Onko kaikki orvoksi jääneet asuneet jossain vaiheessa lastenkodissa?
Eräs tuttu väittää näin, ja itse en oikein usko, että kaikki päätyisivät aina lastenkotiin. Tämän väittäjän kokemus perustuu siihen että itse on ollut veljensä kanssa huostaanotettuna lastenkodissa kun vanhempansa ei pystyneet huolehtimaan heistä ja siellä kuulemma oli myös orvoksi jääneitä. Totta kai osa voi päätyä ihan lastenkotiinkin jos ei ole mitään muuta paikkaa minne mennä.
Kommentit (13)
No mun tuttu meni isovanhemmilleen suoraan asumaan
Ei tosiaan. Lastenkotiin muutenkin päätyy aniharva nykyään. Perhehoitoa pidetään yleensä aina ensisijaisena. Laitoshoidossa ja lastenkodeissa on lähinnä isommat lapset ja nuoret jotka eivät pärjää muualla.
Perhehoito nykyään ensisijainen. Mutta orpokin saattaa päätyä lastenkotiin (jos sukulaisia ei ole tai ne ovat kaukana ja vasta tulossa hakemaan ja perhehoidon perheet on täynnä).
Pikkusisko muutti meille samana aamuna kun äitinsä eli siis ainoa elossa oleva vanhempansa kuoli.
Riippuu myös lapsen iästä. Itse jäin orvoksi 16 vuotiaana ja sukulaisten avustuksella etsittiin minulle vuokrakämppä ja aloitin siitä pikkuhiljaa aikuistumisen. Kyllähän mullekin lastenkotia tarjottiin, mutta sanoin suoraan että menen ennemmin sillan alle kuin sinne. Onneksi minulla on mahtavia tätejä ja sain elämäni raiteilleen.
Vierailija kirjoitti:
Perhehoito nykyään ensisijainen. Mutta orpokin saattaa päätyä lastenkotiin (jos sukulaisia ei ole tai ne ovat kaukana ja vasta tulossa hakemaan ja perhehoidon perheet on täynnä).
Tällöinkin yleensä selvitetään muutkin läheiset kuin sukulaiset, esimerkiksi vanhempien ystävät, tuttavat, naapurit jne. mikä nyt lapselle tuttu ja turvallinen paikka sattuu olemaan.
Lastenkotipaikoista on jo pitkään ollut huutava pula. Orvoksi jääneellä ei pelkästään siitä syystä ole mitään tarvetta asua lastenkodissa ja heille yritetään löytää joku sukulainen jonka luona olla. Siksi ne lastenkotipaikat säästetään niitä enemmän tarvitseville.
En valinnut lastenkotia. Hankin työpaikan. Läheiset (aikuinen veli lähinnä) eivät suostuneet elättämään.
Ei, koska Suomessa ei tavanomaisia lastenkoteja ollut olemassa enää vuosikymmeniin. Ehkä jotain hätämajoituspaikkoja, mutta ei mitään varsinaisia orpokoteja niin kuin viime vuosisadan alkupuolella oli yhtä paljon kuin kunnalliskoteja, eli melkein joka pitäjässä.
Päädyin lastenkotiin nuorena ja sen jälkeen minun vanhemmat ei tullut koskaan katsomaan minua sinne. Äiti lähti jonkun miehen mukaan ja olin eka kaksi viikkoa yksin kotona ja kävin kaupassa varastamassa ruokaa. Koulussa kävin syömässä myös mutta muuten en koulussa sitten ollut 4 luokalla. Sitten tuli sossutädit ja vei mut lastenkotiin.
Asuin 10 vuotta lastenkodissa. Siellä asuin samanikäisiä minun kanssa ja sinne tuli aina jotain uusia lapsia lisää.
T: kiltti ja kunnollinen mies
Vierailija kirjoitti:
Päädyin lastenkotiin nuorena ja sen jälkeen minun vanhemmat ei tullut koskaan katsomaan minua sinne. Äiti lähti jonkun miehen mukaan ja olin eka kaksi viikkoa yksin kotona ja kävin kaupassa varastamassa ruokaa. Koulussa kävin syömässä myös mutta muuten en koulussa sitten ollut 4 luokalla. Sitten tuli sossutädit ja vei mut lastenkotiin.
Asuin 10 vuotta lastenkodissa. Siellä asuin samanikäisiä minun kanssa ja sinne tuli aina jotain uusia lapsia lisää.
T: kiltti ja kunnollinen mies
Jos muutit lastenkotiin 10v, niin miten ihmeessä asuit siellä 10 vuotta?
Ei ole. Ei orvoksi jääminen itsessään ole peruste yhtään millekään, paitsi että lapselle pitää etsiä uudet huoltajat. Usein lapsi asuu jonkun läheisen luona.