Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
sentakia kun heillä itsellään on niin sanottu seksintappotukka eli polkkatukka..kyllä meinaa miehet kaikkoo sillä lookilla.suomalaiset naiset kateellisia toisilleen.
Hmmm kirjoitti:
Kampaajat voisivat ainakin opetella mitat. Jos sanoo, että leikataan 3cm, lähtee 6 jne. Kerran sanoin että tasataan vaan 2 cm. Kampaaja näytti sormillaan, että siis tämän verran. Huomautin, että' tuo mitä sä näytät on 5 cm, ei 2 cm.
Näihin kampaajien omiin mittayksiköihin tottuneena pyysin uutta kampaajaa leikkaamaan "jotain 5 senttiä", kun halusin ihan reippaasti pituutta pois. Kampaaja sitten näytti, että olenhan tietoinen, että 5 cm on oikeasti aika vähän, ja hänen käsissään oli oikeasti viisi senttiä tukkaa. Olin ihan järkyttynyt, koska edellisellä kampaajallani 1 cm oli yhtä kuin 3 cm, pari senttiä = 5 cm, 5 cm = 10 cm ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
No olisko siihen yksi syys suomalainen hiuslaatu. Ja ei koske kaikkia mutta aika isoa osaa väestöä. Onhan se eri asia kasvattaa paksua tukkaa pitkäksi kuin sellaista hiirenhäntää, josta päälaki paistaa läpi.
Mitä sitten, jos asiakas haluaa tällaisen ohuen hiirenhännän? Mikä oikeus kampaajalla on päättää asiakkaan puolesta tämän hiuksista?
Naurattaa ajatuskin, että kaikissa palveluammateissa voisi vaan sanoa huit hait asiakkaan toiveille ja antaa tälle jotain ihan muuta kuin mitä tämä on pyytänyt. Vaatekaupassa myyjä suostuisi myymään vain pitkiä housuja, kun asiakas pyytää shortseja. Kosmetologi lakkaisi asiakkaan kynnet sinisen sijaan punaisiksi, koska ne näyttävät paremmilta. Kuulostaa aika absurdilta, eikös? Miksi sitten kampaajat ovat jotain ylijumalia, jotka voivat vain jättää huomiotta asiakkaan toiveet ja tehdä ihan eri tavalla?
Ymmärrän tietenkin, ettei kaikkia toiveita voi toteuttaa. Esimerkiksi pikimusta tukka ei muutu noin vain platinablondiksi, vaikka asiakas kuinka haluaisi. Jos asiakas ei halua lyhentää tukkaa, niin ei sen luulisi olevan vaikeaa toteuttaa, vaikka kuinka kampaajan omasta mielestä lyhyempi näyttäisi paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...
Jos hiuksia ei saa leikata milliäkään, (viimeinen lauseesi), niin kasvatusyrityksesi on toivoton. Pitkät hiukset eivät näytä hyvältä, jos ei niitä välillä (pari kertaa vuodessa edes) tasoita. Siihen ei riitä pelkkä kosteutus.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile käydä opiskelijalla. Heillä ei vielä ole sellaista ammattipöyhkeyttä, pyrkivät kuuntelemaan asiakkaan toiveita mahdollisimman tarkkaan koska heidän työnsä arvioi myös opettaja.
Voin suositella! Aikaa saa varata enemmän, mutta opiskelijat on tosi mukavia ja oikeasti kuuntelevat tarkkaan, eivätkä pyri vain toteuttamaan omia visioitaan.
Suomalaisten kampaajien asiakaspalvelualttius on välillä aivan olematonta. Minulla on itselläni paksut hiukset, jonka luulisi olevan monelle se ihanne. Mutta kampaajilla taas on jostain syystä pakkomielle ohentaa niitä. Joskus kun en uskaltanut laittaa vastaan, niin aina viuhui ohennussakset ja veitset, ja lopputulos epämääräinen silvottu liru.
pena ja tiina kirjoitti:
sentakia kun heillä itsellään on niin sanottu seksintappotukka eli polkkatukka..kyllä meinaa miehet kaikkoo sillä lookilla.suomalaiset naiset kateellisia toisilleen.
Mulla ainakin riittää kiinnostuneita miehiä nuoresta vanhaan polkkatukalla.
Tämän nyt pitäisi olla ihan perustietoa jokaiselle,mutta eipä näköjään ole..
Yksittäisen hiuksen elinkaari on geneettisesti määritelty, eikä määrättyä aikaa pysty pidentämään millään.
Hius putoaa geneettisen elinkaaren pään saavutettuaan, joten vaikka hiuksia yrittäisi kasvattaa 20 vuotta, ne eivät kasva geenien määrittämää pituutta pidemmiksi.
Parturi-kampaaja ei pysty geeniperimää muuttamaan,vaikka niin haluaisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika nopeasti tuolla bisnesidealla tulisi huijarin maine. Hiusten vahingoittumiseen vaikuttaa eniten arkielämä, eli kuinka usein harjataan, kuinka pahat takut on, avatko hiukset avoinna sotkeutumassa vai turvassa nutturalla tai letillä ja kuinka paljon niitä kuumakäsitellään. Jos yritetään napsia mahdollisimman vähän, kaksihaaraiset pääsevät halkeamaan pidemmälle, ja vaurio nousee lähemmäs hiusjuurta. Hiukset muuttuvat karheiksi ja sotkuisiksi.
Tämän vuoksi kampaajalla ei ole juuri lainkaan vaikutusvaltaa siihen, kuinka paljon hiukset vaurioittuvat, ja kuinka paljon niitä on tarpeen leikata. Toisin sanoen kuinka nopeasti niitä voi kasvattaa pidemmiksi.
Hiuksia ei tosiaankaan myöskään pysty korjaamaan vaurioittumisen jälkeen, erilaiset tuotteet vain saavat ne näyttämään ehjiltä muun muassa sähköisyyttä poistamalla.
Hiusten kasvattamista tukeva kampaaja olisi joko huijari, joka myy tuotteita, jotka eivät tosiasiassa edesauta päämäärää laisinkaan, tai vain varovaisesti pieniä määriä leikkaava kampaaja, joka ei poistaisi koko vaurioittunutta osaa hiuksesta, mikä johtaisi pitkällä aikavälillä huonoon lopputulokseen.
Kaksihaaraisia oli viimeksi teininä, kun piti ottaa permis permiksen jälkeen ja pää alaspäin kuivata kuumalla föönillä (ei ollut viileää ilmaa puhaltavaa fööniä) Sitten kuumalla hiusraudalla (silloin ei vielä ollut harjakihartimia) kihartaa pörröiset muotihiukset. Ai niin ja oikein tököttihiuskiinnettä ja paljon pää jälleen alaspäin. Sitä parempi, mitä isompi tukka 70-luvun lopulla ja 80-luvun alusta eteenpäin.
Silti kampaajat eivät puoliselkään ulottuvia hiuksia juurikaan leikanneet kuin alkavat kaksihaaraiset pois. Minulla oli luonnonkiharat hiukset, mutta piti olla teininä kuten muutkin.
Nyt te nuoret osaatte pitää hiuksistanne huolta ja kauniit ovatkin. Minunkin hiukseni kumma kyllä pysyivät päässä ja toipuivat muodin muututtua. Toki piti leikata polkka, mutta se oli muotia sekin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut sama kampaaja 20 vuotta. Tänä aikana olen kolmeen kertaan kasvattanut hiuksia. Kahdella ekalla kerralla se oli niin tuskallisen hidasta, että hermo loppui ennen kuin ne olivat pitkiä. Oli juuri tunne, että kampaaja yrittää pitää ne lyhyenä.
Nyt kasvatan kolmatta kertaa, ja nyt ei ole samaa tunnetta. Se, mikä tässä on muuttunut on hiusteni parempi kunto. Hoidan niitä nykyään paljon paremmin, että ne eivät kasvaessaan kuivu ja haaroitu.
Mulla on myös sama kampaaja ollut monta monta vuotta. On ollut monta kertaa pitkät, lyhyet ja siltä väliltä. Jos olen sanonut, että haluan lyhyestä kasvattaa pitkäksi,on kampaaja auttanut leikkaamalla sellaista mallia, että pituutta on helppo lähteä lisäämään ilman, että näyttää metsästä tulleelta.
Miksi näillä kampaajilla ravaatte? Jos naksivat liikaa pois?
Itse luovuin kampaajakäynneistä lähes 20 v sitten. Juurikin tästä syystä, että aina oltiin leikkaamassa liian paljon. Ja vaikka sanoin, että vain pari senttiä, niin lähes poikkeuksetta lähti 10 cm. Ja narinaa, että kyllä tää vois näyttää paremmalta, jos laitettais ihan polkka. Ja että kyllä näyttää kamalalta ilman, jos ei leikata. Hirveää mollaamista eikä jäänyt hyvä olo omista hiuksista, jos ne ammattilaisen mielestä olivat jotenkin huonot pitkinä. Suomessa muutoinkin outoa, että ei saisi näyttää naiselliselta, lyhyeksi vaan?
Nykyisellään käyn lyhentämässä ulkomailla hiuksia paristi vuodessa (ne kuivat latvat / mallia hiuksiin + väri). Väleissä sitten kotiväriä, kunnon kampaamotuotteet käytössä + terveellinen ruokavalio, vitamiinit. Ulkomailla ei ole painostusta tullut kampaajilta, että pitäisi pätkäistä lyhyeksi. Hiusten kuntoa kehutaan, ei mollata. Ja mulla siis alaselkään ulottuva, upea, paksuhko, kiiltävä tukka.
Vierailija kirjoitti:
pena ja tiina kirjoitti:
Miksi ihmeessä vielä nykyäänkin monen naisen ainoa kriteeri hiusten mitalle ja tyylille on se, kiinnostaako se miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Harvoin pitkät hiukset ovat kauniit. Suomalaisilla on usein ohut suora luiru, joka roikkuu. Työkaverini puhuu usein paksuista upeista hiuksistaan ja totuus on, että se on hoitamaton roikkuva räkä, josta aurinko paistaa läpi. Pitkät hiukset liimaantuvat päähän ja näyttävät selässä rumilta.
Olen toki nähnyt kauniitakin pitkiä hiuksia, mutta monen pitkät hiukset näyttäisivät paremmilta, kun niistä ottaisi 15 senttiä pois, eikä päät olisi harventuneet.
Kuka täällä aina haukkuu suomalaisia? Emme me suomalaiset sitä tee vaan tsemppaamme toisiamme ja annamme vinkkejä, jotka toimii. Taidat olla muualta kotoisin ja ylemmyydentunnossasi, joka johtuu huonosta itsetunnosta, keksit kaikki mahdolliset asiat, joista AINOASTAAN suomalaisia voi haukkua. Hyi sinua!!
Sama kokemus oli mulla ikävuosina 15-40. Sitten löysin cg-metodin, joka neuvoi jättämään silikonit ja sulfaatit pois (myös jotkut alkoholit). Kiharaa tukkaa en saanut, enkä tavoitellut. Jonkin verran on laineikkuutta. Sain kuitenkin hiusten kasvun terveenä pitkäksi ilman hamppuuntuvia latvoja. Aikaisemmin kampaaja yritti antaa joitain neuvoja keratiinituotteista, mutta kun muissa tuotteissa oli vähintään niitä kuivattavia ainesosia, niin eihän nuo mitään auttaneet. Nyt leikkausväli on ollut jo viiden vuoden ajan puoli vuotta tai kolme kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pena ja tiina kirjoitti:
Miksi ihmeessä vielä nykyäänkin monen naisen ainoa kriteeri hiusten mitalle ja tyylille on se, kiinnostaako se miehiä?
Koska koko naisen elämä ja sen tarkoitus on saada itselleen elättäjä joka tekee hänelle jälkeläisiä,jotka myös luonnollisesti miehen kuuluu elättää.
Naisen biologinen tehtävä on siis olla hiljaa ja näyttää nätiltä
Näin luoja sen alunperin suunnitteli ja tuo kuuluu naisen geeniperimään.
* Lähteet : Raamattu. Koraani sekä ihmisen biologinen ja geneettinen kehitys / kustannus yhtiö Otava 1.painos v.1942*
Jos haluaa kasvattaa hiuksia, mutta ne eivät vaan kasva, syynä on se että latvat on huonokuntoiset ja silloin säännöllinen leikkaaminen auttaa. Hiuksia ei kannata pestä liian usein ja tulee pestä aineilla jotka sopii omaan hiuspohjaan ja -laatuun. Välttele ylimääräisiä lämpokäsittelyitä, kemikaaleja ja muita hiuksia kuluttavia juttuja esim. liian tiukka ponnari vain saa hiukset katkeilemaan. Kyllä hyvä kampaaja osaa varmasti kertoa kuinka hiukset saa kasvamaan, mutta he haluavat myös myydä tuotteita ja leikata sellaisen mallin, joka vaatii säännöllisiä käyntejä.
Nykyisellään käyn lyhentämässä ulkomailla hiuksia paristi vuodessa (ne kuivat latvat / mallia hiuksiin + väri). Väleissä sitten kotiväriä, kunnon kampaamotuotteet käytössä + terveellinen ruokavalio, vitamiinit. Ulkomailla ei ole painostusta tullut kampaajilta, että pitäisi pätkäistä lyhyeksi. Hiusten kuntoa kehutaan, ei mollata. Ja mulla siis alaselkään ulottuva, upea, paksuhko, kiiltävä tukka.[/quote]
Huvittavaa tämä sinun aivopieru, että kotiväri ja sitten vitamiinit/ terveellinen ruokavalio auttaa. Mä en laittais kaupan väriä päähän vaikka joku maksaisi. Jos sun hiukset/elimistö kestää ne myrkyt niin ok.
Sun kaupan väri maksaa jotain 5-6 euroa? Yksi tuubi meille maksaa 18 euroa, halpiksia on tarjottu, mutta emme niitä ota sillä peittokyky on huono ja ainesosat ovat sellaisia etten laittaisi asiakkaille.
Muistakaa, että kaikki imeytyy verenkiertoon. Tiedän, että olen vanha niin kukaan nuori ei mua kuuntele, mutta aina silti yritän. Terveys ennen kaikkea.
T. Kampaaja jo 38 vuotta
pena ja tiina kirjoitti:
Maailman halutuimmilla naisilla, japanilaisilla, on lähes kaikilla lyhyt tukka. Pitkiä hiuksia pidetään sopimattomina kypsemmille naisille.
Vaikka olisi pitkät hiukset joihin voisi tehdä ihania kampauksia, sellaisesta sopiminen kampaajan kanssa on jotenkin hankalaa ja toiveita ei kuunnella.
Meilläpäin sitä kutsutaan itserupsautukseksi, kun nainen leikkaa keski-iässä lyhyen ja kynityn tukan.
No olisko siihen yksi syys suomalainen hiuslaatu. Ja ei koske kaikkia mutta aika isoa osaa väestöä. Onhan se eri asia kasvattaa paksua tukkaa pitkäksi kuin sellaista hiirenhäntää, josta päälaki paistaa läpi. Monella ystävällä on tällainen ja pitävät siitä syystä max. polkkapituisena. Ja aika moni ei ole valmis hiuksia laittamaan, silloin halutaan helppo (pitkä ei välttämättä ole sellainen.)
Itselläni on aika hento hius mutta sitä on tosi paljon. Välillä leikkautan polkkamittaan ja siitä vuoden päästä on taas pitkä tukka. Kasvaa lähes silmissä. Lyhyeksi en enää halua vetää, ei kyllä tee yhtään sen nuoremman näköiseksi. Tykkään laittaa hiuksia, joten on kiva että on mitä laittaa