Terkkari 11v urheilevalle tytölle: pitäisi syödä vähemmän
Sain eilen tietää, että kouluterkkari oli lapselleni (nyt 12v) 1,5v sitten möläyttänyt, että hänen pitäisi syödä vähemmän, koska painoa 43kg/150cm. Taustana tyttö treenaa n. 10-12 h/vko esimaajoukkueessa ja on lihaksikas. Jonka kyllä näkee jos katsoo lasta eikä pelkkää lukemaa.
Kotiin ei tästä tullut mitään viestiä.
Tyttö alkoi oirehtia muutama kuukausi tämän jälkeen ja mm. vähensi annoskokoaan lähes olemattomaksi, energiatarpeen ollessa kuitenkin valtavaa söi osittain epäterveellisiä välipaloja jne. + alkoi käyttämään jättihuppareita jne. Harrastuksessa tuli outoja paniikkikohtauksia jne.
Nyt tilanne alkaa olla hallinnassa, mutta siihen tarvittiin psykologin apua, paljon raskaita keskusteluita, valmentajilta extraa jne.
Tähän asti luulin, että ”oot läski” viesti olisi tullut esim. sosiaalisessa mediassa tms, mutta ei eilen kertoi viimein itse tästä episodista. Suututtaa ja surettaa. Ko. terkkari on onneksi jo eläkkeellä, toivottavasti tämmöisten sammakoiden laukominen ei ole yleistä (erityisesti ammattilaisilla), aiheuttaa pahaa jälkeä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
11v tyttö ei voi olla lihaksikas koska teidän naisten testotasot ovat naurettavat, puhumattakaan pikkutytöistä.
Huvittavaa kuinka täällä pitää tosiasioita alapeukuttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen naisvihamielinen nillittäjä tänne on päätynyt? Itse voitin lapsena kädenväännössä kaikki luokallani yhtä toista tyttöä lukuunottamatta. Olin myös yksi niitä harvoja, joka pystyi vetämään leukoja. Ja ihan normaalit naisen kromosomit multa löytyy.
Tuolla nyt ei ole mitään tekemistä lihaksikkuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää. Lapsia pitäisi varjella tuolta painovouhkaamiselta mahdollisimman pitkään. Moni aktiivisesti urheileva painaa suht paljon olematta lihava. Toisaalta joku voi olla rakenteeltaan niin siro, että paino on muka liian alhaalla, vaikka lapsesta näkee, että lihaksia ja energiaa riittää. Tuntuu, että monet näistä vanhan polven terkkareista ovat täysin epäsensitiivisiä näiden kysymysten kanssa.
Rakenteeltaan siro = hoikka/laiha
Aktiivisesti urheileva painaa suht paljon = ylipainoinen/lihava
Näin se vain todellisuudessa menee.
Rakenne on ihan eri asia kuin se, että paljonko on läskiä. Katso vaikka ihmisten ranteita ja nilkkoja, niin huomaat, että jotkut ovat pienempiä kuin toiset rasvaprosentista riippumatta. On plemassa kaikkia variaatioita: laihoja/rotevia, laihoja/siroja, lihavia/rotevia, lihavia/siroja ym.
Just tää. Mun ranteeseen ei ikinä mennyt eksän rannekello. Otti meinaan ranteen luut vastaan.
Ei ne ranteet ja nilkatkaan aina kerro siroudesta. Itellä on sirot nilkat ja ranteet, mutta iso lantio ja leveä rintakehä. Monilla keskivartaloltaan siroilla on paljon paksummat nilkat ja ranteet.
Joka tapauksessa ihmisillä on erilaisia luustoja, mikä vaikuttaa painoon ja ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain mutta tuon ikäinen tyttö ei voi olla lihaksikas ellei hänelle ole syötetty jotain hormoneja.
Höpöhöpö, se mitä olen voimistelijatyttöjä seurannut, niin kyllä löytyy sixpackit ja habat.
Lihakset erottuu, kun rasvaprosentti on riittävän alhainen... se ei vaadi lihaksikkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen naisvihamielinen nillittäjä tänne on päätynyt? Itse voitin lapsena kädenväännössä kaikki luokallani yhtä toista tyttöä lukuunottamatta. Olin myös yksi niitä harvoja, joka pystyi vetämään leukoja. Ja ihan normaalit naisen kromosomit multa löytyy.
Aha. No, lihaksia ei sitten varmaan tarvita mihinkään, kun voimaa riittää muutenkin :D.
-N/penkkimaksimi 60 kg
Sanoohan ne rasvattomalle kilpabodarillekin että "ylipainoa", se on sokeaa liukuhihnahommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää. Lapsia pitäisi varjella tuolta painovouhkaamiselta mahdollisimman pitkään. Moni aktiivisesti urheileva painaa suht paljon olematta lihava. Toisaalta joku voi olla rakenteeltaan niin siro, että paino on muka liian alhaalla, vaikka lapsesta näkee, että lihaksia ja energiaa riittää. Tuntuu, että monet näistä vanhan polven terkkareista ovat täysin epäsensitiivisiä näiden kysymysten kanssa.
Rakenne on ihan eri asia kuin se, että paljonko on läskiä. Katso vaikka ihmisten ranteita ja nilkkoja, niin huomaat, että jotkut ovat pienempiä kuin toiset rasvaprosentista riippumatta. On plemassa kaikkia variaatioita: laihoja/rotevia, laihoja/siroja, lihavia/rotevia, lihavia/siroja ym.
Just tää. Mun ranteeseen ei ikinä mennyt eksän rannekello. Otti meinaan ranteen luut vastaan.
Ei ne ranteet ja nilkatkaan aina kerro siroudesta. Itellä on sirot nilkat ja ranteet, mutta iso lantio ja leveä rintakehä. Monilla keskivartaloltaan siroilla on paljon paksummat nilkat ja ranteet.
Joka tapauksessa ihmisillä on erilaisia luustoja, mikä vaikuttaa painoon ja ulkonäköön.
Ei ole... tuo on pelkkä läskien käyttämä tekosyy =D
Kiitokset alkuperäiseen aiheeseen kommentoineille, lohduttavaa lukea, etten ole suuttumukseni kanssa yksin.
Ruumiin rakenteesta (nainen/mies) jankuttamiseen voisi avata ihan oman ketjunsa. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luiden painoero 1 kg maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. No, lihaksia ei sitten varmaan tarvita mihinkään, kun voimaa riittää muutenkin :D.
-N/penkkimaksimi 60 kg
Eipä ole kummoinen tulos.Itse teen 62,5kg kässäreillä per käsi.
Minulle myös jo kohta 20 vuotta sitten terkkari sanoi, kun olin laihtunut 42-kiloiseksi, että olinkin aikaisemmin pyöreä. Painoin siis "pyöreänä" 54kg/163 cm ja harrastin kilpaurheilua.
Tarina on tosi, vanhempani meinasivat pyörtyä, kun kerroin syömishäiriöstä toivuttuani terkkarik lausunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luiden painoero 1 kg maksimissaan.
Jep, mutta jokainen varmaan tajuaa, että isommat luut tarvitsevat ympärilleen enemmän erilaisia kudoksia. Ei se paino suoraan niistä luista tulekaan. Mut tää meni nyt tosiaan ihan sivuraiteille.
Painosta nillittäminen terkkarin taholta voi olla traumatisoivaa - onpa siihen syytä tai ei. Olen kuullut myös pojista, joilla on runsaan lihasmassan takia ollut painoa, ja terkkari on valittanut siitä. Lisäksi tyttöjä miettiessä tuossa esiteininä/teininä voi tulla rajukin hyppäys ihan rintojen kasvun ja lantion muuttumisen takia. Nuoren voi olla hankalaa suhtautua siihen ilman painon taivasteluakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N/penkkimaksimi 60 kg
Jep, totta kai :D
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain mutta tuon ikäinen tyttö ei voi olla lihaksikas ellei hänelle ole syötetty jotain hormoneja.
Mulle on ihan samassa iässä terkkari mäkättänyt painosta. 11v. ja 50kg. Harrastin telinevoimistelua 15-18h viikossa. Lihasta todellakin oli. Vanhoista kisa- ja uikkarikuvista näkee ettei rasvaa ollut käytännössä yhtään. Loukkaantumisen vuoksi jouduin leikkaukseen. Sairaanhoitaja punnitsi ja vaihtoi vaa'an kun ei uskonut ulkonäön perusteella lukemaa.
Tuosta terveydenhoitajan saarnasta jäi ikuinen kammo punnituksiin ja häpeä kertoa painoa missään. Siihen asti olis tyytyväinen peilikuvaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N/penkkimaksimi 60 kg
Älä nyt, hän on vain pieni ja viaton kiviaikavarvas. Hänen surkeita saavutuksia pitää kehua ettei tule pahamieli.
Vierailija kirjoitti:
Painosta nillittäminen terkkarin taholta voi olla traumatisoivaa - onpa siihen syytä tai ei. Olen kuullut myös pojista, joilla on runsaan lihasmassan takia ollut painoa, ja terkkari on valittanut siitä. Lisäksi tyttöjä miettiessä tuossa esiteininä/teininä voi tulla rajukin hyppäys ihan rintojen kasvun ja lantion muuttumisen takia. Nuoren voi olla hankalaa suhtautua siihen ilman painon taivasteluakin.
Juuri tämä!
Tulee mieleeni tapaus vuosien takaa. Kollegan poika oli joku kolmas-neljäsluokkalainen, joka harrasti monipuolisesti liikuntaa. Oli vankkatekoinen (ne geenit!), mutta ei missään tapauksessa läski. Terveydenhoitaja mittasi ja punnitsi pojan ja totesi lopuksi, että syömistä voisi hiukan vähentää. Poika seisoi pullukan terkkarin edessä, katsoi tiukasti silmiin ja kysyi: "Kummankohan meistä pitäisi vähentää sitä syömistä?" Huumorintajuinen terkkari ei vetänyt hernettä nenäänsä, vaan oli pojan äidin tavatessaan kertonut nauraen tilanteen. Äiti oli kuitenkin ollut näreissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan samassa iässä terkkari mäkättänyt painosta. 11v. ja 50kg. Harrastin telinevoimistelua 15-18h viikossa. Lihasta todellakin oli. Vanhoista kisa- ja uikkarikuvista näkee ettei rasvaa ollut käytännössä yhtään. Loukkaantumisen vuoksi jouduin leikkaukseen. Sairaanhoitaja punnitsi ja vaihtoi vaa'an kun ei uskonut ulkonäön perusteella lukemaa.
Tuosta terveydenhoitajan saarnasta jäi ikuinen kammo punnituksiin ja häpeä kertoa painoa missään. Siihen asti olis tyytyväinen peilikuvaani.
Apua. Näistä tulee niin surullinen olo. Pieni tyttö (?) ja joku idiootti menee syyllistämään painosta kilpaurheilevaa lasta. Vähän voisi katsoa sitä olemustakin ennen kuin tölväisee mitään. On ihan eri asia jos lapsi on lihaksikas, harteikas, treenaa kovaa tms. kuin jos on kaikki paino löysää hötöä. Siitäkään ei kyllä tarvitsisi lapsen kuullen arvostella. Koska arvosteluksi lapsi sen mieltää, vaikka miten olisi hyvä tarkoitus.