Teini ja "uusperheen" joulu
Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.
Kommentit (848)
Vierailija kirjoitti:
Kysy teiniltä onko myös sinulla oikeus vaatia, ettei teini tuo kavereitaan kylään? Sano, että tasapuolisuuden nimissä vietätte koko kotielämänne kahdestaan, sopiiko se teinille. Kerro, ettei elämässä kenelläkään ole vain oikeuksia, tai no vauvoilla on, mutta kun kasvaa elämässä täytyy oppia huomioimaan myös toisia.
Kerro myös, että tunnet itsesi yksinäiseksi kun teini pian on muuttamassa omaan elämään, kerro, että haluat teinin jäävän elämään elämäänsä kanssasi, koska hän ei salli sinun viettävän aikaansa miesystäväsi kanssa.
Kerro, että sinä et hylkää teiniä vaikka sinulla miesystävä onkin. Olisi myös terveellistä selvittää miksi teini ei näe isäänsä? Syy ilmeisesti (jälleen kerran) isässä joka ei rikkaa ristiin laita, että teini viihtyisi myös hänen kanssaan.
Ap on aikuinen, vastuussa teinin kasvusta, teinin kehitykseen kuuluu kaverit.
Sen sijaan ap:n pitää voida olettaa oelvan aikuinen, joka osaa asettaa oman lapsensa itsensä edelle.
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut mainita aloituksessa, että mies tuo neljä pientä lastaan.
Kyllä aikuisella lapsellakin palaisi hermot mammaan.
Ei ole neljää pientä lasta. Se on jotain kommentoijien omaa keksintöä. Lapsia on kaksi, eikä minun lapseni heitä ole koskaan hoitanut. Eivät ole mitään vaippaikäisiä vaan koululaisia jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut mainita aloituksessa, että mies tuo neljä pientä lastaan.
Kyllä aikuisella lapsellakin palaisi hermot mammaan.
Ei ole neljää pientä lasta. Se on jotain kommentoijien omaa keksintöä. Lapsia on kaksi, eikä minun lapseni heitä ole koskaan hoitanut. Eivät ole mitään vaippaikäisiä vaan koululaisia jo.
Varmasti on hoitanut.
Kyllä meilläpäinkin on usein tapaninpäivänä käyty tervehtimässä vanhoja sukulaisia, vaikka niistä vierailuista teinit eivät ole erityisemmin innostuneet. Aatto ja joulupäivä ovat ne tärkeimmät ja silloin mennään lasten ehdoilla ja ehkä tavataan niitä lähimpiä sukulaisia. Koululaisten loma jatkuu kuitenkin vielä pitkälle tammikuuhun ja jäljellä on vielä mm. uudenvuoden juhlatkin.
Heitä nariseva teini hupakko ulos. Voi viettää joulua jonkun kaverinsa luona.
Tästä tulee mieleen oma äitini joka oli aina tärrällään uudesta miehestä jonka löysi.
Sitä sitten väkisin tuotiin myös minun elämääni. Jälkikäteen sitten ihmetteli että mitä hän niissä näki. Ja tietenkin ukkojen lapset myös.
Teinillä on oikeus tunteisiinsa.
Pakottamisesta ei seuraa mitään hyvää.
Mitä enemmän ap kirjoitat ja kommentoit paljastat enemmän oikeita ikäviä tunteita lastasi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Oli puhe tapaninpäivän vierailusta, ei joulun vietosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy teiniltä onko myös sinulla oikeus vaatia, ettei teini tuo kavereitaan kylään? Sano, että tasapuolisuuden nimissä vietätte koko kotielämänne kahdestaan, sopiiko se teinille. Kerro, ettei elämässä kenelläkään ole vain oikeuksia, tai no vauvoilla on, mutta kun kasvaa elämässä täytyy oppia huomioimaan myös toisia.
Kerro myös, että tunnet itsesi yksinäiseksi kun teini pian on muuttamassa omaan elämään, kerro, että haluat teinin jäävän elämään elämäänsä kanssasi, koska hän ei salli sinun viettävän aikaansa miesystäväsi kanssa.
Kerro, että sinä et hylkää teiniä vaikka sinulla miesystävä onkin. Olisi myös terveellistä selvittää miksi teini ei näe isäänsä? Syy ilmeisesti (jälleen kerran) isässä joka ei rikkaa ristiin laita, että teini viihtyisi myös hänen kanssaan.Ap on aikuinen, vastuussa teinin kasvusta, teinin kehitykseen kuuluu kaverit.
Sen sijaan ap:n pitää voida olettaa oelvan aikuinen, joka osaa asettaa oman lapsensa itsensä edelle.
Kenenkään aikuisen ei koskaan pidä antaa teinille (tai ylipäätään lapselle) vastuuta päättää kaikesta, eikä varsinkaan aikuisen elämästä. Tämä on asia josta kaikki psykologit ja psykiatrit varoittavat. Vastuu on aina aikuisella. Niin se on sittenkin kun tuo hirviöteini, joka ei äitiään kunnioita lainkaan, aikuiseksi kasvaa.
Koti on teidän molempien kotina kumpikin saa tuoda vieraitaan ja toisen on käyttäydyttävä. Tietysti aikuinen päättää säännöt miten kodissa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitää viettää heilan kanssa? Joulu on perhejuhla, miesystävä lapsineen ei ole teidän perhettä.
Ei nuo läskipäät jaksa keskittyä tosiasioihin, ne vaan öyhöttää kuten persut.
Vierailija kirjoitti:
Kerro, että sinä et hylkää teiniä vaikka sinulla miesystävä onkin. Olisi myös terveellistä selvittää miksi teini ei näe isäänsä? Syy ilmeisesti (jälleen kerran) isässä joka ei rikkaa ristiin laita, että teini viihtyisi myös hänen kanssaan.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaninpäivä on ihan nimeltäänkin "toinen joulupäivä".
"Joulu" on jouluaatto, 1. joulupäivä ja tapaninpäivä eli 2. joulupäivä.
Olen itse äitipuoli (lapset jo aikuisia, hyvät välit) ja äiti (lapset teinejä). Tällä kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoisin yleensä, että jättäkää ne uudet perheen perustamiset siihen, kun lapset ovat jo aikuisia, uusperheet ovat oikeasti aika vaikeita, aina joku kärsii. Pahimmassa tapauksessa se on lapsi, tavallisessa tapauksessa äiti/isäpuoli, joka yrittää olla mielen kielin, ettei lapsi kärsi (itse pyrin aina tähän), mikä vaikeuttaa normaalin, tasa-arvoisen parisuhteen muodostamista. Mutta nyt kun ap:lla on kyse tilanteesta, ettei teini kestä sitä, että äidin miesystävä (ei isäpuoli, joka asuisi samassa taloudessa) käy kylässä pari kertaa kuukaudessa ja tulee käymään tapaninpäivänä (ei aattoaterialle), sanoisin, että ehkä teini tämän kestää. Sanoisin jopa, että koska miehen lapsikin tulee, käytöstavat kyllä edellyttävät, ettei teini ole edes huoneeseensa linnoittautuneena koko ajan. En lukenut koko ketjua, mutta ehkä teini pelkää jostain syystä, että mies on juuri muuttamassa teidän luoksenne tms. eli juttuhetki on paikallaan. Nostan ap sinulle hattua, että et ole suin päin rynnännyt uuteen kotileikkiin vaan olet ajatellut pidemmällekin. Aina ei voi kuitenkaan täysillä miellyttää kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro, että sinä et hylkää teiniä vaikka sinulla miesystävä onkin. Olisi myös terveellistä selvittää miksi teini ei näe isäänsä? Syy ilmeisesti (jälleen kerran) isässä joka ei rikkaa ristiin laita, että teini viihtyisi myös hänen kanssaan.Ap on aikuinen, vastuussa teinin kasvusta, teinin kehitykseen kuuluu kaverit.
Kenenkään aikuisen ei koskaan pidä antaa teinille (tai ylipäätään lapselle) vastuuta päättää kaikesta, eikä varsinkaan aikuisen elämästä. Tämä on asia josta kaikki psykologit ja psykiatrit varoittavat. Vastuu on aina aikuisella. Niin se on sittenkin kun tuo hirviöteini, joka ei äitiään kunnioita lainkaan, aikuiseksi kasvaa.
Koti on teidän molempien kotina kumpikin saa tuoda vieraitaan ja toisen on käyttäydyttävä. Tietysti aikuinen päättää säännöt miten kodissa toimitaan.
Millaiseksi teiniksi kasvaa, kun oma perhe katoaa ja tilalle tulee kaksi uusperhettä, jossa teini on sitten "kylässä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma tapa bongata toisia dissaava, epäasiallinen ja trollaava keskustelija on se, että tämä mielellään meuhkaa "öyhöttäjistä" ollen itse se pahin öyhöttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikaa vaadittu teiniltä, jos hän joutuu yhden päivän vuodessa istumaan ruokapöydässä ihmisten kanssa, joita ei haluaisi nähdä.
Teini joutuu kestämään noita ihmisiä pari kertaa kuussa. Miksi ap ei itse kyläile itse miehen luona? Miksi se mies pitää raahata aina kotiin?
No meneekö sama sitten niin päin, ettei äidin tarvitse katsella kotonaan teinin kavereita ja seurustelukumppaneita? Ihan normaalia, että kotona käy vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikaa vaadittu teiniltä, jos hän joutuu yhden päivän vuodessa istumaan ruokapöydässä ihmisten kanssa, joita ei haluaisi nähdä.
Teini joutuu kestämään noita ihmisiä pari kertaa kuussa. Miksi ap ei itse kyläile itse miehen luona? Miksi se mies pitää raahata aina kotiin?
No meneekö sama sitten niin päin, ettei äidin tarvitse katsella kotonaan teinin kavereita ja seurustelukumppaneita? Ihan normaalia, että kotona käy vieraita.
Paneeko teini omien vieraiden kanssa? Vai yrittääkö äiti nakittaa teiniä vahtimaan kakaroita, jotta pääsevät nussimaan? En ihmettele ettei teiniä kiinnosta. Itse en vahtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyseinen "heila" on minulle kaikkein läheisin aikuinen tässä maailmassa. Jos kävisin hänen kanssaan vihillä, niin sittenkö tilanne muuttuisi? Koen että mies on perhettäni. Olemme seurustelleet jo vuosia.
Mies kyläilee pari kertaa kuussa ja tunkee lastensa kanssa joulupöytään, ilmankos oma TEINISI itkeskelee, teini jolla ei ole isäsuhdetta. Miksi miehen lasten äiti antaa lapsensa juuri jouluksi miehen matkaan, onko siellä taas kuviot, että joku ah niin rakas mies tulee omien lastensa kanssa jouluksi "kotiin."
Ei ihme että lapset voivat Suomessa huonosti, ei teini-ikä ikuisuuksia kestä, jos hoidat lastasi nyt hän kasvaa, kehityy ja lentää pesästä. Minä kuuntelisin omaa lastani, ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin kehityksen kannalta on tärkeää että on kavereita. Äiti on vastuussa teinin kehityksestä.
Sen sijaan teini ei ole vastuussa äidistään, eikä äidillä ole mikään pakko käyttäytyä kuin teini.
Höpö, höpö.