Teini ja "uusperheen" joulu
Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.
Kommentit (848)
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Öö mitä helvettiä, tottakai miesystävä kuuluu perheeseen! Jouluhan kuuluu viettää juuri itselle rakkaiden ihmisten kanssa.
Miten teini suhtautuu muihin vieraisiin aikuisiin, sinun ystäviin, sukulaisiin, pystyykö heidän kanssaan syömään samassa pöydässä?
Meillä on ydinperheeseenkin kutsuttu tuttavia syömään tapaninpäivänä. Ei ole kohtuuton vaatia teiniä viettämään pari tuntia yhdessä muiden kanssa. Sen jälkeen voi sulkeutua huoneeseensa tai mennä kaverille. Elämässä ei voi aina valita seuraansa koulussa, työpaikoilla jne. Sitä on hyvä opetella pienestä pitäen.
Ydinperhevanhempani eivät koskaan kysyneet minulta lapsena "Voidaanko kutsua Erkin perhe meille kylään?". Siitä vain ilmoitettiin minulle. Aikuiset päättää.
Vierailija kirjoitti:
Miten teini suhtautuu muihin vieraisiin aikuisiin, sinun ystäviin, sukulaisiin, pystyykö heidän kanssaan syömään samassa pöydässä?
Meillä on ydinperheeseenkin kutsuttu tuttavia syömään tapaninpäivänä. Ei ole kohtuuton vaatia teiniä viettämään pari tuntia yhdessä muiden kanssa. Sen jälkeen voi sulkeutua huoneeseensa tai mennä kaverille. Elämässä ei voi aina valita seuraansa koulussa, työpaikoilla jne. Sitä on hyvä opetella pienestä pitäen.
Ydinperhevanhempani eivät koskaan kysyneet minulta lapsena "Voidaanko kutsua Erkin perhe meille kylään?". Siitä vain ilmoitettiin minulle. Aikuiset päättää.
paniko hän erkkiä
Aikuiset päättää ilmoitusluontoisena asiana ketä joulupöydän ääreen tulee.
Jälkikasvu aterioi kohteliaasti muiden mukana. Jonka jälkeen voivat poistua omiin touhuihinsa.
Ihme touhuksi mennnyt nykykasvatus. Kun sitä (kasvatusta) ei edes ole.
Etpä juuri lapsesi tunteista piittaa, jos hän joutuu puolet viikonlopuista kärsimään kun kotiin ilmestyy joku vieras tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Tapaninpäivänä on perinteisesti kyläilty muuallakin kuin oma perhe - isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaninpäivänä on perinteisesti kyläilty muuallakin kuin oma perhe - isovanhemmat.
naitko sinä isovanhempia? raijaat heille vieraita jotka on heidän "uusperhettään"?
äidin pano lapsineen on vähän eri asia kuin isovanhemmat
Mitä silloin tapahtuu kun mies ja hänen lapsensa ovat kylässä? Pitääkö teinin osallistua johonkin vieraspönötykseen tai vaihtoehtoisesti olla omassa huoneessaan? Kahdestaan olisitte tehneet yhdessä jotain/ottaneet rennosti?
Kysy teiniltä mitä hän haluaa ja keksimään siitä jotain ratkaisua. Ja ensi kerralla kysy ensin teiniltä, että onko ok, että joulupäivänä tulee vieraita. Se on myös hänen kotinsa. Minäkään en pitäisi siinä, että mieheni ilmoittaisi minulle, että meille tulee sitten vieraita joulupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiristystä tuo on teiniltä. Ihan selkeästi.
On tietty mahdollista, että hän on uudelle kumppanille mustasukkainen, kun teini ei ole enää maailmasi keskipiste. Ja ne miehen lapset, minkä ikäisiä he ovat?
Ehkä teinillä olisi kivaa uuden kumppanin ja tämän lasten kanssa, jos vain viitsisi tutustua heihin.
Huomaa, ettei sinulla ole kokemusta "uusperheen" lapsena olemisesta. Minulla on, enkä niele tätä ap:n tarinaa. Hän itsekin käyttää lainausmerkkejä sanassa uusperhe, joten ei pidä koko kööriä minään perheenä.
Ei keskenään vieraista ihmisistä koskaan tule perhettä, vaikka asuisivat saman katon alla. Uusperheitä ei ole olemassa, on vain väkisin ja vastentahtoisesti yhteen niputettuja eroperheitä.
Eivätkö kaikki ihmiset ole keskenään vieraita, kunnes tutustuvat? Sinun logiikallasi naisesta ja miehestä ei tule koskaan perhettä, koska ovat alun alkaen toisilleen vieraita.
Jännä miten moni tässä ketjussa on sitä mieltä, että lapsia ei tarvitse kasvattaa.
Lapsi käyttäytyy kun on vieraita. Se on itsestäänselvyys. Ja äidillä on oikeus kutsua kotiinsa vieraita, se on itsestäänselvyys.
Lapsella on oikeus tunteisiinsa, mutta ei huonoon käytökseen. Siitä voi tulla seurauksia, ja se voi olla ihan terveellistä lapselle.
Tämä on kyllä erikoinen ketju. Kuten usein, järkevimmät vastaukset ovat tulleet heti alussa. Sen jälkeen todennäköisesti joku yksittäinen seksihullu on pilannut ketjun psykoottisella panospämmäämisellään. Surullisen selväksi on toki käynyt se, että joku on traumatisoitunut pahasti omassa nuoruudessaan ja purkaa nyt sitä oloa aloittajaan.
Harva eronnut enää tänä päivänä haluaa perustaa uusperhettä vaan jos he löytävät uuden rakkauden, he päättävät elää erillissuhteessa eri kattojen alla. Näin aloittajakin. Joillekin tämä kuitenkin näyttää tarkoittavan kevyttä panosuhdetta, eivätkä he osaa nähdä sitä sitoutuneena parisuhteena lainkaan. Ihan kuin heidän mielestään olisi sitten teinille parempi, jos "tehtäisiin laumana asioita" ja asuttaisiin sitten koko porukka samassa asunnossa.
Nyt on kyse yhdestä ateriasta tapaninpäivänä. Ja teinillä on mahdollisuus osoittaa mieltään pysymällä omassa huoneessaan.
Paha äiti tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoinen ketju. Kuten usein, järkevimmät vastaukset ovat tulleet heti alussa. Sen jälkeen todennäköisesti joku yksittäinen seksihullu on pilannut ketjun psykoottisella panospämmäämisellään. Surullisen selväksi on toki käynyt se, että joku on traumatisoitunut pahasti omassa nuoruudessaan ja purkaa nyt sitä oloa aloittajaan.
Harva eronnut enää tänä päivänä haluaa perustaa uusperhettä vaan jos he löytävät uuden rakkauden, he päättävät elää erillissuhteessa eri kattojen alla. Näin aloittajakin. Joillekin tämä kuitenkin näyttää tarkoittavan kevyttä panosuhdetta, eivätkä he osaa nähdä sitä sitoutuneena parisuhteena lainkaan. Ihan kuin heidän mielestään olisi sitten teinille parempi, jos "tehtäisiin laumana asioita" ja asuttaisiin sitten koko porukka samassa asunnossa.
Nyt on kyse yhdestä ateriasta tapaninpäivänä. Ja teinillä on mahdollisuus osoittaa mieltään pysymällä omassa huoneessaan.
Paha äiti tosiaan.
Kyllä on.
Ap haluaa väkisin nimenomaan jouluna raijata miehen lapsineen leikkimään "uusperhettä" kysymättä siltä nykyiseltä perheeltä mielipidettä ollenkaan.
Ja kysehän ei ole mistään "yhdestä ateriasta".
Vierailija kirjoitti:
Puhu teinin kanssa vielä. Sanoita ääneen, että hän on kaikkein tärkeintä ja rakkainta, vaikka uusi mies onkin kuvioissa. Voit sanoa, että hänen ei tarvitse tykätä miehestä ja saa jopa inhotakin, että jokaisella meistä on oikeus tuntea juuri sitä, miltä tuntuu. MUTTA silti pitää käyttäytyä asiallisesti.
Olen itse eroperheestä ja muistan, kuinka kirpaisi, kun isä löysi uuden perheen. Aikuisena tunnistan jo, että olin mustasukkainen ja pelkäsin menettäväni isäni, sillä hän näytti aina niin onnelliselta uuden perheen kanssa ja minä olin vain tylsä vanha minä. Kunpa hän olisi silloin sanonut, että olen maailman tärkein. Nyt aikuisena sen tiedän, mutta nuorena olin sekaisin pelosta ja huonoitsetuntoinen.
Tähän! Ja teini-ikä muutenkin vaikea kaikkine hormonimyrskyineen, niin ei kyse ole välttämättä vain ilkeästä lapsesta. Itse kärsin aikoinaan ihan samalla lailla "uusioperheonnesta" , eikä tämä uusi nainen hyväksynyt minua oikein ikinä. Tällä hetkellä en olekaan tekemisissä isäni kanssa...nainen vei voiton
Mun sympatiat ovat teinin puolella. Miksi hänen kanssaan ei keskustella. Äippä päättää kuka tulee ja milloin ja unohtaa, että se on myös teinin koti.
Sitä saa mitä tilaa. Draamaa tulee, turha ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten moni tässä ketjussa on sitä mieltä, että lapsia ei tarvitse kasvattaa.
Lapsi käyttäytyy kun on vieraita. Se on itsestäänselvyys. Ja äidillä on oikeus kutsua kotiinsa vieraita, se on itsestäänselvyys.
Lapsella on oikeus tunteisiinsa, mutta ei huonoon käytökseen. Siitä voi tulla seurauksia, ja se voi olla ihan terveellistä lapselle.
Kaikkien pitää käyttäytyä kun on vieraita. Se on itsestäänselvyys.
Kaikilla on oikeus kutsua kotiinsa vieraita. Se on itsestäänselvyys.
Kaikilla kodin asukailla on myös velvollisuus sopia vieraista etukäteen muiden kodin asukkaiden kanssa. Se on myös itsestäänselvyys.
Ettekö osaa lukea vai tahallaanko täällä ymmärretään väärin?
Jo moneen kertaan kerrottu että ap seurustellut miesystävänsä kanssa jo pitkään ja mies on tulossa kylään Tapaninpäivänä.
Ei ole kyseessä mikään ventovieras äijä eikä ap:lla ollut aikomustakaan viettää koko joulua miesystävänsä kanssa vaan yksi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Paha äiti tosiaan.
Jos kyse on vain yhdestä ateriasta, miksi se on sitten niin tavattoman tärkeä, että sillä ehdoin tahdoin pilaa välit omaan lapseensa?
Miksi se suhde mieheen on niin hataralla pohjalla, että ap haluaa miellyttää miestä senkin uhalla, että samalla talloo lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa lukea vai tahallaanko täällä ymmärretään väärin?
Jo moneen kertaan kerrottu että ap seurustellut miesystävänsä kanssa jo pitkään ja mies on tulossa kylään Tapaninpäivänä.
Ei ole kyseessä mikään ventovieras äijä eikä ap:lla ollut aikomustakaan viettää koko joulua miesystävänsä kanssa vaan yksi päivä.
- Tapaninpäivä on joulua.
- Ei se että ap sen miehen tuntee, tee äijästä lapsineen teinille sen tutumpaa.
Ihmeen vankasti täällä ollaan sitä mieltä että teini on se joka asioista määrää. Olisi jo ihan hyvä oppia, ettei maailma aina pyöri vain hänen ympärillään.
Ei ole liikaa vaadittu jos oman teinin kanssa viettää ihan kahdenkesken joulun.
Miksi et keskustellut etukäteen miten joulu menisi, tee niin ensi kerralla - säästyt draamalta.
Kyllä uusi mies lapsineen voi kyläillä pitkin vuotta, mutta joulunaikaa teinit vertailevat aina muiden kavereiden joulunviettoon mikä aina tietty vaikuttaa heistä postikortti-idylliseltä ydinperheineen.
Sano että ensi kerralla matkustatte yhdessä vaikka eckerö-laivalle herkuttelemaan. Kahden. Tai muuhun reissuun. Satte ihan yhteisiä muistoja.