Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajan koulutus ja ammattitaito ei sisällä ihmisen ravitsemukseen, aineenvaihduntaan ja yleisterveyteen liittyvää osaamista. Näissä osaa opastaa lääkäri.
Kampaaja käsittelee kuollutta sarveiskudosta.
No luulisi olevan edes jonkun verran yleistietämystä ainoasta "myyntiartikkelistaan", pitäähän niiden osata suositella=myydä oheistuotteitakin asiakkaalle, ja on kyllä aika puoskarimeno jos menee vaan sillä mitä purkin kyljessä lukee tietämättä oikeasti vattuakaan aiheesta. Kumma on kyllä kolmen vuoden koulutuskin, jos ei muka yhtään käydä läpi hiusten hyvinvointia, rakennetta yms yms.
Jos menen parturiin ja kysyn neuvoja katkeilevaan ja heikkoon tukkaan, ja parturi vastaa että "en mä tiedä kun en oo mikään lääkäri, mun työ on leikata hiuksia" niin voi olla varma, etten mene toiste.
No kyllähän ne niistä myyntiartikkeleistaan tietää mitä ne tekee, mutta jos sun hiukset on systemaattisesti huonokunoiset, niin ei niille usein voi kovin ihmeitä tehdä jollain kuumasuojalla (luuletko, ettei vaikka Sirpa Selänteellä ole paras mahdollinen kampaaja?). Jos haluaa vaikka kosteuttavia tuotteita, niin varmasti osaavat jotain hiusöljyä suositella. Useimmiten se hiusten hyvinvointi kuitenkin lähtee ihan geeneistä, ruoavaliosta ja yleensä hiusten kohtelusta. Mitä se kampaaja näille voi? Ei ne mitään lisäravinteita ala ammattikoulupohjalla kauppaamaan (onneksi).
Vierailija kirjoitti:
Älkää yksinkertaisesti menkö sinne kampaajalle, ei ne hiukset kasva jos niistä aina nirhataan ne "heikot latvat".
Olen samaa mieltä apn kanssa, Suomesta puuttuu kokonaan pidennyksiin ja pitkän tukan ylläpitoon suuntautunut kampaamobisnes. Aina vaan valitetaan että se suomalainen hius on niin hapero ja siksi siihen voi leikata ainoastaan sen katrihelenan.
Oletko koskaan ajatellut, että siinä taustalla on jotain todellista? Missä maassa tällainen kampaamobisnes löytyy, missä hapero/liruhiuksisetkin saavat luonnollisen, kuohkean ja paksun kuontalon kun kampaajat vaan on niin hyviä? Haluasin ihan oikeasti tietää, niin osaan suunnitella seuraavan matkani.
Jostain syystä kampaajat rakastaa leikata sen kerrostetun pöyhötetyn ysärin Meg Ryan-lyhytpolkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua te nyt siihen kasvattamiseen tarviitte? Älä käytä saksia, älä mene kampaajalle. Tai jos menet, älä ota leikkausta. Kyllä ne hiukset kasvaa ihan itekseen, siihen hommaan ei tarvita mitään poppakonsteja.
Oma puuhka on perseeseen asti takkuuntuvaa kiharaa. Miksi mulla on pitkät hiukset: olen köyhä. Ei mulla ole varaa ylellisyyksiin. Kampaajat on ylellisyyttä.
Monen hiukset ovat niin hennot, että niitä on kovin vaikea kasvattaa. Maailmassa on muitakin kuin sinä ja puuhkasi.
Jos sinulla on vähän karvatuppia ja niistä ulos pukkaava hius on ohutta ja lirua, niin mitä taikatemppuja sen kampaajan pitäisi sille osata tehdä? Suurin osa karvankasvua lisäävistä lisäravinteista on niin hataralla tiedepohjalla, että niiden suositteleminen olisi varmaankin epäeettistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää yksinkertaisesti menkö sinne kampaajalle, ei ne hiukset kasva jos niistä aina nirhataan ne "heikot latvat".
Olen samaa mieltä apn kanssa, Suomesta puuttuu kokonaan pidennyksiin ja pitkän tukan ylläpitoon suuntautunut kampaamobisnes. Aina vaan valitetaan että se suomalainen hius on niin hapero ja siksi siihen voi leikata ainoastaan sen katrihelenan.
Oletko koskaan ajatellut, että siinä taustalla on jotain todellista? Missä maassa tällainen kampaamobisnes löytyy, missä hapero/liruhiuksisetkin saavat luonnollisen, kuohkean ja paksun kuontalon kun kampaajat vaan on niin hyviä? Haluasin ihan oikeasti tietää, niin osaan suunnitella seuraavan matkani.
Siinä taustalla on ainoastaan kampaajien tietämättömyys ja laiskuus. Itselläni on haperoituva ohuehko suomalainen tukka, ja nyt vihdoin olen sen saanut kasvatettua pitkäksi kun kampaaja ei ole päässyt siihen väliin sohimaan. Tukkani on kaunis ja hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kampaajat rakastaa leikata sen kerrostetun pöyhötetyn ysärin Meg Ryan-lyhytpolkan.
Miksi sinä et pyydä jotain muuta mallia? Ota vaikka kuva mukaan ja näytä minkälaisen haluat. Jos ei osaa, niin vahda kampaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taustalla on ainoastaan kampaajien tietämättömyys ja laiskuus. Itselläni on haperoituva ohuehko suomalainen tukka, ja nyt vihdoin olen sen saanut kasvatettua pitkäksi kun kampaaja ei ole päässyt siihen väliin sohimaan. Tukkani on kaunis ja hyväkuntoinen.
Eli mitä sä sille teit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua te nyt siihen kasvattamiseen tarviitte? Älä käytä saksia, älä mene kampaajalle. Tai jos menet, älä ota leikkausta. Kyllä ne hiukset kasvaa ihan itekseen, siihen hommaan ei tarvita mitään poppakonsteja.
Oma puuhka on perseeseen asti takkuuntuvaa kiharaa. Miksi mulla on pitkät hiukset: olen köyhä. Ei mulla ole varaa ylellisyyksiin. Kampaajat on ylellisyyttä.
Monen hiukset ovat niin hennot, että niitä on kovin vaikea kasvattaa. Maailmassa on muitakin kuin sinä ja puuhkasi.
Jos sinulla on vähän karvatuppia ja niistä ulos pukkaava hius on ohutta ja lirua, niin mitä taikatemppuja sen kampaajan pitäisi sille osata tehdä? Suurin osa karvankasvua lisäävistä lisäravinteista on niin hataralla tiedepohjalla, että niiden suositteleminen olisi varmaankin epäeettistä.
Tieto lisäravinteista ei ole mitenkään hataralla pohjalla, kampaajat vain eivät jaksa perehtyä juttuun. Kampaajan pitäisi osata auttaa lisäkkeiden kanssa, jos asiakas haluaa paksummat ja pidemmät hiukset. Mutta niiden ratkaisu vaikuttaa aina olevan se niskasta nyrhitty pörrötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä sä sille teit?
Hain netistä tietoa ja löysin hyvän lisäravinteen ja hoitoaineen ja sitten annoin vain kasvaa. Tasoitan itse muutaman millin silloin tällöin. En värjää enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et pyydä jotain muuta mallia? Ota vaikka kuva mukaan ja näytä minkälaisen haluat. Jos ei osaa, niin vahda kampaajaa.
En käy enää kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto lisäravinteista ei ole mitenkään hataralla pohjalla, kampaajat vain eivät jaksa perehtyä juttuun. Kampaajan pitäisi osata auttaa lisäkkeiden kanssa, jos asiakas haluaa paksummat ja pidemmät hiukset. Mutta niiden ratkaisu vaikuttaa aina olevan se niskasta nyrhitty pörrötys.
Ne ei todellakaan auta kaikille, joten ymmärrän ihan täysin miksi kampaajat ei halua alkaa suosittelemaan mömmöjä, joiden toiminnasta ja sisällöstä he eivät oikeasti osaa varmasti sanoa. Sinä voit kyllä itsenäisesti etsiä tietoa ja toimia niiden mukaan, mutta mahdollisesta rahanhukasta ja sivuvaikutuksista vastaat sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä sä sille teit?
Hain netistä tietoa ja löysin hyvän lisäravinteen ja hoitoaineen ja sitten annoin vain kasvaa. Tasoitan itse muutaman millin silloin tällöin. En värjää enää.
Kerro nyt ihmeessä palstan kaikille lirutukille, että mikä se maaginen lisäravinne on, jonka avulla kaikki saa kuohkean letin. Ja jos sulle tulee yllätyksenä, että värjääminen kuluttaa hiuksia, niin ihmettelen missä tynnyrissä oot kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä sä sille teit?
Kerro nyt ihmeessä palstan kaikille lirutukille, että mikä se maaginen lisäravinne on, jonka avulla kaikki saa kuohkean letin. Ja jos sulle tulee yllätyksenä, että värjääminen kuluttaa hiuksia, niin ihmettelen missä tynnyrissä oot kasvanut.
En kerro koska olet ilkeä.
Ei tullut yllätyksenä, kesti vain kauan kasvattaa väri ulos ja nähdä lopullinen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu muistuttaa sitä, että kaljuuntuvat miehet valittaisivat, kun parturi ei lisää heille hiuksia. Hiukset kasvavat sen ajan ja siihen mittaan kuin kasvavat. Isoin rooli on geeneillä. Muita vaikuttavia on hormonit, tietyt sairaudet ja ruokavalio. Näihinkö kannattaa pyytää ammattikoulun käyneen apua?
Se mitä voi ihan itsekin kokeilla tai jostain lukea on erilaiset tavat käsitellä kuontaloaan. Tekeekö joku tietty tapa käsitellä / lähinnä jättää käsittelemättä hiuksista parempikuntoisemmat? Noudata sitä. Hiusten mekaanista käsittelyä on saksienkin käyttö. Vaikea vaikea kasvattaa jos käy parin kuukauden välein saksimassa kasvun pois.
Kaverien hiusten kasvatusprojektit ovat menneet yhdessä asiassa pahoin mönkään. Hiusten leikkausväliä pidennetään liikaa. Terveestä tukasta ei ole enää jälkeäkään ja kaksihaaraiset eivät ole enää kaksi- vaan viisihaaraisia.
Sillä, että kampaaja huolehtii saksiensa terävyydestä säännöllisesti on ihan käsittämätön merkitys. Jos leikkaa tylsillä saksilla, niin saa aikaan enemmän vahinkoa kuin hyötyä kasvattamiselle.
Minulla OLI pitkät hiukset (ei ole enää, kiitos kampaajan). Siihen asti elämäni hiusten kanssa oli ollut helppoa. Yöksi pitkälle letille "pois tieltä" ja aamulla oli "kuohkeat" hiukset, jotka sai laittaa soljilla ym. nätisti ja vaikka löyhälle nutturalle.
Tällä hetkellä näitä ei saa nutturalle letistä puhumattakaan. Koko ajan pitäisi föönata ja muotoilla, että olisi huolitellun näköinen. Arvatkaa 100 kertaa jaksanko?
Minulla on epänormaalin paksut ja nopeasti kasvavat hiukset. Kampaajat eivät tee mielellään kampauksia ja jos tekevät, ne ovat jäykkiä. Syy voi olla siinä että leikkaaminen on helpompaa. Tietysti hiukset usein myös leikataan melko lyhyiksi, pitkät saa säilymään vain luopumalla kampaamokäynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa näkemystä hiusten pesusta ja pesuväleistä. Minun mielestäni hiukseni on kasvaneet ennen nopeammin kun pesin päivittäin. Siirryin muutama vuosi sitten pesemään joka toinen päivä kun sitä suositeltiin ja täytyy sanoa että mitään ei tunnu hiuksissa tapahtuvan tai tosi hitaasti sitten. Ennen pystyin kasvattamaan pitkät hiukset parissa vuodessa lyhyeksi leikkaamisen jälkeen. Nyt ei ole edes vielä lyhyessä polkassa pituus, vaikka yhtään ei ole leikattu. Se peseminenkö sitten sitä päänahkaa aktivoi?
Ei välttämättä peseminen itsessään, mutta päänahan hierominen ilmeisesti aktivoi hiusten kasvua.
Ilmainen hiustenkasvatusvinkki: älä leikkauta hiuksiasi. Niin yksinkertaista se on.
Terv,
hiukset vyötärölle saakka
Kerrotko vielä missä kampaamossa toimit, niin jokainen tietää valita oikein.