Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi pidätte isoja lapsia rattaissa??

Vierailija
26.03.2015 |

Ihan järkyttävän näköistä kun yli 3v lapsi on survottu rattaisiin. Jalat tulevat puoli metriä ulos ja lapsi istuu apaattisena. Puhumattakaan siitä, kuinka hyvää lapsille tekisi opetella kävelemään.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuuhan ne lapset autoissakin. Meillä ei ole autoa, siksi kuskaan rattailla. Tyttö ei myöskään ole vielä hyvä pyörän kanssa, ei edes potkupyörän, ehkä vuoden päästä tai jopa syksyllä. Rattaista on helppo nousta kävelemään välillä, mut en näe, että pitäisi pakottaa kävelemään esim. 1 km, vain koska meillä ei ole autoa. 4. meillä. Kantamisesta sain varmaan enemmän selkä- ja polvivaivoja, joita on ajoittain ollut. Itseäänkin saa ajatella. Meillä ulkoillaan paljon, kesät juoksevat lapset pihalla ja tätä nykyä pyöräillään. Jaksaisiko näitä leikkeja, jos olisi pakko kävellä useampi kilometri päivässä. Kauppareissullakin tulee varmaan 2 km käveltyä, ekaks bussille, sit kauppakeskuksessa ja sit bussilta kotiin. On mielestäni liikaa vaadittu lapselta, kunnes hän osoittaa kykenevänsä ja joku voi olla valmis aiemmin, joku myöhemmin. Meillä siis rattaat korvaa auton, jota moni käyttää.

Vierailija
102/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:14"]

Meillä on matkaa päiväkotiin 3km. 3v. jaksaisi varmaan kävellä mutta se kestäisi 1.5 tuntia pysähtelyiden kanssa. Pitäsi siis lähteä kävelemään 6:30 aamulla. Päiväkodissa jumppaavat ja ulkoilevat useita tunteja pävittäin ja ei enää iltapäivällä jaksa kävellä 3km kotiin ja minustakin se olisi kohtuutonta vaatia. Saattava vanhempi tykkäävät kävellä ja saada sen 3km aamulenkin ja lapsi siis vaunuissa ainakin osan matkaa. 

[/quote]

Lapsesi ei osaa sitten kävellä, tuohon matkaan ei normaalilta 3-vuotiaalta kulu 1,5 tuntia. Kun kävellään niin silloin kävellään eikä pysähdellä vähän väliä. Mahtaa lapsesi olla rapakunnossa ja 6 km päivässä on liikaa kävelyä.

[/quote]

siis jos 6 km on liikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:19"]Lapsi nurisee kävelystä, koska ei tiedä tai hahmota matkan pituutta, ei siksi, että on aina kuskattu rattaissa. Tämä päiväkodissa työskentelevälle tiedoksi.
[/quote]
no kummasti ne nurisijat on niitä 4-vuotiaita, jotka KANNETAAN autosta sisälle. Jaa niitä on monta...
[/quote]

No meillä ei käytä 3v rattaita. Mutta päiväkotiin kannan autosta sisälle, se on katsos sitä läheisyyttä ennen kuin jätän lapsen hoitoon.
[/quote]
:'DD
[/quote]

Mikä tässäkin on niin ihmeellistä? Meillä tyttö tykkää kertoa sylissä päivän suunnitelmia kun mennään, kenen kanssa leikkii esim. Lähikaupassa käydään silti kävellen parin kilsan päässä ilman rattaita. Miten voi olla niin kumma juttu, että äiti haluaa pitää lastaan sylissä ennen tuöpäiväänsä?

Vierailija
104/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
105/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4,5 vuotias tyttö. Rattaat edelleen on olemassa, mutta käyttö viime aikoina ollut tosi vähäistä. Mutta kuten moni on jo sanonut, normaalissa arjessa on usein tilanteita, ettei vaan yksinkertaisesti ole aikaa siihen, että lapsentahtisesti mennään paikasta toiseen ja kyllä meillä ainakin aikuisetkin tahtovat aikuisen tahtista lenkkeilyä välillä, sitä ei lapsen tahtiin kulkeminen ole! Liikutaan paljon perheenä yhdessä, ei esim. kuntosaleja, jotka ovat pois yhteisestä ajasta. Rattaiden käyttö vähentynyt kuluneen vuoden aikana, mutta tarvittaessa meillä lasta kannetaan, siis kantorepussa. Meillä on Tulan taaperokokoinen reppu, jossa syntymästään saakka kannettu lapsi hyvin viihtyy ja minäkin jaksan ihan tarpeellisen matkan edelleen kantaa, vaikken hirveän lihaksikas olekaan.

Vierailija
106/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:53"] Camoon ihmiset. En tarkoittanut että 3v pitäisi jaksaa kävellä kilometritolkulla, vaan sitä, että oienetkin matkat kuljetaan rattaissa. Siis esim lähikauppaan.. [/quote] No jos sen matkan voi päästä 10 min tai 20-30min, ni kumman valitset? Ymmärrätkö kuinka hitaasti pienet kulkevat? Sitten tulee aina joku kivi tai kastemato, jota pitää jäädä ihmettelemään. Mut olen kyllä sitäkin mieltä, että ihan hyvä opettaa lapsia hyötyliikunnan iloihin. Luulen, et käytännöllisyys ajaa usein sen liikkumisen hyödyn ohi, ja  se on monesti ihan ymmärrettävästi.  [/quote] ymmärrän, koska olen päiväkodissa töissä. Käymme usein kävelyllä ja kyllä sieltä joukosta erottuu ne lapset, jotka eivät ole tottunet itse kävelemään. Toiset kävelevät reippaasti ja nauttivat, kun taas nämä kyydissä istujat marisevat jo 100m jälkeen että en jaksa kävellä, milloin mennään takasin. Ryhmässä on siis 3-5v lapsia juurikin..

[/quote]

tosi ärsyttävä asenne lapsia ja perheitä kohtaan, että erottuu jotenkin huonommat ihmiset...

eli sinusta on ok tuoda lapsi päiväkotiin autolla, mutta ei rattailla missään nimessä? Rattaita käyttävät perheet on huonoja, autoilijat ok? Ja kyllä, tämä ärsyttää mua ihan henk. koht. koska minä en autoile ja lapselleni oli pk-hoitaja sanonut, että ei isot pojat/tytöt enää käytä rattaita ja sano äidille kanssa... mahtaako lähettää autoileville äideille kanssa terveisiä ettei isot lapset enää istu autossa, kun kävelläkin osaavat (?) ps. itse täti tulee autolla työpaikalleen. 

Vierailija
107/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva on vasta 8 kk, mutta enemmän nytkin rattaita käytän muun mukana kulkevan rojumäärän kuin vauvan kuskaamisen vuoksi. Vauva kulkis kätevimmin kantorepussa jos joskus mentäisiin jonnekin niin ettei mitään muuta tarvitsisi kuljettaa mukana, mut eihän sellaista nyt tapahdu ikinä muuten kuin vartavasten lenkille lähdettäessä. Vähintään hoitolaukku pitää olla mukana ja yleensä aina poiketaan kaupassa, viedään lasipurkit ja tölkit keräykseen tms. Meillä ei oo autoa ollenkaan käytössä ja huonot bussiyhteydet kaupalle niin vaunujen kanssa kulkee sitten kaikki vaippapaketit ja muut ostokset. Luultavasti tuosta syystä tulee rattaat olemaan käytössä niin pitkään, kun lapsi niihin suinkin suostuu. Ihan eri asia työntää rattaisiin pakattuna kun kantaa 3 muovikassillista ruokaostoksia, johan tuossa kädet venyy polvoin kun noita pari km kannat.

Vierailija
108/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:04"]Samaa täälläkin ihmetellään. Meillä 2,8v jaksaa kävellä mummolaan 3km. Toki aikaa menee lähes tunti. Välillä otan rattaat mukaan kyläreissuille, jos sattuu päikkäriaika takaisin tullessa. :)
[/quote]

Ehkä niillä joita sä ihmettelet sattuu just olemaan päikkäriaika silloin kun heidän vaunuiluaan ihmettelet? Ja he varmaan sitten kävelylenkillään ihmettelevät sua kun työnteley päiväuniaikaan juuri omaa lastasi vaunuissa.

Vierailija
109/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsieni 5v serkkua pidetään rattaissa, syynä synnynnäinen sydänvika ja vasta tehty iso leikkaus.

Vierailija
110/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:19"]Lapsi nurisee kävelystä, koska ei tiedä tai hahmota matkan pituutta, ei siksi, että on aina kuskattu rattaissa. Tämä päiväkodissa työskentelevälle tiedoksi.
[/quote]
no kummasti ne nurisijat on niitä 4-vuotiaita, jotka KANNETAAN autosta sisälle. Jaa niitä on monta...
[/quote]

No meillä ei käytä 3v rattaita. Mutta päiväkotiin kannan autosta sisälle, se on katsos sitä läheisyyttä ennen kuin jätän lapsen hoitoon.
[/quote]
:'DD
[/quote]

Mikä tässäkin on niin ihmeellistä? Meillä tyttö tykkää kertoa sylissä päivän suunnitelmia kun mennään, kenen kanssa leikkii esim. Lähikaupassa käydään silti kävellen parin kilsan päässä ilman rattaita. Miten voi olla niin kumma juttu, että äiti haluaa pitää lastaan sylissä ennen tuöpäiväänsä?
[/quote]
äiti tuntee syyllisyyttä jättäessään lapsen hoitoon?

Vierailija
111/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:54"]

Lapsieni 5v serkkua pidetään rattaissa, syynä synnynnäinen sydänvika ja vasta tehty iso leikkaus.

[/quote]

Miksi ei pyörätuolissa? 5-vuotiaan paikka ei ole rattaissa!

Vierailija
112/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse käytän 3-v vaan hieman pidempiä matkoja varten, esim. Jos käydään korkeansaaressa, askelmittari näytti reissun jälkeen 12.7km. Minusta ihan suht kohtuullista ottaa rattaat tuolle matkalle, kyllä tuo tuntuu jaloissa aikuisellakin, jos ei mikään salikissa ole.

Vierailija
113/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:46"]

Meitä varmaan katsottiin tänään bussissa pahasti, kun minulla oli 115 cm 4-vuotias rattaissa. Hänellä oli mahatauti ja kuumetta eikä olisi pystynyt kävelemään, vaikka yleensä kävelee ja juokseekin reippaasti. Minulla on sitä paitsi kuukausikortti, joten en hyötynyt rattaiden käytöstä taloudellisesti.

[/quote]

Hyvä et lähditte kuitenki ihmisten pariin, et saa muutkin nauttia vatsavaivoista.

Vierailija
114/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne vaunut on kätevämmät kuin pyörätuoli ja lapsi sattuu vielä vaunuihin hyvin mahtumaan. Mä saan kaikki kassit sun muut sinne alas säilöön eikä tartte kantaa niitä selässä samalla, kun työntää lasta.

Vierailija
115/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä normaali aikuinen ihminen ei kyttää toisten rattaita. En mäkään nyt jumankauta kyttää toisten autoja, että istuuko siellä herrantertut takapenkillä, eivätkä juokse laiskan äidin auton perässä, kuten terve 3v voisi hyvin tehdä alle 10km matkat. 

ja tässäkin ketjussa on näitä päiväkotien hoitajia/opettajia jeesustelemassa, ihme ammatti, sekoittaa pään, kun tekee niin hirveästi mieli koko ajan arvostella perheitä ja perheiden elämää.

Vierailija
116/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:46"]

Meitä varmaan katsottiin tänään bussissa pahasti, kun minulla oli 115 cm 4-vuotias rattaissa. Hänellä oli mahatauti ja kuumetta eikä olisi pystynyt kävelemään, vaikka yleensä kävelee ja juokseekin reippaasti. Minulla on sitä paitsi kuukausikortti, joten en hyötynyt rattaiden käytöstä taloudellisesti.

[/quote]

Hyvä et lähditte kuitenki ihmisten pariin, et saa muutkin nauttia vatsavaivoista.
[/quote]
Esimerkiksi ruokahan vaan ilmestyy kaappiin. Sitä ei tartte ostaa. Kaikilla ei ole tukiverkkoa jos mies on reissussa tai kokonaan poissa kuvioista.

Vierailija
117/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:59"]

Koska ne vaunut on kätevämmät kuin pyörätuoli ja lapsi sattuu vielä vaunuihin hyvin mahtumaan. Mä saan kaikki kassit sun muut sinne alas säilöön eikä tartte kantaa niitä selässä samalla, kun työntää lasta.

[/quote]

Pyörätuolin työntökahvoihin saa kassit roikkumaan.

Vierailija
118/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
119/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:46"]Meillä on 4,5 vuotias tyttö. Rattaat edelleen on olemassa, mutta käyttö viime aikoina ollut tosi vähäistä. Mutta kuten moni on jo sanonut, normaalissa arjessa on usein tilanteita, ettei vaan yksinkertaisesti ole aikaa siihen, että lapsentahtisesti mennään paikasta toiseen ja kyllä meillä ainakin aikuisetkin tahtovat aikuisen tahtista lenkkeilyä välillä, sitä ei lapsen tahtiin kulkeminen ole! Liikutaan paljon perheenä yhdessä, ei esim. kuntosaleja, jotka ovat pois yhteisestä ajasta. Rattaiden käyttö vähentynyt kuluneen vuoden aikana, mutta tarvittaessa meillä lasta kannetaan, siis kantorepussa. Meillä on Tulan taaperokokoinen reppu, jossa syntymästään saakka kannettu lapsi hyvin viihtyy ja minäkin jaksan ihan tarpeellisen matkan edelleen kantaa, vaikken hirveän lihaksikas olekaan.
[/quote]
Siis herrajumala kannatte 4,5v lasta kantorepussa????:D

Vierailija
120/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:46"]

[/quote]

[/quote]

en ole ko. äiti, mutta olen minäkin omiani vienyt kipeinä lääkäriin, johan siinä ollaan ihmisten kanssa kontaktissa väkisin. Ihan pieninä otin ne kipeinä myös ruokakauppaan, koska en voinut yksinkään kotiin jättää.... mies vaikka 10h työpäivässä, ja itsellä tarve kotona saada sairastuvalle ruokaa, niin kyllä se on vaan pakattava laset mukaan niidenkin mammojen, kenellä ei seiso perheen kakkosauto pihassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä