Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa näkemystä hiusten pesusta ja pesuväleistä. Minun mielestäni hiukseni on kasvaneet ennen nopeammin kun pesin päivittäin. Siirryin muutama vuosi sitten pesemään joka toinen päivä kun sitä suositeltiin ja täytyy sanoa että mitään ei tunnu hiuksissa tapahtuvan tai tosi hitaasti sitten. Ennen pystyin kasvattamaan pitkät hiukset parissa vuodessa lyhyeksi leikkaamisen jälkeen. Nyt ei ole edes vielä lyhyessä polkassa pituus, vaikka yhtään ei ole leikattu. Se peseminenkö sitten sitä päänahkaa aktivoi?
Joku tässäkin ketjussa suositteli, että hiukset pitäisi pestä vain kerran viikossa. Kuinkahan moni toteuttaisi tätä samaa pesuväliä vaikka kasvoilleen tai jalkaterilleen...? Ihoa pitää pestä riittävän usein, jotta se pysyy terveenä ja ehjänä.
Ja päivittäisen jynssäämisen harrastajilla on enemmän atopiaa, allergioita ja ekseemaa kuin kellään missään.
T. Ihotautilääkäri
No niinpä varmaan, annapa nyt suositus seborrean hoitoon. Kun on oikein tohtori paikalla.
Mullakin on aivan samoja kokemuksia siitä, että kampaaja aivan liian kovakouraisesti kiskoo hiuksia kammalla. Mitä hittoa. Opetetaanko tällaista alan oppilaitoksissa? Itse aina varovasti selvitän hiukset latvoista aloittaen ja käytän apuna suihkutettavaa hoitoainetta sekä harjaa tai Tangle Teezeria. Koskaan en raasta niitä kammalla enkä todellakaan juurista aloittaen.
En kyllä ole koskaan törmännyt tuollaisiin kampaajiin täällä pk-seudulla. Itselläni ollut lyhyttä, puolipitkää ja pitkää. Ihan yhdessä ollaan sovittu paljonko leikataan ja mitä tehdään. Aina lähtenyt tyytyväisenä ovesta ulos 😁.
Ja tosiaan, pitkää tukkaa on nykyään lähes kaikilla. Siitähän saa kaikki mahdolliset lisät, extrapitkä, paksun tukan lisä ym. Jos ottaa värinkin vielä niin maksaa sen 250-300€. Pidennykset nyös hyvä business ja ne vasta maksaakin (laadukkaat).
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Mulla on tyypilliset, hennot suomi-hiukset, joita yritin joskus kampaajan avulla kasvattaa: käsittely oli kovakouraista ja jostain syystä kampaaja kuumakäsitteli joka leikkauksen jälkeen kiharat hiuksiin, vaikken kertaakaan tätä pyytänyt. Ei siis edes kysynyt, haluanko vai enkö. Jossain vaiheessa tajusin, ettei ole mitään järkeä maksaa noin huonosta palvelusta.
Nyt olen sitten kasvatellut hiuksiani ilman kampaajaa. Hidasta on ollut, mutta hiukset ovat pidemmät kuin ikinä kampaajien jäljiltä. Kävisin mielelläni joskus kampaajallakin, mutta pelkään tulevani sieltä pois lyhyellä tukalla. En tosiaan ymmärrä, miksi kukaan kampaaja ei mainosta itseään niin, että auttaa asiakasta kasvattamaan sen unelmien pitkän tukan. Kampaajien juttuja asiakkaana kuunellessa on tullut sellainen olo, että ovat vähän yksioikeista porukkaa. Ehkä tämä on selitys tällekin puutteelle.
Tää on ensimmäinen kerta kun mun hiukset pilattiin tai itseasiassa toka, piti lyhentää,no lyhenti se akka mut eri pitusiks 😭 hemmetisti hävettää kun näkee selvästi et eripituiset varsinkin kun on ponnarilla.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä hiukset kasvavat tosi nopeasti. Mulla on ollut tosi lyhyt hiusmalli jo useamman vuoden. Ärsyttää, kun niitä hiuksia on pakko leikata joka kuukausi, että pysyy mallissaan. Viime kesänä olin leikkaamatta hiuksia 3kk. ei vaan ollut muka aikaa mennä sinne kampaajalle. Tänä aikana lyhyestä sileästä tukastani kasvoi jo kammottava "karvalakki". Hiuksia joutuu myös ohentamaan joka kampaamo käynnillä, koska niitä on runsaasti ja kampaus ei asetu siististi. Ottaisin paljon mieluummin sellaisen hitaammin kasvavan tukan.
Niin tai mallisi on sellainen, että se on hyvännäköinen vain juuri leikattuna.
Vinkki.
Omat pitkät hiukset pysyvät parempana kun pesen ne vain viileällä vedellä. Saunassa pidän joko hoitoainetta tai siellä saunassa aina siinä välillä kastan hiukset kylmällä vedellä.
Eiköhän se hiusten kasvaminen ole erilainen kaikilla. Kasvu lähtee sisältä, kampaajat hoitaa ulkopuolelta. Eivät kampaajat ole taikureita
Ettekö osaa kertoa kampaajalle, että sentti pois latvoista ? Ajankin tehtävään voi antaa, ettei kampaaja rupea pelleilemään / leikkimään hiuksilla - 10 min.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on aivan samoja kokemuksia siitä, että kampaaja aivan liian kovakouraisesti kiskoo hiuksia kammalla. Mitä hittoa. Opetetaanko tällaista alan oppilaitoksissa? Itse aina varovasti selvitän hiukset latvoista aloittaen ja käytän apuna suihkutettavaa hoitoainetta sekä harjaa tai Tangle Teezeria. Koskaan en raasta niitä kammalla enkä todellakaan juurista aloittaen.
Osaan puhua vain oman kouluni puolesta ja sanon, että meillä ei todellakaan opetettu. Meillä opiskelijoiden kuului ehdottomasti osata ulkoa eri kampojen ja harjojen käyttötarkoitukset. Ei tullut kuuloonkaan, että olisi lähdetty raastamaan valmiiksi takkuista kohtaa vielä pahempaan kuntoon kammalla ja vielä väärään suuntaan.
Oma opettaja sanoi usein lentävänä lauseena meille, että "kohtele hiuksiasi kuin hienointa silkkipaitaa." Se oli hyvä neuvo ja jäi pysyvästi mieleeni.
Heippa ! Minulla on ollut lapsesta asti haaveena pitkät hiukset, mutta aina vaan ovat lyhyet. Lapsena isä leikkasi lyhyeksi, ei kuulemma kestänyt katsoa tuollaista karraa ??? ja sitten koneella silpaisi lyhyeksi. Olen aikuisena yrittänyt vähän joskus kasvatella hiuksia, mutta ovat juuri jonkun tärkeän tilaisuuden alla olleet niin kauheassa vaiheessa että ei muuta kuin parturille ja peruukki pois päästä. (Noin sanoo parturini.) Nyt olen päättänyt, etten enää kasvata. Jos haluan pitkät hiukset, ostan peruukin.....
Vierailija kirjoitti:
Yks asia mitä oon ihmetelly et miten Priorinilla voi olla niiiiiin hyvät arviot jossain apteekin verkkosivuilla, onko se vaan niin hyvin brändätty vai mitä ihmettä niihin on uutettu? En siis kyseenalaista ylipäätään lisäravinteita, koska jos ruokavalio ei oo tarpeeksi monipuolinen ja jää puutetta vaikka biotiinista, niin tottakai se auttaa pitkällä aikavälillä. Mutta Priorin, miten ne voi olla niin suosittuja? Oon tutkinut asiaa ja niissä on tosi pienet pitoisuudet vaikuttavia ainesosia, siis yksi pienin biotiini-pitoisuus mitä oon nähnyt ja sen lisäks jotain vehnänalkioöljyä ja hirssiä. Luulisi että samat määrät näitä aineita tulisi helposti ravinnosta, ja vaikea kuvitella että niin monella ihmisellä on just Priorin-kapselin kokoinen vaje rasvoissa, proteiineissa ja biotiinissa, että juuri ne jeesaa. Onko se kuviteltua vai maahantuojatko siellä ylistää? isoin pitoisuus tuotteessa näytti olevan lähinnä euroissa, eli tuotteen hinnassa...
Ei maahantuoja vaan Miika Nousiainen. Se on jotenkin niin koomista, kun se siinä Pitääkö olla huolissaan -ohjelmassa aina otti sen Priorin mainoksen mukaan johonkin kommenttiinsa. Itselläni kun lähti hiuksia synnytyksen jälkeen, päätin sen takia kokeilla, ja hiusten runsas lähtö onkin loppunut. Tuskin ne auttaa jos ei ole puutoksia, mulla varmaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Mulla on tyypilliset, hennot suomi-hiukset, joita yritin joskus kampaajan avulla kasvattaa: käsittely oli kovakouraista ja jostain syystä kampaaja kuumakäsitteli joka leikkauksen jälkeen kiharat hiuksiin, vaikken kertaakaan tätä pyytänyt. Ei siis edes kysynyt, haluanko vai enkö. Jossain vaiheessa tajusin, ettei ole mitään järkeä maksaa noin huonosta palvelusta.
Nyt olen sitten kasvatellut hiuksiani ilman kampaajaa. Hidasta on ollut, mutta hiukset ovat pidemmät kuin ikinä kampaajien jäljiltä. Kävisin mielelläni joskus kampaajallakin, mutta pelkään tulevani sieltä pois lyhyellä tukalla. En tosiaan ymmärrä, miksi kukaan kampaaja ei mainosta itseään niin, että auttaa asiakasta kasvattamaan sen unelmien pitkän tukan. Kampaajien juttuja asiakkaana kuunellessa on tullut sellainen olo, että ovat vähän yksioikeista porukkaa. Ehkä tämä on selitys tällekin puutteelle.
Olen asunut muissa maissa jo pitkään ja kokemusta eri maiden kampaajista on tullut. Kauheimmat nykyasuinmaassa. Minulla on ongelmahiukset, takaa kiharat, muuten suorat ja olen tottunut käymään pesettämässä kerran viikossa.
Tässä maassa näkyy olevan tapana, että hoitoaineen jälkeen aletaan selvittää takkuja (ja niitähän riittää ohuissa, mutta runsaissa hiuksissa!) tiheäpiikkisellä kammalla aloittaen juuresta!! Olen lopultakin saanut aikaiseksi alkaa kokeilla uusia kampaajia, ehkä joku sentään voisi osata oikean tavan.
Miksi muuten kampaajat rakastavat leikkaamista? No siitä saa selkeän hinnan! Hiuksien kasvattaminen ei rahaa tuo kampaajan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Heippa ! Minulla on ollut lapsesta asti haaveena pitkät hiukset, mutta aina vaan ovat lyhyet. Lapsena isä leikkasi lyhyeksi, ei kuulemma kestänyt katsoa tuollaista karraa ??? ja sitten koneella silpaisi lyhyeksi. Olen aikuisena yrittänyt vähän joskus kasvatella hiuksia, mutta ovat juuri jonkun tärkeän tilaisuuden alla olleet niin kauheassa vaiheessa että ei muuta kuin parturille ja peruukki pois päästä. (Noin sanoo parturini.) Nyt olen päättänyt, etten enää kasvata. Jos haluan pitkät hiukset, ostan peruukin.....
Käytkö aina samalla kampaajalla? Jospa joku toinen osaisi neuvoa sinua paremmin hiusten kasvattamisessa kuin että peruukki pois päästä, vaikka se toki vitsi onkin.
Googlaa myös hakusanoilla "hiusten kasvattaminen", niin löydät paljon aiheeseen liittyviä artikkeleita. Älä vielä anna periksi!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa kertoa kampaajalle, että sentti pois latvoista ? Ajankin tehtävään voi antaa, ettei kampaaja rupea pelleilemään / leikkimään hiuksilla - 10 min.
Ennemminkin kyse on siitä, mitä se kampaaja pitää sinä yhtenä senttinä. Miksei kampaajilla ole vaikka mittanauhaa ylimääräisenä apuvälineenä, kun se yksi sentti on niin monelle niin älyttömän vaikea hahmottaa? Ihan yleisesti vain ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin kyse on siitä, mitä se kampaaja pitää sinä yhtenä senttinä. Miksei kampaajilla ole vaikka mittanauhaa ylimääräisenä apuvälineenä, kun se yksi sentti on niin monelle niin älyttömän vaikea hahmottaa? Ihan yleisesti vain ihmettelen.
Tämä! Olen aina ihmetellyt että miksi mun senttini on kampaajalle vähintään 8 cm. Voisko ostaa sinne kampaajakouluun mittoja, joilla harjoitellaan mikä on 1 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Olen aina ihmetellyt että miksi mun senttini on kampaajalle vähintään 8 cm. Voisko ostaa sinne kampaajakouluun mittoja, joilla harjoitellaan mikä on 1 cm.
Juu, ja koulun puolesta valmistujaislahjaksi laadukas, nepparikiinnitteinen mittanauha jokaiselle tuoreelle parturi-kampaajalle! Ei tulisi edes kalliiksi.
- sama
Sinä teet aivan oikeaoppisesti. Takut tulee aina selvittää nimenomaan alhaalta ylöspäin. Se on oikea suunta. Jos kampaaja ei ymmärrä sitä, eikä edes ymmärrä
käyttää selvityssuihketta tai pientä määrää hoitoainetta takun selvittämiseen, niin on kumma.
Sinähän kuitenkin maksat hemmottelupalvelusta. Takun repiminen hiuksista kammalla täysin väärään suuntaan niin että sattuu ja on epämukava olla, on kaikkea muuta kuin hintansa väärtiä olevaa hemmottelua.
T. Sama