Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ja "uusperheen" joulu

Vierailija
17.12.2021 |

Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.

Kommentit (848)

Vierailija
361/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiinnostavaa keskustelua. Kiitos kaikille. Olen ajatellut teinin tunteita ja keskustellut hänen kanssaan. Teini on jo paremmalla tuulella. Teinin tunteet eivät liittyneet niinkään siihen, että miesystävän perheessä olisi jotain kovin vastenmielistä, vaan siihen että hän on muuten väsynyt raskaan syksyn jälkeen ja haluaa olla rauhassa. Olen samaa mieltä kuin monet kommentoijat, että teinin pitää osallistua jonkin verran yhteisiin perhehetkiin, jotka eivät edes kestä tuntikausia. Muun ajan lomasta saa olla kuten haluaa. Tämä asia on nyt sovittu hänen kanssaan.

Mitä tulee siihen, että onko "äidin pano" perhettä, niin ajattelen miesystäväni ja hänen lapsensa perheekseni, ja se on minun aivan oma päätökseni ja tunteeni, ja minkään ydinperhemafian on turha huutaa perheleikkiä ja panoa. Oma teini on tietysti läheisin, mutta osaan todellakin arvostaa sitä, että minulla on myös aikuinen tärkeä ihmisuhde. Se on lapsellenikin hyvä asia, koska olisi varmaan aika raskaskin henkinen taakka, että tietäisi olevansa äidille kaikki kaikessa. Jos joudun onnettomuuteen, miesytäväni nimi on hätäkontaktina ja toisinpäin. Jos hänen lapsillaan on iloja tai suruja, myötäelän niitä.

Mietin myös että onkohan joillain komentoijilla seksuaalisia estoja, kun he ovat siitä niin järkyttyneitä, että aikuisilla naisilla voi olla seksielämää. Miksi olisi lapselle niin ahdistavaa, että vierailijalla ja äidillä voi olla seksisuhde? Eihän sitä siinä lasten edessä toteuteta. Huvittaa sekin, että moni täällä tietää, että teini joutuu hoitamaan neljää pikkulasta. Miehellä on siis kaksi lasta ja hän hoitaa niitä ihan itse.

Vierailija
362/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa lukea vai tahallaanko täällä ymmärretään väärin?

Jo moneen kertaan kerrottu että ap seurustellut miesystävänsä kanssa jo pitkään ja mies on tulossa kylään Tapaninpäivänä.

Ei ole kyseessä mikään ventovieras äijä eikä ap:lla ollut aikomustakaan viettää koko joulua miesystävänsä kanssa vaan yksi päivä.

- Tapaninpäivä on joulua.

- Ei se että ap sen miehen tuntee, tee äijästä lapsineen teinille sen tutumpaa.

Eikö teiniltä voisi odottaa sitä, että edes yrittää tutustua? Se vieras pysyy vieraana, jos siihen ei edes yritä luoda mitään välejä. Toki tässäkin ketjussa on esimerkkejä siitä, että jos päätetään on joku ihminen on saatanasta, niin sitten se on saatanasta, eikä nähdä omaa vastuuta siitä omasta ajattelusta lainkaan. Teini-ikäiseltä pitäisi voida odottaa jo sitä että osaa käyttäytyä. Ei tarvitse tykätä, mutta mahdollisuuden voi antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen vankasti täällä ollaan sitä mieltä että teini on se joka asioista määrää. Olisi jo ihan hyvä oppia, ettei maailma aina pyöri vain hänen ympärillään.

Ihmeen typerästi olet sitä meiltä, että maailma pyörii vieraan miehen ympärillä. Ettei vaan mies pahoita mieltään pitää kaikkien surrata hänen kehänsä mukaan.

Vierailija
364/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo moneen kertaan kerrottu että ap seurustellut miesystävänsä kanssa jo pitkään ja mies on tulossa kylään Tapaninpäivänä.

Ei ole kyseessä mikään ventovieras äijä eikä ap:lla ollut aikomustakaan viettää koko joulua miesystävänsä kanssa vaan yksi päivä.

-Ja siinä on jo aatto ja joulupäivä jonka teini saa viettää äitinsä kanssa.

-Eikö voi tutustua?

Vierailija
365/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Että teini saa vapaasti murjottaa omassa huoneessaan jos äidin valitsema jouluseura ei nappqa. On siinä vaihtoehdot annettu.

Ei ihme jos vetää teinin naamaa nutturalle.

Vierailija
366/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teiniltä voisi odottaa sitä, että edes yrittää tutustua? Se vieras pysyy vieraana, jos siihen ei edes yritä luoda mitään välejä. Toki tässäkin ketjussa on esimerkkejä siitä, että jos päätetään on joku ihminen on saatanasta, niin sitten se on saatanasta, eikä nähdä omaa vastuuta siitä omasta ajattelusta lainkaan. Teini-ikäiseltä pitäisi voida odottaa jo sitä että osaa käyttäytyä. Ei tarvitse tykätä, mutta mahdollisuuden voi antaa.

Miksi pitäisi? Kun ap sössöttää miten "elämät pidetään erillään".

Ja miksi se pitäisi tehdä noin. Pilata joulu, suhmuroida selän takana ja pakottaa.

Ja aikuisilta pitäisi voida odottaa käyttäytymistä, eikä mennä tuohon "mies pahoittaa mielensä jos minä en nyt tottele ja pilaa lapseni joulua".

Vierailija
367/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju ja ehkä joku on jo sanonut samaa mitä minäkin. Sinulla on oikeus onneesi. Olisi tosi tärkeää keskustella kaikessa rauhassa teinin kanssa. Otat sen vaikka syliin ja silität hiuksia. Kerrot että se on sulle kaikkein tärkein ja rakkain ja että muistaa sen aina. Voit sanoa että vaikka vasta teini, niin jo sen ikäinen, että siltä voi odottaa korrektia käytöstä. Voi viettää pienen hetken yhdessä miesystäväsi ja lastensa kanssa ja sitten vetäytyä omiin oloihinsa jos siltä tuntuu, mutta elämässä pitää oppia sietämään epämukavuutta. Mahdollisesti ajan kanssa ja kasvaessaan oppii viihtymään seurassanne enemmänkin. Miksi ei muuten isällään juuri käy?

Vierailija
368/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiinnostavaa keskustelua. Kiitos kaikille. Olen ajatellut teinin tunteita ja keskustellut hänen kanssaan. Teini on jo paremmalla tuulella. Teinin tunteet eivät liittyneet niinkään siihen, että miesystävän perheessä olisi jotain kovin vastenmielistä, vaan siihen että hän on muuten väsynyt raskaan syksyn jälkeen ja haluaa olla rauhassa. Olen samaa mieltä kuin monet kommentoijat, että teinin pitää osallistua jonkin verran yhteisiin perhehetkiin, jotka eivät edes kestä tuntikausia. Muun ajan lomasta saa olla kuten haluaa. Tämä asia on nyt sovittu hänen kanssaan.

Mitä tulee siihen, että onko "äidin pano" perhettä, niin ajattelen miesystäväni ja hänen lapsensa perheekseni, ja se on minun aivan oma päätökseni ja tunteeni, ja minkään ydinperhemafian on turha huutaa perheleikkiä ja panoa. Oma teini on tietysti läheisin, mutta osaan todellakin arvostaa sitä, että minulla on myös aikuinen tärkeä ihmisuhde. Se on lapsellenikin hyvä asia, koska olisi varmaan aika raskaskin henkinen taakka, että tietäisi olevansa äidille kaikki kaikessa. Jos joudun onnettomuuteen, miesytäväni nimi on hätäkontaktina ja toisinpäin. Jos hänen lapsillaan on iloja tai suruja, myötäelän niitä.

Mietin myös että onkohan joillain komentoijilla seksuaalisia estoja, kun he ovat siitä niin järkyttyneitä, että aikuisilla naisilla voi olla seksielämää. Miksi olisi lapselle niin ahdistavaa, että vierailijalla ja äidillä voi olla seksisuhde? Eihän sitä siinä lasten edessä toteuteta. Huvittaa sekin, että moni täällä tietää, että teini joutuu hoitamaan neljää pikkulasta. Miehellä on siis kaksi lasta ja hän hoitaa niitä ihan itse.

Eli se miten sössötit että pidät elämänne erillään oli pelkkää paskaa.

Vierailija
369/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen AP tätä, että miksi et keskustellut teinin kanssa ennen kuin kutsut teille vieraita jouluksi? Hänellä on ollut raskas syksy ja hän on väsynyt, näin kerroit. Et halunnut edes kysyä onko ok jos tulee muita?

Ajattelen itseäni, jos minulla olisi ollut raskas syksy ja olisin väsynyt ja haluaisin jouluna vain levätä oman perheen kanssa ja mieheni olisikin kutsunut vanhempansa meille jouluna kylään kysymättä minulta mitään niin voi olla, etten sitä kovin hyvin ottaisi minäkään.

Vierailija
370/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se miten sössötit että pidät elämänne erillään oli pelkkää paskaa.

Aloittaja yrittää väkisin ottaa tuosta miehestä puolison ja ottaa lapset kontolleen! Siinähän sitten näkee lopputuloksen, kun nämä lapset ovat teini-iässä! Jos on yhtään älyä niin alkaa nähdä kaiken kokonaisuutena.

Vaikeat ajat ovat edessä…

Nim.merk. Kaiken läheltä nähnyt….

Vierailija
371/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa välttää teiniin takertumisen sillä, että takertuu mieheen ja tämän lapsiin... Vaihtaa lennosta, ettei vaan joutuisi olemaan hetkeäkään itsekseen.

On jäänyt tuo aikuiseksi kasvaminen vähän kesken.

Vierailija
372/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen AP tätä, että miksi et keskustellut teinin kanssa ennen kuin kutsut teille vieraita jouluksi? Hänellä on ollut raskas syksy ja hän on väsynyt, näin kerroit. Et halunnut edes kysyä onko ok jos tulee muita?

Ajattelen itseäni, jos minulla olisi ollut raskas syksy ja olisin väsynyt ja haluaisin jouluna vain levätä oman perheen kanssa ja mieheni olisikin kutsunut vanhempansa meille jouluna kylään kysymättä minulta mitään niin voi olla, etten sitä kovin hyvin ottaisi minäkään.

Oli siitä puhuttu aiemmin. En ole kyllä lupaa kysynyt, mutta olin kertonut että aattona isovanhemmille, joulupäivä kahdestaan ja tapanina tämä kyläily. Teini ei ole se jonka kanssa neuvottelisin tämän tapaista. Otan häbet huomioon, mutta minä päätän. Teini on siinä iässä ja epäkypsä että varmaan sanoisi uhmalla että on koko joulun yksin.

Vierailija
373/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli siitä puhuttu aiemmin. En ole kyllä lupaa kysynyt, mutta olin kertonut että aattona isovanhemmille, joulupäivä kahdestaan ja tapanina tämä kyläily. Teini ei ole se jonka kanssa neuvottelisin tämän tapaista. Otan häbet huomioon, mutta minä päätän. Teini on siinä iässä ja epäkypsä että varmaan sanoisi uhmalla että on koko joulun yksin.

Mutta sinä olet vaan vielä epäkypsempi.

"Minä päätän" että vieraat ukkelit ja lapset tulee, koska "minä päätän".

Vierailija
374/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessako ydinperheessä vanhemmat kyselee teinien mielipiteitä ketä saa kutsua kylään? Ja jos kysytään ja teinit sanoo ei niin sittenkö jätetään kutsumatta koska teinit ei tykkää?

Vierailija
375/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen vankasti täällä ollaan sitä mieltä että teini on se joka asioista määrää. Olisi jo ihan hyvä oppia, ettei maailma aina pyöri vain hänen ympärillään.

Kuka niin on väittänyt? Teinille pitää antaa tilaa ilmaista oma mielipiteensä asioista, kuunnella myös niitä ja sopia asioista yhdessä.

Vierailija
376/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa välttää teiniin takertumisen sillä, että takertuu mieheen ja tämän lapsiin... Vaihtaa lennosta, ettei vaan joutuisi olemaan hetkeäkään itsekseen.

On jäänyt tuo aikuiseksi kasvaminen vähän kesken.

Kyllä saan olla itseksenikin aika paljon ja se on minusta ihan mukavaa. Tykkään näistä ihmisitä ja viihdyn heidän kanssaan, onko se sitten takertumista? Minusta ei. Psykologitkin ovat yhtä mieltä siitä että läheiset ihmissuhteet ovat tärkeitä. Mikähän siinä on nyt ongelma?

Vierailija
377/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessako ydinperheessä vanhemmat kyselee teinien mielipiteitä ketä saa kutsua kylään? Ja jos kysytään ja teinit sanoo ei niin sittenkö jätetään kutsumatta koska teinit ei tykkää?

Monessako ydinperheessä jouluksi kutsutaan vanhemman pano kyläilemään? Raijataan vieraita ihmisiä "uusperheeksi"?

Ja kyllä meillä on aina päätetty joulunvietto yhdessä. Myös tänä vuonna. Mm mökille meno ihan sen mukaan, miten kukakin haluaa.

t teinien äiti

Vierailija
378/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiteini olisi vain kuitannut olankohautuksella tiedon tuttavaperheen lounaskutsusta. Kuvauksesi perusteella lapsesi reaktio oli kuitenkin suhteellisen raju. Vertaillit hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman tuloon. Viittaa mielestäni pelkoon sisäänmuutosta ja käytännön järjestelyistä aina huoneidenjakoa myöten. Mutta oli miten oli, hyvä kun asia järjestyi

Vierailija
379/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normiteini olisi vain kuitannut olankohautuksella tiedon tuttavaperheen lounaskutsusta. Kuvauksesi perusteella lapsesi reaktio oli kuitenkin suhteellisen raju. Vertaillit hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman tuloon. Viittaa mielestäni pelkoon sisäänmuutosta ja käytännön järjestelyistä aina huoneidenjakoa myöten. Mutta oli miten oli, hyvä kun asia järjestyi

Paneeko lapsen äiti sitä tuttavaperheen vanhempaa? Onko tuttavaperhe lapsen uusi "uusperhe"?

Vierailija
380/848 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessako ydinperheessä jouluksi kutsutaan vanhemman pano kyläilemään? Raijataan vieraita ihmisiä "uusperheeksi"?

Ja kyllä meillä on aina päätetty joulunvietto yhdessä. Myös tänä vuonna. Mm mökille meno ihan sen mukaan, miten kukakin haluaa.

t teinien äiti

Monessa ydinperheessä vanhemman pano on siinä 24/7. :D Yritä ymmärtää että elämäntilanteita on erilaisia ja kaikissa perheissä ei voida tehdä niin kuin teillä. Voi olla että lapsillasi ei päässyt edes oma tahto kehittymään jos te aina saatte kaikki mökkeilyt ja muut niin sukkana läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi