Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...

Vierailija
16.12.2021 |

Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..

Kommentit (411)

Vierailija
81/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.

Jonkun pienen paikkakunnan ymmärrän mutta kaupungeissa nyt vähintäänkin on valinnan varaa? Miksi menette aina sille samalle, joka leikkaa kasvun pois?

Varsinkin jos kasvattaa niin riittää hyvin käynti 2-3 kk välein ja sellaisella välillä kyllä sitten pystyy myös käymään kampaajalla kaupungissa, vaikka asuisikin maalla.

Sitten on myös se, että jos on ollut lyhyet muotoon leikatut hiukset, niin pitkiä kasvattaessa tulee aivan väkisin sellainen vaihe, että hiukset näyttää muodottomista/ylikasvaneilta ja se pitää vaan kestää. Liian aikaisin ei pidä mennä tasoitukseen. Mutta kun pääsee polkkavaiheeseen, niin sitten helpottaa.

Kampaajalle 2-3 kk välein? No se selittääkin, miksi hiukseni ovat pitkät. Tasoitus 1-2 vuoden välein.

Tämä. Hius kasvaa keskimäärin sentin kuukaudessa. Jos parin kuukauden välein käy kampaajalla, niin ei ihme että hiustenkasvatus on niin hidasta. Mulla on pitkät hiukset ja käyn noin kerran vuodessa leikkauttamassa huonot pois.

Mä leikkaan itse ns. neljän poninhännän menetelmällä kaksi kertaa vuodessa. Onnistuu, kun on piikkisuora tukka (ja pidän tukkaa aina letillä tai ponnarilla, joten pieni epätasaisuus jää piiloon :D ).

Tukka ulottuu aina lapaluiden väliin, vaikka nipsaisisin pois kerralla jopa 5 cm. 

Kampaajalla käynti joka toinen kuukausi sopii lyhyttukkaisille, jotka haluavat pitää lyhyen tukkansa mallin samana.

Vierailija
82/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä huomio.

Itselläni on lyhyet hiukset ja joka kerta kun olen sanonut että jätetään pituutta, haluan kasvattaa pidemmäksi, olen saanut kuitenkin lyhyen.

Kun en ole kahteen kolmeen kuukauteen käynyt, on jo itseäkin hävettänyt ruma pää ja mennyt leikkauttamaan ja saanut taas tosi lyhyen, kaikki kasvattaminen ihan hukkaan.

Kyllä kiitos. Mistä tämän löydän?

Mä en ymmärrä. Yrität kasvattaa pitkiä hiuksia ja silti lamppaat koko ajan kampaajalla? Mikä logiikka tässä taustalla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kampaajilla tekemistä riittää hiusten kasvattajienkin kanssa. Pitkääkin tukkaa voi etsin leikata kerroksittain että saisi siihen enemmän volyymiä, plus otsatukkaa voi pitkänkin tukan kanssa leikata minkä mittaiseksi vaan. Kasvoja kehystävät suortuvat esim.

(Suomen kielessä ei edes taida olla tuollaista käsitettä, piti hetki miettiä miten sanotaan suomeksi "face framing layers", mikä on todella yleinen ilmaisu englannin kielessä.)

En usko että hiusten kasvattamisen täytyy tuottaa tappiota kampaajille tai että kampaajien olisi syytä tällaista trendiä jotenkin pelätä.

Huom! heidän ammattikuntansa nimi ei ole "leikkaaja" vaan "kampaaja" 😉

Paljonko sä olet valmis maksamaan siitä, että sun hiuksia kammataan vaikka 30 min?😉

84/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvin yksilöllistä. Itselläni hiukset kasvaa kohisten vaikka en mitään tee. Ja toisaalta kaikki mitä teen on huonoa: vaalennan, pesen usein, föönaan ja kiharran tai suoristan joka pesun jälkeen.

Hiukseni ovat silkin sileät ja kun kaksi kertaa vuodessa siellä värjäyksessä käyn, kehuu kampaaja hiusteni upeaa kuntoa (ja näkeehän sen omin silminkin, ei ole sitä kuivaa hamppua latvassa).

Tämä kaikki on kuitenkin geeneistä, eikä mitenkään omaa tekoani. Mutta sitä ihmettelen, siis tämän ketjun perusteella, että mulla ei ole yhtään kokemusta kampaajasta joka olisi leikannut liikaa. Olen ollut aina tyytyväinen, aina. Ja ikää on jo kohta 40 eli aika monta kertaa olen ehtinyt käydä. Onpa kurjaa että näin monella on ikäviä kokemuksia.

Mäkin pesen ja föönaan päivittäin enkä käytä mitään lämpösuojia tms. ja hiukset on kiiltävät ja hyväkuntoiset. Ehkä niitä pitääkin pestä useammin, niin pysyvät paremmassa kunnossa kun päänahka ei muhi liassa ja pölyssä. Tutkimusten mukaan hiustenkuivaaja vaurioittaa hiusta vähemmän kuin ilmakuivaus.[/

Ilmaa se hiustenkuivaajakin puhaltaa

Vierailija
85/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mielestäni vähän sääli että hiusten kasvattajien ei oikeastaan kannata uskaltautua kampaamoon 🤔 Hiusten kasvattajat ovat kai jo pitkään joutuneet opettelemaan ohjeet YouTubesta kaikkeen mitä hiuksilleen tekevät

Totta, ja kun olen uskaltautunut menemään kampaajalle, jotta latvoja siistitään, niin olen saanut kuulla moitteet haperoista hiuksista. No, se kampaaja on sitten vailla seuraavaa käyntiäni, mutta totta on, että lyhyeksi vain, jopa vastoin asiakkaan tahtoa, kerran lyheni 30 cm, koska kampaaja oli sitä mieltä, että pitkät hiukset eivät sovi ikäiselleni.

Kyllä te käytte erikoisilla kampaajilla jos ette itse saa päättää kuinka paljon leikataan, vaan kampaaja vain ilmoittaa, että "joo, mä otan 30 cm pois" johon sinä tietenkin kommunikoit, että "älä ota niin paljoa, pari senttiä riittää kun haluan kasvattaa" johon kampaaja, että "ei kun kyllä mä otan 30 cm pois kun ei sovi sulle, sun toiveet nyt ei kiinnosta". Itse en kyllä tuollaiselle kampaajalle, joka väkisin tekee vastoin omia toiveitani menisi enää koskaan ja en kyllä välttämättä edes maksaisi tuosta täysin vastoin omia ohjeita tehdystä leikkauksesta.

Vierailija
86/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin kannattaa huomioida, että se sun käsitys sentistä, kampaajan käsitys sentistä ja oikea sentti voivat olla kolme eri asiaa. Kannattaa näyttää selkeästi, kuinka paljon haluaa leikattavan pois tai kertoa, mihin ruumiinosaan haluaa hiusten vielä oltavan (olkapäille, kainaloihin asti, korvan alle tms.)

Vierailija
87/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin kannattaa huomioida, että se sun käsitys sentistä, kampaajan käsitys sentistä ja oikea sentti voivat olla kolme eri asiaa. Kannattaa näyttää selkeästi, kuinka paljon haluaa leikattavan pois tai kertoa, mihin ruumiinosaan haluaa hiusten vielä oltavan (olkapäille, kainaloihin asti, korvan alle tms.)

Oltavan=yltävän

Vierailija
88/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut niinkin tiukasta asiakkaasta, että hänellä oli mukana 5 cm:n mitta, antoi sen kampaajalle, ja sanoi, että jos yhtään enemmän leikkaat, niin en maksa.

Ymmärsi se kampaaja sentään rahan päälle, ja kerrankin otti asiakkaan pyynnön huomioon...

Vierailija
89/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajan koulutus ja ammattitaito ei sisällä ihmisen ravitsemukseen, aineenvaihduntaan ja yleisterveyteen liittyvää osaamista. Näissä osaa opastaa lääkäri.

Kampaaja käsittelee kuollutta sarveiskudosta.

Vierailija
90/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaan mene monelle kampaajalle jakeluun, että joku haluaa pitää pitkän tai puolipitkän hiusmallin.

Itsekin käyn melko harvoin leikkauttamassa hiukseni ja sillonkin saan olla erittäin valppaana ja tehdä tiukasti selväksi, että hiukset on tarkoitus pitää hieman pidempinä.

Joskus tuntuu, että on parempi luetella ne asiat, mitä ei saa tehdä, kuin ne asiat, mitä leikkaukselta toivoo. Muuten hiuksiin on tehty juuri ne ei-toivotut asiat, kuten liika ohentaminen.

Vierailija
91/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin suurin osa kampaajista osaa värjätä hiukset vain mustaksi, punaiseksi tai keltaiseksi. Kiven alla ovat väriammattilaisetkin.

Nimenomaan hyvät värjääjät puuttuu.

Totesinkin, että ihan sama kun värjään itse. Sen yksivärisen tukan saan itsekin aikaiseksi ja koska todella kivaa ja eläväistä väriä en kampaajalla saa, niin antaa olla.

Jos joku on löytänyt hyvän kampaajan, joka leikkaa hyvin ja osaa värjätä hyvin, niin kehotan pitämään sellaisesta kiinni.

Vierailija
92/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa näkemystä hiusten pesusta ja pesuväleistä. Minun mielestäni hiukseni on kasvaneet ennen nopeammin kun pesin päivittäin. Siirryin muutama vuosi sitten pesemään joka toinen päivä kun sitä suositeltiin ja täytyy sanoa että mitään ei tunnu hiuksissa tapahtuvan tai tosi hitaasti sitten. Ennen pystyin kasvattamaan pitkät hiukset parissa vuodessa lyhyeksi leikkaamisen jälkeen. Nyt ei ole edes vielä lyhyessä polkassa pituus, vaikka yhtään ei ole leikattu. Se peseminenkö sitten sitä päänahkaa aktivoi?

Vierailija
93/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
94/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nainen on naiselle susi ja parturi saa tyydytystä kanssasiskon tukan kynimisestä kananpe##eeksi koska se on näppärä tapa heikentää kanssasiskon markkina-arvoa. Siksi.

Vierailija
95/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos kasvattaa niin riittää hyvin käynti 2-3 kk välein ja sellaisella välillä kyllä sitten pystyy myös käymään kampaajalla kaupungissa, vaikka asuisikin maalla.

Kampaajalle 2-3 kk välein? No se selittääkin, miksi hiukseni ovat pitkät. Tasoitus 1-2 vuoden välein.

Okei, mun ohje perustuu omaan kokemukseen, ehkä muilla sitten täytyy olla tuollainen vuosien väli, jos haluaa kasvattaa.

4kk koronabreikin aikana vuonna 2020 mun hiukset kasvoi 10cm. Tavallisesti käyn kampaajalla 2kk välein värin takia ja siinä aina vähän myös tasoitetaan latvoja. Ja pitkänä pysyy hiukset ja kasvaakin.

Hiusten kasvuvauhteja on ilmeisesti erilaisia. Mulla kyllä kasvaa muutkin karvat nopeaan, mikä ei sit ole niin kiva.

Olen kateellinen. Minulla on kahdessa vuodessa kasvanut hiukset 5cm päälaelta ja muualta 15cm. Olisipa tuollainen hiustenkasvu.

Vierailija
96/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajille hiustenleikkaus on bisnestä, aivan samoin kuin covid-rokotteet lääketehtaiden bisnestä. Jostain syystä lihavilla näkee lyhyitä hiuksia ja rumia, räikeitä värejä, nuorilla puolestaan ihanan luonnollisia, pitkiä hiuksia.

Vierailija
97/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin aina ollut näin Suomessa. Lisäksi kun minä olen lyhyt, minulle aikoinaan suositeltiin että pitää olla lyhyt tukka. Vasta yli 30-vuotiaana annoin kasvaa hiukset pidemmiksi ja ne on suorastaan minun kruunu kun minulla on paksut hiukset. 

Muissa maissa on ihan ok jos alle 160 cm naisilla on pitkät hiukset, sen opin onneksi matkustellessa. Tosi harvalle sitä paitsi sopii esimerkiksi tosi lyhyt malli, pitää olla superkauunit tai ainakin supersirot kasvonpiirteet. 

Kaipaisin kampaamoon esim, hoito-ohjeita (omien tuotteiden myynnin sijaan/tueksi) ja kampausten ja hiustenlaitto-ohjeita. Mutta youtube-videoilla itsekin olen opiskellut. 

Vierailija
98/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näin se on. Keratiinia suositellaan latvoihin. Silti myydään silikonisia ja sulfaattisia tuotteita, jotka kuivattavat hiemankin taipuisan tukan reilussa kuukaudessa. Sitten taas hamppulatvat on leikattava, jotta ei ole ihan linnunpelättimen näköinen. Suosittelen CG-metodia aivan kaikille pituuden kasvattajille. Ei tarvitse sitä kiharaa piiskata tukastaan välttämättä irti. Silikoni ei vaan pääse rais.....maan hiuksia kuivuuden partaalle. Itsekin luulin aina (40 vuotta), että en voi saada omia pitkiä hiuksia. Ja höpsis. 

Vierailija
99/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muuten, nyt kun otit puheeksi. Mulla on oikeastaan aina ollut pitkä tukka, ja haluan pitääkin sen sellaisena. Silloin tällöin olen käynyt tasoittamassa ja leikkaamassa otsiksen tms. pientä, (usein äiti tai kaveri leikkaa). Aina kun sanoo, että ota mahdollisimman vähän niin tulee se "kyllä tästä on pakko ainakin 20cm ottaa!!". Ei mitään hoito-ohjeita tai muita ideoita pitkälle tukalle, palvelun laatu on ns. bare minimum. Enkä nyt siis oleta mitään kattavaa konsultaatiota vaikka maksankin monta kymppiä muutaman minuutin työstä, mutta ei siis edes että yrittäisiin tehdä lisämyyntiä jollain kuivan tukan tuotteilla tms., ja siinä sivussa vähän neuvottaisiin.

Vierailija
100/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hiukset vyötärönmittaiset ja lienee sanomattakin selvää etten ole kampaajaa nähnyt 4 vai 5 vuoteen lainkaan.