Terkkari 11v urheilevalle tytölle: pitäisi syödä vähemmän
Sain eilen tietää, että kouluterkkari oli lapselleni (nyt 12v) 1,5v sitten möläyttänyt, että hänen pitäisi syödä vähemmän, koska painoa 43kg/150cm. Taustana tyttö treenaa n. 10-12 h/vko esimaajoukkueessa ja on lihaksikas. Jonka kyllä näkee jos katsoo lasta eikä pelkkää lukemaa.
Kotiin ei tästä tullut mitään viestiä.
Tyttö alkoi oirehtia muutama kuukausi tämän jälkeen ja mm. vähensi annoskokoaan lähes olemattomaksi, energiatarpeen ollessa kuitenkin valtavaa söi osittain epäterveellisiä välipaloja jne. + alkoi käyttämään jättihuppareita jne. Harrastuksessa tuli outoja paniikkikohtauksia jne.
Nyt tilanne alkaa olla hallinnassa, mutta siihen tarvittiin psykologin apua, paljon raskaita keskusteluita, valmentajilta extraa jne.
Tähän asti luulin, että ”oot läski” viesti olisi tullut esim. sosiaalisessa mediassa tms, mutta ei eilen kertoi viimein itse tästä episodista. Suututtaa ja surettaa. Ko. terkkari on onneksi jo eläkkeellä, toivottavasti tämmöisten sammakoiden laukominen ei ole yleistä (erityisesti ammattilaisilla), aiheuttaa pahaa jälkeä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan sanonu että pitäisi syödä enemmän
Ei, lapsi kertoi, että tuntui erityisen pahalta kun muille oli sanottu, että pitäisi syödä enemmän ja hänelle, että vähemmän
Onkohan niin että tyttäresi käyttää nyt terveydenhoitajaa tekosyynä. Kuullostaa erikoiselta tuo "muille" juttu. Terveydenhoitaja jäänyt eläkkeelle jne... Juttele tyttäresi kanssa muustakin kuin ruuasta, voi selvitä muitakin ongelmia joista haluaisi keskustella.
Voin vakuuttaa, että muista asioista on keskusteltu ja syytä pahaan oloon metsästetty monelta eri kantilta kaksin ja psykologin kanssa, vihdoin löytyi jotain konkreettista, joka tuli vähän vahingossa sivulauseessa ilmi.
Ja tytöt nyt valitettavasti vertailevat kaikkea keskenään, myös terkkarin lausuntoja.
Ap
ja lopulta lapsi ei enää jaksanut ja keksi, että terveydenhoitaja sanoi näin. Niinpä psykologi ja äiti jättivät hänet rauhaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, lapsi kertoi, että tuntui erityisen pahalta kun muille oli sanottu, että pitäisi syödä enemmän ja hänelle, että vähemmän
Onkohan niin että tyttäresi käyttää nyt terveydenhoitajaa tekosyynä. Kuullostaa erikoiselta tuo "muille" juttu. Terveydenhoitaja jäänyt eläkkeelle jne... Juttele tyttäresi kanssa muustakin kuin ruuasta, voi selvitä muitakin ongelmia joista haluaisi keskustella.
Voin vakuuttaa, että muista asioista on keskusteltu ja syytä pahaan oloon metsästetty monelta eri kantilta kaksin ja psykologin kanssa, vihdoin löytyi jotain konkreettista, joka tuli vähän vahingossa sivulauseessa ilmi.
Ja tytöt nyt valitettavasti vertailevat kaikkea keskenään, myös terkkarin lausuntoja.
Ap
ja lopulta lapsi ei enää jaksanut ja keksi, että terveydenhoitaja sanoi näin. Niinpä psykologi ja äiti jättivät hänet rauhaan!
Tämä on vakava aihe ja keskustelu. Painu helvettiin, jos et osaa muuta kuin syyllistää syömishäiriöistä tyttöä valehtelusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä on vakava aihe ja keskustelu. Painu helvettiin, jos et osaa muuta kuin syyllistää syömishäiriöistä tyttöä valehtelusta!
Syömishäiriöiset ovat erittäin hyviä valehtelijoita! Etenkin silloin, kun heidät ahdistetaan nurkaan ja vaaditaan selitystä sille, miksi he syövät tai eivät syö.
Mua kiusasi pari vuotta sitten lapsen terv.tarkastuksessa, miten th arvotti tosi kategorisesti ruoka-aineet ”hyviin” ja ”huonoihin”. Sokeri tietenkin äärimmäinen paha, joka lihottaa. Tämä oli th:n pakko sanoa ääneen hyvin hoikalle, paljon liikkuvalle tytölle.
Mun oli pakko puuttua asiaan ja totesin, että mikä tahansa ruoka tai ns. herkku on ok välillä. En todellakaan halua, että jostain ruoka-aineesta tulee joku ”kielletty houkutus”, vaan pitää säilyä terve ja salliva suhde syömiseen.
Ihmettelen kyllä, miten heikoissa kantimissa th-koulutus on, jos yhä nykyään heitellään noin arvostelukyvyttömiä ja haavoittavia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syömishäiriöiset ovat erittäin hyviä valehtelijoita! Etenkin silloin, kun heidät ahdistetaan nurkaan ja vaaditaan selitystä sille, miksi he syövät tai eivät syö.
Totta osittain tuokin, mutta kuten kerroin tuolla alkupään kommenteissa, niin minuakin terkkari sanoi pullukaksi 54-kiloisena. Tämä ei saanut minulla puhkeamaan syömishäiriötä, koska se minulla oli jo, mutta silti voin ihan faktana nyt kertoa, että näin hän sanoi.
Mulle lapsena jatkuvasti hoettiin ylipainosta vaikka olen täysin normaali. En ollut mikään tikku mutta en myöskään lihava. Myös kaverit ihmetteli kun aina kerroin kuinka terkkari taas syynäsi painoa.
Vierailija kirjoitti:
11v lihaksikas tyttö, kas kuin ei lentävä lehmä.
Käypä joskus katsomassa telinevoimistelusalilla. Saatat yllättyä. Tuon ikäiset ovat treenanneet tavoitteellisesti 6-7 vuotta. Harjoittelumäärät ovat kovia, 15h+ viikossa. Itse vedin leukoja tuon ikäisenä 23kpl. Siinä aika moni korispoika tai lätkäjätkä kalpenee rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Myöskään matalahkosta painosta ei tarvitsisi sanoa lasten kuullen. On näitäkin lapsia, jotka painavat vähän, mutta kasvavat ja voivat hyvin.
Itse olin pienenä oikeasti pulska, ja kyllä sitä valitusta oli raskasta kuunnella tuhdilta neuvolatätiltä. Siitä on seurannut eräänlainen "lihava" identiteetti - olen joskus oikein hämmästynyt omia valokuviani, joissa olen timmi.
Meinasin saada kilarin, kun terkkari alkoi valittaa lapselleni matalasta painosta ja määräsi koulussa kontrollipunnitukseen, vaikka päällekin näkee, että lapsi voi hyvin (ja hän syö normaalisti). Tuli sellainen olo, että eikö mikään ole mennyt eteenpäin sitten oman lapsuuteni?
Mun lapselle myös " määrättiin" näitä "kasvukontrolleja". Minä kieltäydyin ehdottomasti, kun lapsi oli jo alkanut oireilla syömishäiriöisesti. Sanoin, että jos haluavat oikeasti tutkia lapsen terveyttä, niin se on ok, mutta mitkään pakkopunnitukset ei todellakaan ole millään tavalla terveyttä edistäviä, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää. Lapsia pitäisi varjella tuolta painovouhkaamiselta mahdollisimman pitkään. Moni aktiivisesti urheileva painaa suht paljon olematta lihava. Toisaalta joku voi olla rakenteeltaan niin siro, että paino on muka liian alhaalla, vaikka lapsesta näkee, että lihaksia ja energiaa riittää. Tuntuu, että monet näistä vanhan polven terkkareista ovat täysin epäsensitiivisiä näiden kysymysten kanssa.
Rakenteeltaan siro = hoikka/laiha
Aktiivisesti urheileva painaa suht paljon = ylipainoinen/lihava
Näin se vain todellisuudessa menee.
Rakenne on ihan eri asia kuin se, että paljonko on läskiä. Katso vaikka ihmisten ranteita ja nilkkoja, niin huomaat, että jotkut ovat pienempiä kuin toiset rasvaprosentista riippumatta. On plemassa kaikkia variaatioita: laihoja/rotevia, laihoja/siroja, lihavia/rotevia, lihavia/siroja ym.
Just tää. Mun ranteeseen ei ikinä mennyt eksän rannekello. Otti meinaan ranteen luut vastaan.
Ei ne ranteet ja nilkatkaan aina kerro siroudesta. Itellä on sirot nilkat ja ranteet, mutta iso lantio ja leveä rintakehä. Monilla keskivartaloltaan siroilla on paljon paksummat nilkat ja ranteet.
Joka tapauksessa ihmisillä on erilaisia luustoja, mikä vaikuttaa painoon ja ulkonäköön.
Kahdella saman sukupuolen edustajalla, jotka ovat saman pituisia ja ikäisiä voi olla puoli kiloa eroa luuston perusteella. BMI ei perustu ulkonäköön.
Väität siis ihan tosissasi, että ihmisissä ei ole rakenteellisia eroja? Ei ole olemassa sirorakenteisia ihmisiä ja rotevarakenteisia ihmisiä?
Eli vaikka koirissa jos verrataan samaa, niin säkäkorkeudeltaan samankorkuinen ja muuten raajojen ja muiden pituudelta samankokoinen Greyhound voi siis olla painoltaan vain sovitaan nyt vaikka puoli kiloa kevyempi kuin samankokoinen Cane Corso? ( OIkeasti Cane Corso on matalampi, ja Greyhound keskimäärin 10 kg kevyempi)
Ymmärrätkö, että vaikka luusto tuskin noillakaan PAINAA juurikaan eri määrää, niin se luuston määräämä koiran rakenne, ja geneettinen perimä lihasmassan kehittymisen suhteen vaikuttaa merkittäväsi koiran painoon.
Ja ihan samanlaisia rakenteellisia eroja on myös ihan tavallisilla ihmisillä. Joku ehkä kohta haukkuu rasistiksi, mutta jos vertaa esim. aasialaisen ja afrikkalaisen samanpituisen normaalivartaloisen ihmisen painoa, niin on aivan varmaa, että se afrikkalainen painaa selkeästi enemmän. Koska ovat hyvin erilaisia rakenteeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen naisvihamielinen nillittäjä tänne on päätynyt? Itse voitin lapsena kädenväännössä kaikki luokallani yhtä toista tyttöä lukuunottamatta. Olin myös yksi niitä harvoja, joka pystyi vetämään leukoja. Ja ihan normaalit naisen kromosomit multa löytyy.
Tuolla nyt ei ole mitään tekemistä lihaksikkuuden kanssa.
Aha. No, lihaksia ei sitten varmaan tarvita mihinkään, kun voimaa riittää muutenkin :D.
-N/penkkimaksimi 60 kg
Eipä ole kummoinen tulos.Itse teen 62,5kg kässäreillä per käsi.
Ja siltikään yksikään nainen ei edes vilkaise sun suuntaan. Ja sekös kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää. Lapsia pitäisi varjella tuolta painovouhkaamiselta mahdollisimman pitkään. Moni aktiivisesti urheileva painaa suht paljon olematta lihava. Toisaalta joku voi olla rakenteeltaan niin siro, että paino on muka liian alhaalla, vaikka lapsesta näkee, että lihaksia ja energiaa riittää. Tuntuu, että monet näistä vanhan polven terkkareista ovat täysin epäsensitiivisiä näiden kysymysten kanssa.
Rakenteeltaan siro = hoikka/laiha
Aktiivisesti urheileva painaa suht paljon = ylipainoinen/lihava
Näin se vain todellisuudessa menee.
Tottakai menee. Mä muistan kuinka naurettiin teineinä, kun meidän yhdelle kaverille oli terkkari sanonut, että hän on ylipainoinen. Kyseessä oli teinipoika, lyhyt, mutta kroppa kuin kreikkalaisella jumalalla, harrasti jalkapalloa ihan tosissaan.
Että työnnä sinä todellisuutesi sinne minne ei aurinko paista.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain mutta tuon ikäinen tyttö ei voi olla lihaksikas ellei hänelle ole syötetty jotain hormoneja.
Hyvinkin voi. Omalla voimistelija tytöllä 8 v. näkyy aivan selvästi sixpäkki ja niin näkyy monella muullakin jotka ovat jo usean vuoden treenanneet tosissaan. Lapsen treenimäärä on n.15h viikossa.
Oma lapsi on siro mutta lihaksikas, lapsen ryhmässä on myös roteva eli ei lihava mutta isompi kokoinen tyttö Sekä ihan todella laiha ja pieni, linnunluinen lapsi.
Lapsen oma luontainen ruokahalu ja geenit vaikuttavat minkä kokoiseksi kasvaa. terveydenhoitajalta siis täysin tarpeeton möläytys lapselle joka on juuri hankalassa ikävaiheessa muutenkin (murrosikä) mutta kuitenkin urheilee ja syö terveellisesti. Tämä syömisasia on todella arka ja ehdottomasti pitäisi olla koulutusta miten käsitellä näitä pienten kanssa.
Onko terveydenhoitajat jotenkin yksinkertaista sakkia vai miten tuntuu ettei heillä ole mitään järkeä tavoissa, joilla nämä asiat otetaan puheeksi?
Siis mikä ihmeen ryhmäterveystarkastus siellä on ollut, jos lapsi tietää tuollaisen?