miksi pidätte isoja lapsia rattaissa??
Ihan järkyttävän näköistä kun yli 3v lapsi on survottu rattaisiin. Jalat tulevat puoli metriä ulos ja lapsi istuu apaattisena. Puhumattakaan siitä, kuinka hyvää lapsille tekisi opetella kävelemään.
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:03"]
Joku sanoi noista kärryistä. Monissa on kyllä yli 20kg:n painorajakin ja meidän pian 4 vuotias on 14 kilonen, joten painon mukaan vois viel laittaa ja tekis mielikin. Pääsis pienemmällä taistelulla. Mutta meillä on pienempi taistelija kyydissä ja isompi missä sattuu. Kiva idea myös toi pyöräily tms rattaiden vaihtoehtona, mutta kun kaikki ei asu sellaisissa paikoissa, että uskaltaa antaa lapsen vipeltää. Esim me asutaan Helsingissä ja reitit kerhoon, postiin, kauppaan jne menee autotien vieressä ja kokoajan riittää kävelijöitä ja pyöräilijöitäkin ympärillä.
[/quote]
Aivan, tekisi mieli, mutta et laita? ;) Tätähän tarkoitinkin että opetetaan se lapsi kävelemään edes niiden ruokaostosten verran, eikä "luovuteta" hänen suhteensa ennen kuin kävellään porteista sisään. Eiköhän useimmilla - ellei kaikilla - lapsilla tule tuo vaihe että pistetään keskelle kaupan käytävää istumaan ja halutaan ostaa kaikki pensasleikkureista vauvan helistimeen, mutta silloin vanhempi opettaa ettei niin käyttäydytä.
Tiedän tytön jota kärrättiin rattaissa eskari-ikään asti. Eskariin vietiin sitten polkupyörän takana istuen. Siis sellaisessa vauvojen...
Kun se villi ja vapaa lapsi saa kilarin keskellä kaupan käytävää tai kadulla, niin haluatko sinä ulkopuolinen todellakin todistaa sitä tilannetta? Milloin se opettaminen pitäisi tapahtua?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:03"]
Joku sanoi noista kärryistä. Monissa on kyllä yli 20kg:n painorajakin ja meidän pian 4 vuotias on 14 kilonen, joten painon mukaan vois viel laittaa ja tekis mielikin. Pääsis pienemmällä taistelulla. Mutta meillä on pienempi taistelija kyydissä ja isompi missä sattuu. Kiva idea myös toi pyöräily tms rattaiden vaihtoehtona, mutta kun kaikki ei asu sellaisissa paikoissa, että uskaltaa antaa lapsen vipeltää. Esim me asutaan Helsingissä ja reitit kerhoon, postiin, kauppaan jne menee autotien vieressä ja kokoajan riittää kävelijöitä ja pyöräilijöitäkin ympärillä.
[/quote]
Aivan, tekisi mieli, mutta et laita? ;) Tätähän tarkoitinkin että opetetaan se lapsi kävelemään edes niiden ruokaostosten verran, eikä "luovuteta" hänen suhteensa ennen kuin kävellään porteista sisään. Eiköhän useimmilla - ellei kaikilla - lapsilla tule tuo vaihe että pistetään keskelle kaupan käytävää istumaan ja halutaan ostaa kaikki pensasleikkureista vauvan helistimeen, mutta silloin vanhempi opettaa ettei niin käyttäydytä.
[/quote]
Ei vaan koska meillä pienempi vie kärrypaikan niin isomman on käveltävä.
Viimeksi tänään minulla oli rattaissa 2v ja 4v8kk ikäiset lapset. Tein 6km lenkin reipasta kävelyvauhtia ja välillä pikkupätkiä juoksin. Ei oikein muuta vaihtoehtoa minne lapset laittaisin tuon lenkin ajaksi. Lapsi/lspset eivät olleet yhtään apaattisia päinvastoin isommasta oli kivaa,kun rattaisiin niin harvoin pääsee.
No jos te meette bussilla niin miksi ihmeessä rattaat?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:43"]Joo, saan päivittäin katseita isokokoisen, vilkkaan, puheliaan ja motorisesti kehittyneen 3,5-vuotiaan kanssa bussissa matkalla päiväkotiin. Ei tasan tarkkaan kävele useiden kilometrien matkaa, vaikka uhkailisin ja lahjoisin millä tahansa eli joutuisin kantamaan ja jos nyt kävelisikin, niin aikaa menisi varmasti sellainen puolitoista tuntia. Eli jouduttais heräämään viideltä ja illalla kotona oltais joskus kuuden jälkeen. Ei voi mitään jos teitä harmittaa, elämä on.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:20"]No jos te meette bussilla niin miksi ihmeessä rattaat?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:43"]Joo, saan päivittäin katseita isokokoisen, vilkkaan, puheliaan ja motorisesti kehittyneen 3,5-vuotiaan kanssa bussissa matkalla päiväkotiin. Ei tasan tarkkaan kävele useiden kilometrien matkaa, vaikka uhkailisin ja lahjoisin millä tahansa eli joutuisin kantamaan ja jos nyt kävelisikin, niin aikaa menisi varmasti sellainen puolitoista tuntia. Eli jouduttais heräämään viideltä ja illalla kotona oltais joskus kuuden jälkeen. Ei voi mitään jos teitä harmittaa, elämä on.
[/quote]
[/quote]
Ihan tälleen sivullisen kommenttina, et Ihanko tosiaan luulit, et kaikilla on dösäpysäkki vieressä?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:53"]
Camoon ihmiset. En tarkoittanut että 3v pitäisi jaksaa kävellä kilometritolkulla, vaan sitä, että oienetkin matkat kuljetaan rattaissa. Siis esim lähikauppaan..
[/quote]
No jos sen matkan voi päästä 10 min tai 20-30min, ni kumman valitset? Ymmärrätkö kuinka hitaasti pienet kulkevat? Sitten tulee aina joku kivi tai kastemato, jota pitää jäädä ihmettelemään. Mut olen kyllä sitäkin mieltä, että ihan hyvä opettaa lapsia hyötyliikunnan iloihin. Luulen, et käytännöllisyys ajaa usein sen liikkumisen hyödyn ohi, ja se on monesti ihan ymmärrettävästi.
[/quote]
ymmärrän, koska olen päiväkodissa töissä. Käymme usein kävelyllä ja kyllä sieltä joukosta erottuu ne lapset, jotka eivät ole tottunet itse kävelemään. Toiset kävelevät reippaasti ja nauttivat, kun taas nämä kyydissä istujat marisevat jo 100m jälkeen että en jaksa kävellä, milloin mennään takasin. Ryhmässä on siis 3-5v lapsia juurikin..
[/quote]
Höpönlöpön!
Tästä huomaa, että päiväkodissa on paljon lapsia eivätkö hoitajan tämän vuoksi tunne lapsia tai heidän perheittensä tapoja juuri ollenkaan.
Its eilen työskennellyt vuosia perhepäivähoitajana ja pienen ryhmän vuoksi lapset ja heidän perheensä tulee hyvin tutuiksi. Tuo miten reippaasti lapset retkillä kävelee on ihan luonne kysymys! Tai vaihtelee ihan päivä kun mukaan. Ne hoidossa reippaiten kävelevät voivat olla juuri niitä jotka sitten kotona aina kuskataan autolla tai rattailla koska muuten natisevat sama homma toisinpäin.
Hoidossa meillä on aikaa kävellä rauhassa eikä ole kiire minnekkään lapset voi tutkia joka kannon ja kivenkolon. Mutta ymmärrän aivan hirveän hyvin sen, että aamulla lapsi tuodaan hoitoon klo. 06.00 niillä rattailla. Näin hoitomatkaan menee ehkä n. 10-15 minsaa, kun väsyneen lapsen kanssa jopa 45 minsaa. Tai sinne kauppaan tai minnekkä ikinä ollaankaan menossa.
Olen myös huomannut sen, että kaikki ne jotka ihmettelevät miksi joku kuljettaa rattaissa yli 3 v. Lasta kulkevat itse ihan jokapaikkaan autolla tai eivät kulje pitkiä matkoja minnekkään tai ovat kotiäitejä joilla ei ole koskaan kiire minnekkään. Ja silloinkin se vähän pidempi matka tehdään ehkä kerran puolessa vuodessa jotta voidaan kehua miten meidän Maija 3v. Käveli mummolaan 3km että ei me ainakaan rattaita ikinä käytettäisi. (ps. Isi haki Maijan autolla kotiin, mutta tätä ei koskaan kerrota kenellekään)
Lapsilla on erilaisia temperamentteja ja se vaikuttaa tähänkin. Itselläni 3 ja 5v. lapset. Viime kesänä otin usein rattaat mukaan vähänkin pidemmille reissuille - usein mentiin ensin leikkipuistoon, jossa kiipeilivät ja touhusivat ja sieltä kaupan kautta kotiin. Ajatuksena oli istuttaa se 3v niihin rattaisiin kun väsähtää. Lopputuloksena olikin useimmiten reippaasti kävelevä 3v ja rattaissa istuva 5v. Jos reissu pitäisi mitoittaa niin, että saisin ilman järjetöntä kitinää sen 5vuotiaan kävelemään kotiinkin, niin pitäisi unohtaa puistoilu ja mennä vain kauppaan ja takaisin - eikä se mielestäni ole lasten kannalta reilua.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:34"]Ainakin Turussa pääsee vaunujen kanssa bussilla ilmaiseksi. Välillä näkee kuinka mamut on tunkeneet sellaisia 6-7 vuotiaita vaunuihin että pääsevät pummilla.
[/quote]
Joo mä nään useesti kun busseilla kuljen niin yks mamuperhe kellä on 3 lasta tulevat bussiin niin, että yksi lapsista maksaa kyytinsä ja kaksi istuu tuplarattaissa. Tosin ne tänäänkin rattaissa istuvat pojat oli aika huvittavan näkösiä kun polvet leuassa räpläsivät kumpainenkin älypuhelimillaan. Kahtelivat jotain youtube-videoita. Arviolta 6- 7 vuotiaita. Vituttaa kun ihmiset käyttää tota, että pääsee vaunujen kanssa ilmatteeksi väärin. yleensä kaikki kiva loppuu aikanaan kun väärinkäytöksiä alkaa ilmetä :/ busseissa muutenkin rajallinen tila ja eilenkin yksi äiti ei mahtunut vaunujen kanssa kun joku aasialainen äiti työnsi sellasilla sateenvarjorattailla muksua joka ei mahtunut kunnolla edes kyytiin. Pyysin tätä äitiä kääntämään rattaat jotta toinen äiti mahtuu vaunujen kanssa mutta tämä aasialainen ei tehnyt elettäkään joten toinen äiti jäi kyydistä.. oli varmaan kiva venaa bussii kokonainen tunti pakkasessa vauvan kanssa :(
Ja sori muutamista virheistä on sormet osunu puhelimella huti ja automaattinen korjaus tehnyt omia sanojaan sitten :D.
Niin ja väsyneen kävelevän lapsen kanssa hoitomatkaan menis se 45 min.
T.70
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:54"]
Jotkut istuttaa siks, että pääsevät bussiin ilmaiseksi!! Jopa ihan 4-5 vuotiaan kokoisia oon nähnyt.
[/quote]
Tuo oli oikein 4-5 vuotiaan KOKOISIA. Eli ikää et voi tietää, ellet kysy. En pakota mun lapsia kävelemään useita kilometrejä, vain siksi et joku kyylä ihmettelee.
T. Reippaasti plus käyrillä kasvavien äiti.
[/quote]
Näinpä. Mun 3vuotias on kooltaan ja olemukseltaan juin eskarilainen. Eikoisen eskariope kysyi tässä muutama viikko sitten tytöktä että ootko se sä jokua tuut syksyllä kans kouluun.. öö joo kyllä se kolmen vuoden päästä. :D
Eli voi hyvinkin näyttää että on "liian vanhoja" rattaisiin..
Olen säästänyt yhdet rattaat jos joutuu viemään 6-vuotiasta kuumeessa päivystykseen. 5,5-vuotiaaksi oli aika paljon rattaissa niin pääsi ilmaiseksi bussilla eikä tarvinnut maksaa seutulippuakaan. Autoon eo ollut rahaa.
Meitä varmaan katsottiin tänään bussissa pahasti, kun minulla oli 115 cm 4-vuotias rattaissa. Hänellä oli mahatauti ja kuumetta eikä olisi pystynyt kävelemään, vaikka yleensä kävelee ja juokseekin reippaasti. Minulla on sitä paitsi kuukausikortti, joten en hyötynyt rattaiden käytöstä taloudellisesti.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:14"]
Kun se villi ja vapaa lapsi saa kilarin keskellä kaupan käytävää tai kadulla, niin haluatko sinä ulkopuolinen todellakin todistaa sitä tilannetta? Milloin se opettaminen pitäisi tapahtua?
[/quote]
Ei minua kiinnosta kiukutteleeko muiden lapset vai ei, vaan se miten vanhemmat toimivat siinä tilanteessa. Onko totuus se että vanhemmat vai häpeävät niitä kaupassa tai kadulla kitiseviä lapsiaan eivätkä uskalla ottaa sitä riskiä että niin pääsisi tapahtumaan? Eihän se lapsi itsestään sitä taitoa opi, vaan käytännössä opettamalla.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:51"]Minä vien 5v.:n välillä päivystykseen vaunuilla jos on tosi kuumeinen tai muuten niin kipeä ettei jaksa kävellä esim. maha sattuu pahasti. Olisi itsestäkin ikävä kävellä kipeänä 1km sairaalaan. Kyllä silloin katsotaan pitkään mutta minusta se on oikein. Hyvä aina pitää mielessä että te ette tiedä mitään ohikulkijan elämästä ja tilanne voi olla mikä vaan. Paheksuminen ei auta ja parempi antaa vaan muiden elää ja tehdä itselleen parhaimmat valinnat.
[/quote]
Kiitos että tartutat ne taudit muihin bussissa
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:51"]Minä vien 5v.:n välillä päivystykseen vaunuilla jos on tosi kuumeinen tai muuten niin kipeä ettei jaksa kävellä esim. maha sattuu pahasti. Olisi itsestäkin ikävä kävellä kipeänä 1km sairaalaan. Kyllä silloin katsotaan pitkään mutta minusta se on oikein. Hyvä aina pitää mielessä että te ette tiedä mitään ohikulkijan elämästä ja tilanne voi olla mikä vaan. Paheksuminen ei auta ja parempi antaa vaan muiden elää ja tehdä itselleen parhaimmat valinnat.
[/quote]
[/quote]
No meinasitko, että kaikki sairaat kävelee, menee omalla autolla tai taksilla lääkäriin? Ihan oma valintasi käyttää yleistä liikennettä, jossa niitä sairaitakin matkustaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:51"]Minä vien 5v.:n välillä päivystykseen vaunuilla jos on tosi kuumeinen tai muuten niin kipeä ettei jaksa kävellä esim. maha sattuu pahasti. Olisi itsestäkin ikävä kävellä kipeänä 1km sairaalaan. Kyllä silloin katsotaan pitkään mutta minusta se on oikein. Hyvä aina pitää mielessä että te ette tiedä mitään ohikulkijan elämästä ja tilanne voi olla mikä vaan. Paheksuminen ei auta ja parempi antaa vaan muiden elää ja tehdä itselleen parhaimmat valinnat.
[/quote]
[/quote]
No meinasitko, että kaikki sairaat kävelee, menee omalla autolla tai taksilla lääkäriin? Ihan oma valintasi käyttää yleistä liikennettä, jossa niitä sairaitakin matkustaa.
[/quote]
Itsekästä viedä sairas lapsi julkisilla
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:04"]
Samaa täälläkin ihmetellään. Meillä 2,8v jaksaa kävellä mummolaan 3km. Toki aikaa menee lähes tunti. Välillä otan rattaat mukaan kyläreissuille, jos sattuu päikkäriaika takaisin tullessa. :)
[/quote]
Hienoa! Minun pitää olla kahden lapsen kanssa 3,5 km päässä kotoa töissä klo 7.45. Tarha on työpaikan lähellä. Kävelenkin sitten reilun tunnin ensin aamulla lasten kanssa tarhan kautta töihin, joten lähdemme ennen klo 6.30.
Taisi olla tämä kommentti kotiäidin sunnuntaikävely fantasia tai autolla töihin hurauttavan höpötys. Kai sitä kuka vaan joskus mummolaan kävelee 3 km.