Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terkkari 11v urheilevalle tytölle: pitäisi syödä vähemmän

Vierailija
16.12.2021 |

Sain eilen tietää, että kouluterkkari oli lapselleni (nyt 12v) 1,5v sitten möläyttänyt, että hänen pitäisi syödä vähemmän, koska painoa 43kg/150cm. Taustana tyttö treenaa n. 10-12 h/vko esimaajoukkueessa ja on lihaksikas. Jonka kyllä näkee jos katsoo lasta eikä pelkkää lukemaa.
Kotiin ei tästä tullut mitään viestiä.

Tyttö alkoi oirehtia muutama kuukausi tämän jälkeen ja mm. vähensi annoskokoaan lähes olemattomaksi, energiatarpeen ollessa kuitenkin valtavaa söi osittain epäterveellisiä välipaloja jne. + alkoi käyttämään jättihuppareita jne. Harrastuksessa tuli outoja paniikkikohtauksia jne.

Nyt tilanne alkaa olla hallinnassa, mutta siihen tarvittiin psykologin apua, paljon raskaita keskusteluita, valmentajilta extraa jne.

Tähän asti luulin, että ”oot läski” viesti olisi tullut esim. sosiaalisessa mediassa tms, mutta ei eilen kertoi viimein itse tästä episodista. Suututtaa ja surettaa. Ko. terkkari on onneksi jo eläkkeellä, toivottavasti tämmöisten sammakoiden laukominen ei ole yleistä (erityisesti ammattilaisilla), aiheuttaa pahaa jälkeä.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan sanonu että pitäisi syödä enemmän

Ei, lapsi kertoi, että tuntui erityisen pahalta kun muille oli sanottu, että pitäisi syödä enemmän ja hänelle, että vähemmän

Onkohan niin että tyttäresi käyttää nyt terveydenhoitajaa tekosyynä. Kuullostaa erikoiselta tuo "muille" juttu. Terveydenhoitaja jäänyt eläkkeelle jne... Juttele tyttäresi kanssa muustakin kuin ruuasta, voi selvitä muitakin ongelmia joista haluaisi keskustella.

Voin vakuuttaa, että muista asioista on keskusteltu ja syytä pahaan oloon metsästetty monelta eri kantilta kaksin ja psykologin kanssa, vihdoin löytyi jotain konkreettista, joka tuli vähän vahingossa sivulauseessa ilmi.

Ja tytöt nyt valitettavasti vertailevat kaikkea keskenään, myös terkkarin lausuntoja.

Ap

Älä oikeesti ole noin typerä. Se että lapsi sanoo jotain, ei ole välttämättä totuus.

Vierailija
62/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun naispuoliselle tuttavalleni yläasteella sanoi terkkari aikoinaan myös, että pitäisi laihduttaa. Ja tuo terkkari itse ei jaksanut kiivetä koulumme portaita (3 kerrosta) hengästymättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun painoa kytättiin koko ala-aste, koska kasvoin nopeasti ja urheilin paljon. Olin siis todella laiha silloin ja terkkari epäili syömishäiriöitä. Tuloksena oli, että opin kyttäämään painoa itsekin. Ja kun kasvu loppui ja urheilun vuoksi lihasmassa nosti painoa, alkoi syömishäiriö.

Terkkareiden koulutuksessa pitäisi ottaa tätä enemmän huomioon. Oma tyttö on nyt koulussa ja juuri pohdin, että kuinkahan tämä nykyisin menee. Toivottavasti meidän lapsen koulussa on järkevä terkkari.

Kuule sinne voi mennä paikalle. Usein se olisi toivottavaakin, että vanhempi olisi läsnä. En tiedä miksi ap:ta ei kiinnostanut.

Vierailija
64/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalipainoinen lapsi. Uskomatonta...

Vierailija
65/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun painoa kytättiin koko ala-aste, koska kasvoin nopeasti ja urheilin paljon. Olin siis todella laiha silloin ja terkkari epäili syömishäiriöitä. Tuloksena oli, että opin kyttäämään painoa itsekin. Ja kun kasvu loppui ja urheilun vuoksi lihasmassa nosti painoa, alkoi syömishäiriö.

Terkkareiden koulutuksessa pitäisi ottaa tätä enemmän huomioon. Oma tyttö on nyt koulussa ja juuri pohdin, että kuinkahan tämä nykyisin menee. Toivottavasti meidän lapsen koulussa on järkevä terkkari.

Kuule sinne voi mennä paikalle. Usein se olisi toivottavaakin, että vanhempi olisi läsnä. En tiedä miksi ap:ta ei kiinnostanut.

Miksi olet noin aggressiivinen?

Omani on vielä niin pieni, että on huolinut minut mukaan, mutta kaikki ei välttämättä esiteinistä eteenpäin halua äitiä mukaan. Ja minulla oli äiti mukana aina ja sekään ei estänyt terkkarin kommentteja ja silti sain syömishäiriön. Kyllä sillä terkkarilla on se vastuu, että mitä laukoo lapsille.

-edellinen

Vierailija
66/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin pahoillani sun tyttären puolesta, Ap. Mun syömishäiriöoireilun laukaisi myös terkkari. Olin itse asiassa myös 11-vuotias tuolloin. Olin normaalipainoinen, mutta tuosta terkkarin kommentista lähtien aloin rajoittaa syömistä voimakkaasti ja elimistön (ja pään) mentyä sekaisin aloin ahmia. Aloitin laihdutuspäiväkirjan, johon teippasin terkkarin minulle tulostamat (!!) pituus- ja painokäyrät ja niitä sitten katselin ahdistuneena monta kertaa päivässä. Lihoin tämän kierteen seurauksena, enkä saanut syömisongelmiini tietenkään mitään apua, kun ongelmana pidettiin vain painoa eikä kukaan terveyden asiantuntija tajunnut, että ongelma on oikeasti psyykkinen. Myöhemmin sairastuin myös ahdistukseen ja masennukseen. :(

Vasta YTHS:ltä olen saanut asiallista apua. Terveydenhoitaja sanoi, että ensin hoidetaan pää kuntoon ja sitten mietitään ruoka-asioita. Jokin hänen suhtautumisessaan ja kommentissaan muutti ajatteluani, ja olen keskittynyt henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiini pakonomaisen ruoka-aineiden rajoittamisen sijaan. Käyn välillä vaa'alla (mutta en enää joka päivä tai edes joka viikko) ja painoni jo pitkään ollut laskusuunnassa. Toivon voivani olla joskus normaalipainoinen, mutta en aio menettää enää yhtään vuotta elämästäni pakkomielteiseen kalorien laskemiseen ja itseni vihaamiseen.

Hyvä siis että hait tyttärellesi apua! <3 teit oikein. En tajua, miten jotkut terveydenhoitajat eivät ymmärrä, millaista tuhoa he saattavat pahimmillaan saada aikaan. Onneksi on myös asiat hieman useammalta kannalta ymmärtäviä ammattilaisia.

Vierailija
67/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani on vielä niin pieni, että on huolinut minut mukaan, mutta kaikki ei välttämättä esiteinistä eteenpäin halua äitiä mukaan. Ja minulla oli äiti mukana aina ja sekään ei estänyt terkkarin kommentteja ja silti sain syömishäiriön. Kyllä sillä terkkarilla on se vastuu, että mitä laukoo lapsille.

-edellinen

Te ette tiedä pätkääkään, mitä se terkka on oikeesti sanonut. Kyllä se on surullista. Lapset puhuvat todella paljon mitä sattuu.

Ja edelleen: vahvasti suositellaan, että vanhempi on 5 lk:n terveystarkastuksessa mukana. Ap:n tytär on siis ollut reilu vuosi sitten 11 v, 5 lk, jos on nyt 12 v. Enkä enää ihmettele näiden juttujen jälkeen miksi tällaista suositellaan. Jos olisi terkka, niin haluaisin oman oikeusturvani vuoksi ehdottomasti, että vanhempi olisi mukana.

Valtaosalla on vanhemmat mukana, eikä se ole ollut mikään ongelma. En minä ainakaan tiedä yhtään oppilasta, jolla ei olisi ollut vanhempi paikalla

Vierailija
68/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen naisvihamielinen nillittäjä tänne on päätynyt? Itse voitin lapsena kädenväännössä kaikki luokallani yhtä toista tyttöä lukuunottamatta. Olin myös yksi niitä harvoja, joka pystyi vetämään leukoja. Ja ihan normaalit naisen kromosomit multa löytyy.

Tuolla nyt ei ole mitään tekemistä lihaksikkuuden kanssa.

Aha. No, lihaksia ei sitten varmaan tarvita mihinkään, kun voimaa riittää muutenkin :D.

-N/penkkimaksimi 60 kg

Lihaksista on hyötyä, mutta voimaan vaikuttaa myös moni muu asia kuin lihasten poikkipintala. Katso vaikka matalien painoluokkien voimannostajia niin huomaat heidän nostavan paljon enemmän kuin sinä, vaikka olisivatkin paljon kevyempiä.

Ovat myös lyhyitä. Enkä ole missään vaiheessa kertonut painoani, joten on turha vetää siitäkään johtopäätösiä. Kukaan ei myöskään ole väittänyt, että naiset olisivat keskimäärin yhtä vahvoja kuin miehet - täällä on kyseenalaistettu vain väite "naiset eivät voi olla lihaksikkaita".

Vierailija
69/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-edellinen

Te ette tiedä pätkääkään, mitä se terkka on oikeesti sanonut. Kyllä se on surullista. Lapset puhuvat todella paljon mitä sattuu.

Ja edelleen: vahvasti suositellaan, että vanhempi on 5 lk:n terveystarkastuksessa mukana. Ap:n tytär on siis ollut reilu vuosi sitten 11 v, 5 lk, jos on nyt 12 v. Enkä enää ihmettele näiden juttujen jälkeen miksi tällaista suositellaan. Jos olisi terkka, niin haluaisin oman oikeusturvani vuoksi ehdottomasti, että vanhempi olisi mukana.

Valtaosalla on vanhemmat mukana, eikä se ole ollut mikään ongelma. En minä ainakaan tiedä yhtään oppilasta, jolla ei olisi ollut vanhempi paikalla

En silti tajua miksi näin vihaista tekstiä ja miksi otat tämän näin henkilökohtaisesti?

Vierailija
70/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satutte muistamaan niin keväällä 2020 ei vanhemmilla ollut asiaa koulun sisälle koronan takia..

Vierailija
71/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v lihaksikas tyttö, kas kuin ei lentävä lehmä.

Vierailija
72/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos satutte muistamaan niin keväällä 2020 ei vanhemmilla ollut asiaa koulun sisälle koronan takia..

Kyllä itse ainakin pääsin mukaan terveystarkastukseen, mutta voi olla koulu/aluekohtaista.

Vierailija
73/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä todella ärsyttävää, kun näin tärkeään ja vakavaan keskusteluun jostain syystä eksyy joku idioottimeuhkasmaan, että tytöillä/naisilla ei voi ollalihaksia. Menisitte aukomaan vaikka johonkin pinnallisempaan keskusteluun.

Täälläkin on moni tuonut esiin traumojaan. Ja tämä ongelma koskee tosiaan niitä urheilevia poikiakin. Oikeasti lihavienkin lasten kanssa pitäisi olla sensitiivinen.

Vierailija
74/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vain mutta tuon ikäinen tyttö ei voi olla lihaksikas ellei hänelle ole syötetty jotain hormoneja.

Mitähän sinä höpötät? Paljon urheileva lapsi on lihaksikas.

Vierailija
75/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vain mutta tuon ikäinen tyttö ei voi olla lihaksikas ellei hänelle ole syötetty jotain hormoneja.

Kyllä voi, meidän 2-vuotiaskin on lihaksikas. Paksut lihaksikkaat reidet ja yläselässä ja olkapäissä myös paistaa lihakset. On liikunnallinen ja kova jumppaamaan, roikkumaan ja kiipeilemään. Ei ole yhtään pullukka mistään kohtaa.

Vierailija
76/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoohan ne rasvattomalle kilpabodarillekin että "ylipainoa", se on sokeaa liukuhihnahommaa.

Tulee dopingin haitat vastaan jos ylipaino johtuu lihaksista.

Onnistuu ilman aineita jos ei aivan kelvottomat geenit, sellaisiakin on.

Vierailija
77/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lajia tyttösi harrastaa? Ikävä kyllä monessa lajissa on vallalla vartalonkyttäyskulttuuri, joka ei ainakaan auta yhdessä terkkarin kommenttien kanssa. Kannattaa siis pitää herkät korvat sinnekin suuntaan, ettei siellä ainakaan ruokita syömishäiriöön johtavaa käytöstä lisää.

Vierailija
78/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lajia tyttösi harrastaa? Ikävä kyllä monessa lajissa on vallalla vartalonkyttäyskulttuuri, joka ei ainakaan auta yhdessä terkkarin kommenttien kanssa. Kannattaa siis pitää herkät korvat sinnekin suuntaan, ettei siellä ainakaan ruokita syömishäiriöön johtavaa käytöstä lisää.

Yleensä ne pahimmat ovat vielä isomahaisia vanhoja miehiä. Olin 172cm/57kg ja 15v, kun tällainen tarttui minua kyljestä ja sanoi: ”susta voisi tulla ihan hyvä, jos saisit 5kg pois.” En ikinä unohda.

Vierailija
79/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluterkkareille pitäis kyllä antaa syömishäiriöitä ennaltaehkäsevää koulutusta. Tuijottavat pituus- ja painokäyriä sekä painoindeksiä aivan sokeana kiinnittämättä huomiota edessä olevaan oppilaaseen. Laukovat kommentteja ajattelematta mitään. 

Itse muistan kun olin lievästi alipainoinen ja syynättiin joka kerta liikuntamäärää, ruokamäärää, ruoan laatua jne. Oli vaikea terkkarille kuvitella, että olen täysin vanhempieni kopio vartalonmallilta ja paino laahasi pituuden jäljessä. 

Ja tiedettävästi: Painoindeksi pätee vain täysin kerkivertopituisen, keskivertolihasmassan, keskivertovartaloisen kohdalla. Ei tarvitse paljon poiketa, kun painoindeksi vääristyy. Vähän pidempi kuin keskiverto, vähän lihasmassaa enemmän... 

Enemmän luottaa siihen mitä näkee ja vähemmän numeroihin. Voimakkaasti epäilen että aloittajan tytär on omannut keskivertoa enemmän lihasmassaa, näyttäen ihan normaalipainoiselta, mutta koska lihas painaa niin terkkari tuijotti vain vaa'an lukemaa... 

Aniharva, varsinkaan nainen, on niin lihaksikas että se vääristäisi lukemaa millään tavalla. Ei myöskään keskivertoa suurempi pituus, miksi näin olisi? Luusto ei montaa kiloa paina, jos siihen viittaat.

Painoindeksi ei perustu millään tavalla kehon koostumukseen. Paino jaettuna pituuden neliöllä. Lasten painoindeksissä mukaan tulee kertoimeksi sukupuoli ja ikä.

Matemaattisesti kaavaa on arvosteltu, koska lihasmassan ja pituuden poikkeama saa painoindeksin nousemaan ylipainoon. Lasten painoindeksi alkaa vääristyä, kun saman ikäluokan lasten pituudet alkavat poikkeamaan toisistaan (murrosiän alku, eri aikaan kasvupyrähdys) koska kertoin vastaa iän keskivertoa.

On myös kehitetty poikkeavan pitkille ja lyhyille muuntokaava, joka korjaisi painoindeksin vääristymää. 

Lähteet ovat aika matemaattisia, mutta löydät varmaan itsekin alkuperäisen kehittäneen Adolphe Quételet nimellä ja muuntokaavoista sekä virheestä mm. Nick Trefethen, mikäli kiinnostaa.

Vierailija
80/94 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksin voisi heittää jorpakkoon, vyötärön ympärys kertoo kaiken olennaisen ylipainosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi