Työsuhteen purku koeajalla koska sain toisen työn?
Eli siis olen koeajalla, joka päättyisi helmikuussa. Olen kuitenkin jo nyt todennut että tämä työpaikka ei ole minua varten, syistä joita en nyt tässä halua avata.
Hain toista työtä ja sain paikan ja haluaisin nyt siellä aloittaa mahdollisimman pian. Tiedän että voin päättää työsuhteeni nykyisessä paikassa ilman irtisanomisaikaa, mutta jos kysyvät syytä miksi niin voinko sanoa vain että koska sain toisen paikan joka sopii minulle paremmin? Siis niin että en joudu mihinkään vaikeuksiin nykyisen työpaikan kanssa.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan olisi kannattanut sekin aika ja vaiva käyttää mieluummin tiedon hakemiseen netistä, kuin kysellä täältä, jossa puolet tietää ja loput ei tiedä.
Laita hakusanoiksi ”työsuhteen purkaminen koeajalla”
Ja sitten vankalla lähdekritiikillä luet vastaukset. Oikean tiedon saa finlex.fi-sivulta, ammattiliittojen sivuilta ja oikeilta lakiasiantuntijoilta.
Tämä keskustelu todistaa sen, että tässä asiassa on vääriä "tietoja" vähintään yhtä paljon kuin siinä, että "leski perii puolet" joten ainakaan keskustelupalstoihin ei voi uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla saa purkaa sopimuksen vain ilmoittamalla siitä. Eli voi sanoa, että lopetan nyt eikä tarvitse enää seuraavana päivänä tulla. Tätä ei tarvitse perustella mitenkään. Irtisanoutuminen ja koeaikapurku ovat eri asioita.
Toi nyt on vaan termikikkailua.
Ei todellakaan ole! Miksi tietämättömät inttävät selvästä asiasta? Vielä kerran rautalankamalli termien eroista:
Työsuhteen purku = työ päättyy heti. Ei tarvitse/saa tehdä edes sitä vuoroa loppuun.
Irtisanominen/irtisanoutuminen = ollaan töissä irtisanomisaika ja saadaan siltä palkka. Jos on vuosilomaa, ylityövapaita tai muita pitämättä, voi työnteon lopettaa heti ja pitää irtisanomisajan vapaata.
Kyllä se ontermikikkailua. Luuletko, että tavallisen duunarin tarvii määrittää purkaako sopimuksen vai mitä tekee. Hän vaan ilmoittaa, että lopettaa koeajalla eikä tule enää huomenna.
Vielä tarkennus, joka pätee sekä työntekijään että työnantajaan:
Työsuhteen purku = palkanmaksu loppuu heti.
Irtisanominen = palkanmaksu jatkuu irtisanomisajan, yleensä vähintään 2 viikkoa.
Ymmärrätkö nyt termien eron? Jälkimmäisessäkin tapauksessa työvelvoite voi päättyä heti, ja yhtenä syynä siihen tässä ketjussa on jo mainittu turvallisuusriski. Toinen tavallinen syy on pitämättömät vuosilomat, jolloin palkanmaksu voi jatkua pitempäänkin lomapalkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla saa purkaa sopimuksen vain ilmoittamalla siitä. Eli voi sanoa, että lopetan nyt eikä tarvitse enää seuraavana päivänä tulla. Tätä ei tarvitse perustella mitenkään. Irtisanoutuminen ja koeaikapurku ovat eri asioita.
Ei todellakaan ole! Miksi tietämättömät inttävät selvästä asiasta? Vielä kerran rautalankamalli termien eroista:
Työsuhteen purku = työ päättyy heti. Ei tarvitse/saa tehdä edes sitä vuoroa loppuun.
Irtisanominen/irtisanoutuminen = ollaan töissä irtisanomisaika ja saadaan siltä palkka. Jos on vuosilomaa, ylityövapaita tai muita pitämättä, voi työnteon lopettaa heti ja pitää irtisanomisajan vapaata.
Siis vaaditko sä oikeesti työntekijää käyttämään oikeaa termiä, kun hän haluaa lopettaa työssä?
Sun tää jankkaaminen tästä näistä termeistä on jo tullut selväksi. Me muut nyt keskustellaan ihan kansankielellä tästä asiaista ja koeajalla lähtemisestä.
Aivan ehdottomasti vaadin!
Jos työntekijä ilmoittaa purkavansa työsuhteen koeajalla, hän antaa avaimensa välittömästi pois ja saman tien poistetaan hänen käyttäjätunnuksensa käytöstä ym. sellaiset, jotka voidaan tehdä heti työnantajan toimintaa haittaamatta. Tämä työpaikka ei ole sellainen, jossa pitäisi olla saattaja mukana, mutta sähköpostin tarkistaisimme yhdessä ja työntekijä laittaisi siihen poissaoloviestin.
Jos työntekijä irtisanoutuu, hän jatkaa työntekemistä tavalliseen tapaan irtisanomisajan, paitsi jos hän haluaa pitää kertyneet vuosilomat vapaana.
Olisiko sinulle suuri yllätys, että esimies toimisi näin, kun sinä ilmoittaisit purkavasi työsuhteen koeajalla eikä työnantaja ymmärtäisi, kansankielellä sinä tarkoitit, että lähdet uuteen työpaikkaan viikon päästä etkä aikonutkaan lopettaa heti, niin kuin työsuhteen purku juridisesti tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen täysin siinä luulossa, että koeajalla voi lopettaa ilman irtisanoutumisaikaa ja ihan mistä syystä hyvänsä. Syyn voi kertoa tai olla kertomatta työnantajalle. Työnantajalla sen sijaan tulee olla pätevä syy työsuhteen purkamiseen koeajalla.
Luulosi on osittain oikea, sillä ilman irtisanomisaikaa voi koeajalla purkaa työsuhteen.
Tarvittaessa on pystyttävä todistamaan, että purkamisen syy ei ollut epäasiallinen ( esim. raskaus, toinen työpaikka) . Sikäli luulosi on väärä, että työnantajalla ei tarvitse olla pätevää syytä - tai syyksi riittää yleisesti " ei soveltunut työhön" ilman tarkempaa erittelyä, jos ei ole aihetta epäillä epäasiallista syytä.
Koeaika on sanamukaisesti koeaika molemmin päin. Työnantaja voi irtisanoa milloin vain ja työntekijä voi irtisanoutua koska vain. Työnantajan pitää ilmoittaa syy. Se ei saa olla syrjivä ei perustua mihinkään epäasialliseen syyhyn. Ihonväriin, sukupuoleen, ulkonäköön, ikään yms. Työntekijä ei tarvitse ilmoittaa syytä.
Koska aloittaja on löytänyt toisen työpaikan ja kokee sen sopivan paremmin itselle, niin siinähän on se peruste joka on kohteliasta kertoa, koska piirit ovat ovat pienet. Jos vain voi välttää, niin ikinä ei kannata lähteä ovia paiskoen tai sillat polttaen.
Kannattaa sanoa rehellisesti ja sopia milloin lopettaa ja kysyä myös työnantajan mielipidettä. Koskaan ei voi tietää missä yhteydessä tulevaisuudessa voi joutua tekemisiin samojen ihmisten kanssa, joten siinä voi tehdä itsestään jonkun mielestä epäilyttävän. Varsinkin jos ei muuta aivan muualle.
Asian voi hoitaa tyylikkäästikin, jolloin ei jää mitään sanomista. Olen itse lähtenyt eräästä yrityksestä koeaikana ja joutunut saman omistajan palvelukseen, kun yritys myytiin hänelle.
Kun tavattiin ensimmäisenä työpäivänä, niin hän kätteli minut ensimmäiseksi, koska täällähän tuttujakin.
Jäin herra isoherra käsi ojossa katsomaan mikä tuttu minä hänelle olin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ontermikikkailua. Luuletko, että tavallisen duunarin tarvii määrittää purkaako sopimuksen vai mitä tekee. Hän vaan ilmoittaa, että lopettaa koeajalla eikä tule enää huomenna.
Vielä tarkennus, joka pätee sekä työntekijään että työnantajaan:
Työsuhteen purku = palkanmaksu loppuu heti.
Irtisanominen = palkanmaksu jatkuu irtisanomisajan, yleensä vähintään 2 viikkoa.
Ymmärrätkö nyt termien eron? Jälkimmäisessäkin tapauksessa työvelvoite voi päättyä heti, ja yhtenä syynä siihen tässä ketjussa on jo mainittu turvallisuusriski. Toinen tavallinen syy on pitämättömät vuosilomat, jolloin palkanmaksu voi jatkua pitempäänkin lomapalkkana.
Ei sun tarvitse mulle näitä olla selittämässä. Nyt on kyseessä se, kun se duunari menee ja kertoo lopettavansa työssä Ja miten asia pitäisi ilmaista. Onko sulla joku tarve päteä koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen täysin siinä luulossa, että koeajalla voi lopettaa ilman irtisanoutumisaikaa ja ihan mistä syystä hyvänsä. Syyn voi kertoa tai olla kertomatta työnantajalle. Työnantajalla sen sijaan tulee olla pätevä syy työsuhteen purkamiseen koeajalla.
Se on juuri niin kuin kirjoitit.
En tiedä mistä ja kuka keksinyt esim. ettei koeajalla oleva työntekijä saisi sano perusteluksi esim. mukavamman työn.
Tottakai saa sanoa jos haluaa. Ei se ole mikään epäpätevä syy.
Onko ihmisillä oikeasti niin huonot tiedot ja taidot elämässään että ei edes tiettyjä perusfaktoja tiedetä tai osata hakea sitä tietoa silloin kun olisi tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteen purkamista ei voi tehdä ilman pätevää syytä. Irtisanoutua voi. Irtisanoutuessa on normaali irtisanomisaika, mutta on hyvin yleistä ettei työvelvoitetta ole, kun irtisanoutuu koeajalla. Työnantaja voi toki vaatia asi hoidettavan purun kautta ja tällöin se sit kirjataan ”työ ei vastannut odotuksia”. Eikä siinä mitään, mutta jos se ei ole oikea syy, moni valitsee kuitenkin rehellisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä ja kuka keksinyt esim. ettei koeajalla oleva työntekijä saisi sano perusteluksi esim. mukavamman työn.
Tottakai saa sanoa jos haluaa. Ei se ole mikään epäpätevä syy.Onko ihmisillä oikeasti niin huonot tiedot ja taidot elämässään että ei edes tiettyjä perusfaktoja tiedetä tai osata hakea sitä tietoa silloin kun olisi tarvetta.
” Työsopimuksen osapuolet eivät saa purkaa työsopimusta koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Epäasiallisena syynä on pidetty muun muassa aiheettomia sairausepäilyjä tai raskautta. Työntekijän puolelta epäasiallisena perusteena on pidetty työsopimuksen purkamista pelkästään sillä perusteella, että työntekijä saa uudelta työnantajalta paremman työpaikan.”
Sinulla on joku syy miksi hait toista työpaikkaa. Se syy on luultavasti varsin hyvä peruste koeaikapurkkuun. Jos työpaikan vaihdolla ei ole kiire, niin voihan sen tehdä normaalina irtisanoutumisena, johon työntekijän ei tarvitse kertoa mitään syytä, silloin irtisanoutumisaika on 14 päivää. Sitä en kyllä tiedä että voiko työnantaja loukkaannuttuaan tehdän omalta puoleltaan koeaikapurun, luultavasti voi, mutta se olisi kyllä aika helppo riitauttaa ja todeta kostoksi irtisanoutumisesta ja saisi vielä pienen korvauksen laittomasta koeaikapurusta.
Ihme selittelyä täällä.
Koeajalla kumpikin osapuoli voi päättää työsuhteen ilman sen kummempia syitä.
Senkun lähdet, avaat syyn tai et avaa vanhalle työnantajalle, ei väliä.
Ja koeajalla ei ole irtisanomisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa sanoa jos haluaa. Ei se ole mikään epäpätevä syy.Onko ihmisillä oikeasti niin huonot tiedot ja taidot elämässään että ei edes tiettyjä perusfaktoja tiedetä tai osata hakea sitä tietoa silloin kun olisi tarvetta.
” Työsopimuksen osapuolet eivät saa purkaa työsopimusta koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisin perustein. Epäasiallisena syynä on pidetty muun muassa aiheettomia sairausepäilyjä tai raskautta. Työntekijän puolelta epäasiallisena perusteena on pidetty työsopimuksen purkamista pelkästään sillä perusteella, että työntekijä saa uudelta työnantajalta paremman työpaikan.”
Laki kyllä sanoo näin:
"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa."
Mistä te noi muut otatte? Jostain tessistä, joka on alakohtainen.
Sanon suoraan sen mitä kaikki ajattelevat: avauksen pointti oli vaan kehuskella miten hyvin työnhaku onnistuu kun on vara oikein valitakin kahden väliltä. Mitään kysyttävää tai todellista dilemmaa tuossa ei ole vaan koeajalla saa lähteä milloin haluaa. Mutta nyt ap halusi herkutella hyvällä tilanteellaan, kun kaikki eivät löydä mitään järkevää työtä.
Jos etsii uutta työtä koeajalla niin vikahan silloin työssä on. Itse ilmoitin vasta esimiehelle lopettavani työt koeaikaan vedoten. Lupasin olla vuoden loppuun töissä. Sitten koeaika loppuukin. Irtisanoutuminen ei ole kohdallani edes mahdollista, kun minulla on määräaikainen työ eli ei irtisanomisaikaa. Koeajalla pystyn vielä lähteen. Uusi työ minulla jo on.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ovat ihan itse halunneet kuuden kuukauden koeajan, jotta päösevät helposti epäkurantista työntekijästä eroon. Ei ole irtisanomisaikaa puolin eikä toisin eikä syytäkään työsuhteen päättämiselle koeaikana.
Tarkotat varmaan neljän kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Jätin iltavuorossa lapun pöydälle "tein vaan kuusi tuntia, en tule enää jatkamaan". Ei ollut mitään epäselvää.
Viikon kuluttua aloitin uudessa paikassa eri alan töissä.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioi että jos jäät työttömäksi niin työkkäri pitää edellistä koeaikaa varmana työsuhteena josta olet lähtenyt, ilman heidän mielestään pätevää syytä.
Työkkärin näkemyksellä ei ole mitään merkitystä, kun uusi työ on jo tiedossa. Ei siinä välissä työkkäriin ilmoittauduta, kun edellisestä lähtee ja uudessa aloitta samantien.
Mutta on jos jäät työttömäksi uudesta paikastasi. Silloin napsahtaa 90 päivän karenssi
Vain jos itse lähdet sieltä uudesta työpaikasta ilman työkkärin mielestä pätevää perustelua. Jos taasen tulet irtisanotuksi, ei karenssia tule. Uuteen työhön siirtyminen on erittäin pätevä perustelu purkaa edellinen työsuhde koeajalla. Ei työkkäri koko työhistoriaa läpi käy karenssia laatiessaan. Viimeisin työsuhde ja sen päättymissyy ratkaisee.
Ei todellakaan ole, vaan saat ihan varmasti 90 päivän karenssin, jos vaihdat lennosta työtä. Koettu on.
Miksi olit työkkärin asiakkaana ollessasi työssä?
Koske mina haluta paljo raha
-Ahmed
Sanoudut irti normaalisti, mikä koeajalla vastaa lähinnä purkua. Ei irtisanoutmisaikaa vaan työsuhde päättyy välittömästi. Mikä ihmeen tarve sulla on lällätellä toisella työpaikalla? Sanot vaan, että työ/työpaikka eivät sovellu osaamisellesi tai mitä työtltä odotit yms. Äläkä petä itseäsi, sopimattomuutesi ei ole jäänyt työnantajalta huomaamatta.
Miksi alapeukutatte tätä?
Oletteko niin ilkeitä, että haluatte johtaa aloittajaa harhaan vai ettekö oikeasti tiedä, että vain ja ainoastaan siihen työhön liittyvä asia, josta lähtee, on laillinen peruste koeaikapurkuun.