Teini ja "uusperheen" joulu
Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.
Kommentit (848)
Jos kyse vain tapaninpäivästä niin onko tää nyt näin iso juttu? Teini vaan tykkää painella sun nappeja, koska olet vähän säälittävä. Itku ei muuten tarkoita sitä että on oikea tunne, itkua voi esittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Avopuolisoni 22v elämäntapa velttoilija poika toivotteli mulle jälleen haistaittua jouluksi. Juu, teinivuodet on kaukana takanapäin. Näin on menty, vuodesta toiseen. Vuosia sitten päätin, että olkoon -- nuppivikansa kanssa.
Teen puolisoni ja omien aikuisten lasteni kanssa perhejoulun, niinkuin aina ennenkin.
Oma siskopuoli haistatteli, uhkaili itsarilla, jne. vielä 40-vuotiaanakin kuin 15v "kakara". Eli ei se aina parane iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Uusperheen teinejä käy sääliksi...
KAIKKI uusperheen jäseniä käy sääliksi. Mutta joidenkin pitää tyytyä siihen mitä elämä antaa. Toiset saa oman perheen ja toiset jotain muuta. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monella taitaa olla vanhoja katkeruuksia ja traumoja joita nyt täällä "käsittelevät".
En ole tiennytkään ennen tätä, olen luullut, että ihmisten, myös eri-ikäisten, kanssakäyminen keskenään sisältäen ajoittaiset tapaamiset ja kyläilyt on ihan normimeininkiä ilman sen suurempaa draamaa tai mielipahaa suuntaan jos toiseenkaan.
Muta näin ei sitten taida ollakaan.
En käsitä kuinka eronneet ihmiset lainkaan tällä katsantokannalla pystyvät tutustumaan ja seurustelemaan kun heillä on lapsia.
Ihmeteltävän monella eronneella on silti, ketjun vastarinnasta ja kauhistelusta huolimatta, joko seurustelukumppani tai parisuhde.
Miten lienevät sitten sen junailleet.
Tuskin kymmeniä vuosia ovat odottaneet kuitenkaan.
Jos ihminen on monia vuosia yksin niin aina vaikeampaa on alkaa seurustella tai löytää kumppania. Tulee omat tavat ja rutiinit, ikäänkuin taantuu "vanhaksipiiaksi/vanhaksipojaksi".
Ei välttämättä heti, mutta ei liiankaan pitkään kannata siirtää hamaan tulevaisuuteen.
Ihminen monesti kuitenkin kaipaa toista aikuista ihmistä.- ei ole mitään syytä juuri jouluna sinne tunkea
- ei ole mitään syytä ylipäätään tunkea, vaan pitää se seurustelu erillään
- teini ei montaa vuotta ole kotona, eikö niiden vuosien pitäisi olla onnellisia ja äidin olla teinin kanssa?
- turha sitten myöhemmin takertua kun on ensin karkottanut, yksi ainoa lapsi eikä siitäkään välitä
Sanotko sinä kylään kutsuttujen vieraitten saapumista tunkemiseksi?
Kuvittele, että teini kutsuu teille jouluksi itse valitsemansa uuden isän ja lapset. Teidän pitää sitten leikkiä yhdessä kiltisti uutta perhettä 😌
Hmmm mitä jos keskustelee asiasta?
Jos ei puhe onnistu, kertoo teinille että OK, mennään sinun ehdoilla, kunnes olet 18.
Sitten muuta omillesi ja tällä välillä minä vierailen uuden isäpuolesi luona 2x kuukaudessa.
Eli ei se elämä mene nyt enää kuten ennen - on siis muututtava - kaikkien meidän.
Saako teini oikeesti olla huoneessaan rauhassa miehen pienempien lasten läsnäollessa? Kokemuksesta tiedän, että ne pienemmät tuskin istuvat kiltisti sohvalla koko vierailun ajan, vaan teinin huone kaikkine kivoine tavaroineen houkuttaa. Ehkä hän on kyllästynyt pienempien häirintään, jota äitinsä ja mies tuskin huomaavatkaan. On varmaan kamalaa pelätä, että jos ne muuttavat joskus yhteen, niin siitä tulee jatkuva piina.
Teinin ei pidä antaa päättää ja ottaa valtaa kaikesta. Ei äiti ole tässä itsekäs. Jokaisella on oikeus rakkauteen ja kyllä teinin pitäisi jo osata ottaa muita huomioon, käyttäytyä ja toivoa vanhemmalleenkin hyvää. Myös nuori voi mennä isänsä luokse välillä.
Ymmärrettävää, että tunteita tällainen tilanne tuo. Niitä elämä tuo aina eteemme ja nuorena harjoitellaan suhtautumista uusiin tilanteisiin ja siihen, että kaikki ei mene aina oman pään mukaan.
Ihan oikeutettua, että mies ja lapsensa tulevat käymään ja vietetään aikaa yhdessä. Selittäisin nuorelle, että tämä pitää vaan hyväksyä ja kahvien jälkeen voi mennä vaikka omaan huoneeseen. Ikävää, että hänellä on näitä tunteita, mutta selittäisin että kaikki haluavat hänelle hyvää tässä kuitenkin. Toivottavasti se menee ohi ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm mitä jos keskustelee asiasta?
Jos ei puhe onnistu, kertoo teinille että OK, mennään sinun ehdoilla, kunnes olet 18.
Sitten muuta omillesi ja tällä välillä minä vierailen uuden isäpuolesi luona 2x kuukaudessa.
Eli ei se elämä mene nyt enää kuten ennen - on siis muututtava - kaikkien meidän.
Haloo, mennään teinin ehdoilla? Kyllä äidillä on oikeus omiinkin tarpeisiin, teinin ehdoilla eläminen kasvattaa narsistisia, pettymyksiin, tunteisiin ja empatiaan kyvyttömiä ihmisiä. Ei maailma tule menemään teinin ehdoilla, ja siihen opetettu nuori tulee saamaan turpaan, masentumaan jne, ei ole voimia kasvaa aikuiseksi. Ap vaikuttaa varsin empaattiselta ja teiniä huomioivalta äidiltä. Joten minusta teini voi ihan rauhassa vetää herneen nenään ja kantaa myös seuraukset käytöksestään. Hyvä tilaisuus myös oppia monia haastavia asioita. Ihmettelen myös tätä uusperhemollausta. Ei se mikään uusperhe ole, jossa miesystävä käy 2 kertaa kuussa kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisilla ihmisillä on oikeus tavata uusi puoliso ja vaikka perustaa se uusperhe. Se ei ehkä ole järkevää että esittelee joka kuukausi uuden kumppanin mutta siitähän tässä ei ollut kyse. Usein äitejä syyllistetään uusista kumppaneista. Tännekin usein kirjoittelee ihmiset että minähän en kumppania ota ennen kuin lapset 18. Mitä höpönlöpöä ja jeesustelua. Ei ne lapset rikki mene jos saavat yhden välittävän ja rakastavan aikuisen lisää elämään. Tai että näkevät omien vanhempien elävän normaalia aikuisen ihmisen elämää.
Jutelkaa niiden lastenne kanssa asioista niin uusista suhteista ei tule sellasia mörköjä.
Oma äitini eli yksin kun vanhempani erosivat. Isä löysi uuden kumppanin muutaman vuoden päästä ja nainen oli todella mukava ja meillä on läheiset välit edelleen. Heille tuli yhteinen lapsi ja olin innoissani sisarpuolestani. Äiti sen sijaan pysytteli katkerana sinkkuna ja kerran kun olin teini sanoi että meidän lasten takia pysyy yksin. Sellaista en ikinä odottanut häneltä. Edelleen on sinkku vaikka me lapset olemme aikuisia ja siitä hän jaksaa muistuttaa ja vihjailla kuin me olisimme syyllisiä hänen yksinäisyyteen.
Mun äiti yritti samaa. Olin teinin ja me riideltiin ja äiti sanoi, että oon kiittämätön kakara ja hän pysyy sinkkuna minun takiani. Olin sen verran v-ttupäinen teini, joka ei ottanut moista edes äidiltään ja ilmoitin, että minä en ikinä sitä pyytänyt ja hän ihan itse valitsi näin tehdä eli minä en ole missään kiitollisuudenvelassa. Aikuisena on koettanut samaa, kun en mennyt jouluksi kotiin. Itki, että ku hän minun takia pysyi sinkkuna ja nyt minä hänet jätän yksin jouluksi. Ilmoitin taas, että no se oli oma valinta ja minä en ikinä pyytänyt, että pysy sinkkuna.
Tämä! Teinin pillin mukaan pomppiva äiti ei ole vastuullinen, turvallinen aikuinen, vaan raukkis, joka sysää vastuun elämästään teinin harteille ja uhriutuu ja syyllistää muita oman elämänsä valinnoista. Jo tämänkin takia äidin on tärkeää selkä suorana tehdä itselleen tärkeitä valintoja. Se on sen teininkin hyväksi.
Ja te jotka syyllistätte apta, ettette vain kuuluis tähän samaan joukkoon pahansuopuudessanne? Vaikea kuvitella että itsestään ja elämästään huolta pitävät, aikuiset naiset ja äidit haluaisivat lytätä toista. Eiköhän he ole juuri niitä joilla itsellään on paha olo ja vastuu omasta hyvinvoinnista ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Puhu teinin kanssa vielä. Sanoita ääneen, että hän on kaikkein tärkeintä ja rakkainta, vaikka uusi mies onkin kuvioissa. Voit sanoa, että hänen ei tarvitse tykätä miehestä ja saa jopa inhotakin, että jokaisella meistä on oikeus tuntea juuri sitä, miltä tuntuu. MUTTA silti pitää käyttäytyä asiallisesti.
Olen itse eroperheestä ja muistan, kuinka kirpaisi, kun isä löysi uuden perheen. Aikuisena tunnistan jo, että olin mustasukkainen ja pelkäsin menettäväni isäni, sillä hän näytti aina niin onnelliselta uuden perheen kanssa ja minä olin vain tylsä vanha minä. Kunpa hän olisi silloin sanonut, että olen maailman tärkein. Nyt aikuisena sen tiedän, mutta nuorena olin sekaisin pelosta ja huonoitsetuntoinen.
Olen itse it se m urh aperheestä ja muistan, kuinka kirpaisi, kun isä a.mpui itsensä ja äiti löysi uuden perheen. Aikuisena tunnistan jo, että en ollut mustasukkainen ja pelkännyt menettäväni äitini, sillä hän näytti aina niin onnelliselta uuden perheen kanssa ja minä olin vain tylsä vanha minä. Kunpa hän olisi silloin sanonut, että olen maailman tärkein. Nyt aikuisena sen tiedän, mutta nuorena olin sekaisin pelosta ja huonoitsetuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu teinin kanssa vielä. Sanoita ääneen, että hän on kaikkein tärkeintä ja rakkainta, vaikka uusi mies onkin kuvioissa. Voit sanoa, että hänen ei tarvitse tykätä miehestä ja saa jopa inhotakin, että jokaisella meistä on oikeus tuntea juuri sitä, miltä tuntuu. MUTTA silti pitää käyttäytyä asiallisesti.
Olen itse eroperheestä ja muistan, kuinka kirpaisi, kun isä löysi uuden perheen. Aikuisena tunnistan jo, että olin mustasukkainen ja pelkäsin menettäväni isäni, sillä hän näytti aina niin onnelliselta uuden perheen kanssa ja minä olin vain tylsä vanha minä. Kunpa hän olisi silloin sanonut, että olen maailman tärkein. Nyt aikuisena sen tiedän, mutta nuorena olin sekaisin pelosta ja huonoitsetuntoinen.
Olen itse it se m urh aperheestä ja muistan, kuinka kirpaisi, kun isä a.mpui itsensä ja äiti löysi uuden perheen. Aikuisena tunnistan jo, että en ollut mustasukkainen ja pelkännyt menettäväni äitini, sillä hän näytti aina niin onnelliselta uuden perheen kanssa ja minä olin vain tylsä vanha minä. Kunpa hän olisi silloin sanonut, että olen maailman tärkein. Nyt aikuisena sen tiedän, mutta nuorena olin sekaisin pelosta ja huonoitsetuntoinen.
Äiti toi miehen kotiin 2 viikkoa isän hautajaisista.
Toivotin hänet tervetulleeksi koska äiti oli niin surullinen.
Mies vei rahamme ja majoitti meille m.us.tala.isia,(saanko kutsua näitä oikealla nimellä?)
Jouduin muuttamaan kotoa 16 vuotiaana..vieras on aina UHKA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vei rahamme ja majoitti meille m.us.tala.isia,(saanko kutsua näitä oikealla nimellä?)
Tämä! Teinin pillin mukaan pomppiva äiti ei ole vastuullinen, turvallinen aikuinen, vaan raukkis, joka sysää vastuun elämästään teinin harteille ja uhriutuu ja syyllistää muita oman elämänsä valinnoista.
Äitisi halusi k.ullia1 muista se
Jo tämänkin takia äidin on tärkeää selkä suorana tehdä itselleen tärkeitä valintoja. Se on sen teininkin hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Teinin pillin mukaan pomppiva äiti ei ole vastuullinen, turvallinen aikuinen, vaan raukkis, joka sysää vastuun elämästään teinin harteille ja uhriutuu ja syyllistää muita oman elämänsä valinnoista.
Äitisi halusi k.ullia1 muista se
Jo tämänkin takia äidin on tärkeää selkä suorana tehdä itselleen tärkeitä valintoja. Se on sen teininkin hyväksi.
Minun äitini aiheutti minulle persoonallisuushäiriön..
Vajosin myös köyhyyteen..
Vaurastuin vasta hieman yli 30 vuotiaana..olin kuitenkin kaunis ja älykäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman tehtävä ei ole valmentaa teiniään niin, että teinille tehdään selväksi, että vieras mies pyörittää huushollia ja naisen malli on toimia kynnysmattona.
Vuodessa 362 muutakin päivää kuin joulunpyhät.
Ja maailmassa muitakin ihmisiä kuin tämä ap:n löytämä drama queen mieslapsi.
Nyt sitäpaitsi pitäisi välttää perheen ulkopuolisia kontakteja koronan takia.
Vierailija kirjoitti:
Saako teini oikeesti olla huoneessaan rauhassa miehen pienempien lasten läsnäollessa? Kokemuksesta tiedän, että ne pienemmät tuskin istuvat kiltisti sohvalla koko vierailun ajan, vaan teinin huone kaikkine kivoine tavaroineen houkuttaa. Ehkä hän on kyllästynyt pienempien häirintään, jota äitinsä ja mies tuskin huomaavatkaan. On varmaan kamalaa pelätä, että jos ne muuttavat joskus yhteen, niin siitä tulee jatkuva piina.
Näin, pienet lapset tylsistyvät ja vaativat viihdettä. Teini komennetaan paikalle, koska aikuisten parisuhdeaika alkaa ja toki on muutenkin toooooosi epäkohteliasta olla omassa huoneessa, kun on vieraitakin kutsuttu. Sitten ei saa olla hankala vaan pienten pitää saada pelata teinin koneella. Hyvää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Tuo kyseinen "heila" on minulle kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Jos kävisin hänen kanssaan vihillä, niin sittenkö tilanne muuttuisi? Koen että mies on perhettäni. Olemme seurustelleet jo vuosia.
Olette seurustelleet jo vuosia ja lapsenne eivät ole ystävystyneet? Tämä kuulostaa nyt kyllä hyvin oudolta. Nyt on joissain systeemeissä jotain korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene pois tämä ketju on tavallisille eronneille.
Joulu on perhejuhla. Teini varmaan haluaisi viettää joulua perheensä, eli ydinperheen kanssa. Mies ja hänen lapset ei ole teinin perhettä. Hän ei voi olla oma itsensä, kun vieraat ovat kylässä. Saattaa myös tulla paha mieli siitä, että ydinperhe on hajonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Tuo kyseinen "heila" on minulle kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Jos kävisin hänen kanssaan vihillä, niin sittenkö tilanne muuttuisi? Koen että mies on perhettäni. Olemme seurustelleet jo vuosia.
Olette seurustelleet jo vuosia ja lapsenne eivät ole ystävystyneet? Tämä kuulostaa nyt kyllä hyvin oudolta. Nyt on joissain systeemeissä jotain korjattavaa.
Minä en ystävystynyt meillä asuvien m.us talaisten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ystävystynyt meillä asuvien m.us talaisten kanssa
Teini voisi teeskennellä kohteliasta, mies ei kuitenkaan lyö tai lääpi teiniä?
Uusperheen teinejä käy sääliksi...