinperheissä lapset aina käyttäytyy, johan vitsin murjasit! Juuri oli niitä opettajien kauhutarinoita esillä, veikkaan että yhtäkin kauhukakaraa kasvattaneella juristi-isällä on kotona sihteerikköäiti kulissien pitämiseksi kun lapsen arvosanatkin pitää siihen olla.
Uskomattoman moni täällä kokee teinin käytöksen olevan ongelma, eikä mitään vikaa muissa.
Vanhemmat koettakaa muistaa, että vaikka mies/naisystävänne ovat teille läheisiä ja rakkaita, lapsille ja teineille he ovat usein ventovieraita tunkeilijoita. Joita ei kaivata perhejuhlaan. Vanhempien eron kokeneena on ulkopuolisuuden tunne ja turvallisuuden tunteen romahtaminen todella voimakkaat, ja uudet puolisot vain lisäävät tätä. Ei todellakaan ole oikein lasta kohtaan sanoa, että hän on teille tärkein ja silti väkisin tuoda ulkopuolisia kotiin ja pakottaa heitä tutustumaan, vaikka lapsi ilmaisee että he eivät sitä halua.
Jos tilanne on tämä, aikuisen on hoidettava seurustelunsa muualla kuin lasten kotona. Käsittämätöntä kunnioituksen puutetta ja ristiriitaista viestiä vanhemmalta toisaalta sanoa että lapsi menee kaiken edelle, ja samaan aikaan näyttää "kaapin paikka" siten, että hänen toiveita ei kunnioiteta.
Lapsi kärsii, voin kokemuksesta sanoa että hänellä on todella paha olla tilanteessa. Vietä kahdenkeskistä aikaa hänen kanssaan paljon, ja hoida seurustellut muualla. Sano että ymmärrät ettei hän ole valmis ottamaan perhejuhlan ulkopuolisia, ja keksi teille kivaa kahdenkeskistä tekemistä Tapaninpäiväksi. Treffaa miestä sitten myöhemmin. Näin luot lapseen uskoa, että hän todella on se ykkönen, ja hänen hätänsä tilanteessa on huomioitu.
Tuolle teinille pitää laittaa rajat. Kyllä vanhemman uusi onni menee aina lapsen edelle. Eläkää hetkessä koska eihän elämästä tiedä. Lapsien tulee sopeutua aina uusperheisiin.
minun isäni siis k.uoli...otin silti hyväksikäyttäjän vastaan avoimin mielin.
Ehkä ap ei kerro kaikkea?
Ehkä mies puhuu teinille: ompa tisusi kasvaneet?
Äitini uusi mies sanoi minulle kerran näin.
Kaadoin miehen päähän piimäpurkin ja juoksin huoneeseeni.