Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiko ohjaajani mielestäsi oikein vai törkeästi?

Hoitsuopiskelija
15.05.2023 |

Ihan anonyyminä taustatietona että tapaus koski alle keski-ikäistä potilasta joka oli tipassa ja toisella jalalla ei saanut astua. Vessaan autettava siis. Potilaalle oli laitettu yövaippa ihan vain varmuuden vuoksi. Aamuvuorossa potilas pyysi apuja vessaan pääsemiseksi. Ohjaaja totesi vessan olevan varattu ja että nyt ei ehditä auttaa, mutta että onneksi on vaippa jotta siihen vaan. Potilas valitti isoa hätää. Ohjaaja vastasi että "vessa on edelleen varattu ja nyt ei ehditä. Hyvä vaan jos vatsa toimii. Yritä ponnistaa ja kokeile vaikka nostaa terve jalka vatsan päälle, se voi auttaa. Me tullaan kyllä sit".

Tehtiin sit yhdessä aamupesut parille muulle potilaalle toisessa huoneessa ja sen jälkeen ohjaaja sanoi että hänellä on muita kiireitä (kahvitauko?) ja mä sain käskyn käydä yksin vaihtamassa yllä mainitun potilaalle puhtaan vaipan. Kun kysyin että mitä teen jos se ei halua vaippaa päiväksi kun ei sitä eilenkään ollut, niin sain käskyn hymyillä kauniisti ja käyttää kommunikointitaitojani. Olin hetken vähän hoomoilasena, niin kysyi vielä melkein ääntään korottaen että ymmärsinkö tehtävänannon. No, mä vastasin riivinraudalle sit vaan että jees ja tein työtä käskettyä. Meniks tää nyt ihan oikein?!? Vähän on fiilis kuin potilasta olis kusetettu ja mulle nakitettu pazkaduuni :(

Toimiko ohjaajani mielestäsi oikein vai törkeästi?

Vaihtoehdot

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa ohjaajan toimeen. Hyvä, että pohdit eettistä näkökulmaa. Tämä vauva-palsta ei ole sille kuitenkaan oikea paikka. Voit tehdä ajatusleikin, että itse olisit potilaana ja hoitajasi kuvaisi sinun casesi vauva-palstalle. Minä en ainakaan haluaisi. Pohdi asiaa ohjaajasi tai opettajasi kanssa, älä täällä. Tietysti jos case oli kuvitteellinen, tilanne on toinen.

Vierailija
2/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä ei pysty tekemään mitään vaippaan tai siihen tottuneet, joten kohti waterclosetia ihmisten pitää päästä. Leikkausten jälkeen on myös liikuteltava astia olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa ohjaajan toimeen. Hyvä, että pohdit eettistä näkökulmaa. Tämä vauva-palsta ei ole sille kuitenkaan oikea paikka. Voit tehdä ajatusleikin, että itse olisit potilaana ja hoitajasi kuvaisi sinun casesi vauva-palstalle. Minä en ainakaan haluaisi. Pohdi asiaa ohjaajasi tai opettajasi kanssa, älä täällä. Tietysti jos case oli kuvitteellinen, tilanne on toinen.

Ei tuosta kukaan voi potilasta tunnistaa. Ja jos olisin itse ko potilas, niin toivoisin että kohtelusta tulisi nimenomaan anonyymiä keskustelua.

Vierailija
4/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ei tehdä. Asiallinen keski-ikäinen potilas on aluksi yhden avustettava ja nopeasti jo omatoiminen. Vaipalle ei käsketä tehdä, vaan avustetaan wc:hen pari kertaa, jonka jälkeen osaa itse. Hätätapauksessa myös portatuivi vuoteen vierelle niin siihen pyörähtää yhdellä jalalla, kun on kerran avustettu.

Vierailija
5/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle keski-ikäinen? No vessaan tietysti olisi pitänyt auttaa, jos on ihan järjissään oleva ihminen, eikä inkontinenssia?

Sekavat vanhukset on asia erikseen.

Eikö siellä ole useampia vessoja?!

Vaikuttaa aika tollolta tuo ohjaajasi...

Vierailija
6/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olisin potilaana ottaanut vaipan pois ja tehnyt tarpeeni lattialle, jos asiasta olisi kysytty, niin olisin valehdelleut, että voi että, kun se vaippa nyt vain tippui pois (samalla tavlla kuin minullekin oli valehdeltu, että pääsen vessaan)

minkä takia sille potilaalle ei oltu annettu kyynärsauvja tai rollaatoria, jos kuitenkin toinen jalka oli kunnossa?

ainakin minulle annettiin rollaattori osastolla, kun olin siellä toipumassajalkaeikkauksesta ja toisena leikkauskenjälkeisenä päivänä sitten sain kyynärsauvat.  Pystyin käymään itse vessassa.

Vierailija
7/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ennemmin alusastia. Ihmettelen vaippaa siinä mielessä että kyseessä ihminen joka tunnistaa wc-hädän. Vaippaa ei pitäisi tuollaiselle käyttää. Lisäksi kyseessä on myös tilanne että uloste vaipassa aiheuttaa aina pöpövaaran ja VTI-vaaran. Tietenkään nyt ei voi tietää oliko ko potilas saanut jotain lääkettä joka voisi aiheuttaa sen että kaatumisriski on suuri. Esim ns huumelääkkeet ja perussairaudet. Ei voi myöskään tietää mikä jalassa on. Toisaalta voi myös olla että odotettiin fysioterapeuttia joka ohjaa asiakasta nousemaan sängystä. Vaikea sanoa näin netin päässä mikä oli ajatus vaipoista mutta ehdottomasti itse olisin käyttänyt alusastiaa.

Vierailija
8/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusasi kerran leikkauksen jälkeen vastaavasti hoitaja (olin 25-vuotias) eikä auttanut vessaan vaan käski tehdä alusastiaan. No, olin odottanut koko päivän pääsemättä vessaan ja odottanut että kunto paranee niin, että voin taluttamalla mennä sinne. Että sitä pissaa sitten tuli ihan urakalla (oli muuten vaikea osata päästää alusastiaan, vaikka maha oli jo jalkapallona). Sitä tuli niin paljon, että sänky kastui ja leikkaushaava kastui. Että siinä oli sitten vaihdettavaa ja siivottavaa hoitajalla. Ihan oma syy. 

Oma vatsa on myös niin löysä ja iho atooppinen, että jos joutuisin kakkaamaan vaippaan, syntyisi älytön määrä siivottavaa löysää ulostetta ja sitten bonuksena tulisi varmaan virtsis, kun sitä kakkaa menisi sinnekin ja sitten vielä atopia rehahtaisi vaipasta ja kakasta ja pesuaineista. 

Vierailija
9/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaidenkin tulee oppia sanomaan ei hoitajille.  isäni aikoinaan kieltäytyi vaipoista. Sanoi ei ja vetosi keholliseen itsemääräämisoikeuteensa. Kun hoitaja yritti selittää, että meillä on vajaamiehitys, isäni sanoi, että kai te hoitajana tiedätte, että silloin soitetaan esimiehelle, joka järjestää tilapäistä apua osastolle. isäni myös ripitti hoitajaa siitä, että rikkoivat lääkärin määräystä. HÄnelle kun oli lääkäri erikseen sanonut, että vessassa pitää käydä itse ja hoitaja saattaa (pyörtymisvaara).

Hoitoalalla ei mikään muutu jos potilaat  itsekin myöntyvät huonoonkin kohteluun. Pitää osata valittaa ja toki muistaa sekin, että se potilaan luokse tullut hoitaja ei välttämättä määräystä vaipoista tehnyt, mutta hänelle toki se palaute sitten pitää antaa.

Vierailija
10/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

potilaidenkin tulee oppia sanomaan ei hoitajille.  isäni aikoinaan kieltäytyi vaipoista. Sanoi ei ja vetosi keholliseen itsemääräämisoikeuteensa. Kun hoitaja yritti selittää, että meillä on vajaamiehitys, isäni sanoi, että kai te hoitajana tiedätte, että silloin soitetaan esimiehelle, joka järjestää tilapäistä apua osastolle. isäni myös ripitti hoitajaa siitä, että rikkoivat lääkärin määräystä. HÄnelle kun oli lääkäri erikseen sanonut, että vessassa pitää käydä itse ja hoitaja saattaa (pyörtymisvaara).

Hoitoalalla ei mikään muutu jos potilaat  itsekin myöntyvät huonoonkin kohteluun. Pitää osata valittaa ja toki muistaa sekin, että se potilaan luokse tullut hoitaja ei välttämättä määräystä vaipoista tehnyt, mutta hänelle toki se palaute sitten pitää antaa.

Äitiä (60 v) ei jaksettu saatella vessaan ja takaisin niin kaatui sitten sinne ja loukkasi itsensä turhaan. Hoitajat myös yrittivät olla auttamatta ja nostamatta joka käänteessä hokien, että yritä nyt ja kyllä sinä pystyt. Ihminen sairasti syöpää ja kuoli kahden viikon kuluttua. 

Vierailija
11/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiä (60 v) ei jaksettu saatella vessaan ja takaisin niin kaatui sitten sinne ja loukkasi itsensä turhaan. Hoitajat myös yrittivät olla auttamatta ja nostamatta joka käänteessä hokien, että yritä nyt ja kyllä sinä pystyt. Ihminen sairasti syöpää ja kuoli kahden viikon kuluttua. 

Setäni kaatui itsekin vessareissulla, kun hoitaja ei omien sanojensa mukaan ehtinyt (oli oikeasti katsomassa illlan salkkarijaksoa, saatiin myöhemmin selville). Siitä kaatumisesta seurasi aivoverenvuoto. SItäkään hoitaja ei illalla jaksanut ilmoitella mihinkään (kun ylilääkäri oli ansaitulla lomalla mökillään ja hän kyllä hoitajana osaa hoitaa potilata ja tietää, että tällaisen asian vuoksi ei hoitaja lääkäriä tarvitse paikalle), vaikka setäni kommunikoi jo silloin örisemällä (kun ei saanut enää sitten puhuttua kaatumisensa jälkeen). Jotenkin oli onnistunut itse konttamaan sängylle ja sängyn laidoista kiinnipitäen sänkyyn, oli yrittänyt soittaa meille, mutta käsi ei toiminut sekään sitten hyvin. Kyllä piti hillitä itseään, kun teki mieli ottaa hoitajaa rinnuksista kiinni ja kysyä että arvonnastako ammattinimikkeesi olet saanut.

Onneksi setäni sitten toipui siitä, onneksi olimme käymässä juuri tapaturman jälkeisenä päivänä siellä ja onneksi osasimme vaatia hoitajaa toimimaan eikä vaan uskottu sitä mitä hoitaja selitti.

Vierailija
12/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että loppujen lopuksi potilaiden vessassakäyttämiset tulevat ajallisesti edullisemmaksi kuin potilaiden pukeminen vaippoihin, vaippojen riisuminen ja alapäänpyyhintä/pesulappupesu. Liäsksi, kun potilasta patistettaisiin itse kävelemään vessaan ja istumaan pytylle, nousemaan siitä, niin se tekee hyvää myös lihaskunnolle ja verenkiertoelimistölle. Tämä taas parhaassa tapauksessa johtaa siihen, että potilaalla ei olekaan enää tarvetta olla hoidettavana, tai siihen, että potilas alkaa päästä oma-aloitteisesti vessaan. Tämä taas johtaa siihen, että olisi enemmän aikaa hoitaa niitä potilaita, jotka eivät pääse tai tule pääsemään.

Vierailija
13/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vtttu tätä kohtuuttomuutta, suututtaa. Olen pahoillani äitisi puolesta.

Vierailija
14/21 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa potilaalla oli kyllä vaippa valmiina, ja kertoman mukaan siis ihan suostunu siihen ellei itse pyytänyt. Ei nyt hirveesti järkeä riisua sitä ja hakea sit alusastiaa. Ei senkään käyttäminen aina kaikilta onnistu. Lisäksi täysin mahdollista, että potilas on vain keksinyt sen isomman hädän. Jotkut bluffaa etuillakseen. Ja onhan niillä välillä hoidetuillakin oikeus tulla hoidetuksi. Varmaan heillä suurempi riski iho-ongelmiin.

Vierailija
15/21 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla turha toivo nykyisen hoitajapulan aikana. Jos hoitajia ei ole riittävästi, niin sitten ei ole. Olen ollut potilaana tilanteessa jossa "koko käytävä piippas". Mahdoton kenenkään revetä kolmeen paikkaan samaan aikaan.

Vierailija
16/21 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minkä takia sille potilaalle ei oltu annettu kyynärsauvja tai rollaatoria, jos kuitenkin toinen jalka oli kunnossa?"

Jos toinen käsi on tipassa, niin kepeillä ei kyllä turvallisesti kävele kukaan.

Vierailija
17/21 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mikä on portatiivi?

Ilmeisesti et, joten ota selvää.

Vierailija
18/21 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloissa on vessat, ei yleensä portatiiveja. Ne on tyypillisesti heppoisia, vessoissa saa lisäks alapään suihkutettua. Ja jos vessaan ei ole järkevää auttaa, niin sit tarpeet tehdään sängyssä alusastiaan, pisssapulloon (sorsa/kuikka) tai vaippaan. Pissavaipan vaihtaa reilussa minuutissa, kiinteät astiat pitää tuoda, tyhjentää ja viedä desinfiointaviksi. Niin ja sit hakea ja tuoda puhdas vielä tilalle.

Vierailija
19/21 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota

eikö tuo juuri ole työtäsi? (älä sano vanhustenhoitoa paskaduuniksi)

Vierailija
20/21 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en tiedä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi