Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...

Vierailija
16.12.2021 |

Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..

Kommentit (411)

Vierailija
381/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hiukset leikkaamalla kasva.

Vierailija
382/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä voi olla noin vaikeaa? Jos haluaa kasvattaa, ei leikkaa. Jos näyttää latvat hapsottavan, niin käy tasaamassa vain ne. Itselläni on perisuomalainen hiustyyppi, maantien harmaa ja kihartuva. Ihan itsestään kasvavat, ei tarvitse kasvattaa mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...

Jos hiuksia ei saa leikata milliäkään, (viimeinen lauseesi), niin kasvatusyrityksesi on toivoton. Pitkät hiukset eivät näytä hyvältä, jos ei niitä välillä (pari kertaa vuodessa edes) tasoita. Siihen ei riitä pelkkä kosteutus.

Nimenomaan kasvaa, kun ei leikkaa. Mutta se, onko siistin näköinen, se on eri asia.

Vierailija
384/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää oikein tosissaan,että miten kamala huoli ja hätä on hiuksista kun kuitenkin suomalaisista naisista suurin osa on ylipainoisia? Mitä siinä viehättävyyteen enää vaikuttaa hiusten malli???

Luonnossa urokset valitsevat sen terveen yksilön kumppanikseen ja tämä pätee myös ihmisiin. Käytännössä jos nainen painaa yli 80 kiloa,niin siinä ei hiusten väri taikka pituus enää auta pätkän vertaa.

Vierailija
385/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on heikko hiusten kasvu ja aika vähän tukkaa muutenkin. Yritin varmaan 30 v kasvattaa tukkaa edes sen mittaiseksi, että sen saa juuri ja juuri niskaan kiinni, sitten voi laittaa siihen jonkun hiuskoristeen lisäksi. On ihan siistin näköinen ja sopisi kasvoihini.

Ei onnistunut kasvatus. Kun myös värjäytin tukkaa, niin jokaisella kampaajakerralla leikattiin kaikki se vähä pois, joka oli ehtinyt kasvaa, vaikka kuinka yritin selittää, miten hitaasti tukkani kasvaa.

Sitten tyttäreni opiskeli kampaajaksi. Hän värjäsi hiukseni ja leikkasi otsatukan, niin että ei tarvinnut käydä kampaajalla. Vuoden kaksi kuljin ihan hirveässä harottavassa tukassa, kunnes vihdous se alkoi ylettyä kiinni. Tytär hoitaa juuren värjäyksen ja päällihiusten ja itsatukan pikku kyhennykset, muuten se hiirenhäntäni on niskassa sievällä hiuskoristeella sykeröllä. Ensi kertaa elämässä on siisti ja helppohoitoinen tukka joka sopii kasvoihini ja tyyliini.

Vierailija
386/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen mun hiuskatastrofi reilu pari vuotta sitten Helsingin keskustan kampaamossa. Pyysin siistimään latvat ja sanoin kampaajalle, että

pidän näistä pirkistä hiuksistani. Hän leikkasi rehellisesti arvioituna noin 15 cm. Pidättelin itkua. Olen lähes 50-vuotias ja hiuksistani tuli sellaisen keski-ikäisen tantan lähemmäs olkapäämittainen kuin reilusti pitkälle ponnarille yltävä.

Sen jälkeen olen käynyt kampaajalla niin harvoin kuin mahdollista. Hoidan hiuksia K18-proteiinihoidolla (suosittelen). Sivuilta leikkaan itse. Takaa olen käynyt kotilähiöni etnisellä kampaajalla, jolla itsellään on jumalainen pitkä tukka. Hän todellakin osaa vain tasoittaa sen tarvittavan sentin tai pari.

Harmittelen, etten ollut löytänyt tätä kampaajaa jo aiemmin. Traumaattinen kokemus tuo parin vuoden takainen.

Vierailija
387/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää tuollaista kirjoittaa.Kyllähän saat pidennykset jos vain pyydät.Tuskin kampaaja määrää kenenkään hiuksien pituutta.

Vierailija
388/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...

Etkö tiedä hiuksista mitään? Vaurioituneet latvat pitää leikata.

Mikä on ihan eri asia kuin lyhentää mallia esim 10-15 cm

Vierailija
389/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OttoVille kirjoitti:

Tämän nyt pitäisi olla ihan perustietoa jokaiselle,mutta eipä näköjään ole..

Yksittäisen hiuksen elinkaari on geneettisesti määritelty, eikä määrättyä aikaa pysty pidentämään millään.

Hius putoaa geneettisen elinkaaren pään saavutettuaan, joten vaikka hiuksia yrittäisi kasvattaa 20 vuotta, ne eivät kasva geenien määrittämää pituutta pidemmiksi.

Parturi-kampaaja ei pysty geeniperimää muuttamaan,vaikka niin haluaisitkin.

Sen sijaan kampaaja voi valita, ottaako hän pituudesta pois kaksi vai kymmenen senttiä. Mikään geeniperimä ei pakota jälkimmäiseen.

Vierailija
390/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellään käyn lyhentämässä ulkomailla hiuksia paristi vuodessa (ne kuivat latvat / mallia hiuksiin + väri).  Väleissä sitten kotiväriä, kunnon kampaamotuotteet käytössä + terveellinen ruokavalio, vitamiinit. Ulkomailla ei ole painostusta tullut kampaajilta, että pitäisi pätkäistä lyhyeksi. Hiusten kuntoa kehutaan, ei mollata. Ja mulla siis alaselkään ulottuva, upea, paksuhko, kiiltävä tukka.

Huvittavaa tämä sinun aivopieru, että kotiväri ja sitten vitamiinit/ terveellinen ruokavalio auttaa. Mä en laittais kaupan väriä päähän vaikka joku maksaisi. Jos sun hiukset/elimistö kestää ne myrkyt niin ok.

Sun kaupan väri maksaa jotain 5-6 euroa? Yksi tuubi meille maksaa 18 euroa, halpiksia on tarjottu, mutta emme niitä ota sillä peittokyky on huono ja ainesosat ovat sellaisia etten laittaisi asiakkaille.

Muistakaa, että kaikki imeytyy verenkiertoon. Tiedän, että olen vanha niin kukaan nuori ei mua kuuntele, mutta aina silti yritän. Terveys ennen kaikkea.

T. Kampaaja jo 38 vuotta

Taas yksi hapan, arvosteleva kommentti suomalaiselta kampaajalta?

Kyllä, minulla nimeomaan hiukset voi HYVIN ja näyttää HYVÄLTÄ ja oma terveys on HYVÄ näin nelikymppisenäkin. Tämän kampaajan mielestä aivopieru, kun en suomalaisiin kampaamoihin enää rahojani kanna ja kuuntele tällaisia kommentteja?

Mitä tahansa kemikaaleja en päähäni laita. Ihmeellinen, ala-arvoinen olettamus, joka kertoo paljon esittäjästään.

Vierailija
391/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin käymään nykyisellä parturillani, niin ensimmäiseksi pyysin häntä näyttämään mikä on hänen senttinsä. No hänen senttinsä on minun kaksi senttiä.

Olen käynyt hänen parturoitavanaan nyt muutaman vuoden, ja joka kerta hiusteni pituus on ollut se mitä olen pyytänytkin.

Vierailija
392/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaisuus: älä mene kampaajalle ja leikkaamaan ennen kuin hiuksesi ovat halutusssa pituudessa. Sitten kun menet, pyydä suosituksia puskaradiosta sellaisesta joka osaa leikata sen pari senttiä 20 sijaan.

Jos latvat ovat ongelma, lopeta kaikki mikä niitä kuluttaa: kuumalaitteet, silikoni, kova värjäys.

t. 2 kertaa metriletiksi näillä ohjeilla hiuksensa kasvattanut

Vierailija
393/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sinne kampaajalle!

Itselläkin kesti kauan tajuta, että hiukseni ovat luonnonkiharat, kun rahanahne kampaaja aina vain halusi leikata lyhyemmäksi, "että hiukset vahvistuvat".

Kun lakkasin käymästä kampaajalla, ja annoin hiusten kasvaa, tuli selväksi, että se, mitä kampaaja selitti heikoksi latvaksi, joka piti leikata pois, että hius "vahvistuu", olikin normaalia luonnonkiharan kasvua!

Vierailija
394/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, muistan lukeneeni, että asiakas oli pyytänyt, että leikataan vain 2 senttiä, muuten ei maksa.

Mukanaan oli kampaajalle 2 cm:n mitta.

Ja kas, niinpä tuo kampaaja tuolla kertaa osasi leikata vain sen 2 senttiä.

Vierailija
395/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sama kampaaja jo 20 vuotta. Hän kuuntelee ja tekee mitä toivon ja ehdottelee omiakin ideoita, ja osaa neuvoa mitä tuotteita kannattaa käyttää. Välillä leikataan enemmän ja välillä vähemmän. Olen myös kasvattanut hiuksia. Olen saanut hyvät latvahoitosuositukset ja ollaan me lisäravinteistakin juteltu. Mutta ei tietenkään kampaaja ole lääkäri. Minulla on näiden 20 vuoden aikana ollut välillä pitkä tukka, välillä hyvin lyhyt tukka, välillä polkka ja nyt taas pitkä tukka. Kun löytää hyvän kampaajan, niin ei sitä halua vaihtaa. 

Minusta on aika lyhytnäköistä, jos kampaaja ikään kuin salaa vähin äänin tekee jotain muuta kuin asiakas toivoo, koska silloin asiakas ei varmasti tule takaisin. Esimerkiksi lyhentää 15 senttiä kun on sovittu 5 sentistä. Tietysti välillä itsekin tulee pyytäneeksi jotain sellaista, mikä ei ole mahdollista, mutta osa kampaajan ammattitaitoa on myös se, että osaa kertoa mikä on mahdotonta ja mitä ei kannata lähteä tekemään. Kuuluu myös kertoa miksi niin ei voi tehdä, ja ehdottaa jotain muuta tilalle. 

Vierailija
396/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellään käyn lyhentämässä ulkomailla hiuksia paristi vuodessa (ne kuivat latvat / mallia hiuksiin + väri).  Väleissä sitten kotiväriä, kunnon kampaamotuotteet käytössä + terveellinen ruokavalio, vitamiinit. Ulkomailla ei ole painostusta tullut kampaajilta, että pitäisi pätkäistä lyhyeksi. Hiusten kuntoa kehutaan, ei mollata. Ja mulla siis alaselkään ulottuva, upea, paksuhko, kiiltävä tukka.

Huvittavaa tämä sinun aivopieru, että kotiväri ja sitten vitamiinit/ terveellinen ruokavalio auttaa. Mä en laittais kaupan väriä päähän vaikka joku maksaisi. Jos sun hiukset/elimistö kestää ne myrkyt niin ok.

Sun kaupan väri maksaa jotain 5-6 euroa? Yksi tuubi meille maksaa 18 euroa, halpiksia on tarjottu, mutta emme niitä ota sillä peittokyky on huono ja ainesosat ovat sellaisia etten laittaisi asiakkaille.

Muistakaa, että kaikki imeytyy verenkiertoon. Tiedän, että olen vanha niin kukaan nuori ei mua kuuntele, mutta aina silti yritän. Terveys ennen kaikkea.

T. Kampaaja jo 38 vuotta

Taas yksi hapan, arvosteleva kommentti suomalaiselta kampaajalta?

Kyllä, minulla nimeomaan hiukset voi HYVIN ja näyttää HYVÄLTÄ ja oma terveys on HYVÄ näin nelikymppisenäkin. Tämän kampaajan mielestä aivopieru, kun en suomalaisiin kampaamoihin enää rahojani kanna ja kuuntele tällaisia kommentteja?

Mitä tahansa kemikaaleja en päähäni laita. Ihmeellinen, ala-arvoinen olettamus, joka kertoo paljon esittäjästään.

Kertoo siitä ettet tunne kemiaa tai ainesosia aineesta mitä laitat. Eipä sillä, ei haittaa minua. Siitä vaan.

Vierailija
397/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku suositella hyvää hiusblogia? Se facebookin curly girl -ryhmä sai mut kiinnostumaan hiusten hoidosta, siis siitä laadusta, ei tarvitse olla kiharaa. 

Kampaaja on kyllä aina uskonut, kun olen pyytänyt esim. leikkaamaan 3 cm, ei 10 cm. Mutta kukaan ei ole neuvonut hieromaan päänahkaa, välttämään silikonia ja sulfaatteja tai suosittelemaan just mun hiuslaadulle öljyjä ja naamioita. Mulla kasvaa uutta hiusta päänahasta jo noilla ohjeilla :o

Vierailija
398/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiuksia haluaa kasvattaa, niin silloin niitä ei leikata! Hyvin yksinkertaista.

Entinen parturini oli innokas hiusten lyhentäjä. Viimeinen niitti minulle oli, kun kyni niskahiukseni yli hiusrajan, vaikka pyysin vain siistimistä, koska suunnitelmissani oli kasvattaa pidempi hiusmalli. Oli kaamean näköinen lopputulos. Olin sitten puoli vuotta ilman hiustenleikkuuta, jotta sain hiuksiini pituutta. Sen jälkeen vaihdoin parturia. Nykyään minulla on longbob malliset hiukset. Eikä tarvitse pelätä nykyisen parturini leikkaavan liian innokkaasti.

Ja kannattaa muuten selvittää minkä verran on parturin sentti.

Vierailija
399/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kampaajat tekevät työnsä hitaasti jotta voivat ottaa asiakkailta kovemman hinnan koska tuskin kukaan maksaisi esim. Kymmenen minuutin leikkauksesta yli 30 euroa. Ulkomailla olen käynyt hiusten värjäyksessä ja latvojen tasoittamisessa ja lopputulos oli erinomainen, myös aikaa meni noin puolet vähemmän kuin Suomessa.

Vierailija
400/411 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt tukka tuo parturille tuloja enemmän. Kukapa haluaisi asiakkaalle itse saksittavan mallin?