Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei saanut laulaa Jouluyötä

Vierailija
16.12.2021 |

Tänään oli lapseni (tyttö, 11v) luokalla ollut joululaulutunti, jossa lapset saivat toivoa, mitä joululauluja laulettiin. Tyttöni oli toivonut Jouluyö, juhlayötä, kun ovat sitä mummonsa kanssa laulaneet. Opettaja oli kuitenkin sanonut, että laulu oli "liian uskonnollinen", kun paikalla oli myös ET-oppilaita ja muiden uskontokuntien edustajia.

Minusta on tärkeää ja hyvä, että erilaiset ihmiset tarpeineen otetaan huomioon, mutta siitä en pidä, että omaa kulttuuria aletaan sensuroimaan koulussakin. Kirjoitin tietysti opettajalle. Mielenkiinnolla odotan vastausta.

Kommentit (224)

Vierailija
141/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei vieläkään ole tullut vastausta että miksi nämä kovan luokan ateistit silti viettävät joulua.

Samasta syystä kuin "kovan luokan" tapakristitytkin. Perinne ja lahjat. Aika harvassa suomalaiskodissa enää 2020-luvulla joulu on oikeasti uskonnollinen juhla. Evankeliumi saatetaan lukea muodon vuoksi ja perinteisiä joululauluja kuunnella. Siinäpä se. 

Vierailija
142/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koe olevani yhtään uskonnollinen, kuulun kirkkoon ja vietän kyllä kristillisiä juhlapyhiä. Rakastan joululauluja ja itseasiassa virsiäkin on tosi ihana laulella. Minua ei haittaa ollenkaan että uskonto näkyy yhteiskunnassa, vaikka itse en olekaan uskovainen. Jokaisessa maassa on joku pääuskontonunta, ja Suomessa se on kristinusko. Silloin on mielestäni aivan normaalia ja hyväksyttävää että se korostuu täällä. Samalla tavalla se pääuskonto korostuu esim (ja hyvin paljon radikaalimmin) jossain muissa maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joulurituaalit saiskin poistua koulusta , sillä täytyy koululaitoksen kunnioittaa kaikkia uskontokuntia eikä suosia vain yksiä.

Kaltaisesi saisi poistua maan päältä.

Vierailija
144/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenpä tästä Iraniin vauhkomaan, että minua ei kunnioiteta kun rukouskutsut kaikuvat ympäri maata ja valtaosalla vastaan tulevista on musta kaapu päällä. Eikö olekin hyvä idea?

Vierailija
145/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaan todella hillitysti kristillinen yhteiskunta. Suuri osa ihmisistä ei nykypäivänä koe olevansa uskonnollinen täällä. En ymmärrä tätä loukkaantumiskulttuuria. Eivät ne radikaalisti uskonnolliset maatkaan loukkaanu meidän puolestamme omassa maassaan.

Vierailija
146/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdenpä tästä Iraniin vauhkomaan, että minua ei kunnioiteta kun rukouskutsut kaikuvat ympäri maata ja valtaosalla vastaan tulevista on musta kaapu päällä. Eikö olekin hyvä idea?

Ei, tulisit pää kainalossa takaisin. Se sinä jo tiesitkin.

Vierailija
147/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, tulisit pää kainalossa takaisin. Se sinä jo tiesitkin.

Tuskinpa tulisi takaisin, kun ihan tarkkoja ollaan. 

Vierailija
148/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kuinka näissä keskusteluissa kristinuskosta tulee aina tärkeä osa kulttuuriamme. Tämä tärkeä osa ei kuitenkaan näy mitenkään tavallisessa arjessa. Rakentuukomme meidän kulttuurillinen identiteetti tapaukristinuskon varaan?

Katsopa vaikka googlen avulla, miksi juhannusta vietetään (tai vietettiin enennen siirtämistä viikonlopulle) juuri Johanneksen päivänä tai miksi pääsiäinen on siinä kohtaa kalenteria kuin on. Joulusta nyt puhumattakaan. Sen jälkeen voit miettiä, minne meistä itse kukin päätyy, kun elämä tulee päätökseen. Saattaa hieman aueta uskonnon rooli asioiden taustalla. 

Hautaan meistä itse kukin päätyy. Kaikki muu on ihmisten itse keksimää hörhöilyä.

Vierailija
149/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä turistinaiset jotka menevät esim irakiin, pukeutuvat sen uskonnon ja kulttuurin tapaan kuuluvaan peittävään asuun. Ei sinne muuten uskalla mennä. Olettaisi silloin, että jos sieltä tullaan tänne, osataan myös kunnioittaa tämän maan tapoja.

Vierailija
150/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei vieläkään ole tullut vastausta että miksi nämä kovan luokan ateistit silti viettävät joulua.

Samasta syystä kuin "kovan luokan" tapakristitytkin. Perinne ja lahjat. Aika harvassa suomalaiskodissa enää 2020-luvulla joulu on oikeasti uskonnollinen juhla. Evankeliumi saatetaan lukea muodon vuoksi ja perinteisiä joululauluja kuunnella. Siinäpä se. 

Juuri tämän vuoksi ei ole mitään syytä kieltää laulamasta Jouluyötä, juhlayötä. Se on monelle pelkkä osa joulun viettoa. Jotkut ottavat sen todesta, mutta se on heidän oikeutensa. Ja luulisi, että myös toisuskoinen tai ateistikin kestää tuollaisen laulun kuuntelemisen. Joutuuhan jokainen melkein joka päivä kuulemaan ja näkemään vaikka minkälaista sanomaa, kun liikkuu kaupungilla ja kaupoissa tai selailee nettiä. Jouluyö, juhlayö on varmasti harmittomimmasta päästä.

Vierailija
151/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja vielä puhuu Joulusta kun pitäisi jo kutsua juhlapyhäksi tai kiitospäiväksi yms?

Vierailija
152/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kuinka näissä keskusteluissa kristinuskosta tulee aina tärkeä osa kulttuuriamme. Tämä tärkeä osa ei kuitenkaan näy mitenkään tavallisessa arjessa. Rakentuukomme meidän kulttuurillinen identiteetti tapaukristinuskon varaan?

Katsopa vaikka googlen avulla, miksi juhannusta vietetään (tai vietettiin enennen siirtämistä viikonlopulle) juuri Johanneksen päivänä tai miksi pääsiäinen on siinä kohtaa kalenteria kuin on. Joulusta nyt puhumattakaan. Sen jälkeen voit miettiä, minne meistä itse kukin päätyy, kun elämä tulee päätökseen. Saattaa hieman aueta uskonnon rooli asioiden taustalla. 

Hautaan meistä itse kukin päätyy. Kaikki muu on ihmisten itse keksimää hörhöilyä.

Alat olla jäljillä. Haudasta tuossa tosiaan puhuttiin. Mieti vielä, mikä taho omistaa hautausmaat. Siitä löytyy se pointti. 

Vierailija
153/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja vielä puhuu Joulusta kun pitäisi jo kutsua juhlapyhäksi tai kiitospäiväksi yms?

Ei nyt sotketa amerikkalaista kalkkunapäivää tähän. Joulu on joulu vietti sitä uskonnollisesti tai ei. 

Vierailija
154/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia perinnejuhlia ei saa viettää eikä perinteisiä lauluja laulaa mutta ramadania ja sen lopetusjuhlaa rummutetaan vuosi vuodelta isommin aivan kaikille.

Vierailija
155/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonto ei ole kulttuuria.

Kaikki vasemmistolainen toiminta taas on.

Kaikki ihmisten toiminta on kulttuuria. Uskonto, tottakai.

Vierailija
156/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulua ei voi olla ilman uskoa, kristinuskoa. Ateistina et joulua vietä lainkaan, ei kuusta ei mitään, ellet ihan valheellinen ja naurettava tahdo olla. Yhtä hyvin voi kakarasi sitten laulaa hoosiannaa. :D

Vierailija
157/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia perinnejuhlia ei saa viettää eikä perinteisiä lauluja laulaa mutta ramadania ja sen lopetusjuhlaa rummutetaan vuosi vuodelta isommin aivan kaikille.

Missä näin?

Vierailija
158/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi en jaksa lukea ketjua, mutta voitte vaan miettiä, miltä tuntuu, kun teki miten teki, niin aina joku pahoittaa mielensä ja valittaa. Näille saa sitten iltakaudet vastailla. Itse pitää pysyä asiallisena, vaikka viestit ovat usein kaikkea muuta. Koskaan ei vanhemmille myöskään tule mieleen, että se oma lapsi voi muistaa väärin tai on ymmärtänyt väärin open sanomiset. En nyt väitä, että tässä tapauksessa olisi niin, mutta näitä sattuu koko ajan.

Vierailija
159/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä näin?

Kaikissa isommissa lehdissä, myös kaupat ovat alkaneet mainostaa ramadanilla.

Vierailija
160/224 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua, kuinka täällä suuri osa syyttää muualta tulleita. Ei näille muiden uskontojen edustajille ole yleensä mikään ongelma laulaa uskonnollisia joululauluja. Kyllä ne ovat ihan supisuomalaisia ateistiperheitä, jotka vaativat kaikkien uskonnollisten joululaulujen kieltoa muilta kuin uskontotunneilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme