Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...

Vierailija
16.12.2021 |

Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..

Kommentit (411)

Vierailija
61/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.

Jonkun pienen paikkakunnan ymmärrän mutta kaupungeissa nyt vähintäänkin on valinnan varaa? Miksi menette aina sille samalle, joka leikkaa kasvun pois?

Varsinkin jos kasvattaa niin riittää hyvin käynti 2-3 kk välein ja sellaisella välillä kyllä sitten pystyy myös käymään kampaajalla kaupungissa, vaikka asuisikin maalla.

Sitten on myös se, että jos on ollut lyhyet muotoon leikatut hiukset, niin pitkiä kasvattaessa tulee aivan väkisin sellainen vaihe, että hiukset näyttää muodottomista/ylikasvaneilta ja se pitää vaan kestää. Liian aikaisin ei pidä mennä tasoitukseen. Mutta kun pääsee polkkavaiheeseen, niin sitten helpottaa.

Kampaajalle 2-3 kk välein? No se selittääkin, miksi hiukseni ovat pitkät. Tasoitus 1-2 vuoden välein.

Vierailija
62/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.

Jonkun pienen paikkakunnan ymmärrän mutta kaupungeissa nyt vähintäänkin on valinnan varaa? Miksi menette aina sille samalle, joka leikkaa kasvun pois?

Varsinkin jos kasvattaa niin riittää hyvin käynti 2-3 kk välein ja sellaisella välillä kyllä sitten pystyy myös käymään kampaajalla kaupungissa, vaikka asuisikin maalla.

Sitten on myös se, että jos on ollut lyhyet muotoon leikatut hiukset, niin pitkiä kasvattaessa tulee aivan väkisin sellainen vaihe, että hiukset näyttää muodottomista/ylikasvaneilta ja se pitää vaan kestää. Liian aikaisin ei pidä mennä tasoitukseen. Mutta kun pääsee polkkavaiheeseen, niin sitten helpottaa.

Kampaajalle 2-3 kk välein? No se selittääkin, miksi hiukseni ovat pitkät. Tasoitus 1-2 vuoden välein.

Tämä. Hius kasvaa keskimäärin sentin kuukaudessa. Jos parin kuukauden välein käy kampaajalla, niin ei ihme että hiustenkasvatus on niin hidasta. Mulla on pitkät hiukset ja käyn noin kerran vuodessa leikkauttamassa huonot pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksia ei saa kasvamaan pitkiksi millään lisäravinteilla tai hoitamisella, jos hiusten kasvuvaihe on lyhyt. Kasvuvaiheen pituuteen ei voi vaikuttaa millään.

Itselläni on vyötärömittaiset hiukset, joita ei ole tarvinnut erityisemmin kasvatella. Pesen ja föönaan joka päivä ja käytän vaan shampoota ja poishuuhdeltavaa hoitoainetta, joskus harvoin hiusnaamiota. En myöskään käy kolmen kuukauden välein leikkauttamassa "huonoja latvoja" vaan menen kampaajalle kerran vuodessa leikkauttamaan max. 3 cm.

Vierailija
64/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kampaajilla tekemistä riittää hiusten kasvattajienkin kanssa. Pitkääkin tukkaa voi etsin leikata kerroksittain että saisi siihen enemmän volyymiä, plus otsatukkaa voi pitkänkin tukan kanssa leikata minkä mittaiseksi vaan. Kasvoja kehystävät suortuvat esim.

(Suomen kielessä ei edes taida olla tuollaista käsitettä, piti hetki miettiä miten sanotaan suomeksi "face framing layers", mikä on todella yleinen ilmaisu englannin kielessä.)

En usko että hiusten kasvattamisen täytyy tuottaa tappiota kampaajille tai että kampaajien olisi syytä tällaista trendiä jotenkin pelätä.

Huom! heidän ammattikuntansa nimi ei ole "leikkaaja" vaan "kampaaja" 😉

Vierailija
65/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mun ohje perustuu omaan kokemukseen, ehkä muilla sitten täytyy olla tuollainen vuosien väli, jos haluaa kasvattaa.

4kk koronabreikin aikana vuonna 2020 mun hiukset kasvoi 10cm. Tavallisesti käyn kampaajalla 2kk välein värin takia ja siinä aina vähän myös tasoitetaan latvoja. Ja pitkänä pysyy hiukset ja kasvaakin.

Hiusten kasvuvauhteja on ilmeisesti erilaisia. Mulla kyllä kasvaa muutkin karvat nopeaan, mikä ei sit ole niin kiva.

Vierailija
66/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiuksia ei saa kasvamaan pitkiksi millään lisäravinteilla tai hoitamisella, jos hiusten kasvuvaihe on lyhyt. Kasvuvaiheen pituuteen ei voi vaikuttaa millään.

No mutta sitä ei kukaan kokeilematta tiedä Kuinka pitkäksi omat hiukset voivat hyvällä hoidolla ja hyvällä ravitsemuksella kasvaa. Löytyy niitäkin tyyppejä, joilla ei ennen hiukset kasvaneet jonkun tietyn rajan ylitse, mutta hyvän hiustenhoidon kanssa kasvoivatkin. Ja sepä se onkin, kun näitä vinkkivitosia on tosi monta.

Itsellä parani kuntoon moni muukin asia, kun hiusten kasvattamisen takia aloin syödä lisäravinteita. Jäi esim. jokavuotinen kaamosmasennus ihan väliin. Kyllä noihin ravitsemusasioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Esim rauta ja d-vitamiini ja jodi ja Tosi moni muukin vitamiinit ja hivenaineet ellei kaikki vaikuttavat myös hiuksiin mutta myös mieleen ja ruumiiseen.

Vierailija
67/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu myös, mihin hyvällä ravitsemuksella voi vaikuttaa, on hiustenlähtö, tai siis se että ei lähde hiuksia. Mikä voi auttaa myös hiusten pituuteen.

Vierailija
68/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

* siis ei lähde niin paljon, kai niitä aina jonkun verran lähtee.

Vierailija
69/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvin yksilöllistä. Itselläni hiukset kasvaa kohisten vaikka en mitään tee. Ja toisaalta kaikki mitä teen on huonoa: vaalennan, pesen usein, föönaan ja kiharran tai suoristan joka pesun jälkeen.

Hiukseni ovat silkin sileät ja kun kaksi kertaa vuodessa siellä värjäyksessä käyn, kehuu kampaaja hiusteni upeaa kuntoa (ja näkeehän sen omin silminkin, ei ole sitä kuivaa hamppua latvassa).

Tämä kaikki on kuitenkin geeneistä, eikä mitenkään omaa tekoani. Mutta sitä ihmettelen, siis tämän ketjun perusteella, että mulla ei ole yhtään kokemusta kampaajasta joka olisi leikannut liikaa. Olen ollut aina tyytyväinen, aina. Ja ikää on jo kohta 40 eli aika monta kertaa olen ehtinyt käydä. Onpa kurjaa että näin monella on ikäviä kokemuksia.

Vierailija
70/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvin yksilöllistä. Itselläni hiukset kasvaa kohisten vaikka en mitään tee. Ja toisaalta kaikki mitä teen on huonoa: vaalennan, pesen usein, föönaan ja kiharran tai suoristan joka pesun jälkeen.

Hiukseni ovat silkin sileät ja kun kaksi kertaa vuodessa siellä värjäyksessä käyn, kehuu kampaaja hiusteni upeaa kuntoa (ja näkeehän sen omin silminkin, ei ole sitä kuivaa hamppua latvassa).

Tämä kaikki on kuitenkin geeneistä, eikä mitenkään omaa tekoani. Mutta sitä ihmettelen, siis tämän ketjun perusteella, että mulla ei ole yhtään kokemusta kampaajasta joka olisi leikannut liikaa. Olen ollut aina tyytyväinen, aina. Ja ikää on jo kohta 40 eli aika monta kertaa olen ehtinyt käydä. Onpa kurjaa että näin monella on ikäviä kokemuksia.

Lisään vielä että tasan kaksi vuotta sitten leikkasin korvan alle ylettyvän polkan. Nyt on taas bsl-pituudessa. Ja on leikattu n. 15cm matkan varrella poiskin.

Vierailija
71/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse kampaaja jolla on itsellään pitkät hiukset. 

Ja miksi monilla kampaajilla itsellään on aivan karmeat ja huonokuntoiset hiukset?

Vai onko se juuri syy, miksi ovat alkaneet kampaajiksi alunalkaen?

Vierailija
72/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin pesen ja föönaan päivittäin enkä käytä mitään lämpösuojia tms. ja hiukset on kiiltävät ja hyväkuntoiset. Ehkä niitä pitääkin pestä useammin, niin pysyvät paremmassa kunnossa kun päänahka ei muhi liassa ja pölyssä. Tutkimusten mukaan hiustenkuivaaja vaurioittaa hiusta vähemmän kuin ilmakuivaus.

Vierailija
73/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mielestäni vähän sääli että hiusten kasvattajien ei oikeastaan kannata uskaltautua kampaamoon 🤔 Hiusten kasvattajat ovat kai jo pitkään joutuneet opettelemaan ohjeet YouTubesta kaikkeen mitä hiuksilleen tekevät

Totta, ja kun olen uskaltautunut menemään kampaajalle, jotta latvoja siistitään, niin olen saanut kuulla moitteet haperoista hiuksista. No, se kampaaja on sitten vailla seuraavaa käyntiäni, mutta totta on, että lyhyeksi vain, jopa vastoin asiakkaan tahtoa, kerran lyheni 30 cm, koska kampaaja oli sitä mieltä, että pitkät hiukset eivät sovi ikäiselleni.

Vierailija
74/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ihmiset oikeasti uskalla sanoa parturille että ei leikkaa liikaa? Mittasin hiukseni viimeksi pari kuukautta sitten mutta silloin ne olivat 122cm. Aina olen parturilleni suoraan sanonut että huonoja latvoja kun leikataan, otetaan vaan se alle 5cm. Olen aina vielä näyttänyt omin käsin että minkä verran, viesti on mennyt perille ihan hyvin. 

Mitä voisin sanoa pitkien hiuksien hoitamiseen ja kasvattamiseen on että mitä vähemmän tököttejä hiuksiin pistää sitä terveempänä ne pysyvät. Kosteus on kanssa tosi tärkeää, siksi kannattaa valita hyvin kosteuttava hoitoaine sekä levittää vitamiiniöljyä pesujen jälkeen. Hiuksia ei kannata pestä kuin kerran viikossa, koska se kuivattaa hiuksia sen lisäksi että näin tuuhealla ja pitkällä tukalla se on aika kallistakin kun jos ei mitään kaupan halvimpia hoitoaineita käytä. Värjätä ei kannata millään kaupan pakettiväreillä vaan ainoastaan luonnollisilla väreillä kuten hennalla. Hiuksia ei pidä kuivata sen pyyhkeen sisällä silleen kuin pistäisi turbaanin tai agressiivisesti hangata vaan vähän taputtelee pyyhkeellä enimmät pois ja antaa kuivua ihan vain itsestään ilman pyyhettä. Märkänä ei kannata harjata hiuksia kun ne katkeilee helpommin. Yöksi laitan aina tosi löyhän letin suojaamaan hiuksia.

Pesen itse vain kerran viikossa hiukset johon käytän luonnonmukaista shampoota ja hoitoainetta, märkiin hiuksiin levitän argania hiusöljyä. Värjään hiukseni aina vain henna värillä ja silloinkin vaan juurikasvun. Jos hiukset alkaa etenkin talvella tuntumaan kuivilta pesujen välissä käytän sellaista kosteuttavaa suihkutettavaa hiusöljyä. Enkä koskaan käytä kuumuutta hiuksiini, esim. fööniä ja suoristusrautaa, enkä mitään hiusten muotoilutuotteita.

Vierailija
75/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin käyn kasvattamassa hiukset 3kk välein. Silloin laitetaan aina uudet pidennykset.

Vierailija
76/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...

Jos aletaan halkoa hiuksia (pun intended), hiusten kosteuttamisessa on järkeä vain hyvin rajallisesti. Se, mitä yleensä kosteutetulla tarkoitetaan, on pehmeyttä, sileyttä ja käsiteltävyyttä, ja niillä on vain vähän tekemistä hiusten kosteuden (eli vesipitoisuuden) kanssa. Itse asiassa hius on haavoittuvimmillaan, kun se on imenyt paljon vettä. 

TJEU:

Pitää myös muistaa, että kampaajat eivät ole hiusten ja päänahan rakenteen ja toiminnan asiantuntijoita, se on aivan toinen ammattiryhmä ja vaatii eri koulutuksen.

Vierailija
77/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä huonoja partureita, jotka luulevat olevansa kampaajia.

En käy enää koskaan "kampaajalla", vaan leikkaan itse luonnonkiharat puolipitkät hiukseni, jotka moni kampaaja pääsi aikoinaan kynimään lyhyiksi, " että vahvistuisivat"...

En itse vielä ymmärtänyt, että laineen kohdalla näyttävät ohuilta, sitten pituuden jatkuessa tulee taas paksumpaa.Enää en mene kampaajan kynittäväksi ja ahdisteltavaksi, tyyliin, kun istut hiusväri päässä tuo idiootti työntää nenän alle Seiskan, vaikka itse juuri olet valinnut Glorian ajanvietteeksi.

Vierailija
78/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaaja ansaitsee enemmän jos leikkaa hiukset lyhyiksi. Niitä on sitten saksittava kuuakuden välein ainakin jos haluaa pitää ne siistinä.

Vierailija
79/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin suurin osa kampaajista osaa värjätä hiukset vain mustaksi, punaiseksi tai keltaiseksi. Kiven alla ovat väriammattilaisetkin.

Vierailija
80/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tekee sen virheen mennessään kampaajalle että sanoo leikataan kuivat latvat pois. Monilla se kuiva latva saattaa ulottua melkein juureen asti ja siinä vaiheessa kampaaja saattaa napsaista vähän enemmän. Jos haluaa pitkät hiukset kannattaa leikkausvälit pitää aika pitkinä että tukka pääsee oikeasti kasvamaan.

Hiukset myös kasvavat juuresta eivät latvasta. Vaikka kuinka hoitaisit hiusten latvoja ne eivät kasva mihinkään jos päänahka on huonossa kunnossa...