Työsuhteen purku koeajalla koska sain toisen työn?
Eli siis olen koeajalla, joka päättyisi helmikuussa. Olen kuitenkin jo nyt todennut että tämä työpaikka ei ole minua varten, syistä joita en nyt tässä halua avata.
Hain toista työtä ja sain paikan ja haluaisin nyt siellä aloittaa mahdollisimman pian. Tiedän että voin päättää työsuhteeni nykyisessä paikassa ilman irtisanomisaikaa, mutta jos kysyvät syytä miksi niin voinko sanoa vain että koska sain toisen paikan joka sopii minulle paremmin? Siis niin että en joudu mihinkään vaikeuksiin nykyisen työpaikan kanssa.
Kommentit (230)
Nämä inttäjät eivät näytä tajuavan sitä tosiasiaa että koeaika antaa työntekijälle samat oikeudet kuin työnantajalle.
Työntekijän ei tarvitse edes ilmoittaa mitään perustetta, riittää kun viittaa koeaikapurkuun mutta oman selustan varmistamiseksi kannattaa ilmoittaa kirjallisesti (sähköposti) että "työtehtävä ja/tai työyhteisö ei vastannut sitä kuvaa joka siitä oli annettu".
Tämän jälkeen voi aloittaa vaikka seuraavana aamuna täsmälleen samassa hommassa toisessa paikassa mutta paremmin ehdoin.
Ei työnantajalla ole mitään keinoa eikä edes intressiä riitauttaa tuota. Vaikka tehtävä olisi identtinen, henkilöt ovat uudet eli se "työyhteisö" toinen ja purkuperuste täysin laillinen
En tiedä mistä ja kuka keksinyt esim. ettei koeajalla oleva työntekijä saisi sano perusteluksi esim. mukavamman työn.
Tottakai saa sanoa jos haluaa. Ei se ole mikään epäpätevä syy.Onko ihmisillä oikeasti niin huonot tiedot ja taidot elämässään että ei edes tiettyjä perusfaktoja tiedetä tai osata hakea sitä tietoa silloin kun olisi tarvetta.
Voisitko pässi lopettaa tuon skeidan jauhamisen.
Työsuhteen purkaminen ei ole edes koeaikana täysin sääntelemätön tapahtuma vaan sen voi tehdä ainoastaan asiallisin perustein.
Ainoa epäasiallinen peruste johon työntekijä voi käytännöss syyllistyä on lähteä yksinomaan siksi että sai paremman homman.
Kukaan ei kuitenkaan tule perään haukkumaan vaikka työntekijä aloittaa seuraavana aamuna paremmassa duunissa kunhan tämä ilmoittaa koeaikapurun syyksi sen että työnei vastannut siitä annettua kuvaa tai "ei sopeutunut työyhteisöön" jota työnantaja voi aivan laillisesti käyttää
"Työsopimuksen osapuolet eivät saa purkaa työsopimusta koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Epäasiallisena syynä on pidetty muun muassa aiheettomia sairausepäilyjä tai raskautta. Työntekijän puolelta epäasiallisena perusteena on pidetty työsopimuksen purkamista pelkästään sillä perusteella, että työntekijä saa uudelta työnantajalta paremman työpaikan."
Vierailija kirjoitti:
Koeaika nimenomaan tarkoittaa sitä, että saa lähteä ilman sanktioita. Mutta toiste ei sitten kannata tähän firmaan pyrkiä, josta lähdet.
Varmaan jos googlaat niin saat laki- tai tes-perusteista tietoa. Koeaika kuitenkin tarkoittaa nimenomaan sitä että puolin ja toisin työsuhteen saa sen aikana päättää ilman sanktioita.
Koeaikana lähteminen ei ole sama kuin työsopimuksen purku. Työsopimuksen purku voi tapahtua silloin kun työsuhde on jo kaikin puolin lukkoon lyöty, ja purun voi tehdä työnantaja jostakin vakavasta työntekijästä johtuvasta syystä.
Kyllä se on juuri työsopimuksen purku, jos työ lopetetaan koeaikana.
Ei TA:nkaan tarvitse sanoa syytä, eikä tarvitse sinunkaan. Sanot että tämä on nyt koetettu ja minua ei miellytä, se on nyt tässä ja enää en tule. Minä koeaikapuran tämän.
Työttömiä on pilvin pimein. Narratkoot seuraavaa.
Hyvä viestiketjun aloittaja!
Täällä tulee nyt niin paskaa juttua, kun osa sanoo EI ja osa JAA. Jos olet sekaisin tästä tilanteesta, niin hyvänen aika googleta ihan oman alasi TES.
Mutta ei, syytä ei tarvitse kertoa. Puolin ja toisin. Saa kertoa, mutta se on eri asia :D
Terveisiä entiseltä työsuojeluvaltuutetulta:
Koeaika: Se on ihan yhtäläinen niin työntekijältä kuin työnantajalta. 3 päivän irtisanomisaika molemmilta.
Eli: Jos todellakin olet väärässä paikassa väärään aikaan, sano itsesi irti. Olen tehnyt näin itsekin. Se on 3 päivää, 3-4 kk:n sisällä (alasta riippuen).
Mitä työkkäri sanoo?: No en ole varma, mutta mun tietääkseni ei voi mussuttaa? Simple saying: Väärä aika väärässä paikassa. Se pitää sitten työkkärin virkailijan kanssa puhua puhki.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä entiseltä työsuojeluvaltuutetulta:
Koeaika: Se on ihan yhtäläinen niin työntekijältä kuin työnantajalta. 3 päivän irtisanomisaika molemmilta.
Eli: Jos todellakin olet väärässä paikassa väärään aikaan, sano itsesi irti. Olen tehnyt näin itsekin. Se on 3 päivää, 3-4 kk:n sisällä (alasta riippuen).
Mitä työkkäri sanoo?: No en ole varma, mutta mun tietääkseni ei voi mussuttaa? Simple saying: Väärä aika väärässä paikassa. Se pitää sitten työkkärin virkailijan kanssa puhua puhki.
Mikä TES tuntee 3 päivän irtisanomisajan koeajalla? Nyt se linkki tänne!
Sinua ei usko erkkikään (onneksi) vaikka elävä elämä ei ole niin mustavalkoinen eli koeaikapurku 0 tuntia/ irtisanoutuminen 14 vrk vaan voi hyvin olla vaikka sen 3 päivää töissä sen jälkeen kun ilmoittaa lopettavansa.
Aloittajan tapauksessa työkkärillä ei ole mitään mussuttamista, koska hän siirtyy toiseen työhön eikä työttömäksi. Muuten itse työsopimuksen koeajalla purkanut on itse aiheuttanut työttömyytensä ja saa karenssin. Poikkeukset tästä selvitään käräjillä, eli esimerkiksi on pahoja työsuojelupuutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaika nimenomaan tarkoittaa sitä, että saa lähteä ilman sanktioita. Mutta toiste ei sitten kannata tähän firmaan pyrkiä, josta lähdet.
Varmaan jos googlaat niin saat laki- tai tes-perusteista tietoa. Koeaika kuitenkin tarkoittaa nimenomaan sitä että puolin ja toisin työsuhteen saa sen aikana päättää ilman sanktioita.
Koeaikana lähteminen ei ole sama kuin työsopimuksen purku. Työsopimuksen purku voi tapahtua silloin kun työsuhde on jo kaikin puolin lukkoon lyöty, ja purun voi tehdä työnantaja jostakin vakavasta työntekijästä johtuvasta syystä.
Kyllä se on juuri työsopimuksen purku, jos työ lopetetaan koeaikana.
Ei ole, jos ei lopeta työtä heti vaan irtisanoutuu ja on irtisanomisajan töissä.
Mikset ap voi noudattaa normaalia irtisanomisaikaa ja irtisanoutua? Silloin saat kuitenkin palkkaa, ei tule työttömyysjaksoa/karenssia ja ei ole mitään ongelmaa, tietysti jos nykyinen työsi ei ihan kamala ole.
Miksi kuljeskelet internet-foorumeilla latelemassa valeita?
Saatko siitä seksuaalista tyydytystä?