Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni kampaajat kyllä myyvät ja laittavat niitä pidennyksiä, vai yölläkö ne ilmestyy naisten päihin itsestään?
Minulla ne on laatikossa, josta laitan päähäni. Tosiaan kasvatuksen suhteen on instagramin ja youtuben varassa.
Okei, ymmärrän. Siis sen miksi monen pää näyttää sellaiselta kuin näyttää.
Mä en ikinä ole huomannut pidennyksiä kenelläkään. Joko ne sekoittuu tosi hyvin sinne omien hiusten sekaan tai sitten niitä ei juuri kukaan käytä.
Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Jatkaa.
Ei minun hiukseni kasva sen takia, että kampaajani neuvoisi. Toki hän on sanonut,,että hiuksia pitää hoitaa, jos niitä kasvattaa. Ja toki saisim tuotesuorituksia, jos kysyisin… ihan itsekin voi asioita selvittää.
Niin, tottakai voi olla myös nettitietojen varassa ja opiskella itse 🤨 Eikä oikeastaan autokorjaajiakaan tarvita, koska kyllähän autojenkin korjaamiseen löytyy ohjeet YouTubesta. Mutta kun meillä nyt kerran on kampaajia jotka ovat halunneet juuri tätä hiusalaa opiskella, niin miksi he eivät voisi osata neuvoa myös hiusten kasvattamisessa ihan tosissaan? Niin että osaisivat diagnosoida asiakkaan hiukset ja mitä ne kasvattamiseen tarvitsevat? Jos siitä olisi joku valmis maksamaankin?
No, minä olen fb:n gurly girl -ryhmässä. Olen lukenut hiusten hoitamisesta varmaan 20 tuntia. Ei, ei olisi sitä summaa halunnut kampaajalle maksaa.
Siellä saa tuotesuorituksia, mutta myös kerrotaan hiusten huokoisuudeasta, mitä mikäkin tarvitsee. Oppii tietämään, milloin hius tarvii kosteutta ja milloin proteiinia. Mikä tuote on hyvä millekin hiukselle ja mikä tuote on riittoista vaikka kallis, ja missä hyvä hinta-laatu-suhde.
Taidetta tuo hiusten hoitaminen näyttää olevan. Minä itse olen vienyt sieltä vain rusinat pullasta.
Vierailija kirjoitti:
4. Jatkaa.
Ei minun hiukseni kasva sen takia, että kampaajani neuvoisi. Toki hän on sanonut,,että hiuksia pitää hoitaa, jos niitä kasvattaa. Ja toki saisim tuotesuorituksia, jos kysyisin… ihan itsekin voi asioita selvittää.
Mun näköjään kasvaa. Olen saanut neuvoja, että laita tätä latvoihin ennen pesua ja tätä pesun jälkeen, tätä ennen sadetta ja tätä auringossa. Kampaa näin ja kuivaa niin. Pese tällä ja hoida tuolla. Tässä hyvän tyylinen harja ja näin teet kiharat. Oikea annos lakkaa on tämä ja oikea annos shampoota näin. Vältä näitä ponnareita ja suosi noita. Kyllä mä koen että neuvoistakin on apua. Välillä hän itse sanoo, että ei tarvii näköjään leikata kuin otsis, joskus että nyt kantsis ottaa pari senttiä. Rakennehoitoja on tehty kampaamossa ja niitä olen jatkanut kotona tarpeen mukaan. En ole aikaisemmin nähnyt kenenkään leikkaavan hiuksiani hänen käyttämällään tekniikalla. On se nainen ihan helmi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Jatkaa.
Niin, tottakai voi olla myös nettitietojen varassa ja opiskella itse 🤨 Eikä oikeastaan autokorjaajiakaan tarvita, koska kyllähän autojenkin korjaamiseen löytyy ohjeet YouTubesta. Mutta kun meillä nyt kerran on kampaajia jotka ovat halunneet juuri tätä hiusalaa opiskella, niin miksi he eivät voisi osata neuvoa myös hiusten kasvattamisessa ihan tosissaan? Niin että osaisivat diagnosoida asiakkaan hiukset ja mitä ne kasvattamiseen tarvitsevat? Jos siitä olisi joku valmis maksamaankin?
No, minä olen fb:n gurly girl -ryhmässä. Olen lukenut hiusten hoitamisesta varmaan 20 tuntia. Ei, ei olisi sitä summaa halunnut kampaajalle maksaa.
Siellä saa tuotesuorituksia, mutta myös kerrotaan hiusten huokoisuudeasta, mitä mikäkin tarvitsee. Oppii tietämään, milloin hius tarvii kosteutta ja milloin proteiinia. Mikä tuote on hyvä millekin hiukselle ja mikä tuote on riittoista vaikka kallis, ja missä hyvä hinta-laatu-suhde.
Taidetta tuo hiusten hoitaminen näyttää olevan. Minä itse olen vienyt sieltä vain rusinat pullasta.
Jatkan: toki kampaajakin osaa kertoa tällä viikolla, mitä hiukseni tarvitsee. Mutta ensi viikolla tilanne on eri, ja tarvitsen ehkä eri tuotteet. Siksi sitä hiusta pitää itse analysoida.
Minulla ei siis ole vahvat eikä vahvasti kasvavat hiuskset. He, joilla on, on tämä varmaan yksi kertaisempaa.
Koettakaapa ekokampaajaa. Itse olen saanut ekokampaamosta vinkit terveisiin hiuksiin. Ei kemiallisia värejä, ei kuumakäsittelyjä eikä myöskään hiuksiin kiinnitettäviä pidennyksiä.
Toki sellaiset kampaajat, joiden elanto perustuu edellä mainittuihin, kannustavat kaikenlaisiin käsittelyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...
Etkö tiedä hiuksista mitään? Vaurioituneet latvat pitää leikata.
Mutta suomalaiskampaajat leikkaa liikaa! Ei kasvattajilta voi leikata niin paljon että hiukset ei ikinä kasva minnekään! Eikä siihen kukaan kuole, että ei leikata niitä latvoja pois vaan esim kosteutetaan kunnolla.
Ihan samaa mieltä. Kampaajat, joiden asiakas haluaa kasvattaa, neuvovat leikkaamaan lisää, ja ravitsemusterapeutit, joiden asiakas haluaa laihduttaa, neuvovat syömään lisää.
Ap minun mielestäni sinulla on ihan hyvä pointti. Että millä keinoin saadaan kasvatettua pidemmät hiukset, vaikka se olisi vaativampaa kuin paksutukkaisella.
Itse olen saanut nyt kasvatettua ja hiukset ovat hyväkuntoiset, mutta se vaati aika monta toimenpidettä. Mm. Kampaajan vaihdon.
Vierailija kirjoitti:
Koettakaapa ekokampaajaa. Itse olen saanut ekokampaamosta vinkit terveisiin hiuksiin. Ei kemiallisia värejä, ei kuumakäsittelyjä eikä myöskään hiuksiin kiinnitettäviä pidennyksiä.
Toki sellaiset kampaajat, joiden elanto perustuu edellä mainittuihin, kannustavat kaikenlaisiin käsittelyihin.
On myös tavallisissa aineissa paljon eroja, edelliset käsittelyt kuluttivat hiukseni täysin, mutta nykyisillä aineilla hiukset tuntuvat parempikuntoisilta. Ehkä nuo ekoaineet myös voivat olla hellävaraisempia. Itselläni vaan käynti kerran ekokampaajalla oli todella epämiellyttävä kokemus, hänellä oli niin vahvat mielipiteet hiuksistani.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni kampaajat kyllä myyvät ja laittavat niitä pidennyksiä, vai yölläkö ne ilmestyy naisten päihin itsestään?
Kampaajat on hinnoitelleet itsensä niin yli pidennysten kanssa että moni laitattaa kotona kaverillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.
Sano oikein selkosuomella, että leikataan yksi sentti tai kaksi senttiä, mutta et halua missään nimessä leikattavan enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Jatkaa.
Mun näköjään kasvaa. Olen saanut neuvoja, että laita tätä latvoihin ennen pesua ja tätä pesun jälkeen, tätä ennen sadetta ja tätä auringossa. Kampaa näin ja kuivaa niin. Pese tällä ja hoida tuolla. Tässä hyvän tyylinen harja ja näin teet kiharat. Oikea annos lakkaa on tämä ja oikea annos shampoota näin. Vältä näitä ponnareita ja suosi noita. Kyllä mä koen että neuvoistakin on apua. Välillä hän itse sanoo, että ei tarvii näköjään leikata kuin otsis, joskus että nyt kantsis ottaa pari senttiä. Rakennehoitoja on tehty kampaamossa ja niitä olen jatkanut kotona tarpeen mukaan. En ole aikaisemmin nähnyt kenenkään leikkaavan hiuksiani hänen käyttämällään tekniikalla. On se nainen ihan helmi :)
Siltä kuulostaa!
Siis täysin samaa miettinyt!
Upeita muutoksia kavereiden ja omissa hiuksissa kun on Tiktok-videoiden ohjeilla opeteltu hoitamaan hiuksia. Oma hiirenhäntä paksuntui varmaan puolella ja pituutta tullut 20cm, ennen ei kasvanut mihinkään.
Mutta Suomessa tykkää kampaajatkin vakuutella asiakkaansa kuinka surkeaa ohkaista on suomalainen lasihius ja se kannattaa vaan suosiolla kyniä kananpe*seeksi ja läsäyttää pinkki/oranssi/vihreä tehosteraita keskelle otsatukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano oikein selkosuomella, että leikataan yksi sentti tai kaksi senttiä, mutta et halua missään nimessä leikattavan enempää.
Minäkin huomasin joskus, että jos sanon kampaajalle, että leikkaa kuivat latvat pois, niin pituutta lähti aika paljon. Vaikka eivät ne niin kuivat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, etten ole sanonut? Pitäisi varmaan vielä vääntää rautalangasta ja tehdä kuvaesitys.
Vierailija kirjoitti:
Miten maksaisitte neuvonnasta? Tuntipalkan?
Olisin valmis maksamaan kampaajalla käynnistä enemmän, jos kampaaja olisi sellainen, että olisi erityisosaamista tällaisista. Ja esimerkiksi kampaamossa tehtävistä hoidoista ja kampaajan myymistä tuotteista.
En menisi erilliseen neuvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Jatkaa.
No ei siitä silti sinullekaan haittaa olisi, että olisi sellaisia kampaajia, jotka osaavat neuvoa hiusten kasvattamisesta niitä ihmisiä varten jotka sellaista kaipaisivat. Ei varmasti mikään maailman tyhmin homma kuitenkaan. Itse esim kaipaisin neuvoja klipsipidennysten hankintaa varten. Haluaisin voida kysyä neuvoja hiusten kasvattamiseen asiantuntijalta. Ei jaksaisi aina googlailla kaikkea itse kun paljon muutakin löytyy Mitä täytyy googlailla ja se voi joskus väsyttääkin, olisi helpompaa vain keskustella ekspertin kanssa. Ainut paikka missä myydään pidennyksiä ja jonka tiedän on Glitter, mutta ei myyjät kauheasti osaa niistä kertoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, etten ole sanonut? Pitäisi varmaan vielä vääntää rautalangasta ja tehdä kuvaesitys.
Huono aamu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maksaisitte neuvonnasta? Tuntipalkan?
Olisin valmis maksamaan kampaajalla käynnistä enemmän, jos kampaaja olisi sellainen, että olisi erityisosaamista tällaisista. Ja esimerkiksi kampaamossa tehtävistä hoidoista ja kampaajan myymistä tuotteista.
En menisi erilliseen neuvontaan.
Eikö kaikki isot kampaamot aina yritä kaupata niitä myymiään tuotteita? Varmaan kaikki ihan hyviä ovat.