Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...

Vierailija
16.12.2021 |

Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..

Kommentit (411)

41/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...

Etkö tiedä hiuksista mitään? Vaurioituneet latvat pitää leikata.

Hiukset ovat jokaisen omaa omaisuutta. Et SINÄ  saa päättää mitä niille tehdään, minä päätän hiuksistani.

Juuri tuon vuoksi  on vaikea mennnä kampaamoon, leikataan vastoin  omistajan suostumista liikaa.

Itselle kävi vuosia sitten niin kun menin leikkauttamaan latvoja, että kampaaja vetäisi 20 cm, kyllä 20 cm pitkästä tukastani pois. Tukkaani ei oltu käsitelty  millään muulla kuin normaalit pesut ja hoitoaineet. 

Oli vähällä ettei kampaamosta tulleet peilit alas, suutuin tottakai moisesta vääryydestä

Vierailija
42/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Jatkaa.

Ei minun hiukseni kasva sen takia, että kampaajani neuvoisi. Toki hän on sanonut,,että hiuksia pitää hoitaa, jos niitä kasvattaa. Ja toki saisim tuotesuorituksia, jos kysyisin… ihan itsekin voi asioita selvittää.

Niin, tottakai voi olla myös nettitietojen varassa ja opiskella itse 🤨 Eikä oikeastaan autokorjaajiakaan tarvita, koska kyllähän autojenkin korjaamiseen löytyy ohjeet YouTubesta. Mutta kun meillä nyt kerran on kampaajia jotka ovat halunneet juuri tätä hiusalaa opiskella, niin miksi he eivät voisi osata neuvoa myös hiusten kasvattamisessa ihan tosissaan? Niin että osaisivat diagnosoida asiakkaan hiukset ja mitä ne kasvattamiseen tarvitsevat? Jos siitä olisi joku valmis maksamaankin?

No, minä olen fb:n gurly girl -ryhmässä. Olen lukenut hiusten hoitamisesta varmaan 20 tuntia. Ei, ei olisi sitä summaa halunnut kampaajalle maksaa.

Siellä saa tuotesuorituksia, mutta myös kerrotaan hiusten huokoisuudeasta, mitä mikäkin tarvitsee. Oppii tietämään, milloin hius tarvii kosteutta ja milloin proteiinia. Mikä tuote on hyvä millekin hiukselle ja mikä tuote on riittoista vaikka kallis, ja missä hyvä hinta-laatu-suhde.

Taidetta tuo hiusten hoitaminen näyttää olevan. Minä itse olen vienyt sieltä vain rusinat pullasta.

No ei siitä silti sinullekaan haittaa olisi, että olisi sellaisia kampaajia, jotka osaavat neuvoa hiusten kasvattamisesta niitä ihmisiä varten jotka sellaista kaipaisivat. Ei varmasti mikään maailman tyhmin homma kuitenkaan. Itse esim kaipaisin neuvoja klipsipidennysten hankintaa varten. Haluaisin voida kysyä neuvoja hiusten kasvattamiseen asiantuntijalta. Ei jaksaisi aina googlailla kaikkea itse kun paljon muutakin löytyy Mitä täytyy googlailla ja se voi joskus väsyttääkin, olisi helpompaa vain keskustella ekspertin kanssa. Ainut paikka missä myydään pidennyksiä ja jonka tiedän on Glitter, mutta ei myyjät kauheasti osaa niistä kertoa...

Otaopa yhteyttä BP-Hairiin ja/tai heidän jälleenmyyjiin. Taatusti auttavat! Parasta tukkaa mitä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Jatkaa.

Ei minun hiukseni kasva sen takia, että kampaajani neuvoisi. Toki hän on sanonut,,että hiuksia pitää hoitaa, jos niitä kasvattaa. Ja toki saisim tuotesuorituksia, jos kysyisin… ihan itsekin voi asioita selvittää.

Niin, tottakai voi olla myös nettitietojen varassa ja opiskella itse 🤨 Eikä oikeastaan autokorjaajiakaan tarvita, koska kyllähän autojenkin korjaamiseen löytyy ohjeet YouTubesta. Mutta kun meillä nyt kerran on kampaajia jotka ovat halunneet juuri tätä hiusalaa opiskella, niin miksi he eivät voisi osata neuvoa myös hiusten kasvattamisessa ihan tosissaan? Niin että osaisivat diagnosoida asiakkaan hiukset ja mitä ne kasvattamiseen tarvitsevat? Jos siitä olisi joku valmis maksamaankin?

No, minä olen fb:n gurly girl -ryhmässä. Olen lukenut hiusten hoitamisesta varmaan 20 tuntia. Ei, ei olisi sitä summaa halunnut kampaajalle maksaa.

Siellä saa tuotesuorituksia, mutta myös kerrotaan hiusten huokoisuudeasta, mitä mikäkin tarvitsee. Oppii tietämään, milloin hius tarvii kosteutta ja milloin proteiinia. Mikä tuote on hyvä millekin hiukselle ja mikä tuote on riittoista vaikka kallis, ja missä hyvä hinta-laatu-suhde.

Taidetta tuo hiusten hoitaminen näyttää olevan. Minä itse olen vienyt sieltä vain rusinat pullasta.

No ei siitä silti sinullekaan haittaa olisi, että olisi sellaisia kampaajia, jotka osaavat neuvoa hiusten kasvattamisesta niitä ihmisiä varten jotka sellaista kaipaisivat. Ei varmasti mikään maailman tyhmin homma kuitenkaan. Itse esim kaipaisin neuvoja klipsipidennysten hankintaa varten. Haluaisin voida kysyä neuvoja hiusten kasvattamiseen asiantuntijalta. Ei jaksaisi aina googlailla kaikkea itse kun paljon muutakin löytyy Mitä täytyy googlailla ja se voi joskus väsyttääkin, olisi helpompaa vain keskustella ekspertin kanssa. Ainut paikka missä myydään pidennyksiä ja jonka tiedän on Glitter, mutta ei myyjät kauheasti osaa niistä kertoa...

Ei tietenkään haittaa, jos saisin saman tiedon kampaajalta kuin mitä nyt olen ryhmästä lukenut. Kaipa sellaisia kampaajia on muitakin kuin tuo tässä ketjussa hehkutettu.

Kaikki käsityöläsiammatit, myös fysioterapeutit, ovat kullanarvaisia, kun sellaisen löytää. Mutta kun niitä ei googlaamalla läydä.

Vierailija
44/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Itse kun käyn leikkauttamassa pitkien hiuksieni latvoja, ei kampaajat meinaa uskaltaa leikata kuin pikkuisen. Vaikka aina sanon, että saa ottaa ihan ronskisti. Vakikampaajaa mulla ei ole, vaan menen aina sinne mistä sattuu ajan saamaan nopeasti.

Oma neuvoni hiustenkasvattajalle on, että älä käy kampaajalla vaan anna hiusten kasvaa. Toki se on melkoinen urakka, etenkin jos tukka on niin lyhyt ettei sitä saa edes ponnarille. Mutta eipä ne jatkuvalla pätkimisellä kasva.

Vierailija
45/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...

Etkö tiedä hiuksista mitään? Vaurioituneet latvat pitää leikata.

Kaiken lähtökohta on, että sitä vaurioitumista pitää viimeisen asti välttää. Jos aina vaan vaurioittaa ja leikkaa, niin eihän ne koskaan kasva pitkiksi tai siihen menee useita vuosia.

Netti on täynnä ohjeita. Jotain oma-aloitteisuutta nyt sentään pitää olla. Eikai sitä nyt aina tarvitse odottaa, että muut lukevat ja pureskelevat asiat ja itse vaan maksaa kassalla ja vie purkin kotiin?

Kyse ei ole kovin vaikeasta asiasta. Google on ystäväsi. Kirjoittaa vaan hakuun ja sieltä tulee ravintolisä, shampoo, hoitoaine, seerumi ja muut vinkit.

46/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä huomio.

Itselläni on lyhyet hiukset ja joka kerta kun olen sanonut että jätetään pituutta, haluan kasvattaa pidemmäksi, olen saanut kuitenkin lyhyen.

Kun en ole kahteen kolmeen kuukauteen käynyt, on jo itseäkin hävettänyt ruma pää ja mennyt leikkauttamaan ja saanut taas tosi lyhyen, kaikki kasvattaminen ihan hukkaan.

Kyllä kiitos. Mistä tämän löydän?

Kaikki ei halua miestukkaa, vaan naisellisemman pitemmän

Vierailija
47/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Jatkaa.

Ei tietenkään haittaa, jos saisin saman tiedon kampaajalta kuin mitä nyt olen ryhmästä lukenut. Kaipa sellaisia kampaajia on muitakin kuin tuo tässä ketjussa hehkutettu.

Kaikki käsityöläsiammatit, myös fysioterapeutit, ovat kullanarvaisia, kun sellaisen löytää. Mutta kun niitä ei googlaamalla läydä.

Ei löydä, eikä myöskään voi luottaa sivustoilla oleviin kuviin tai varsinkaan bloggareihin. Yleensä omilta kavereilta kuulee oikeasti hyvät suositukset.

Vierailija
48/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä menen parturiin silloin kun hiukseni ovat kasvaneet liian pitkiksi. Ja kasvavat aivan tarpeeksi myös ilman parturin opastusta.

T. Kokoomussika

Vierailija
49/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kampaajat on partureita, siksi ne ei tue hiusten kasvua. Naisten päitä hoidetaan kuin miesten, eli hiusten lyhennys, aineet päähän, fööni ja kotiin.

Vierailija
50/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten maksaisitte neuvonnasta? Tuntipalkan?

Outo kommentti. Miten nyt yleensäkin kampaajalle maksetaan? Jos on ongelmia hiusten kasvattamisessa ja haluaa siihen kampaajalta apua saada ja siitä maksaa, niin millainen Yrittäjä ei tässä halua asiakastaan korvausta vastaan palvella? Voisihan siitä sen yhden millin ehkä pois nipsaista ja sitten myydä hyviä hoitavia tuotteita. Moni kasvattaja tykkää myös sävyttää hiuksia jotenkin tai ottaa ehkä kiharoita. Voihan hiuksille tehdä vaikka mitä! Mielikuvitus vain on rajana! Miksi ei voitaisi vaikka kivoja kampauksiakin yhdessä opetella?

Vierailija
51/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kampaajat kyllä myyvät ja laittavat niitä pidennyksiä, vai yölläkö ne ilmestyy naisten päihin itsestään?

Minulla ne on laatikossa, josta laitan päähäni. Tosiaan kasvatuksen suhteen on instagramin ja youtuben varassa.

Okei, ymmärrän. Siis sen miksi monen pää näyttää sellaiselta kuin näyttää.

Mä en ikinä ole huomannut pidennyksiä kenelläkään. Joko ne sekoittuu tosi hyvin sinne omien hiusten sekaan tai sitten niitä ei juuri kukaan käytä.

Ei niitä huomaakaan kun on aitoa hiusta ja omaan väriin sopivat.

Vierailija
52/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yleensä menen parturiin silloin kun hiukseni ovat kasvaneet liian pitkiksi. Ja kasvavat aivan tarpeeksi myös ilman parturin opastusta.

T. Kokoomussika

Ja siksi kukaan muukaan esim. hauraampihiuksinen ei ansaitse saada ammattilaisen apua hiusten kasvatukseen?.. vai oliko tuo huumoria?..

Vierailija
53/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Jatkaa.

Jos sellaisia kampaajia ei ole, niin se johtuu selkeästi heidän koulutuksensa puutteesta ja tietenkin siitä, ettei kukaan sitten kuitenkaan ole valmis istumaan monta tuntia maksamassa tuosta tiedosta. Laske tuntipalkka heille. Sinulta pätkäistään hiuksista 3 cm. Kauanko siihen menee ja paljonko olet siitä valmis maksamaan, jos hän vielä puhuisi sinulle tunnin eri tuotteista?

Annan sinulle ilmaiset neuvot. Syö terveellisesti. Älä kuluta ja rasita hiuksiasi. Leikkaa mahdollisimman harvoin ja käytä hoitavia tuotteita. Niin ja jos haluat ilmaisia neuvoja jonkun suusta, kysy heiltä joilla on pitkät hiukset.

Vierailija
54/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyempi hyvään malliin leikatut hiukset näyttävät hyviltä ja terveiltä. Enkä tarkoita mitään millin sänkeä vaan polkkaa, olkapäille ylettyvää, malleja ja pituuksia on monia jne.

On hyvännäköisiä pitkähköjäkin hiuksia mutta usein näkee ylikasvaneita harakanpesiä, kuivat epätasaiset latvat. Enkä ymmärrä todella pitkien hiuksien ideaa kun niitä sitten pidetään vaan tylsästi kiinni. Nuoret naiset on laiskimpia hiustenlaittajia, yleensä pitkät vaaleat useamman sentin juurikasvulla sutaistu vaan nutturalle tai roikkuu likaisena kasvoilla. Naamaa sitten suditaan tuntikaupalla.

Itse olen saanut omalta kampaajalta aina neuvoja ja vinkkejä ja ihan olen saanut itse päättää mitä tehdään. Pitää reilusti avata se suu ja esittää omat toiveet. Jos ei toimi niin vaihtaa kampaajaa.

Vierailija
55/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tuota "huonojen " latvojen ilmiötä. Hoitamalla hiuksia edes kohtuullisesti ja välttämällä mekaanista rasitusta latvat pysyvät kyllä hyväkuntoisina. Epätasaisuus toki lisääntyy väkisinkin hiusten kasvaessa, koska eri hiuksilla on erilainen kasvurytmi.

Mutta koska kampaajat eivät ole pelkkiä asiakaspalvelijoita vaan myyjiä, heidän intressinsä on saada asiakas säännöllisesti kampaamoon ja ostamaan heidän palveluitaan.

Viisainta on tasoittaa itse hiukset kotonaan, mutta saksien välttäminen ja hiusten hellä kohtelu kyllä on ainoa keino saada pidemmät hiukset.

Vierailija
56/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Itse kun käyn leikkauttamassa pitkien hiuksieni latvoja, ei kampaajat meinaa uskaltaa leikata kuin pikkuisen. Vaikka aina sanon, että saa ottaa ihan ronskisti. Vakikampaajaa mulla ei ole, vaan menen aina sinne mistä sattuu ajan saamaan nopeasti.

Oma neuvoni hiustenkasvattajalle on, että älä käy kampaajalla vaan anna hiusten kasvaa. Toki se on melkoinen urakka, etenkin jos tukka on niin lyhyt ettei sitä saa edes ponnarille. Mutta eipä ne jatkuvalla pätkimisellä kasva.

Minulla ihan sama kokemus pitkähiuksisena!

Vierailija
57/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.

Jonkun pienen paikkakunnan ymmärrän mutta kaupungeissa nyt vähintäänkin on valinnan varaa? Miksi menette aina sille samalle, joka leikkaa kasvun pois?

Varsinkin jos kasvattaa niin riittää hyvin käynti 2-3 kk välein ja sellaisella välillä kyllä sitten pystyy myös käymään kampaajalla kaupungissa, vaikka asuisikin maalla.

Sitten on myös se, että jos on ollut lyhyet muotoon leikatut hiukset, niin pitkiä kasvattaessa tulee aivan väkisin sellainen vaihe, että hiukset näyttää muodottomista/ylikasvaneilta ja se pitää vaan kestää. Liian aikaisin ei pidä mennä tasoitukseen. Mutta kun pääsee polkkavaiheeseen, niin sitten helpottaa.

Vierailija
58/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kokoomussika

Ja siksi kukaan muukaan esim. hauraampihiuksinen ei ansaitse saada ammattilaisen apua hiusten kasvatukseen?.. vai oliko tuo huumoria?..

Suurin osa netissä ja YouTubessa on ihan ammattilaisten neuvoja ja heiltä saatuja neuvoja. Kamppaamoala ei ole salatiedettä, vaan samat tiedot pyörivät siellä netissä kun ne tiedot mitkä kampaajalla on.

Älä ole laiska ja ota selvää mitä ammattilaiset lukevat ja mistä tietonsa ammentavat ja lue itse. Siinä sinulle paras neuvo.

Vierailija
59/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisainta on tasoittaa itse hiukset kotonaan, mutta saksien välttäminen ja hiusten hellä kohtelu kyllä on ainoa keino saada pidemmät hiukset.

Tasoittaminen vaatii taitoa ja kunnolliset hiusten leikkaamiseen tarkoitetut sakset. Mikäli molempia löytyy, niin itse tekemällä saa just sitä mitä tilaa. Tärkein neuvo on kuitenkin lainaamani lauseen loppuosa. Jos haluaa pitkät hiukset, pitää välttää niiden leikkaamista. Simple as that. Toiseksi tärkeintä on välttää kihartamista, suoristamista, föönaamista ja muuta hiuksia kuluttavaa. Kesällä hiukset on myös syytä suojata suoralta auringonpaahteelta, sillä se kuivattaa hiuksia.

T: pitkähiuksinen, joka kasvattanut hiukset lyhyistä pitkiksi useampaankin kertaan

Vierailija
60/411 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kokoomussika

Suurin osa netissä ja YouTubessa on ihan ammattilaisten neuvoja ja heiltä saatuja neuvoja. Kamppaamoala ei ole salatiedettä, vaan samat tiedot pyörivät siellä netissä kun ne tiedot mitkä kampaajalla on.

Älä ole laiska ja ota selvää mitä ammattilaiset lukevat ja mistä tietonsa ammentavat ja lue itse. Siinä sinulle paras neuvo.

Eli Ovatko nämä muutamat harvat tässäkin ketjussa mainitut hiusten kasvattamista tukevat kampaajat ja heidän asiakkaansa mielestäsi joitain pöljiä ihmisiä, joita ei pitäisi olla olemassa? No mihinpä tässä enää sitten lääkäreitäkään tarvitaan, kyllähän jokainen voi itse googlata lääketieteestä kaiken oleellisen netistä. Vai tulitko vain riitelemään päivän riitelyt tähän ketjuun? Ei se tämänkään aiheen googlailu niin yksinkertaista edes ole. Eri saitit antavat aivan erilaisia ohjeita esim. Tuskin itsekään mikään ekspertti olet, vaikka ehkä luulet olevasi.