Teini ja "uusperheen" joulu
Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.
Kommentit (848)
Vierailija kirjoitti:
Laita teini sijoitukseen uuden onnen tieltä, koska olethan sinä päähenkilö omassa elämässäsi. Muista viis.
Hyvä idea! Kiitos! Teenpä sen. ihanaa kun täällä on niin viisasta porukkaa kommentoimassa.
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Ei ole liikaa vaadittu teiniltä, jos hän joutuu yhden päivän vuodessa istumaan ruokapöydässä ihmisten kanssa, joita ei haluaisi nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikaa vaadittu teiniltä, jos hän joutuu yhden päivän vuodessa istumaan ruokapöydässä ihmisten kanssa, joita ei haluaisi nähdä.
Teini joutuu kestämään noita ihmisiä pari kertaa kuussa. Miksi ap ei itse kyläile itse miehen luona? Miksi se mies pitää raahata aina kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita teini sijoitukseen uuden onnen tieltä, koska olethan sinä päähenkilö omassa elämässäsi. Muista viis.
Hyvä idea! Kiitos! Teenpä sen. ihanaa kun täällä on niin viisasta porukkaa kommentoimassa.
Viisaaseen lässytykseen viisas vastaus.
Keskustele sen teinin kanssa. Miksi hän kokee noin? Olethan kuitenkin suurimman osan ajasta vain hänen kanssaan vai hiertääkö se oma isäsuhde taustalla jos nyt kokee menettävänsä sinut tälle suhteelle ja hänen lapsilleen.
Teini kuulostaisi nyt kokevan ulkopuolisuutta.
Auttaiskohan jos teinikin voisi kutsua jonkun oman kaverinsa kylään 🤔
Jos siitä tuntuu, ettei voi vapaasti olla kotonaan oma itsensä kun on vieraita niin jos tuttu kaveri palauttaisi kotoisan tunnelman.
Lisäksi voisit ihan just noin kertoa teinille, että et haluaisi pahoittaa teinin mieltä, kuitenkin miesystävä on jo kutsuttu ja sinä haluat viettää hänenkin kanssa aikaa koska olette parisuhteessa.
No jospa sä menet silloin tapanina sinne miehen luo kylään? Oma lapsesi menee toiselle vanhemmalleen tai kutsuu vaikka kaverin teille? Kun kyse nyt on kuitenkin lapsesikin kodista, en minäkään voi kutsua kotiini henkilöitä kylään, joista joku meidän perheen jäsen ei pidä, oli syy mikä hyvänsä tai vaikak sitä ei olisi ollenkaan.
Lapsille on syytä esitellä vain vakavasti otettavat seurustelukumppanit. Teinille on ikävää, että hoidat seurustelun ja tutustumisen kotonanne hänen ollessa paikalla.
Teidän kannattaisi tavata enemmän kahdestaan ja jos yhteenmuutto alkaa olla ajankohtaista, on aika viettää aikaa teinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Tuo kyseinen "heila" on minulle kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Jos kävisin hänen kanssaan vihillä, niin sittenkö tilanne muuttuisi? Koen että mies on perhettäni. Olemme seurustelleet jo vuosia.
Sitä ennen taisi olla teinin isä kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Seuraavaksi joku muu mies? Mies pitää olla vaikka hammasta purren. Millä sijalla lapsesi on elämässäsi? Ö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyseinen "heila" on minulle kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Jos kävisin hänen kanssaan vihillä, niin sittenkö tilanne muuttuisi? Koen että mies on perhettäni. Olemme seurustelleet jo vuosia.
Miksi ette asu yhdessä? Ajatteleeko mies samalla tavalla sinusta kuin sinä hänestä?
Kiristystä tuo on teiniltä. Ihan selkeästi.
On tietty mahdollista, että hän on uudelle kumppanille mustasukkainen, kun teini ei ole enää maailmasi keskipiste. Ja ne miehen lapset, minkä ikäisiä he ovat?
Ehkä teinillä olisi kivaa uuden kumppanin ja tämän lasten kanssa, jos vain viitsisi tutustua heihin.
Vierailija kirjoitti:
On tietty mahdollista, että hän on uudelle kumppanille mustasukkainen, kun teini ei ole enää maailmasi keskipiste. Ja ne miehen lapset, minkä ikäisiä he ovat?
Ehkä teinillä olisi kivaa uuden kumppanin ja tämän lasten kanssa, jos vain viitsisi tutustua heihin.
Huomaa, ettei sinulla ole kokemusta "uusperheen" lapsena olemisesta. Minulla on, enkä niele tätä ap:n tarinaa. Hän itsekin käyttää lainausmerkkejä sanassa uusperhe, joten ei pidä koko kööriä minään perheenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, ettei sinulla ole kokemusta "uusperheen" lapsena olemisesta. Minulla on, enkä niele tätä ap:n tarinaa. Hän itsekin käyttää lainausmerkkejä sanassa uusperhe, joten ei pidä koko kööriä minään perheenä.
Ei keskenään vieraista ihmisistä koskaan tule perhettä, vaikka asuisivat saman katon alla. Uusperheitä ei ole olemassa, on vain väkisin ja vastentahtoisesti yhteen niputettuja eroperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette asu yhdessä? Ajatteleeko mies samalla tavalla sinusta kuin sinä hänestä?
Emme asu yhdessä nimenomaan lasten takia, että he eivät joudu vaihtamaan kouluja ja heidän elämänsä ei muutenkaan mullistuisi. Mies ajattelee minusta ihan samalla lailla. Olemme puhuneet tästä usein. Suhteemme on vakaa, mutta elämäntilanne on haastava, kun kummallakin on lapsia, emmekä halua sotkea heidän elämäänsä.
Miksi sinä ap et kyläile miehen luona Tapaninpäivänä? Teini pärjää sen ajan itsekseenkin.
Puhu teinin kanssa vielä. Sanoita ääneen, että hän on kaikkein tärkeintä ja rakkainta, vaikka uusi mies onkin kuvioissa. Voit sanoa, että hänen ei tarvitse tykätä miehestä ja saa jopa inhotakin, että jokaisella meistä on oikeus tuntea juuri sitä, miltä tuntuu. MUTTA silti pitää käyttäytyä asiallisesti.
Olen itse eroperheestä ja muistan, kuinka kirpaisi, kun isä löysi uuden perheen. Aikuisena tunnistan jo, että olin mustasukkainen ja pelkäsin menettäväni isäni, sillä hän näytti aina niin onnelliselta uuden perheen kanssa ja minä olin vain tylsä vanha minä. Kunpa hän olisi silloin sanonut, että olen maailman tärkein. Nyt aikuisena sen tiedän, mutta nuorena olin sekaisin pelosta ja huonoitsetuntoinen.
No tottakai voi tulla kylää. Teinin on aika opetella käytöstapoja ja käyttäytyä, kuin ihminen. Tai sitten mököttäkööt yksinään. Ei sinun tarvitse elämääsi lopettaa teinin takia.
Aloittaja kertoo, että hän on seurustellut miehen kanssa jo vuosia. Kyse ei siis ole mistään uudesta tuttavuudesta. Mielestäni seurustelussa on edetty hyvinkin varovasti ja otettu lapsen tunteet huomioon.
Jos äiti viettää lapsensa kanssa jouluaaton ja joulupäivän ja vasta tapanina kutsuu miesystävänsä kylään, tilanne ei millään mittarilla ole kohtuuton kenellekään. Teinin pitäisi osata käyttäytyä, mutta se näyttää olevan vaikeaa.
Muutaman vuoden päästä tämäkin ongelma on ohi, mutta nyt sitä voisi yrittää ratkoa vaikka sillä, että aloittaja kävisi teininsä kanssa juttelemassa esim. kasvatusneuvolassa.