Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Kampaajat eivät ole kasvattajia. Termit hukassa. Jos haluat kasvatusta mene elämän hallinta neuvojalle. Tai käytöstäpä kurssille. 🤣
Kampaaja haluaa, että asiakas käy mahdollisimman usein. Siitä se tili tulee. Lyhyttä tukkaa on kynittävä 3 viikon välein että pysyy mallissaan, jos on nopeasti kasvavat hiukset. Pitkähiuksisille riittää latvojen tasoitus pari kertaa vuodessa. Lisäksi jälkimmäinen on paljon nopeampi toimitus, kun lyhyen tukan leikkaaminen muotoon.
TIETENKÄÄN ne eivät halua, että kenelläkään olisi kaunis, luonnonvärinen tukka. Ei sillä tee tiliä.
Minulla on aina ollut pitkä ja kaunis tukka, koska olen kiertänyt kampaajat kaukaa. Opin kahdella käynnillä vuonna -96, että niihin ei voi luottaa. Pitkät hiukset on siitä kivat, että latvojen tasoitus onnistuu helposti itsekin, tai äiti, kaveri tai mies voi hoitaa sen. Ihmettelen aina, kun naiset näyttää vimmeistän 40-vuotiaana leikkauttavan jonkun kananpersekampauksen, vaikka heillä olisi terve, vahva tukka. En vaan tajua, kun pitkien hiusten kanssa säästää niin paljon aikaa ja rahaa, kun ei tarvitse kampaajalla ravata, ja ylipäänsä on niin helppoa pyöräyttää nuttura tai palmikoida hiukset. Ts. ei ole mitään päivittäistäkään vaivaa sen isommin, ja kuitenkin säilyy se optio tehdä oikea kampaus juhliin, toisin kuin 5 cm miestukan kanssa.
mau kirjoitti:
Moni tekee sen virheen mennessään kampaajalle että sanoo leikataan kuivat latvat pois. Monilla se kuiva latva saattaa ulottua melkein juureen asti ja siinä vaiheessa kampaaja saattaa napsaista vähän enemmän. Jos haluaa pitkät hiukset kannattaa leikkausvälit pitää aika pitkinä että tukka pääsee oikeasti kasvamaan.
Hiukset myös kasvavat juuresta eivät latvasta. Vaikka kuinka hoitaisit hiusten latvoja ne eivät kasva mihinkään jos päänahka on huonossa kunnossa...
Tässäpä oli sitä olennaista, vippaskonsteilla ei sitä latvaa enää ehjäksi saa vaan se on leikattava pois jos haluaa SIISTINnäköiset hiukset.
Tästä päästäänkin sitten siihen miksi kampaaja haluaa leikata enemmän kuin pyydetään, itse ehkä mieluummin kestää sen että leikkauksen jälkeenkin on vielä kuollutta ja kuivaa hiusta KUNHAN VAAN EI YHTÄÄN LÄHDE PITUUTTA. Kampaajan oletetaan taikovan olemassaoleva hius jotenkin eloon, mutta ei se oikeasti aina onnistu, oikeastaan koskaan. Mutta, jokainen liikkeestä poistuva asiakas on kampaajan "mainos" joko hyvä tai huono sellainen, ja valitettavasti on ihan älyttömän huonoa mainosta että joku kehuskelee käyneensä kampaajalla (nimeten paikan) mutta hius on edelleen kuivaa hamppua. Muut eivät katso hiuksiasi samojen pituuspakkomielteisten linssien läpi ja katsovat lopputulosta kauhistellen miten kukaan itseään kunnioittava ammattilainen on voinut päästää asiakkaan tuollaisena penkistä.
Joten jos vaikka teistä tuntuu että ne kampaajat koittaa sabotoida teidän hiukset niin oikeasti kysymys on siitä että he haluavat tuottaa lopputuloksen jonka he kehtaavat myöntää tekemäkseen.
Vierailija kirjoitti:
mau kirjoitti:
Moni tekee sen virheen mennessään kampaajalle että sanoo leikataan kuivat latvat pois. Monilla se kuiva latva saattaa ulottua melkein juureen asti ja siinä vaiheessa kampaaja saattaa napsaista vähän enemmän. Jos haluaa pitkät hiukset kannattaa leikkausvälit pitää aika pitkinä että tukka pääsee oikeasti kasvamaan.
Hiukset myös kasvavat juuresta eivät latvasta. Vaikka kuinka hoitaisit hiusten latvoja ne eivät kasva mihinkään jos päänahka on huonossa kunnossa...Tässäpä oli sitä olennaista, vippaskonsteilla ei sitä latvaa enää ehjäksi saa vaan se on leikattava pois jos haluaa SIISTINnäköiset hiukset.
Tästä päästäänkin sitten siihen miksi kampaaja haluaa leikata enemmän kuin pyydetään, itse ehkä mieluummin kestää sen että leikkauksen jälkeenkin on vielä kuollutta ja kuivaa hiusta KUNHAN VAAN EI YHTÄÄN LÄHDE PITUUTTA. Kampaajan oletetaan taikovan olemassaoleva hius jotenkin eloon, mutta ei se oikeasti aina onnistu, oikeastaan koskaan. Mutta, jokainen liikkeestä poistuva asiakas on kampaajan "mainos" joko hyvä tai huono sellainen, ja valitettavasti on ihan älyttömän huonoa mainosta että joku kehuskelee käyneensä kampaajalla (nimeten paikan) mutta hius on edelleen kuivaa hamppua. Muut eivät katso hiuksiasi samojen pituuspakkomielteisten linssien läpi ja katsovat lopputulosta kauhistellen miten kukaan itseään kunnioittava ammattilainen on voinut päästää asiakkaan tuollaisena penkistä.
Joten jos vaikka teistä tuntuu että ne kampaajat koittaa sabotoida teidän hiukset niin oikeasti kysymys on siitä että he haluavat tuottaa lopputuloksen jonka he kehtaavat myöntää tekemäkseen.
Eli ei kannata enää käydä kampaajalla. Säilyy rahat ja myös hiukset.
Miksi sinne sitten pitää mennä, jos kasvattaa? Käy ostamassa vain hyvät tuotteet hiusten hoitamiseen liikkeestä. Kertovat kyllä mielellään. Itseopiskelu kannattaa myös. Samoin kuin muissakin kauneudenhoitotuotteiden kohdalla, myös hiustuotteissa vain kokeilemalla löytää itselle sopivan. Mitä vähemmän hiusta ja päänahkaa kiusaa, sitä paremmin kasvaa. Se kaikille yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Parturi-kampaajaksi päätyvät opiskelemaan ne peruskoulun ilmapäisimmät pissikset, joita ei kiinnosta mikään syvempi opiskelu tai paneutuminen. Ei siis ole ihme, ettei peruskampaajalta löydy ammattiosaamista vaan toistetaan vaan samaa kaavaa jokaiselle asiakkaalle.
En tiedä miten nykyään on mutta aikoinaan se oli kaikista vaikein asialinja päästä. Alle 8 ka:lla ei ollut asiaa edes pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parturi-kampaajaksi päätyvät opiskelemaan ne peruskoulun ilmapäisimmät pissikset, joita ei kiinnosta mikään syvempi opiskelu tai paneutuminen. Ei siis ole ihme, ettei peruskampaajalta löydy ammattiosaamista vaan toistetaan vaan samaa kaavaa jokaiselle asiakkaalle.
En tiedä miten nykyään on mutta aikoinaan se oli kaikista vaikein asialinja päästä. Alle 8 ka:lla ei ollut asiaa edes pääsykokeisiin.
Asialinja😂
Ja oliko tämä joskus 50-luvulla?
Jokainen voi kasvattaa hiuksensa niin pitkiksi kuin haluaa. Mitä apua siihen muka tarvitaan?
Miten lienee hiusten kanssa, mutta parran saa kasvamaan kananpaska hauteella jo nuorena.
Kampaajilla tehdään hiustenpidennyksiä. Ihmeellinen aloitus. Myydään ravitsevia tuotteita myös.
Harvoin pitkät hiukset ovat kauniit. Suomalaisilla on usein ohut suora luiru, joka roikkuu. Työkaverini puhuu usein paksuista upeista hiuksistaan ja totuus on, että se on hoitamaton roikkuva räkä, josta aurinko paistaa läpi. Pitkät hiukset liimaantuvat päähän ja näyttävät selässä rumilta.
Olen toki nähnyt kauniitakin pitkiä hiuksia, mutta monen pitkät hiukset näyttäisivät paremmilta, kun niistä ottaisi 15 senttiä pois, eikä päät olisi harventuneet.
Hiukset kasvaa ihan itsekseen, ei siihen mitään apuja tarvita. Ei markkinarakoa.
Kampaajalle ei kannata mennä jos kasvattaa hiusta.
Minulla kasvaa n 2 cm kk. Enkä käy parturissa. Pitkät hiukset saan vuodessa.
Pesen joka pv hiukseni eivät kärsi siitä mitenkään.
En värjää enkä kuivaa niitä.
Hiukset kasvaa kun ei leikkaa.
Kampaajien neuvot on leikkauttaa latvoja, mutta ei ne latvat heikkene itsestään, ainoastaan vaan jos värjää hiuksia, mikä kuluttaa niiden rakennetta. Tai jos pesee laimentamattomalla shampoolla ja repii rajusti hiusharjalla.
Anna hiusten vaan olla, äläkä tuijota niiden kasvua joka päivä. Peset ja harjaat lempeästi.
Sitten saat huomata vuoden päästä, että on pitkät hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...
Etkö tiedä hiuksista mitään? Vaurioituneet latvat pitää leikata.
Mutta suomalaiskampaajat leikkaa liikaa! Ei kasvattajilta voi leikata niin paljon että hiukset ei ikinä kasva minnekään! Eikä siihen kukaan kuole, että ei leikata niitä latvoja pois vaan esim kosteutetaan kunnolla.
Hiukset ovat kuollutta karvaa. Ne hapsottuvat, haarottuvat ja ohentuvat latvoista. Ihan samalla tavalla pitkät hiukset kuluvat helposti puolivälistä talvikaudella hieraantuessaan kuukausitolkulla kaulahuiviin, korkeisiin kuumiin kauluksiin ja pipoon. Kuollutta hiusta ei eläväksi ja vereväksi saa sen enempää kuin isoukkia haudassa.
Hiukset kasvavat 1-2 cm vuodessa ihan itsestään, vaikkei niille tee yhtikäs mitään. Jos te kasvatatte pitkiä hiuksia, miksi te menette kampaamoon leikkauttaman niitä kuukauden välein? Menkää vasta vuoden päästä tasoittamaan huonot latvat pois, kun hiukset ovat halutun pituiset.
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja haluaa, että asiakas käy mahdollisimman usein. Siitä se tili tulee. Lyhyttä tukkaa on kynittävä 3 viikon välein että pysyy mallissaan, jos on nopeasti kasvavat hiukset. Pitkähiuksisille riittää latvojen tasoitus pari kertaa vuodessa. Lisäksi jälkimmäinen on paljon nopeampi toimitus, kun lyhyen tukan leikkaaminen muotoon.
TIETENKÄÄN ne eivät halua, että kenelläkään olisi kaunis, luonnonvärinen tukka. Ei sillä tee tiliä.
Minulla on aina ollut pitkä ja kaunis tukka, koska olen kiertänyt kampaajat kaukaa. Opin kahdella käynnillä vuonna -96, että niihin ei voi luottaa. Pitkät hiukset on siitä kivat, että latvojen tasoitus onnistuu helposti itsekin, tai äiti, kaveri tai mies voi hoitaa sen. Ihmettelen aina, kun naiset näyttää vimmeistän 40-vuotiaana leikkauttavan jonkun kananpersekampauksen, vaikka heillä olisi terve, vahva tukka. En vaan tajua, kun pitkien hiusten kanssa säästää niin paljon aikaa ja rahaa, kun ei tarvitse kampaajalla ravata, ja ylipäänsä on niin helppoa pyöräyttää nuttura tai palmikoida hiukset. Ts. ei ole mitään päivittäistäkään vaivaa sen isommin, ja kuitenkin säilyy se optio tehdä oikea kampaus juhliin, toisin kuin 5 cm miestukan kanssa.
Minullaon paksut hiukset, ja olen leikannut pitkät hiukset pois ysärin puolessa välissä reilu parikymppisenä kun meni hermo niihin saakelin verhoihin. Olen aina haaveillut kiharista pitkistä hiuksista, mutta pitkänä niissä ei millään ilveellä pysy kihara, koska hiuslaatu on lasimainen ja painavat niin paljon että vetävät suoraksi pitkänä.
Kiinni, ponnarilla ei voinut pitää, päänahka tulee niin kipeäksi että tekee mieli itkeä.
Lettikään ei juuri parempi ole. Ja mikä helvetin "pyöräyttää nuttura"? Ei mun hiukset ole koskaan pysyneet millään nutturalla ilman miljoonaa pinniä ja muuta tarpeistoa.
Niitä hiuksia ei juurikaan voinut muuten hallita kuin pitää hiuspantaa, ja siihen kyllästyy melko äkkiä.
Olen pitänyt melko lyhyttäkin, mutta ei mulla suurimman osan aikaa ole ollut mitään 5cm hiuksia. Siinä on aika paljon erilaisia variaatioita kun on lyhyt malli, eikä tarvitse todellakaan käydä 3 viikon välein leikkauttamassa, en ole eläissäni käynyt niin usein.
Kun on hyvä leikkaus, se ei haittaa vaikka menee muutama kuukausi aina väliä, ja aina voi sitten vähän muuttaa sitä mallia ettei kyllästy.
Lyhyenä saa laitettua permanentinkin.
Tällä hetkellä mulla on permanentti, ja hiukset on päässeet vähän liian pitkäksi, melkein olkapäille asti kun menee, niin ei millään jaksaisi pestä. Ei toki usein tarvitsekaan pestä, mutta kun pesee, on vaikea saada shampoota päänahkaan asti.
Heti kun paranen flunssasta, käyn leikkauttamassa vähintään 8cm pois takaa niin johan alkaa helpottaa, ja kiharatkin asettuu kivemmin.
Ja joo, jos on pitkät hiukset, ei siinä kyllä kampaajalla tarvi käydä. Olen jo lapsena leikannut äitini pitkiä hiuksia, ja nyt tyttären. Vaikka tytär asuu ulkomailla, ei tarvitse käydä leikkauttamassa siellä, vaan Suomessa käydessään minä leikkaan ja taas menee pitkän aikaa.
Mun kokemus kampaajista vuosikymmenten aikana on se, että erittäin harva uskaltaa leikata vaikka sanoo että ota reilusti niin että niskan näkyy kun inhoan siellä niskassa roikkuvaa tavaraa. Vaikka sanon että ota 5cm, niin leikkaavat hyvässä lykyssä pari senttiä, ja sitten joutuu sanomaan että ei, ota nyt vaan enemmän, ja aikaa tuhraantuu kun se leikkaa moneen kertaan.
Useimmiten annan kampaajalle vapaat kädet leikata, ja koskaan ei ole liian lyhyt tullut. Kukaan kampaaja ei koskaan ole ehdottanut että leikataampa lyhyeksi, vaan päinvastoin, joku ihme pitkien hiusten palvonta on vallalla, että mitä pidemmät se parempi.
Nykyään naisilla, varsinkin nuorilla on kaikilla tylsät pitkät roikut, oli hyväkuntoiset tai ei, oli paksut tai ohuet. Nykynuoriso on niin persoonattomia nyhveröitä vaikka olisi mahdollisuuksia vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
mau kirjoitti:
Hiukset myös kasvavat juuresta eivät latvasta. Vaikka kuinka hoitaisit hiusten latvoja ne eivät kasva mihinkään jos päänahka on huonossa kunnossa...Tässäpä oli sitä olennaista, vippaskonsteilla ei sitä latvaa enää ehjäksi saa vaan se on leikattava pois jos haluaa SIISTINnäköiset hiukset.
Tämä! Jos se hius on suomalaisen haurasta ohutta hamppua, ja sitä väkerretään kotona kiharoille ja ties mille kampauksille ja kuivataan kuivaajalla päivittäin, niin ei mikään ihme, ei se hius mitään teräslankaa ole. Jos hius kasvaa sen 12cm vuodessa, niin joutuu muutaman sentin leikkaamaan vuosittain jotta se pysyy suurinpiirtein siistinä, tai sitten pitää hoitaa sitä todella huolellisesti ja antaa olla rauhassa, ei mitään kuumia laitteita hiusten lähelle.
Miten ihmeessä kampaajat voidaan panna vastuuseen jonkun satunnaisen ihmisen hiusten kasvattamisesta ja kasvamisesta? Itse olen todennut, että hiukset kasvavat, kun niitä ei leikata pitkiin aikoihin. Hups, ei mene kauankaan kun hiukset ovat pitkät. Nyt minulla hiukset ylettyvät kohta lapaluihin asti ja vuoden päästä ovat jo paljon pidemmät.
Onko sinut siepattu kadulta kampaamoon? Miksi kukaan hiuksia kasvattava menisi kampaajalle, kun hiukset ovat kasvaneet vasta kolme senttiä?