Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Palasin taas itkien kampaajalta. Yritän kasvattaa luonnonkiharoita hiuksia, kampaaja leikkasi juhan af grannit.
Miksei voi kuunnella asiakkaan toiveita? Harmittaa, että monen kuukauden kasvattaminen meni nyt hukkaan ja on tosi epänaisellinen olo.
Olin mielestäni hyvin selkeä, haluan että leikataan mahdollisimman vähän ja pidän kiharistani loivina. Hiukset pitää saada kiinni, joten ei saa leikata liikaa.
Tuli lyhyt ja pystyyn spreijattu karvainen lookki. Ensin ajattelin, että stailaus tässä vaan ongelma, juoksin kotiin ja kastelin hiukset. Ne on ohennettu aivan liuruiksi ja taakse niskaan on tehty lyhyempi siili jonka päällä on sitten pidempiä suikaleita. Kyyneleet valuu, kun kirjoitan tätä.
TIEDÄN, ettei hiukset ole maailman tärkein asia, mutta oikeasti satuttaa, että ihan kivat ja hyväkuntoiset hiukset nyrhittiin liian lyhyiksi, kun kampaajamaestro otti tarpeettoman taiteellista näkemystä ja loihti oman fantasiakampauksensa.
Tämä kampaaja oli selvästi vanhan liiton mies Helsingin kantakaupungissa. Hänen mielestään lopputuloksesta tuli moderni. Ei ihme, että ajan sai varatessa seuraavalle päivälle. Kampaamo oli ihan tyylikäs, mutta vähänpä siitä iloa.
Huh, kiitos, että sain avautua. Olisko jotain päähinevinkkejä kesäksi? Karjakkohuivi?
Vierailija kirjoitti:
Älkää käykö kampaajalla, antakaa tukan kasvaa. En ole itse käynyt 2 vuoteen kampaajalla kun ei ole rahaa. Tukka on nyt vyötäröllä ja vihaan sitä. Auki ei voi pitää onliian tuuhea ja paksu moppi. Oudoin keskustelu pitkään aikaan. Kampaaja leikkaa hiuksia ja jos haluaa kasvattaa et mene kampaajalle. Jos on huonolaatuinen hius tyyliä suomilättä ei se Kampaaja sille mitään voi
No jos vihaat sitä niin etkö nyt osaa itse leikata edes suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Palasin taas itkien kampaajalta. Yritän kasvattaa luonnonkiharoita hiuksia, kampaaja leikkasi juhan af grannit.
Miksei voi kuunnella asiakkaan toiveita? Harmittaa, että monen kuukauden kasvattaminen meni nyt hukkaan ja on tosi epänaisellinen olo.
Olin mielestäni hyvin selkeä, haluan että leikataan mahdollisimman vähän ja pidän kiharistani loivina. Hiukset pitää saada kiinni, joten ei saa leikata liikaa.
Tuli lyhyt ja pystyyn spreijattu karvainen lookki. Ensin ajattelin, että stailaus tässä vaan ongelma, juoksin kotiin ja kastelin hiukset. Ne on ohennettu aivan liuruiksi ja taakse niskaan on tehty lyhyempi siili jonka päällä on sitten pidempiä suikaleita. Kyyneleet valuu, kun kirjoitan tätä.
TIEDÄN, ettei hiukset ole maailman tärkein asia, mutta oikeasti satuttaa, että ihan kivat ja hyväkuntoiset hiukset nyrhittiin liian lyhyiksi, kun kampaajamaestro otti tarpeettoman taiteellista näkemystä ja loihti oman fantasiakampauksensa.
Tämä kampaaja oli selvästi vanhan liiton mies Helsingin kantakaupungissa. Hänen mielestään lopputuloksesta tuli moderni. Ei ihme, että ajan sai varatessa seuraavalle päivälle. Kampaamo oli ihan tyylikäs, mutta vähänpä siitä iloa.
Huh, kiitos, että sain avautua. Olisko jotain päähinevinkkejä kesäksi? Karjakkohuivi?
Ota kaikki irti siitä "helposta lyhyestä" (tiedän kyllä, lyhyt ei ole oikeasti helpompi vaan vaikeampi) ja stailaa se kieltolakiajan flapperiksi ja laita näyttäviä strassipinnejä, tai pidä wet lookina geelillä ja vahalla. Tukkasi on kuitenkin takuulla oikein söpö!
Vierailija kirjoitti:
Voi ei! Minulle kampaaja halusi kerrostaa luonnonkiharat, vaikka sellainen ei tosiaankaan näin kiharille sovi. Lopputuloksena oli eripituisia suikaleita, mitkä menivät jyrkällä rajalla erilaisille suikareille. Lyhimmät oli poskipituiset, lähtivät ilman ankaraa laittamista kihartumaan sivulle päin à la Pelle Hermanni. Kolme kuukautta meni, että alkoivat pysyä edes ponnarilla kiinni.
Miten on niin mahdotonta löytää kampaajaa, joka osaisi ajatella asiakkaan tilannetta muutenkin kuin sen tunnin kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa kertoa kampaajalle, että sentti pois latvoista ? Ajankin tehtävään voi antaa, ettei kampaaja rupea pelleilemään / leikkimään hiuksilla - 10 min.
Ennemminkin kyse on siitä, mitä se kampaaja pitää sinä yhtenä senttinä. Miksei kampaajilla ole vaikka mittanauhaa ylimääräisenä apuvälineenä, kun se yksi sentti on niin monelle niin älyttömän vaikea hahmottaa? Ihan yleisesti vain ihmettelen.
Tämä! Olen aina ihmetellyt että miksi mun senttini on kampaajalle vähintään 8 cm. Voisko ostaa sinne kampaajakouluun mittoja, joilla harjoitellaan mikä on 1 cm.
Se 8 cm on helpompi leikata kuin 1 cm.
Kiharat hiukset on vaikeampi leikata. Kampaajalla ei välttämättä paljoa kokemusta niistä, mutta eivät uskalla myöntää.
Sentti on todellakin vaikea leikata ja asiakkaan sentti saattaa heitellä oikeasta sentistä. Märkänä hius myös venyy ja jos leikkaa märkänä sentin, on se kuivana neljä senttiä pois.
Jos hiuksia kasvattaa, niitä tuskin kannattaa leikata usein. Mutta sitten niitä pitäisi hoitaa, jotta latvat ei kuivu.
Kampaaja haluaa, että tulet takaisin hänen tuoliinsa. Siksi hän leikkaa sinulle hiusmallin, joka on pakko leikata kuukauden-kahden päästä uudestaan, jotta se ei näytä rumalta kasvaessa mallista ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kiharat hiukset on vaikeampi leikata. Kampaajalla ei välttämättä paljoa kokemusta niistä, mutta eivät uskalla myöntää.
Sentti on todellakin vaikea leikata ja asiakkaan sentti saattaa heitellä oikeasta sentistä. Märkänä hius myös venyy ja jos leikkaa märkänä sentin, on se kuivana neljä senttiä pois.
Jos hiuksia kasvattaa, niitä tuskin kannattaa leikata usein. Mutta sitten niitä pitäisi hoitaa, jotta latvat ei kuivu.
Kampaaja haluaa, että tulet takaisin hänen tuoliinsa. Siksi hän leikkaa sinulle hiusmallin, joka on pakko leikata kuukauden-kahden päästä uudestaan, jotta se ei näytä rumalta kasvaessa mallista ulos.
No mutta kampaajalle sen sentin leikkaamisen ei pitäisi olla vaikeaa. Mitä hyötyä kampaajan koulutuksesta on jos ei ihan perusasioita opi. Tottakai koulutuksen läpikäynyt kampaaja tietää miten hius toimii kuivana, märkänä, kiharana, suorana, paksuna ja ohuena. Siitä ammattitaidosta maksetaan. Vai onko niin etteivät suomen kampaajat ole ammattitaitoisia vaan laskuttavat kyllä ammattilaisen hinnat vaikka amatöörin työnlaatu?
Mä en ole kampaaja mutta leikkaan sen sentin joka vuosi itse pitkistä hiuksista. Ihan suoraa hyvää jälkeä tulee.
Itsekin tällä viikolla kävin hiusten leikkuussa kampaajalla. Olin hieman pidentänyt käyntiväliä, koska edellisellä kerralla leikattiin ihan tosi lyhyeksi, omasta toivomuksestakin. Totesin kuitenkin, ettei ehkä niin lyhyt ollutkaan ihan oma juttu, niska ja sivut mm koneella leikattu..mutta tulihan kokeiltua. Niin, siis tällä viikolla takaisin kampaajalle..kerroin, että nyt olen hieman kasvattanut ja pidän enemmän, kun on hiuksissa volumia. Eli ei koneella yhtään leikata..no, samantien kampaaja alkoi leikata vimmatusti, otti ohennussaksilla moneen kertaan. En saanut sanottua uudelleen, että sitä volyymia toivon..no, lopputulema, ohueksi saksittu lyhyt jälleen. Kertomani toive ei siis tullut lainkaan kuulluksi. Mietinpä vain, että pitäisikö vaihtaa kampaajaa, sellaiseen, joka kuuntelee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Monesti minulta kysytään vinkkejä hiusten kasvuun. Pääsääntöisesti nämä ovat asiakkaita, joilla hiukset ovat todella huonosti hoidetut ja hius katkeilee.
Yleensä nämä asiakkaat pesevät kuivattavalla shampoolla, jättävät hoitoaineen välistä ja kammoksuvat jätettäviä hoitoaineita tai hiusöljyjä lisäksi harjaavat märkänä ja menevät märällä tukalla nukkumaan.
Sitten kun esittelen asiakkaalle sopivat hoitotuotteet ja hiustenhoitotavat, alkaa vinkuminen siitä, että ei ole aikaa käyttää hoitoainetta/kauheen vaikeeta ruveta levittää öljyjä/onpa kallista yms. Kyllä jokin muu keino tulisi kasvatukseen olla.
Mikä v***u siinä on ettei voi nähdä sitä pientä vaivaa sen eteen, että saisi kauniit pitkät hiukset?! Älyttömän kallista se ei ole, esim. itselläni on ollut sama hiusöljypullo jo vuoden käytössä ja maksoin n. 18 euroa. Ja kun hoitotuotteiden käytön ottaa tavaksi, niin eipä se siinä rutiinilla vie kuin pari-kolme minuuttia enemmän aikaa.
Huvittavimpia ovat nämä, jotka parkuvat hoitotuotteiden hinnoista ja silti ostavat kalliita hiusvitamiineja ja odottavat näkevänsä tuloksia jo kahden viikon jälkeen :D Eikä se vitamiini hei haloo vaikuta siihen jo olemassa olevaan hiukseen!
- parturi-kampaaja
Onpas siinä temperamenttia kerrakseen. Toivottavasti tuo ei näy tai kuulu oikeassa asiakaspalvelussa.
Tietäisitpä vaan mitä asiakkaista puhutaan takahuoneissa :D
Kaikkihan sen tietää että kampaamot on kylän juorutoimistoja. Ei ole mitään uutta tuossa. Siksi mieluummin leikkaan itse hiukseni kuin menen sinne kuuntelemaan paskaa muista ihmisistä.
Sen sijaan että kysyisin mitä kampaajalle kuuluu, osuvampi kysymys olisi "mitäs minulle tänään kuuluu?". Siellähän se "tiedetään" paremmin kuin minä itse :D
Kaiken huippu oli kun kerran kampaajalla ollessani sinne saapui pikkukaupungin silmäätekevä varakas ja tunnettu pariskunta. Siinä meinas minunkin kampaajalta vallan unohtua mun keskeneräiset hiukset, kun koko kampaamon piti passata tätä pariskuntaa. Oli vika kerta, kun kävin siinä kampaamossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä luotatte?? Hinta kertoo yleensä ensin millaista palvelua saa. Iso osa etelän miehistä ei ole kqmpaqjia lainkaan, vetää kaikille turkkitukan, kun eivät muuta osaa. Pitää osata sanoa EI kun se lyhentäminen saati ohentaminen alkaa. Ei kukaan sokea ole??
Olen vuosia leikannut itse hiukset ns unicorn menetelmällä. Oli siilit ja nyt pitkät. En ikinä anna enää leikkauttaa. Älä sinäkään. Lähetä palautetta sinne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut sama kampaaja 20 vuotta. Tänä aikana olen kolmeen kertaan kasvattanut hiuksia. Kahdella ekalla kerralla se oli niin tuskallisen hidasta, että hermo loppui ennen kuin ne olivat pitkiä. Oli juuri tunne, että kampaaja yrittää pitää ne lyhyenä.
Nyt kasvatan kolmatta kertaa, ja nyt ei ole samaa tunnetta. Se, mikä tässä on muuttunut on hiusteni parempi kunto. Hoidan niitä nykyään paljon paremmin, että ne eivät kasvaessaan kuivu ja haaroitu.
Miten hoidat niitä?
Vierailija kirjoitti:
Aikoinani kävin mm. raidoittamassa hiuksiani. Sitten alkoi ns. harmaantuminen.
Minullahan kävi niin, että nyt tukka on samanlainen vaalea keltaiseen vivahtava, kuin lapsena, ei suinkaan harmaa.
Eli leikkaan itse sen pari senttiä, en tarvitse muutenkaan mitään kampaamopalveluita. Pituuden päätän itse.
Olet onnekas! Mun hiukset tummuu aina vaan enemmän ja enemmän iän myötä. Olin lapsena ihan platinablondi, nyt tumma maantie. Ja nyt on pakko käydä kampaajalla ottamassa vaaleat raidat, kun en halua vaalentaa kotiväreillä. Ja joka kerta kampaaja haluaisi vähän ottaa latvoista pois. Minulle riittäisi huonojen latvojen siistiminen vain silloin, kun on oikeasti tarve. Tykkään että hiuksissa on sen verran mittaa, että voin tehdä erilaisia kampauksia. Kampaajallani on pitkät hiukset, eli sekään neuvo ei päde.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tällä viikolla kävin hiusten leikkuussa kampaajalla. Olin hieman pidentänyt käyntiväliä, koska edellisellä kerralla leikattiin ihan tosi lyhyeksi, omasta toivomuksestakin. Totesin kuitenkin, ettei ehkä niin lyhyt ollutkaan ihan oma juttu, niska ja sivut mm koneella leikattu..mutta tulihan kokeiltua. Niin, siis tällä viikolla takaisin kampaajalle..kerroin, että nyt olen hieman kasvattanut ja pidän enemmän, kun on hiuksissa volumia. Eli ei koneella yhtään leikata..no, samantien kampaaja alkoi leikata vimmatusti, otti ohennussaksilla moneen kertaan. En saanut sanottua uudelleen, että sitä volyymia toivon..no, lopputulema, ohueksi saksittu lyhyt jälleen. Kertomani toive ei siis tullut lainkaan kuulluksi. Mietinpä vain, että pitäisikö vaihtaa kampaajaa, sellaiseen, joka kuuntelee..
Miten ilmaiset olevasi suomalainen ilman että mainitset olevasi suomalainen.
Täälläkin yksi, jolla on lasimaiset, kuivuuteen taipuvaiset luonnonkiharat hiukset. Paksu tukka, joka on aina ollut ongelma. Kampaajat ovat kautta vuosikymmenten leikanneet "liikaa" ja jossain vaiheessa minulla oli jopa lyhyempi tukka kuin miehelläni.
Olen aina ollut hiusteni kanssa ongelmissa, koska en ole osannut nähdä mikä malli sopisi minulle ja miten hiukset pitäisi leikata. Iso ongelma on, että kampaajat kysyvät minulta, että miten leikataan. No en minä tiedä, en ole kampaaja!
Vasta reilu nelikymppisenä löysin kampaajan, joka sanoi ensi töikseen, että sinunpitäö kasvattaa pitkä tukka! Vajaan vuoden kuluttua minulla oli kauniisti kevennetty pitkä kihara kampaus ja miten helppo se onkaan ylläpitää! En olisi ikinä uskonut, että hiustenlaitto voisi olla näin helppoa.
Luulin aina ettei mun hiukset yksinkertaisesti kasva rintakehää pidemmiksi, kunnes nyt kun oon ollut yli kaksi vuotta leikkaamatta niitä. Toki vähäsen latvat hapsottaa, mutta kerrankin on haaveilemani pituiset hiukset ja tärkeintä on että itse tykkää. Oon miettinyt että nyt voisi pari kertaa vuodessa käydä tasoittamassa vaikka sentin, niin pysyisi tää pituus yllä ja kunto vähitellen parantuisi. Hiukseni kasvavat tosi hitaasti nimittäin. Mutta en uskalla mennä, pelottaa että leikkaavat liikaa, niin kuin lähes aina tähän mennessä.
Viimeisin kampaajakäyntini oli kyllä positiivinen yllätys, kampaaja tasoitti pyyntöni mukaisesti vain minimimäärän ja omasta ehdotuksestaan leikkasi kaksihaaraisia yksitellen. Menisin hänelle mielellään uudestaankin, mutta kyseessä oli Cutters -ketjun kampaamo eikä siellä voi varata aikaa tietylle kampaajalle ja tosiaan reilu kaksi vuotta tästä jo aikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Niinpä. Saa kaikenlaisia värejä ja raitoja, mutta nehän rasittaa hiusta. Kampaajalle on tuottoisinta, että joudut käymään 2-4 vk välein siistimäsdö kuontalosi, eli sen lyhyen tai korkeintaan puolipitkä kampauksen. Pitkäksi kasvattavan ei kannata käydä kovin usein, eikä pitkää tukkaa tarvitse leikata niinkään usein. Eikä värjätä, jos haluaa pitää ne pitkät hyväkuntoiset hiukset.
Hassu ketju. Porukka haluaa pitkät hiukset, mutta juoksee kampaajalla. Pitkät hiukset saa siten, että antaa niiden kasvaa. Ei leikkaamalla. Ymmärrän toki, että se kasvatusaika on ärsyttävää ja tukka voi näyttää ihan kauhealta. Olen sen itsekin kokenut muutamaan kertaan. Mutta ei siinä oikein mikään muu auta kuin kärsivällisyys.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä huomio.
Itselläni on lyhyet hiukset ja joka kerta kun olen sanonut että jätetään pituutta, haluan kasvattaa pidemmäksi, olen saanut kuitenkin lyhyen.
Kun en ole kahteen kolmeen kuukauteen käynyt, on jo itseäkin hävettänyt ruma pää ja mennyt leikkauttamaan ja saanut taas tosi lyhyen, kaikki kasvattaminen ihan hukkaan.
Kyllä kiitos. Mistä tämän löydän?
Vaikuttaa siltä, että kampaajasi on epävarma siitä, osaako leikata hiuksiasi pidemmäksi jätetyllä mallilla.Se selkeä lyhyempi onnistuu paremmin. Monikaan kampaaja ei omaa sellaisia kädentaitoja ja taiteellisesta silmää, kuin pitäisi. Ilmeisesti opiskelemaan pääsee enemmän todistuksen arvosanojen avulla? Harvassapa ne huiput taiteilijat on muutenkin.
Niin monet harmistumiset kyllä käyty läpi tämän asian kanssa!
Olen nykyisin tottunut sanomaan kampaajille jotka ovat ensi kertaa kutrejani lyhentämässä, että leikkaa mieluummin "liian vähän", tulen sitten vaikka uudestaan lyhennyttämään lisää ja sitten olen saattanut mainita, etten enää mennyt jonnekin toisaalle, kun leikattiin liikaa. Useimmiten kampaaja sitten pysäyttää kamman johonkin kohtaan ja vielä varmistaa, että onko ok, jos leikkaan tähän mittaan.
En myöskään sano, että leikataan sentti, vaan näytän millaisesta pätkästä olisin halukas luopumaan.
Yleensä kampaajan kammatessa hiusten latvoja, kampa "töksähtää" kohtaan, josta alaspäin latvat alkavat olla hapsuista rytöä, ja suunnilleen siitä kohdasta sitten leikkaillaan :)
En halua pitkiä hiuksia, haluan hyväkuntoiset pitkät hiukset.
Älkää käykö kampaajalla, antakaa tukan kasvaa. En ole itse käynyt 2 vuoteen kampaajalla kun ei ole rahaa. Tukka on nyt vyötäröllä ja vihaan sitä. Auki ei voi pitää onliian tuuhea ja paksu moppi. Oudoin keskustelu pitkään aikaan. Kampaaja leikkaa hiuksia ja jos haluaa kasvattaa et mene kampaajalle. Jos on huonolaatuinen hius tyyliä suomilättä ei se Kampaaja sille mitään voi