Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ja "uusperheen" joulu

Vierailija
17.12.2021 |

Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.

Kommentit (848)

Vierailija
41/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisilla ihmisillä on oikeus tavata uusi puoliso ja vaikka perustaa se uusperhe. Se ei ehkä ole järkevää että esittelee joka kuukausi uuden kumppanin mutta siitähän tässä ei ollut kyse. Usein äitejä syyllistetään uusista kumppaneista. Tännekin usein kirjoittelee ihmiset että minähän en kumppania ota ennen kuin lapset 18. Mitä höpönlöpöä ja jeesustelua. Ei ne lapset rikki mene jos saavat yhden välittävän ja rakastavan aikuisen lisää elämään. Tai että näkevät omien vanhempien elävän normaalia aikuisen ihmisen elämää.

Jutelkaa niiden lastenne kanssa asioista niin uusista suhteista ei tule sellasia mörköjä.

Oma äitini eli yksin kun vanhempani erosivat. Isä löysi uuden kumppanin muutaman vuoden päästä ja nainen oli todella mukava ja meillä on läheiset välit edelleen. Heille tuli yhteinen lapsi ja olin innoissani sisarpuolestani. Äiti sen sijaan pysytteli katkerana sinkkuna ja kerran kun olin teini sanoi että meidän lasten takia pysyy yksin. Sellaista en ikinä odottanut häneltä. Edelleen on sinkku vaikka me lapset olemme aikuisia ja siitä hän jaksaa muistuttaa ja vihjailla kuin me olisimme syyllisiä hänen yksinäisyyteen.

Vierailija
42/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaiskohan jos teinikin voisi kutsua jonkun oman kaverinsa kylään 🤔

Jos siitä tuntuu, ettei voi vapaasti olla kotonaan oma itsensä kun on vieraita niin jos tuttu kaveri palauttaisi kotoisan tunnelman.

Lisäksi voisit ihan just noin kertoa teinille, että et haluaisi pahoittaa teinin mieltä, kuitenkin miesystävä on jo kutsuttu ja sinä haluat viettää hänenkin kanssa aikaa koska olette parisuhteessa.

Naapurin ero ja pikainen yhteenmuutto lapsen harrastukaverin yh äidin kanssa.

Oma lapsi oli menossa hakemaan kavereitaan, kun olivat isällään.

Lopputuloksena:

Meille ei voi nyt tulla, meillä on vieraita. Ja sitten kun lopulta sai vierailla oli uusperheen uuden lapsen kommentti mitä tuo täällä tekee?

Uusperheily päättyi 2 vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun äitinä pitää valita, kuka pahoittaa mielensä, oma lapsi vai vieras aikuinen mies, ei ihan hirveän vaikea päätös ole.

Vierailija
44/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisilla ihmisillä on oikeus tavata uusi puoliso ja vaikka perustaa se uusperhe. Se ei ehkä ole järkevää että esittelee joka kuukausi uuden kumppanin mutta siitähän tässä ei ollut kyse. Usein äitejä syyllistetään uusista kumppaneista. Tännekin usein kirjoittelee ihmiset että minähän en kumppania ota ennen kuin lapset 18. Mitä höpönlöpöä ja jeesustelua. Ei ne lapset rikki mene jos saavat yhden välittävän ja rakastavan aikuisen lisää elämään. Tai että näkevät omien vanhempien elävän normaalia aikuisen ihmisen elämää.

Jutelkaa niiden lastenne kanssa asioista niin uusista suhteista ei tule sellasia mörköjä.

Oma äitini eli yksin kun vanhempani erosivat. Isä löysi uuden kumppanin muutaman vuoden päästä ja nainen oli todella mukava ja meillä on läheiset välit edelleen. Heille tuli yhteinen lapsi ja olin innoissani sisarpuolestani. Äiti sen sijaan pysytteli katkerana sinkkuna ja kerran kun olin teini sanoi että meidän lasten takia pysyy yksin. Sellaista en ikinä odottanut häneltä. Edelleen on sinkku vaikka me lapset olemme aikuisia ja siitä hän jaksaa muistuttaa ja vihjailla kuin me olisimme syyllisiä hänen yksinäisyyteen.

No voi kuule kun ne uudet puolisot harvoin on lapselle niitä välittäviä, rakkaita ja vähiten turvallisia. Se ei ole mikään kehuttava asia että äiti ei pysty keskittymään ikinä lapsiinsa vaan juoksee jonkun äijän perässä kaiken aikaa. On naisia kenellä ehtii lasten alaikäisyyden aikana olla kymmeniä suhteita, ne vasta lapsille hyvää tekeekin!

Vierailija
45/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.

Viettävätkö muut ihmiset tapaninpäivän vain perheensä kanssa? Minulle tuo on kyllä outo ja vieras ajatus. Minä ja tuttavat kyläilemme toistemme luona, ulkoilemme yhdessä ja käymme ulkona syömässä. Pitäisikö yksinäisten ihmisten pysyä yksin joulun aikaan, koska hän olisi aina 'ulkopuolinen' tavatessaan muita ihmisiä.

Vierailija
46/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.

Tuo kyseinen "heila" on minulle kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Jos kävisin hänen kanssaan vihillä, niin sittenkö tilanne muuttuisi? Koen että mies on perhettäni. Olemme seurustelleet jo vuosia.

Miksi ette asu yhdessä? Ajatteleeko mies samalla tavalla sinusta kuin sinä hänestä?

Emme asu yhdessä nimenomaan lasten takia, että he eivät joudu vaihtamaan kouluja ja heidän elämänsä ei muutenkaan mullistuisi. Mies ajattelee minusta ihan samalla lailla. Olemme puhuneet tästä usein. Suhteemme on vakaa, mutta elämäntilanne on haastava, kun kummallakin on lapsia, emmekä halua sotkea heidän elämäänsä.

Ette halua sotkea lasten elämää ja kuitenkin sotkette. Miksi ette tapaile enemmän kahden kesken? Miksi ne miehen lapsetkin on teillä kyläilemässä, eikö se mies voi tavata sinua ilman niitä lapsia ja myös hänen luonaan?

Tapailemme myös kahden kesken, mutta koska lapset ovat melkein aina meillä, sellaisia aikoja on hyvin vähän. Miehen lapset ovat meillä siksi, että he ovat vielä aika pieniä, eikä heitä voi jättää kotiin yksin. Olisi ehkä myös vähän kummallista, jos mies jättäisi omat lapsensa hoitajalle ja tulisi tänne minun ja teinini luo. Niin se vaan menee, että jos ihmisillä on perhettä, niin he myös toimivat jossain määrin perheenä.

Teini ei välttämättä innostu olemaan lapsenvahti tai leikkimään lasten kanssa. Todennäköisesti näkee painajaisia yhteenmuutosta, jossa yhtäkkiä on 4 vierasta pikkulasta vaivoina.

Vierailija
47/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni syvää kokemusta ”äidin uudesta miehestä”

Suurin kysymys onkin että mikä on syy esim lapsen itkuun asiasta? Oletteko keskustelleet siten että lapsi on saanut kertoa avoimesti tunteistaan ja ajatuksistaan?

Itku on aika voimakas juttu, onko heidän välillään mahdollisesti tapahtunut jotain ikävää? Miten mies kohtelee lastasi ja suhtautuu häneen? Pyöriikö kaikki miehen pienempien lasten ympärillä? Oletko sokea tilanteelle lapsesi näkökulmasta?

Äideillä usein se oma itsekkyys ajaa näiden kysymysten ohi näissä tilanteissa. Ehkä pieni tilannekatsaus joka suuntaan olisi hyvä eikä vaan se että valittaa lapsesta ja etsii hänestä vikoja. Ymmärrän täysin jos hän ei halua jouluna heitä luoksenne.

Käytät tekstissä kovasti sanaa teini, teini on kuitenkin vielä lapsi.

Tämä!

Koko ketju täynnä ”lapsi hankala, äiti päättää” sontaa eikä kukaan kyseenalaista miksi lapsi ei pidä miehestä/halua luokseen!

Ne isäpuolet ovat yleensä täysiä kusipäitä jotka vähintään henkisesti pahoinpitelevät, saatikka mitä kaikkea muuta tänä päivänä tapahtuu.

Tämä ajattelutapa on juuri se syy miksi lapset joutuvat uhreiksi ja oireilevat myöhemmin. Keskustelkaa lastenne kanssa ja kunnioittakaa heidänkin tunteitaan! Että pistää vihaksi.

Ap kertoi miehen olevan mukava ja asiallinen. Myös ap vaikuttaa kivalta, asialliselta ja fiksulta. Meillä kommentoijilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin luottaa ap:n sanaan eli olemme ap:n kertomien faktojen varassa ja niillä on mentävä. Yleensä näissä keskusteluissa mennään sivuun juuri siinä kohtaa, kun aletaan omia kokemuksia yleistämään jokaiseen vastaavaavanlaiseen tapaukseen. Omat kokemukset on aina erotettava muiden kokemuksista, sillä ennakkokäsitykset estävät tarkastelemasta asiaa objektiivisesti.

Lisäksi hyvin moni on kehottanut ap:tä juttelemaan teinin kanssa. Teini on paras asiantuntija arvioimaan miestä samoin kuin ap itse. 

Vierailija
48/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin joku hoitaa seurusteluaan järkevästi, eikä rynni saman katon alle asumaan ja tekemään niitä yhteisiä, vähän tärkeämpiä lapsia jo olemassa olevista viis.

Teinistä asia tuntuu silti pahalta, ymmärrettävästi. Ei, sinun ei kuulu tanssia hänen pillinsä mukaan, mutta hänenkin tulee tulla kuulluksi ja huomioiduksi. Eli keskustelua ehdotan minäkin korostaen, että teinille kerrotaan hänen olevan tärkein, ja ehkä annetaan jopa mahdollisuus vaikuttaa? Oletan, että teinikin saa tuoda teille kavereita ja sinulla on sama oikeus, mutta voisitte keskustella siitä, mikä häntä eniten tässä harmittaa ja mikä tekisi näistä vierailuista hänelle helpompia jne.

Teineillä on suuret tunteet ja niitä on usein vaikea pukea sanoiksi. Auta siinä niin ehkä ne tunteetkin vähän laantuu.

Vierailija
49/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viettävätkö muut ihmiset tapaninpäivän vain perheensä kanssa? Minulle tuo on kyllä outo ja vieras ajatus. Minä ja tuttavat kyläilemme toistemme luona, ulkoilemme yhdessä ja käymme ulkona syömässä. Pitäisikö yksinäisten ihmisten pysyä yksin joulun aikaan, koska hän olisi aina 'ulkopuolinen' tavatessaan muita ihmisiä.

No miksi tämäkin äiti ei voi vain sitten luusuta tämän uuden miehen kanssa jossain? Miksi pitää raahata paikkaan jonne ei ole tervetullut?

Vierailija
50/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele teinin kanssa. Miksi käyttäytyy noin?

Sano, että vaikka olet äiti niin sinulla on myös oikeus uuteen parisuhteeseen.

Kysy ,olisiko teini sitten onnellinen jos olisit yksin? Ja miksi? Muistuta, että jossain vaiheessa hän muuttaa kotoa, haluaako hän, että äiti jää sitten yksin.

Tuonikäisen tulee alkaa jo sietää erilaisia ihmisiä, myös niitä joista ei niin tykkää.

Vierailija
51/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies pistä kotonaan pöytää koreaksi ja pyydä sinua sinne? Ai niin, lapset. Sinä tollo kestit ilmaiseksi ja kaiken valmiiksi. Kysy mieheltä ja kerro tänne vastaukset.

Vierailija
52/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotiin on voitava kutsua vieraita, varmaan teinikim saa kutsua kavereitaan kylään.

Meidän perheessä teinit tai aikuiset ei kutsu jouluna omia kavereita kylään. Kylässä käy vain isovanhemmat tai muuta lähisukua.

Onpa tylsä sääntö. Meillä myös uusperhe ja joskus ollut lasten kavereitakin joulua viettämässä jos omassa kodissa ei vietetä. Laitettu heillekin paketit. Ihan parhaita jouluja nämä.

Vierailija
53/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin kysymys onkin että mikä on syy esim lapsen itkuun asiasta? Oletteko keskustelleet siten että lapsi on saanut kertoa avoimesti tunteistaan ja ajatuksistaan?

Itku on aika voimakas juttu, onko heidän välillään mahdollisesti tapahtunut jotain ikävää? Miten mies kohtelee lastasi ja suhtautuu häneen? Pyöriikö kaikki miehen pienempien lasten ympärillä? Oletko sokea tilanteelle lapsesi näkökulmasta?

Äideillä usein se oma itsekkyys ajaa näiden kysymysten ohi näissä tilanteissa. Ehkä pieni tilannekatsaus joka suuntaan olisi hyvä eikä vaan se että valittaa lapsesta ja etsii hänestä vikoja. Ymmärrän täysin jos hän ei halua jouluna heitä luoksenne.

Niin kai sitä on sitten itsekäs, vaikka tuntuu, että yrittää vain luovia toisten toiveiden mukaan, ja omat toiveet tulevat aina viimeisenä. Olen miettinyt usein sitä, että oikeastiko eron jälkeen äitien pitäisi tehdä joku selibaattilupaus ja pyhittää elämänsä lapsilleen ja sitten kun he muuttavat pois kotoa, pitää jäädä vanhenemaan yksin, vai mikä olisi se tapa, joka kelpaisi. Hyvä viesti kyllä, ja olemme kyllä puhuneet teinin kanssa näistä asioista aika paljonkin. Ei hän oikein osaa itsekään sanottaa sitä pahan olon syytä, luulen että hän tuntee olonsa yksinäiseksi ja ahdistuneeksi ja hän tuntee syyllisyyttä siitä, että rajoittaa minua niin paljon, mutta ei voi sille mitään, koska vieraat ihmiset vain ahdistavat häntä niin paljon.

Vierailija
54/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit nyt joskus temppuilevat.

Vierailija
55/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan selvää, että 4 pienen lapsen etäisä vierailee mieluusti kaikkina niinä päivinä kuin lapset ovat hänellä.

Ihan yhtä selvää on, että teini ei halua vaivoikseen pikkulapsia.

Vierailija
56/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ukko niiden omien kersojen kanssa siellä itsekseen pärjää muutaman hullun joulun päivän. Eiköhän sillä tavalla ole kaikille parempi. Vai onko juoppo ja tulee sinun luo, että ruokit nuo hänenkin penskat?

Missä niiden lasten äiti on? Uuden miehen kanssa, lapsista vapaana? 

Teinisi on teini muutaman vuoden, viettäkää joulu keskenänne, sitäpaitsi on korona ja parempi ollakin vain omissa piireissä.

Vierailija
57/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei mies pistä kotonaan pöytää koreaksi ja pyydä sinua sinne? Ai niin, lapset. Sinä tollo kestit ilmaiseksi ja kaiken valmiiksi. Kysy mieheltä ja kerro tänne vastaukset.

Tähän kysymykseen ap ei ole vastannut. Miksiköhän? Ymmärrän, että voi olla vaikeaa löytää tapaamismahdollisuuksia, mutta miksi mies lapsineen tulee aina naisystävän luo eikä mies kutsu naista omaan kotiinsa?

Vierailija
58/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kai sitä on sitten itsekäs, vaikka tuntuu, että yrittää vain luovia toisten toiveiden mukaan, ja omat toiveet tulevat aina viimeisenä. Olen miettinyt usein sitä, että oikeastiko eron jälkeen äitien pitäisi tehdä joku selibaattilupaus ja pyhittää elämänsä lapsilleen ja sitten kun he muuttavat pois kotoa, pitää jäädä vanhenemaan yksin, vai mikä olisi se tapa, joka kelpaisi. Hyvä viesti kyllä, ja olemme kyllä puhuneet teinin kanssa näistä asioista aika paljonkin. Ei hän oikein osaa itsekään sanottaa sitä pahan olon syytä, luulen että hän tuntee olonsa yksinäiseksi ja ahdistuneeksi ja hän tuntee syyllisyyttä siitä, että rajoittaa minua niin paljon, mutta ei voi sille mitään, koska vieraat ihmiset vain ahdistavat häntä niin paljon.

MIKSI sinne kotiin pitää raahata niitä miehiä? Tässäkin tapauksessa miehen luona voisi olla, ihan missä vaan voisi olla. Mieskin voisi dumpata oman lapsensa jouluna ja koko tapaninpäivän saisi naida rauhassa.

Vierailija
59/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotiin on voitava kutsua vieraita, varmaan teinikim saa kutsua kavereitaan kylään.

Meidän perheessä teinit tai aikuiset ei kutsu jouluna omia kavereita kylään. Kylässä käy vain isovanhemmat tai muuta lähisukua.

Ei meilläkään, eivätkä myöskään meidän lapsemme saisi lähteä kavereille kylään joulunpyhinä.

Vierailija
60/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kyseinen "heila" on minulle kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Jos kävisin hänen kanssaan vihillä, niin sittenkö tilanne muuttuisi? Koen että mies on perhettäni. Olemme seurustelleet jo vuosia.

Miksi ette asu yhdessä? Ajatteleeko mies samalla tavalla sinusta kuin sinä hänestä?

Emme asu yhdessä nimenomaan lasten takia, että he eivät joudu vaihtamaan kouluja ja heidän elämänsä ei muutenkaan mullistuisi. Mies ajattelee minusta ihan samalla lailla. Olemme puhuneet tästä usein. Suhteemme on vakaa, mutta elämäntilanne on haastava, kun kummallakin on lapsia, emmekä halua sotkea heidän elämäänsä.

Ette halua sotkea lasten elämää ja kuitenkin sotkette. Miksi ette tapaile enemmän kahden kesken? Miksi ne miehen lapsetkin on teillä kyläilemässä, eikö se mies voi tavata sinua ilman niitä lapsia ja myös hänen luonaan?

Tapailemme myös kahden kesken, mutta koska lapset ovat melkein aina meillä, sellaisia aikoja on hyvin vähän. Miehen lapset ovat meillä siksi, että he ovat vielä aika pieniä, eikä heitä voi jättää kotiin yksin. Olisi ehkä myös vähän kummallista, jos mies jättäisi omat lapsensa hoitajalle ja tulisi tänne minun ja teinini luo. Niin se vaan menee, että jos ihmisillä on perhettä, niin he myös toimivat jossain määrin perheenä.

Onko mies totaaliyksinhuoltaja, vai miksi lapset ovat aina hänen luona eikä äidillään?

Pitääkö tässä nyt avata meidän perheiden kaikki aikataulut, että täällä saa tällaiset inttäjät nyt tarvitavia faktoja. Meidän kummankin perheessä ovat lapset enimmäkseen meillä. Meillä on myös jonkin verran sellaista aikaa, että toisen lapset on eksillään ja toisen kotona, ja silloin voidaan tavata niin että on mies+minä+toisen lapset. Joskus tavataan niin että on vain aikuiset.  Tilanne on minun kannaltani sellainen, että koska teini ei näitä tyyppejä siedä, tapaan miestä paljon vähemmän kuin haluaisin. Hän lapsensa eivät vaikeile tässä tilanteessa tällä tavalla. Ainoastaan minun teinini pitää tätä tilannetta vaikeana. 

Ja just se joulu pitää päästä pilaamaan? Pilata välinsä omaan lapseen vain koska haluu? Ettekö voi tavata muulloin, muualla, eihän sitä teiniä enää tarvitse joka hetki vahtia.

Miten joulu voi mennä pilalle jos mies lapsineen tulee vasta tapanina kyläilemään?