Lapsi ei saanut laulaa Jouluyötä
Tänään oli lapseni (tyttö, 11v) luokalla ollut joululaulutunti, jossa lapset saivat toivoa, mitä joululauluja laulettiin. Tyttöni oli toivonut Jouluyö, juhlayötä, kun ovat sitä mummonsa kanssa laulaneet. Opettaja oli kuitenkin sanonut, että laulu oli "liian uskonnollinen", kun paikalla oli myös ET-oppilaita ja muiden uskontokuntien edustajia.
Minusta on tärkeää ja hyvä, että erilaiset ihmiset tarpeineen otetaan huomioon, mutta siitä en pidä, että omaa kulttuuria aletaan sensuroimaan koulussakin. Kirjoitin tietysti opettajalle. Mielenkiinnolla odotan vastausta.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ei vieläkään ole tullut vastausta että miksi nämä kovan luokan ateistit silti viettävät joulua.
Samasta syystä kuin "kovan luokan" tapakristitytkin. Perinne ja lahjat. Aika harvassa suomalaiskodissa enää 2020-luvulla joulu on oikeasti uskonnollinen juhla. Evankeliumi saatetaan lukea muodon vuoksi ja perinteisiä joululauluja kuunnella. Siinäpä se.
Joulua ei voi olla ilman uskoa, kristinuskoa. Ateistina et joulua vietä lainkaan, ei kuusta ei mitään, ellet ihan valheellinen ja naurettava tahdo olla. Yhtä hyvin voi kakarasi sitten laulaa hoosiannaa. :D
Miksi ei voisi olla? Itse syön tänä jouluna intialaista ruokaa, katson amerikkalaista hömppää telkkarista ja ehkä palstailen siinä sivussa. Silti se on joulu. Jouluhan on vain yksi kalenteriin merkitty päivä, jonka jokainen voi viettää juuri niin kuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hullua, kuinka täällä suuri osa syyttää muualta tulleita. Ei näille muiden uskontojen edustajille ole yleensä mikään ongelma laulaa uskonnollisia joululauluja. Kyllä ne ovat ihan supisuomalaisia ateistiperheitä, jotka vaativat kaikkien uskonnollisten joululaulujen kieltoa muilta kuin uskontotunneilta.
Miesystävän naapurissa asuu musuperhe joka lykkää postilaakosta (halvan) joulukortin joka vuosi. Siinä joku lumihiutale. Ei vahingossakaan mitään uskonnollista eikä joulupukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua, kuinka täällä suuri osa syyttää muualta tulleita. Ei näille muiden uskontojen edustajille ole yleensä mikään ongelma laulaa uskonnollisia joululauluja. Kyllä ne ovat ihan supisuomalaisia ateistiperheitä, jotka vaativat kaikkien uskonnollisten joululaulujen kieltoa muilta kuin uskontotunneilta.
Miesystävän naapurissa asuu musuperhe joka lykkää postilaakosta (halvan) joulukortin joka vuosi. Siinä joku lumihiutale. Ei vahingossakaan mitään uskonnollista eikä joulupukkia.
Ja pah! Ai muka supisuomalaisten ateistien tlimesta tätä tehdään! Eiköhän se ole kaikille itselleen rehellisille selvää, keitä nämä vouhkaajat ovat. Ovatkin sitten ateisteja tai mitä hyvänsä, merkittävämpi tapa kuvata kyseistä porukkaa on käyttää sanaa ”woke-hörhöt” eli vasemmiston porukkaan kuuluvat, viherfemnisitit.
Mitä v- ttua nyt taas.
Alan olla täysin väsynyt tähän "ei-uskonnollinen" sitä tätä tota -hömpötyksen. Jukolauta joulu on KRISTILLINEN juhla. Joulua ei olisi olemassa ilman kristinuskoa. Jos haluat viettää joulua, niin ota tämä huomioon.
Vietä vaikka jotain vatun sol invictus-kekri-köyri-juhlaasi jos on pakko uskonnottomana jotain joulukuun lopussa viettää.
Lasten päiväkodeissa ja kouluissa muuten nämä i-uskoiset eivät ole koskaan asettuneet vastahankaan joulun kristillisen sisällön kanssa, he käsittävät että se on eri kulttuurin juhla ja thats it, ei loukkaa joku jeesuskuvaelma heitä.
Suurimman älämölön joulun kristillisyydestä tekevät nämä elämänkatsomustietolaiset, kirkosta eronneet. Yritäpä SILLE PORUKALLE tehdä jotain joulukuvaelmaa niin suu vaahdossa huudetaan,e ttä uskonnon pakkosyöttämistä.
Voi v- ttu tää maa on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Omia perinnejuhlia ei saa viettää eikä perinteisiä lauluja laulaa mutta ramadania ja sen lopetusjuhlaa rummutetaan vuosi vuodelta isommin aivan kaikille.
Ja iltapäivälehdet julkaisevat uutisia suomalaisista naisista, jotka ihan vapaaehtoisesti kääntyivät rauhanusko i s l a m i i n :D Ikäänkuin aivopestäisiin ihmisiä kääntymään. Pitäähän m u s l i m e j a olla Suomessa tasa-arvoinen määrä meihin kristinuskoisiin verrattuna :)
tasa-arvoa kaikille kirjoitti:
On myös kiellettävä burkhat,huivit ja muut uskonnolliset merkit.
Aivan, ne loukkaavat muunuskoisia ja uskonnottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ei vieläkään ole tullut vastausta että miksi nämä kovan luokan ateistit silti viettävät joulua.
Samasta syystä kuin "kovan luokan" tapakristitytkin. Perinne ja lahjat. Aika harvassa suomalaiskodissa enää 2020-luvulla joulu on oikeasti uskonnollinen juhla. Evankeliumi saatetaan lukea muodon vuoksi ja perinteisiä joululauluja kuunnella. Siinäpä se.
Joulua ei voi olla ilman uskoa, kristinuskoa. Ateistina et joulua vietä lainkaan, ei kuusta ei mitään, ellet ihan valheellinen ja naurettava tahdo olla. Yhtä hyvin voi kakarasi sitten laulaa hoosiannaa. :D
Miksi ei voisi olla? Itse syön tänä jouluna intialaista ruokaa, katson amerikkalaista hömppää telkkarista ja ehkä palstailen siinä sivussa. Silti se on joulu. Jouluhan on vain yksi kalenteriin merkitty päivä, jonka jokainen voi viettää juuri niin kuin itse haluaa.
OK. Kuulostaa tarpeeksi haljulta ja kurjalta. Vielä kun varmistat ettet koristele mitenkään etkä polta kynttilöitä niin asia pihvi.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kuinka näissä keskusteluissa kristinuskosta tulee aina tärkeä osa kulttuuriamme. Tämä tärkeä osa ei kuitenkaan näy mitenkään tavallisessa arjessa. Rakentuukomme meidän kulttuurillinen identiteetti tapaukristinuskon varaan?
Kyllähän meidän koko asennemaailmamme ja moraalimme rakentuu juurikin kristiuskon pohjalle. Esim. suhteemme valehtelemiseen vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yule on muinainen germaanien talvijuhla ajalta ennen kristinuskoa. Sana joulu tulee siitä eikä sillä siis ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristuspäivä voisi olla osuvampi jos kristillistä juhlaa haluaa viettää. Kuka sitten toisi kristuspäivän aattona ne lahjat vai toisiko mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK. Kuulostaa tarpeeksi haljulta ja kurjalta. Vielä kun varmistat ettet koristele mitenkään etkä polta kynttilöitä niin asia pihvi.
Miksi sinun persettäsi hiertää noin paljon, että ihmisillä on erilaisia tapoja viettää joulua? Eihän sinun tarvitse tehdä samalla tavalla kuin minä teen. Sinä voit ihan vapaasti viettää omanlaisesi joulun. Olennaisinta on, että kenenkään joulusta ei tehdä toista parempaa eikä yritetä tukahduttaa asioita "suvaitsevaisuuden" nimissä. Siitähän tässä keskustellaan. Ei siitä, pidätkö sinä minun tavoistani vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kuinka näissä keskusteluissa kristinuskosta tulee aina tärkeä osa kulttuuriamme. Tämä tärkeä osa ei kuitenkaan näy mitenkään tavallisessa arjessa. Rakentuukomme meidän kulttuurillinen identiteetti tapaukristinuskon varaan?
Katsopa vaikka googlen avulla, miksi juhannusta vietetään (tai vietettiin enennen siirtämistä viikonlopulle) juuri Johanneksen päivänä tai miksi pääsiäinen on siinä kohtaa kalenteria kuin on. Joulusta nyt puhumattakaan. Sen jälkeen voit miettiä, minne meistä itse kukin päätyy, kun elämä tulee päätökseen. Saattaa hieman aueta uskonnon rooli asioiden taustalla.
Hautaan meistä itse kukin päätyy. Kaikki muu on ihmisten itse keksimää hörhöilyä.
Alat olla jäljillä. Haudasta tuossa tosiaan puhuttiin. Mieti vielä, mikä taho omistaa hautausmaat. Siitä löytyy se pointti.
Katolinen kirkko täälläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yule on muinainen germaanien talvijuhla ajalta ennen kristinuskoa. Sana joulu tulee siitä eikä sillä siis ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristuspäivä voisi olla osuvampi jos kristillistä juhlaa haluaa viettää. Kuka sitten toisi kristuspäivän aattona ne lahjat vai toisiko mitään?
Eikös Santa viittaa pyhyyteen? Vai olenko ihan väärillä jäljillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi. Et sinä voi määritellä, mitä kenenkin jouluun liittyy. Etkä varsinkaan voi yksittäisestä kommentista vedellä tuollaisia johtopäätöksiä. Tai voit, jos haluat osoittaa, ettet ymmärrä asioista mitään. Se, jos vastaa kysymykseen, ei tarkoita että vastaaja on ateisti saati että hän olisi joululauluja vastaan. Minulla soi joulukuussa päivittäin erilaiset joululaulut kotonani ja jos minulla lapsia olisi, saisivat he laulaa ihan niin paljon kuin haluaisivat. Vaikka hoosiannaa, jos se hyvältä tuntuu. En ole niin ahdasmielinen kuin sinä tunnut olevan eikä minulla siksi ole tarvetta lokeroida ketään tai luokitelle vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Ateisti voi halutessaan mennä vaikka jumalanpalvelukseen ja osallistua ehtoollisellekin. Ei sillä kenenkään vakaumusta aleta tenttaamaan :D
Mutta jos muksu joutuu kuulemaan koulussa Jouluyön niin pistät sirkuksen pystyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa vaikka googlen avulla, miksi juhannusta vietetään (tai vietettiin enennen siirtämistä viikonlopulle) juuri Johanneksen päivänä tai miksi pääsiäinen on siinä kohtaa kalenteria kuin on. Joulusta nyt puhumattakaan. Sen jälkeen voit miettiä, minne meistä itse kukin päätyy, kun elämä tulee päätökseen. Saattaa hieman aueta uskonnon rooli asioiden taustalla.
Hautaan meistä itse kukin päätyy. Kaikki muu on ihmisten itse keksimää hörhöilyä.
Alat olla jäljillä. Haudasta tuossa tosiaan puhuttiin. Mieti vielä, mikä taho omistaa hautausmaat. Siitä löytyy se pointti.
Hienoa! Nyt tavoitit pontin! Eli uskonto liittyy ihan jokaisen elämään tavalla tai toisella. Viimeistään sitten, kun sinne hautuumaalle kärrätään. Vaikka tilaisuus olisi kuinka epäuskonnollinen, maat on kuitenkin seurakunnan/kirkon omistuksessa eli uskonto on läsnä.
Jos uskonnot ovat peikko, joista ei saa puhua kasvaa lapsista ennakkoluuloisia. Eivätkä pienet lapset pysty mihinkään pitkiin diasulkeisiin keskittymään, joten miksi ei tutustuttaisi niihin musiikin kautta? Myös meidän omaa kulttuuria tulee tuoda esille, valtaosa ollaan kuitenkin luterilaisia.
Ja ihan turha mussuttaa, että kulttuuri ja uskonto ovat eri asioita. Kyllä meidän länsimainen kulttuurimme pohjaa voimakkaasti kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi. Et sinä voi määritellä, mitä kenenkin jouluun liittyy. Etkä varsinkaan voi yksittäisestä kommentista vedellä tuollaisia johtopäätöksiä. Tai voit, jos haluat osoittaa, ettet ymmärrä asioista mitään. Se, jos vastaa kysymykseen, ei tarkoita että vastaaja on ateisti saati että hän olisi joululauluja vastaan. Minulla soi joulukuussa päivittäin erilaiset joululaulut kotonani ja jos minulla lapsia olisi, saisivat he laulaa ihan niin paljon kuin haluaisivat. Vaikka hoosiannaa, jos se hyvältä tuntuu. En ole niin ahdasmielinen kuin sinä tunnut olevan eikä minulla siksi ole tarvetta lokeroida ketään tai luokitelle vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Ateisti voi halutessaan mennä vaikka jumalanpalvelukseen ja osallistua ehtoollisellekin. Ei sillä kenenkään vakaumusta aleta tenttaamaan :D
Mutta jos muksu joutuu kuulemaan koulussa Jouluyön niin pistät sirkuksen pystyyn?
Mistä sinä tuollaista päättelit? Juurihan kerroin, että JOS minulla olisi lapsia, he saisivat ihan vapaasti laulaa mitä haluavat. Edelleenkään se, että vastasin kysymykseen ateistien joulusta, ei tee minusta ateistia. Eikä varsinkaan wokea, joka yrittää tukahduttaa kaiken, mikä ei satu vastaamaan minun maailmankatsomustani. Minun puolestani koulussa saa ja jopa pitää laulaa ihan kaikenlaisia lauluja. Sitä on suvaitsevaisuus.
Ruotsissa vaihdettiin sanat mm Sibeliuksen tekemään joululauluun samasta syystä! Ollaan niin pirun kansainvälisiä että oma kulttuuri häviää!
Mutta moskeijan pakolliset käynnit on jokaisen suoritettava, kirkkoon ei taas ne toisten uskontojen lapset saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Nyt tavoitit pontin! Eli uskonto liittyy ihan jokaisen elämään tavalla tai toisella. Viimeistään sitten, kun sinne hautuumaalle kärrätään. Vaikka tilaisuus olisi kuinka epäuskonnollinen, maat on kuitenkin seurakunnan/kirkon omistuksessa eli uskonto on läsnä.
Nips naps tuon homman voi siirtää valtiolle, ja maat pois kirkoilta. Se näyttäis olevan suuntaus muutenkin Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä wokea. Suvaitsevaisuus ulottuu vain muualta tulleisiin. Ei suomalaisiin perinteisiin. Itse jos olisin ollut paikalla, olisi haastanut opettajaa tasa-arvoisesta kohtelusta ja siitä, että uskonnollisillakin on oikeus toivoa haluamaansa laulua. Eikä se ketään käännytä kristinuskoon, jos kuulee sanan Jeesus tai enkeli.
Isointa mökää kristillisista joululauluista koulussa pitävät meilläpäin ihan kotimaiset ateistit.