Tuppautuvat kaupittelijat kauppakeskuksissa
Kävin eilen cittarissa ja siellä on joku Telefinlandin myyntipöytä keskeisellä paikalla käytävällä, että ohi joutuu kulkemaan. En sitten näyttänyt tarpeeksi kiireiseltä vissiin kännykkää räplätessäni, kun kaupittelija lähestyi ja kysyi mikä liittymä. Sanoin että nyt se ja se, mutta olen juuri vaihtanut ja postissa juuri tulossa uusi sim-kortti. Joo, ei pitäis niille alkaa juttelemaan mitään, mutta ajattelin uuden liittymän varjolla pääseväni samantien eroon tyypistä. Alkoi silti tuputtamaan heidän liittymäänsä. Mitenhän noi oikein pitäis ohittaa. Rasittavia iholletyöntyjiä.
Kommentit (222)
34 jatkaa: Olen kyllä antanut tästä palautetta kauppakeskukselle, mutta eihän se mitään auta. Ilmeisesti niistä ständeistä saatavat vuokratulot ovat kauppakeskukselle tärkeämpiä kuin asiakkaiden viihtyminen.
Ja juu, osaan kyllä sanoa "ei kiitos". Mutta ärsyttää se silti kun sen joutuu sanomaan samallekin tyrkyttäjälle mennen tullen ja vielä joka ikinen kerta kauppakeskuksessa käydessä. Iso Omena on minun lähikauppani, joten vaikea tältä on välttyäkään.
Olin aikanaan Hervannan Duon vakiokävijä. Kun aukiolle ilmestyi sähkökauppiaiden boksi, josta joka viikko uudet innokkaat tyrkyttäjät iskeytyivät vaatteisiin roikkumaan, päätin lopettaa koko liikekeskuksessa käynnin. Nyt käyn Hervannan monissa lähikaupoissa, ja olen tyytyväinen kun ei tarvitse maitopurkin takia kävellä kilometritolkulla käytäviä, eikä kukaan tyrkytä mitään.
En tiiä mistä on pesiytynyt noin hirveä tyrkyttämiskulttuuri. Olen yleensä ystävällinen tyrkyttäjillekin, mutta olen tullut tulokseen että otan yrmeän ja määrätietoisen asenteen enkä ala milläsilleskään. Korkeintaan "hei" ja matka jatkuu. Noista on pyrittävä tekemään itselleen näkymättömiä jos haluaa rauhassa kierrellä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:55"]
Ärsyttää sekin, että miksi noihin pitää ottaa edes katsekontaktia tai selittää ei kiitosta. Siinä katkeaa shoppailufiilis. Ja liikkeet, jonka vieressä noi hyeenat iskee, tulee ohitettua.
[/quote]
Espoossa Isossa Omenassa ainakin yksi liike (sattui olemaan minun suosikkivaatekauppani) joutui lopettamaan, kun liikkeen ulkopuolella oleva tyrkyttäjä karkoitti asiakkaat. Kysyin loppuunmyynnin aikana myyjältä syytä liikkeen lopettamiseen, ja noin hän vastasi. Kyllä todella ärsyttää! Aina joutuu suunnittelemaan reittinsä tarkkaan, jotta välttyisi tyrkyttäjiltä, mutta ainahan se ei onnistu.
[/quote]
Voin hyvin uskoa tuon. Itsekin kierrän ne, jos voin. Kannan euroni mieluummin sellaiseen mukavaan paikkaan, jossa ei ahdistella. Kaupoissa on kiva kierrellä rauhassa ja hyvällä mielellä, nuo pilaavat sitä tunnelmaa joka kerta. Miten tällaisen annetaan tapahtua? Auttaakohan reklamointi kauppakeskuksen johtavalle taholle asiaan, siis jokuhan antaa näille luvan leiriytyä siihen häiriköimään, sillä ihan niin vain se ei taida onnistua että siihen vain tultaisiin ja päivästä toiseen siinä majailtaisiin.
Citymarket kolmisoppi, Kuopio. Ei Jeesus.
Kauppaan mennessä lähes poikkeuksetta parhaimmillaan kaksi telefinlandin myyjää tulee tyrkyttämään ja heti 5m päässä niistä fortumin ukkeli karjuu perään "HALUATKO VOITTAA 500 EUROA??????" johonkin arvontaan osallistumalla. Parhaimmillaan vielä monta kertaa kauppareissun aikana jos joutuu postissa, kukkakaupassa, Seppälässä tms asioimaan ja tuon ahdistelukohdan ohi monesti kulkemaan :D
Jyväskylän Forumissa puhelinten ja liittymien tyrkyttäjä yritti imellellä "Mitä kuuluu?" ja kun sanoin, että hyvää kuuluu, tyyppi yritti pysäyttää: "Tähän menee vain hetki!" Sanoin, etten osta mitään ja lampsin vain menemään. Sinne se jäi kyselemään seuraavan kulkijan kuulumisia.
Minua ottaa päähän tuo pakkomyyminen, kun ilmeilläni ja eleilläni varmaan näytän, etten ole tippaakaan kiinnostunut.
Aletaan joukolla sanoa niille että suksi nyt siitä kuuseen tai alan kirkua. Ja irvistys perään. Eiköhän se sitten jossain vaiheessa lopu. ;)
Mutta ihan vakavasti puhuen, jos tällaisen kohtalaisen kiivasluonteisen aikuisen ja jämptin naisenkin on hieman vaikea oikein tehokkaasti torjua nuo hyeenat, kun iholle tulevat silti, niin miten paljon he ehtivätkään vetämään höplästä esim. puoliseniilejä vanhuksia, jollain muulla tavalla haasteellisia henkilöitä, hyvin herkkäuskoisia ym. Moraalitonta touhua. :(
Sama juttu Myyrmannissa. Ne on siinä tukkeena ettei meinaa ohi päästä eikä usko sanomista, vaan lähtee perään. Siinä on olleet jo kauan Fortum, Saunalahti ja joku vakuutusmyyjä, nyt sitten lisänä kuntokeskus ja välillä ne rasvamyyjät.
Just tän takia tykkään Jumbosta kauppakeskuksena. Siellä ei ole noita tuputtajia mitä muissa mestoissa on joka päivä. Jos käytävällä jotain on niin se on yleensä vklp ja jaossa jotain maistiaisia tms, välillä on jotain Hesarin myyjiä. Mut siellä on myös niin isot käytävät että on helppo kiertää ne, jos ei yhtään jaksa.
ei oo mitään vakuutusmyyjiä tai muita dorkia... Varsinkin arkena saa kulkea täysin rauhassa, kun siellä ei tosiaan oo yhtään mitään pisteitä käytävillä.
Mulle rupesi Saunalahden myyjä ihan suoraan valehtelemaan Itiksessä, kun sanoin, että mulla on DNA:n määräaikainen sopimus. Hän väitti, että sopimus on pitävä vaan DNA:n puolelta, ja minä voin purkaa sen milloin vain ilman että joudun maksamaan mitään extraa. Samaten hän väitti, että saan pitää DNA:n tarjoaman puolen vuoden ilmaisen Welho-tv-paketin, "kun ne on sen kerran jo antaneet", vaikka vaihtaisin liittymää. Sitten selitti, että voisin nyt tehdä hänen kanssaan kaupat, ja hän soittaa kahden viikon päästä, ja sitten voin perua, jos en haluakaan liittymää heiltä. Sanoin ties kuinka monennen kerran, että en ole kiinnostunut, jolloin myyjän kaveri hyökkäsi vielä vänkäämään, että mikä siinä on niin vaikeaa, että "Sami" sitten soittaa, ja sitten voit perua. Eli varmaan jotkut provikat heillä, jotka saavat sen kahden viikon aikana, ja sen jälkeen peruminen ei vaikuta niihin. Kun sanoin, että mulla on kiire enkä ehdi aiheesta enää keskustelemaan, alkoivat vielä tentata, että mihin olen menossa. Eka myyjä oli oikein lipevä savoa vääntävä poikanen, mutta kun lähdin paikalta, oli naama tosi pahasti kurtussa, eikä lupsakkuudesta ollut jälkeäkään.
Laitoin tämän keskustelun innoittamana palautetta erään kauppakeskuksen sähköpostiin, laittakaa tekin :)
Itse olen etelämmässä välttynyt noilta mutta kyllä täällä pohjaanmaankin esim. cittareissa noita näkyy, mutta eivät ole hyökänneet ainakin minun kimppuun, oon huomannu että varmaan siksi kun ovat jo siinä saaneet jonkun mummelin tai muun haaviinsa ja täyttä päätä tälle selittävät huippuliittymistä ja nettisopimuksista.
Kuinka paljon prosentuaalisesti mahtaa viikossa mennä tavallisella kuluttajalla aikaa, kun hätistelee v**n puhelinmyyjät ja ostarimyyjät kimpustaan? Aikaan lasketaan itse se "fyysinen" tapahtuma ja sen jälkeen v**kseen mennyt aika. Etukäteisv*tunne lasketaan myös ennen ostarille menoa. Ja aamulla kun herää ja laittaa kännykkään äänen, ja se pärähtää puoli ysin aikaan, arvaustunteeseen kuka soittaa aika -lasketaan myös. Paljonko tuo kuormittaa viikottain ihmisen stressitaakkaa?
Niin ärsyttäviä! Turun Hansassa on se Elisan/TeleFinland mikälie koju, onneksi sen saa kierrettyä mutta keskeisellä paikalla silti.
Viimeksi keskustelu meni näin:
"Moi! Mikä liittymä sulla on?" (Kysymykseen tuntuu tyhmältä vastata ei kiitos, joten vastasin..) "Sonera." "Mitäs se maksaa kuussa?" "En tiiä kyllä tarkalleen.." "Maksatko sä sen ite?" "En maksa, äiti maksaa." "No pitäisköhän sun maksaa..?" Tuli tosta vaan paha mieli, äitini vapaaehtoisesti haluaa auttaa mua opiskelijana maksamalla puhelinlaskuni.. muutenkaan ei pitäisi olla myyjän paikka tuomita vaikka mikälie sugardaddy kuittaisi laskuni.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:33"]
Niin ärsyttäviä! Turun Hansassa on se Elisan/TeleFinland mikälie koju, onneksi sen saa kierrettyä mutta keskeisellä paikalla silti. Viimeksi keskustelu meni näin: "Moi! Mikä liittymä sulla on?" (Kysymykseen tuntuu tyhmältä vastata ei kiitos, joten vastasin..) "Sonera." "Mitäs se maksaa kuussa?" "En tiiä kyllä tarkalleen.." "Maksatko sä sen ite?" "En maksa, äiti maksaa." "No pitäisköhän sun maksaa..?" Tuli tosta vaan paha mieli, äitini vapaaehtoisesti haluaa auttaa mua opiskelijana maksamalla puhelinlaskuni.. muutenkaan ei pitäisi olla myyjän paikka tuomita vaikka mikälie sugardaddy kuittaisi laskuni.
[/quote]
Törkeä kommentti myyjältä! Mitä helvettiä... Vahvistaa taas päätöstäni olla juttelematta noille enää mitään.
http://www.anttila.fi/index/palaute.html.stx
Siitä voi laittaa palautetta Anttilalle. Täältä lähti äsken risuja tuputtajille ja ruusuja Anttilan myyjille, jotka ovat aina yhtä ystävällisiä.
Mä teen vähän vastaavaa työtä ja voisin sanoa, että noloimpia on ne tyypit jotka vaan kävelee ohi sanomatta mitään. Ja vielä nolompia ne, joilla on pieni lapsi samassa mukana. Käytötavat, missä ootte? Lapsellekin voisi niitä opettaa.
Itse arvostan eniten sitä rehellisyyttä, että sanotaan suoraan ettei kiinnosta/ei ole aikaa. Ei ole kovinkaan vaikeaa sanoa sitä "Moi, sori ei mua kiinnosta" -lainia meinaan.
Noloimpia on kaikki "pakasteet sulaa"-tyypit, jotka luulee olevansa niiiiin saatanan hauskoja ja luulevat keksineensä jotakin huikeaa ja uutta. Tai "En mä nyt kun mulla on tää lapsi tässä vaunuissa/koira odottaa ulkona." Niin no, se lapsi siinä nätisti nukkuu, että anteeksi kun en huomannut ongelmaa ja jätitpä sitten sen koirasi kuitenkin ulos kauppareissun ajaksi. Minuutti tai pari lisäähän on hirveä katastrofi.
Eli olkaa rehellisiä!
Mä ainakin haluan asiakkaiden haluavan pysähtyä jutskailemaan mun kanssa. Jos ei kiinnosta niin sanon moikka/kiitos/mukavaa päivänjatkoa. Joku pysyy kuitenkin ennen pitkään. Ei me kaikki provikkapalkatut olla tyrkyttäjiä.
Ja hei, on munkin mielestä ärsyttäviä myyjiä. Kuka kumma kouluttaa joitakin D-vitamiini-tyyppejä. Tuli sellainen mieleen kun joku kirjoitti tuolla ton kynäjutun. Ne just huutelee perään jotakin "En mä sitä kysynyt"-juttuja. Itselle ei tulis mieleenkään.
Hmm. Minäkin vetoan aina siihen, ettei ole aikaa, mutta yleensä se on vale. Ei mulla minnekään kiire ole, mutta en vaan jaksa niitä tuputtajia.
Kyllä Topin pitäisi nyt markkinointiporukka koota kahvipöydän viereen ja tarvis vähän keskustella, että mikä se on se ku myy kato täällä Ideaparkissa. Onko se myyntiä, kun ihmiset viihtyy ja ostaa liikkeistä vai tuleeko ne sinne ihan vaan tiäks kato näitä käytävämyyjien tuotteita ostamaan.