Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi pidätte isoja lapsia rattaissa??

Vierailija
26.03.2015 |

Ihan järkyttävän näköistä kun yli 3v lapsi on survottu rattaisiin. Jalat tulevat puoli metriä ulos ja lapsi istuu apaattisena. Puhumattakaan siitä, kuinka hyvää lapsille tekisi opetella kävelemään.

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kävelevät hitaasti, ja aika usein on kiire, esim. päiväkotiin, että ehtii itse töihin. Toki voisin joka aamu herätä lapsen kanssa tuntia aiemmin, että ehditään kävellä lapsen tahtiin ja tutkia jokaista lillukanvartta matkalla...tai sitten teemme kuten nyt eli nukumme sinne puoli seitsemään ja lapsi istuu matkan rattaissa. Mikä on huomattavan paljon mukavampaa kaikille.

Vierailija
22/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apaattisena istuva 3v ei ehkä sittenkään ole perusterve...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v on pakko laittaa rattaisiin ja pikkuveli alakertaan, sillä ainoastaan esikoinen 4v osaa kulkea kaupassa nätisti. Sama kasvatus, eri tempperamentti ja jotta muut av-mammat eivät nyrpistelisi huonosti kasvatetun lapsen nähdessään, keskimmäinen lapsista istuu siis kauppareissut ainakin toistaiseksi rattaissa.

Kotiin sen mielelläni jättäisin, mutta 3v ei oikein yksin pärjää. Kauppaan on pakko mennä lasten kanssa, sillä mies kotiutuu työreissuiltaan yleensä iltakymmenen jälkeen sunnuntaisin. En tiedä miksi pitäisi olla huolissaan, jos jonkun 4 tai vaikka 5kin v istuu rattaissa, ainakin meillä tuo rasavilli 3v juoksee, hyppii ja kiipeää jatkuvasti sekä sisällä että ulkona. Ainoa rauhallinen hetki hänelle on nukkuessa ja tuo kaupassa käynti.

Vierailija
24/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:24"]

Tuli nyt vaan mieleen, mutta joskus on kamalan näköistä, kun bussiin tullaan ilmaiseksi rattaiden kanssa ja sieltä kuoriutuu semmoinen 5v-lapsonen, joka ihan pokkana pistetään matkan ajaksi penkille istumaan. Luulisi lasta itseään hävettävän rattaissa olo! Olen nähnyt muutaman kerran ja ottaa päähän. Viedään siinä samalla tila mahdollisilta _vauva_ rattailta.

3-vuotiaat oman jaksamisen mukaan mun mielestä. Tottahan lapset kehittyy omaan tahtiin. Mut 4:stä, ja ehkä jo siitä 3:stakin ylöspäin pitäisi jo opetellä pikkuhiljaa kävelemään itse. Mut totta kai, jos matkat on oikeasti muutaman kilometrin, asia on eri.

[/quote]

Edelleen, mistä tiedät sen lapsen iän? Mun lapsia luullaan 2v vanhemmiksi lähes järjestään... Ja kahdessa vuodessa lapsen kehityksessä tapahtuu paljon.

[/quote]

Edelleen? Oli eka kommenttini. Mut siis, kyllä sen joskus huomaa ja kuulee jo ihan lapsen ja vanhemman keskustelusta. Olen päiväkodissa töissä, joten tiedän kyllä, että kokoeroja lapsissa on paljonkin. On meilläkin ihan yhden 4-vuotiaan mittainen 2-vuotias, mutta harvemmin osaa esim. 2-3v puhua samoin kuin 5v!

Totta kai ymmärrän, et ottaa päähän jos omaa lasta luullaan vanhemmaksi ja paheksutaan rattaiden käyttöä, mutta on niitäkin, jotka käyttävät rattaita ja varsinkin sitä bussi-ilmaisuutta väärin.

[/quote]

Edelleen oli tuossa siksi, koska asiaa on käsitelty täällä jo tuosta näkökulmasta. Koko ei kerro ikää. Meillä nimenomaan toinen lapsista on ollut verbaalisti hyvin kehittynyt aina ja näköjään muutenkin ihmiset haluaa uskoa ennemmin silmiään (lapsen ulkonäkö) kuin korviaan (keskustelut). Se on todella rasittavaa kun lapsilta odotetaan koko ajan enemmän sen takia että he sattuvat olemaan isompia. Pienimmät lapset saavat aina erityiskohtelua. Olen itse ollut aina pienimmästä päästä, joten tiedän tämän varsin hyvin. Ehkä minun kokoni saa lapseni näyttämään vielä entistä isommilta? 

Vierailija
25/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:41"]

Apaattisena istuva 3v ei ehkä sittenkään ole perusterve...

[/quote]

Tai sitten se on just kävellyt sen viis kilsaa ja päässyt vihdoin lepäämään? 

Vierailija
26/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin aikanaan kuljetella 5 v lasta rattaissa jotta pääsee ilmaiseksi bussissa rattaitta. Poika nukkui monesti päikkärit raittaissa. Kävimme metsäpoluilla monet monituiset kerrat, mentiin puistoon kävellen, samaten maaseudulla samoilimme perikunnan metsissä, pelasimme fudista isolla pihalla maaseudulla jne. Voi niitä

Vierailija
27/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän on pakko olla provo. meillä ei ole autoa perheessä ollenkaan ja kaikki matkat esim. talvella kävellään. Kevät, kesä syksy yleensä pyörällä siis. kolme vuotias ei todellakaan jaksa vielä kävellä 3km pituisia matkoja yhteen suuntaan!!! rattaat on ihan must!

Vierailija
28/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä teidän muiden lapsista ja ajankäytöstä tiedä, mutta kyllä meidän normaali 3,5 vuotias toisinaan istuu vielä rattaissa kun mä en jaksa sitä raivarin tullessa kantaa ja aikaa ei oo puoltatuntia odotella, et neiti on valmis kävelemään. Toisinaan tää neiti myös haluaa istua rattaissa ja meidän 1,5v kävellä. Rattaat on mukana siis nuoremman takia, mutta kyllä mä isommankin niihin päästän jos tahtovat olla toisinpäin.

Vierailija
29/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Camoon ihmiset. En tarkoittanut että 3v pitäisi jaksaa kävellä kilometritolkulla, vaan sitä, että oienetkin matkat kuljetaan rattaissa. Siis esim lähikauppaan..

Vierailija
30/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:09"]No haloo! Tottakai on eri asia jos lapsella on jokin vamma tms. Kyse oli terveistä lapsista joiden kävelylle ei ole mitään estettä..:)
[/quote]Minun lapsestani (4v) et voi päällepäin nähdä, että hänellä on liikuntavamma. Lyhyitä matkoja käveleekin itse, mutta huonosti. Juttelee ja on kuin kaikki muutkin, mutta valitettavasti saa pitkiä katseita kaltaisiltasi idiooteilta, että kuinka äiti kehtaakin... isoa lasta rattaissa istuttaa! Jotkut ihanat juttelevatkin ihan "kuin muillekin", eivätkä kummeksu. Älkää viitsikö tuomita, ellette todella tiedä mikä on tilanne.

Vierailija
31/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neljä vuotias nukkuu päiväunet rattaissa, jos ollaan koko aamu oltu jossain reissussa. Ei oo kiva, jos se nukahtaa bussiin ja pitää kantaa bussista 1,5 km kotiin, samalla kun työntää vauvaa rattaissa. Mut ihmiset jotka kuskaa lastaan aina autolla kilometrin päähän kaupaan, ei voi ymmärtää miks toiset käyttää rattaita vielä vähän vanhemmillakin lapsilla. 

Vierailija
32/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:53"]

Camoon ihmiset. En tarkoittanut että 3v pitäisi jaksaa kävellä kilometritolkulla, vaan sitä, että oienetkin matkat kuljetaan rattaissa. Siis esim lähikauppaan..

[/quote]

No jos sen matkan voi päästä 10 min tai 20-30min, ni kumman valitset? Ymmärrätkö kuinka hitaasti pienet kulkevat? Sitten tulee aina joku kivi tai kastemato, jota pitää jäädä ihmettelemään. Mut olen kyllä sitäkin mieltä, että ihan hyvä opettaa lapsia hyötyliikunnan iloihin. Luulen, et käytännöllisyys ajaa usein sen liikkumisen hyödyn ohi, ja  se on monesti ihan ymmärrettävästi. 

Vierailija
33/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:53"]

[/quote]

No jos sen matkan voi päästä 10 min tai 20-30min, ni kumman valitset? Ymmärrätkö kuinka hitaasti pienet kulkevat? Sitten tulee aina joku kivi tai kastemato, jota pitää jäädä ihmettelemään. Mut olen kyllä sitäkin mieltä, että ihan hyvä opettaa lapsia hyötyliikunnan iloihin. Luulen, et käytännöllisyys ajaa usein sen liikkumisen hyödyn ohi, ja  se on monesti ihan ymmärrettävästi. 

Vierailija
34/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:53"]

[/quote]

[/quote]
ymmärrän, koska olen päiväkodissa töissä. Käymme usein kävelyllä ja kyllä sieltä joukosta erottuu ne lapset, jotka eivät ole tottunet itse kävelemään. Toiset kävelevät reippaasti ja nauttivat, kun taas nämä kyydissä istujat marisevat jo 100m jälkeen että en jaksa kävellä, milloin mennään takasin. Ryhmässä on siis 3-5v lapsia juurikin..

Vierailija
35/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:54"]

Jotkut istuttaa siks, että pääsevät bussiin ilmaiseksi!! Jopa ihan 4-5 vuotiaan kokoisia oon nähnyt.

[/quote]

A, eikö isolla lapsella sitten muka ole ison lapsen voimat? No kyllä on eli hyvin jaksaa kävellä sen mitä 4-5 -vuotiaatkin.

Tuo oli oikein 4-5 vuotiaan KOKOISIA. Eli ikää et voi tietää, ellet kysy. En pakota mun lapsia kävelemään useita kilometrejä, vain siksi et joku kyylä ihmettelee.

T. Reippaasti plus käyrillä kasvavien äiti.

[/quote]

Vierailija
36/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:53"] Camoon ihmiset. En tarkoittanut että 3v pitäisi jaksaa kävellä kilometritolkulla, vaan sitä, että oienetkin matkat kuljetaan rattaissa. Siis esim lähikauppaan.. [/quote] No jos sen matkan voi päästä 10 min tai 20-30min, ni kumman valitset? Ymmärrätkö kuinka hitaasti pienet kulkevat? Sitten tulee aina joku kivi tai kastemato, jota pitää jäädä ihmettelemään. Mut olen kyllä sitäkin mieltä, että ihan hyvä opettaa lapsia hyötyliikunnan iloihin. Luulen, et käytännöllisyys ajaa usein sen liikkumisen hyödyn ohi, ja  se on monesti ihan ymmärrettävästi.  [/quote] ymmärrän, koska olen päiväkodissa töissä. Käymme usein kävelyllä ja kyllä sieltä joukosta erottuu ne lapset, jotka eivät ole tottunet itse kävelemään. Toiset kävelevät reippaasti ja nauttivat, kun taas nämä kyydissä istujat marisevat jo 100m jälkeen että en jaksa kävellä, milloin mennään takasin. Ryhmässä on siis 3-5v lapsia juurikin..

[/quote]

No hyvä! Sitten varmaan ymmärrät vanhempiakin ja sitä ettei voi koko iltaa käyttää yhteen kauppareissuun.

Vierailija
37/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:14"]

Meillä on matkaa päiväkotiin 3km. 3v. jaksaisi varmaan kävellä mutta se kestäisi 1.5 tuntia pysähtelyiden kanssa. Pitäsi siis lähteä kävelemään 6:30 aamulla. Päiväkodissa jumppaavat ja ulkoilevat useita tunteja pävittäin ja ei enää iltapäivällä jaksa kävellä 3km kotiin ja minustakin se olisi kohtuutonta vaatia. Saattava vanhempi tykkäävät kävellä ja saada sen 3km aamulenkin ja lapsi siis vaunuissa ainakin osan matkaa. 

[/quote]

Meillä oli sama tilanne. Työnsin vielä joskus 4-vuotiastakin, koska oli pakko ehtiä töihin. Kyllä, pyöräilimme usein, mutta kas kun juuri pyöräilemään oppineen kanssa sekin kestää kun 3 km matkalla on ylämäkiä ja muita vaikeita kohtia.

Ja mun esikoinen on vieläpä ollut aina poikkeuksellisen pitkä, että varmasti on ollut kauhisteltavaa. On muuten erittäin hyväkuntoinen nyt 7-vuotiaana, aina on liikuttu paljon yhdessä ja on liikunnallisia harrastuksia.

Mielestäni on vain tervettä järkeä esim. pitkällä kävelyreissulla pitää rattaita mukana vielä 3-4-vuotiaalla, jotta hän voi väsyessään päästä kyytiin. Tässä tulee tosiaan väistämättä mieleen, että nää kauhistelijat ajavat autolla joka paikkaan, ja juhlivat sitä, miten heidän 2-vuotiaansa kirmaavat takapenkiltä mummilan ovelle, eivätkä tajua, että jotkut voivat liikkua jalan/julkisilla varsin pitkiäkin matkoja.

Vierailija
38/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:53"] Camoon ihmiset. En tarkoittanut että 3v pitäisi jaksaa kävellä kilometritolkulla, vaan sitä, että oienetkin matkat kuljetaan rattaissa. Siis esim lähikauppaan.. [/quote] No jos sen matkan voi päästä 10 min tai 20-30min, ni kumman valitset? Ymmärrätkö kuinka hitaasti pienet kulkevat? Sitten tulee aina joku kivi tai kastemato, jota pitää jäädä ihmettelemään. Mut olen kyllä sitäkin mieltä, että ihan hyvä opettaa lapsia hyötyliikunnan iloihin. Luulen, et käytännöllisyys ajaa usein sen liikkumisen hyödyn ohi, ja  se on monesti ihan ymmärrettävästi.  [/quote] ymmärrän, koska olen päiväkodissa töissä. Käymme usein kävelyllä ja kyllä sieltä joukosta erottuu ne lapset, jotka eivät ole tottunet itse kävelemään. Toiset kävelevät reippaasti ja nauttivat, kun taas nämä kyydissä istujat marisevat jo 100m jälkeen että en jaksa kävellä, milloin mennään takasin. Ryhmässä on siis 3-5v lapsia juurikin..

[/quote]

Miten nää päiväkodissa työskentelevät on tällä palstalla niitä kauheimpia besserwissereitä? Ei mikään muu ammattiryhmä erotu varmaan yhtä negatiivisesti ku nää. 

Vierailija
39/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:02"]

[/quote]

No hyvä! Sitten varmaan ymmärrät vanhempiakin ja sitä ettei voi koko iltaa käyttää yhteen kauppareissuun.
[/quote]
no entä jos sen lapsen olisi opettanut siihen että kohtuulliset matkat kävellään?

Vierailija
40/147 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3 v 3 kk istuu rattaissa ja välillä kävelee. Ostin kk takaperin sisarusrattaat, jossa vieressä vaunukoppa 4 kk ikäiselle vauvalle. Meillä on bokseri joka vaatii lenkille pääsyä ja se tarkoittaa sitä sit et mennään ripeätä tahtia ja pitempi lenkki. Aluksi oli kokeilussa lauta missä 3 v seisoi ekat lenkit koko matkan mutta sitte hän alko kyllästyä ja halusi kävellä ja ei suostunu enää laudalle, vähäkin pitempi lenkki oli nii väsähti ..siinä oli hetken aikaa miettimistä mihi väsyneen 3 v laittaa , tuli sit kannettuu kainalos, työnnettyä vaunuja ja vielä koirakin toises kädes! Ja lopuks istutin hänet vaunukopan päälle loppumatkaks. Huh hei se oli viimene lenkki laudan kans. Nyt oon nauttinu kun saa tehä pitkiä lenkkejä murehtimatta sitä et tää isompi väsähtää, välil hänkin nukkuu päikkärit rattais. Rattaat on 4 v ikään saakka, ja ehkä ensivuonna osaa ajaa sitte pyörällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä