Terkkari 11v urheilevalle tytölle: pitäisi syödä vähemmän
Sain eilen tietää, että kouluterkkari oli lapselleni (nyt 12v) 1,5v sitten möläyttänyt, että hänen pitäisi syödä vähemmän, koska painoa 43kg/150cm. Taustana tyttö treenaa n. 10-12 h/vko esimaajoukkueessa ja on lihaksikas. Jonka kyllä näkee jos katsoo lasta eikä pelkkää lukemaa.
Kotiin ei tästä tullut mitään viestiä.
Tyttö alkoi oirehtia muutama kuukausi tämän jälkeen ja mm. vähensi annoskokoaan lähes olemattomaksi, energiatarpeen ollessa kuitenkin valtavaa söi osittain epäterveellisiä välipaloja jne. + alkoi käyttämään jättihuppareita jne. Harrastuksessa tuli outoja paniikkikohtauksia jne.
Nyt tilanne alkaa olla hallinnassa, mutta siihen tarvittiin psykologin apua, paljon raskaita keskusteluita, valmentajilta extraa jne.
Tähän asti luulin, että ”oot läski” viesti olisi tullut esim. sosiaalisessa mediassa tms, mutta ei eilen kertoi viimein itse tästä episodista. Suututtaa ja surettaa. Ko. terkkari on onneksi jo eläkkeellä, toivottavasti tämmöisten sammakoiden laukominen ei ole yleistä (erityisesti ammattilaisilla), aiheuttaa pahaa jälkeä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen naisvihamielinen nillittäjä tänne on päätynyt? Itse voitin lapsena kädenväännössä kaikki luokallani yhtä toista tyttöä lukuunottamatta. Olin myös yksi niitä harvoja, joka pystyi vetämään leukoja. Ja ihan normaalit naisen kromosomit multa löytyy.
Tuolla nyt ei ole mitään tekemistä lihaksikkuuden kanssa.
Aha. No, lihaksia ei sitten varmaan tarvita mihinkään, kun voimaa riittää muutenkin :D.
-N/penkkimaksimi 60 kg
Henkilö voi olla voimakas olematta lihaksikas. Lihakset taas on ihan kaikilla ihmisillä.
Myöskään matalahkosta painosta ei tarvitsisi sanoa lasten kuullen. On näitäkin lapsia, jotka painavat vähän, mutta kasvavat ja voivat hyvin.
Itse olin pienenä oikeasti pulska, ja kyllä sitä valitusta oli raskasta kuunnella tuhdilta neuvolatätiltä. Siitä on seurannut eräänlainen "lihava" identiteetti - olen joskus oikein hämmästynyt omia valokuviani, joissa olen timmi.
Meinasin saada kilarin, kun terkkari alkoi valittaa lapselleni matalasta painosta ja määräsi koulussa kontrollipunnitukseen, vaikka päällekin näkee, että lapsi voi hyvin (ja hän syö normaalisti). Tuli sellainen olo, että eikö mikään ole mennyt eteenpäin sitten oman lapsuuteni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää. Lapsia pitäisi varjella tuolta painovouhkaamiselta mahdollisimman pitkään. Moni aktiivisesti urheileva painaa suht paljon olematta lihava. Toisaalta joku voi olla rakenteeltaan niin siro, että paino on muka liian alhaalla, vaikka lapsesta näkee, että lihaksia ja energiaa riittää. Tuntuu, että monet näistä vanhan polven terkkareista ovat täysin epäsensitiivisiä näiden kysymysten kanssa.
Rakenteeltaan siro = hoikka/laiha
Aktiivisesti urheileva painaa suht paljon = ylipainoinen/lihava
Näin se vain todellisuudessa menee.
Rakenne on ihan eri asia kuin se, että paljonko on läskiä. Katso vaikka ihmisten ranteita ja nilkkoja, niin huomaat, että jotkut ovat pienempiä kuin toiset rasvaprosentista riippumatta. On plemassa kaikkia variaatioita: laihoja/rotevia, laihoja/siroja, lihavia/rotevia, lihavia/siroja ym.
Just tää. Mun ranteeseen ei ikinä mennyt eksän rannekello. Otti meinaan ranteen luut vastaan.
Ei ne ranteet ja nilkatkaan aina kerro siroudesta. Itellä on sirot nilkat ja ranteet, mutta iso lantio ja leveä rintakehä. Monilla keskivartaloltaan siroilla on paljon paksummat nilkat ja ranteet.
Joka tapauksessa ihmisillä on erilaisia luustoja, mikä vaikuttaa painoon ja ulkonäköön.
Ei ole... tuo on pelkkä läskien käyttämä tekosyy =D
Luiden painoero 1 kg maksimissaan.
Jep, mutta jokainen varmaan tajuaa, että isommat luut tarvitsevat ympärilleen enemmän erilaisia kudoksia. Ei se paino suoraan niistä luista tulekaan. Mut tää meni nyt tosiaan ihan sivuraiteille.
Painosta nillittäminen terkkarin taholta voi olla traumatisoivaa - onpa siihen syytä tai ei. Olen kuullut myös pojista, joilla on runsaan lihasmassan takia ollut painoa, ja terkkari on valittanut siitä. Lisäksi tyttöjä miettiessä tuossa esiteininä/teininä voi tulla rajukin hyppäys ihan rintojen kasvun ja lantion muuttumisen takia. Nuoren voi olla hankalaa suhtautua siihen ilman painon taivasteluakin.
Isommat luut... huomaa kyllä ettei tällä palstalla tietämyksellä loisteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen naisvihamielinen nillittäjä tänne on päätynyt? Itse voitin lapsena kädenväännössä kaikki luokallani yhtä toista tyttöä lukuunottamatta. Olin myös yksi niitä harvoja, joka pystyi vetämään leukoja. Ja ihan normaalit naisen kromosomit multa löytyy.
Aha. No, lihaksia ei sitten varmaan tarvita mihinkään, kun voimaa riittää muutenkin :D.
-N/penkkimaksimi 60 kg
Henkilö voi olla voimakas olematta lihaksikas. Lihakset taas on ihan kaikilla ihmisillä.
Ja miten se onnistuu? Takoitatko lihaksikkaalla vain bodarityyppejä? Näkyy mulla mm. ojentajien ja pohjelihasten rajat läpi selvästi, vaikka en voikaan olla lihaksikas koska olen nainen. Vahva lihas voi myös painaa enemmän, vaikka se ei näyttäisikään järin pumpatulta (solutaso).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan järkyttävää. Lapsia pitäisi varjella tuolta painovouhkaamiselta mahdollisimman pitkään. Moni aktiivisesti urheileva painaa suht paljon olematta lihava. Toisaalta joku voi olla rakenteeltaan niin siro, että paino on muka liian alhaalla, vaikka lapsesta näkee, että lihaksia ja energiaa riittää. Tuntuu, että monet näistä vanhan polven terkkareista ovat täysin epäsensitiivisiä näiden kysymysten kanssa.
Rakenne on ihan eri asia kuin se, että paljonko on läskiä. Katso vaikka ihmisten ranteita ja nilkkoja, niin huomaat, että jotkut ovat pienempiä kuin toiset rasvaprosentista riippumatta. On plemassa kaikkia variaatioita: laihoja/rotevia, laihoja/siroja, lihavia/rotevia, lihavia/siroja ym.
Just tää. Mun ranteeseen ei ikinä mennyt eksän rannekello. Otti meinaan ranteen luut vastaan.
Ei ne ranteet ja nilkatkaan aina kerro siroudesta. Itellä on sirot nilkat ja ranteet, mutta iso lantio ja leveä rintakehä. Monilla keskivartaloltaan siroilla on paljon paksummat nilkat ja ranteet.
Joka tapauksessa ihmisillä on erilaisia luustoja, mikä vaikuttaa painoon ja ulkonäköön.
Jep, mutta jokainen varmaan tajuaa, että isommat luut tarvitsevat ympärilleen enemmän erilaisia kudoksia. Ei se paino suoraan niistä luista tulekaan. Mut tää meni nyt tosiaan ihan sivuraiteille.
Painosta nillittäminen terkkarin taholta voi olla traumatisoivaa - onpa siihen syytä tai ei. Olen kuullut myös pojista, joilla on runsaan lihasmassan takia ollut painoa, ja terkkari on valittanut siitä. Lisäksi tyttöjä miettiessä tuossa esiteininä/teininä voi tulla rajukin hyppäys ihan rintojen kasvun ja lantion muuttumisen takia. Nuoren voi olla hankalaa suhtautua siihen ilman painon taivasteluakin.
Eipä niin, jos tosissasi olet sitä mieltä, että ihmisten kokoerot johtuvat vain läskin määrästä eikä rakenteesta. Mutta sähän vaan provoat ja yrität ärsyttää huviksesi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdella saman sukupuolen edustajalla, jotka ovat saman pituisia ja ikäisiä voi olla puoli kiloa eroa luuston perusteella. BMI ei perustu ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N/penkkimaksimi 60 kg
Lihaksista on hyötyä, mutta voimaan vaikuttaa myös moni muu asia kuin lihasten poikkipintala. Katso vaikka matalien painoluokkien voimannostajia niin huomaat heidän nostavan paljon enemmän kuin sinä, vaikka olisivatkin paljon kevyempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan sanonu että pitäisi syödä enemmän
Ei, lapsi kertoi, että tuntui erityisen pahalta kun muille oli sanottu, että pitäisi syödä enemmän ja hänelle, että vähemmän
Onkohan niin että tyttäresi käyttää nyt terveydenhoitajaa tekosyynä. Kuullostaa erikoiselta tuo "muille" juttu. Terveydenhoitaja jäänyt eläkkeelle jne... Juttele tyttäresi kanssa muustakin kuin ruuasta, voi selvitä muitakin ongelmia joista haluaisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Sanoohan ne rasvattomalle kilpabodarillekin että "ylipainoa", se on sokeaa liukuhihnahommaa.
Tulee dopingin haitat vastaan jos ylipaino johtuu lihaksista.
Totta kai ruumiinrakenne vaikuttaa siihen miten ihmisen paino näkyy. Minä olen 162 cm pitkä ja painan 64 kiloa. Aika moni ei usko että painan noinkin "paljon", mutta minussa on vaan massa jakautunut tasaisesti ja ilmeisesti siitä on suhteellisesti paljon lihasta. Jos rasva olisi yhdessä kohtaa, vaikka lantiolla, niin tokihan sen siitä huomaisi helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin, jos tosissasi olet sitä mieltä, että ihmisten kokoerot johtuvat vain läskin määrästä eikä rakenteesta. Mutta sähän vaan provoat ja yrität ärsyttää huviksesi :D
Kahden ihmisen erot ovat todella pieniä jos ovat samaa sukupuolta, saman ikäisiä ja pituisia. Lihas ja läski kertovat lähes kaiken kahden ihmisen välisistä eroista, eikä tässä tapauksessa voi olla kyse kovin suuresta määrästä lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan sanonu että pitäisi syödä enemmän
Ei, lapsi kertoi, että tuntui erityisen pahalta kun muille oli sanottu, että pitäisi syödä enemmän ja hänelle, että vähemmän
Onkohan niin että tyttäresi käyttää nyt terveydenhoitajaa tekosyynä. Kuullostaa erikoiselta tuo "muille" juttu. Terveydenhoitaja jäänyt eläkkeelle jne... Juttele tyttäresi kanssa muustakin kuin ruuasta, voi selvitä muitakin ongelmia joista haluaisi keskustella.
Voin vakuuttaa, että muista asioista on keskusteltu ja syytä pahaan oloon metsästetty monelta eri kantilta kaksin ja psykologin kanssa, vihdoin löytyi jotain konkreettista, joka tuli vähän vahingossa sivulauseessa ilmi.
Ja tytöt nyt valitettavasti vertailevat kaikkea keskenään, myös terkkarin lausuntoja.
Ap
Lapsi on normaalipainoinen.
Tämän lapsen normaalipainon alue on 32.4 - 48.1 kg.
Lasten BMI-laskuri
Vähän samoja kokemuksia juuri 11-vuotiaana. Olen aina ollut lyhyt, enkä koskaan eriryisen siro. Harrastin kilpaurheilua painoluokkalajissa, joskin maltisilla viikkotuntimäärillä. Lyhyt ja tanakka terveydenhoitaja huomautti, että painoa on tullut vähän liikaa. Se jäi mieleen ja olin siitä harmissani, mutta en mihinkään toimenpiteisiin sen perusteella ryhtynyt. Harrastuksen takia lyhytaikainen laihduttaminen tuli kuitenkin tutuksi ja mahdollisuudet pahempaankin olisi varmaan ollut.
Aikuisiällä olen kiikkunut normaalipainon ylärajoilla, joskus vähän yläpuolella, nykyään normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kouluterkkareille pitäis kyllä antaa syömishäiriöitä ennaltaehkäsevää koulutusta. Tuijottavat pituus- ja painokäyriä sekä painoindeksiä aivan sokeana kiinnittämättä huomiota edessä olevaan oppilaaseen. Laukovat kommentteja ajattelematta mitään.
Itse muistan kun olin lievästi alipainoinen ja syynättiin joka kerta liikuntamäärää, ruokamäärää, ruoan laatua jne. Oli vaikea terkkarille kuvitella, että olen täysin vanhempieni kopio vartalonmallilta ja paino laahasi pituuden jäljessä.
Ja tiedettävästi: Painoindeksi pätee vain täysin kerkivertopituisen, keskivertolihasmassan, keskivertovartaloisen kohdalla. Ei tarvitse paljon poiketa, kun painoindeksi vääristyy. Vähän pidempi kuin keskiverto, vähän lihasmassaa enemmän...
Enemmän luottaa siihen mitä näkee ja vähemmän numeroihin. Voimakkaasti epäilen että aloittajan tytär on omannut keskivertoa enemmän lihasmassaa, näyttäen ihan normaalipainoiselta, mutta koska lihas painaa niin terkkari tuijotti vain vaa'an lukemaa...
Aniharva, varsinkaan nainen, on niin lihaksikas että se vääristäisi lukemaa millään tavalla. Ei myöskään keskivertoa suurempi pituus, miksi näin olisi? Luusto ei montaa kiloa paina, jos siihen viittaat.
Olitko mukana terveystarkastuksessa? Vai mistä tiedät mitä terkka oli sanonut? Älkää helkkarissa menkö aina uskomaan niitä kersojanne. Just selviteltiin hirveellä resurssimäärällä tuon ikäisten hölötyksiä, jotka osoittautui perättömäksi. Syitä siihen on useita.
Asia ei mene näin: lapsi joko puhuu totta, tai valehtelee.
Minun painoa kytättiin koko ala-aste, koska kasvoin nopeasti ja urheilin paljon. Olin siis todella laiha silloin ja terkkari epäili syömishäiriöitä. Tuloksena oli, että opin kyttäämään painoa itsekin. Ja kun kasvu loppui ja urheilun vuoksi lihasmassa nosti painoa, alkoi syömishäiriö.
Terkkareiden koulutuksessa pitäisi ottaa tätä enemmän huomioon. Oma tyttö on nyt koulussa ja juuri pohdin, että kuinkahan tämä nykyisin menee. Toivottavasti meidän lapsen koulussa on järkevä terkkari.
Itse kouluterveydenhoitajana koen, että lapsen syömisen määrän kommentointi tai suhteellisen pituus-paino% oleellisten muutosten esittely lapselle itselleen on asiatonta ja vahingollista. Jos terkalla huoli lapsen kasvukäyriin tai syömistottumuksiin liittyen herää, tulisi asiasta olla huoltajaan yhteyksissä, sillä harvempi alakouluikäinen päättää omista syömisistään siinä määrin, että se olisi merkittävää kasvun kannalta. Tämäkin puheeksiotto hienotunteisesti ja yhteistyön hengessä syyllistämättä ketään. Pienet vaihtelut ovat elämää ja isojen vaihteluiden kohdalla voi syynä olla jokin elimellinen sairaus tai kriisi. Helpompaahan se on nalkuttaa sokerinsyönnistä ja sen sanottuaan jättää asia lapsen omalle vastuulle, mutta hyvää terveyden edistämistä se ei ole.