Ilmoitin saikusta "liian myöhään" ja sain pomolta varoituksen - menikö oikein?
Viime torstaina olisi alkanut klo 12 työvuoro. Heräsin klo 10 aikoihin ja heti huomasin, että kurkku on kipeänä ja olo heikko, mittasin kuumeen ja soitin sitten saman tien töihin. Pomo puuskahti heti puhelimessa, että näistä pitäisi ilmoittaa jo viimeistään klo 7 aikaan aamulla töihin, jotta hän ehtii saada vuorolle tuuraajan.
Ymmärrän, mutta en minä herää vielä todellakaan tuohon aikaan ellei ole pakko ja sanoin, että mulle normaali rytmi on herätä 10-11 aikoihin... Nyt tänään sain töissä ihan suoraan vielä ihan suullisen varoituksen siitä, että olin "jättänyt työpaikan pulaan" kun en ilmoittanut saikusta aikaisemmin ja jatkossa kuulemma tulee ilmoittaa aina viimeistään klo 7 tai sitten mietitään seurauksia. Siis mitä helvettiä? En kai minä ala vapaa-ajallani vasten tahtoani heräämään klo 7 ellei siitä makseta???
Kommentit (70)
Ilmoitetaan niin pian kuin mahdollista.
Ei siihen sopparin voidaan sisällyttää jotakin kellonaikaa, että sairastun ennen tätä kellon lyömää.
Vasta ensimmäinen varoitus. Eikä edes kirjallisena. Tuleehan noita.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen sopparin voidaan sisällyttää jotakin kellonaikaa, että sairastun ennen tätä kellon lyömää.
Kyllä voidaan. Meillä on selkeä ohje, että jos sairastuu ennen työvuoroaan, niin pitää ilmoittaa asiasta heti esimiehelle ja tuoda lääkärintodistus saman päivän aikana tai päivä on palkaton.
No on paska työpaikka tuokin, mitä jos joutuu vaikka onnettomuuteen töihin tullessaan, saat varoituksen kun et kolaroinut jo klo 7 mennessä... voi helevetti!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monessa paikassa on tuo tietty aika. Yleensä mielestäni kyllä 8, mutta riippuu varmaan paikasta.
Ymmärrän tavallaan, mutta ei kai työpaikka voi minua velvoittaa heräämään joka aamu klo 7 siltä varalta jos vaikka satunkin olemaan kipeä... (Varsinkin kun olen kipeä ehkä kerran kahdessa vuodessa). Se aamu on kuitenkin vapaa-aikaani eikä työaikaa.
Ei tietenkään voi velvoittaa ilmoittamaan sovittuun aikaan ja menemään samantien lääkäriin. Meillä ei olla töistä pois ilman lääkärintodistusta ja työterveydestä on varattava aika ko. päivälle ennen klo 8:30, joten jos ei sitä tee, sairauspäivä on palkaton.
Mitä jos ei ole aikoja saatavilla?
Sit julkiselle jonottamaan. Ainoa keino ellei halua maksaa itse lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen sopparin voidaan sisällyttää jotakin kellonaikaa, että sairastun ennen tätä kellon lyömää.Kyllä voidaan. Meillä on selkeä ohje, että jos sairastuu ennen työvuoroaan, niin pitää ilmoittaa asiasta heti esimiehelle ja tuoda lääkärintodistus saman päivän aikana tai päivä on palkaton.
Reilu meininki. Ajat kolarin työmatkalla, joudut tiedottomassa tilassa sairaalaan ja palkkioksi saat palkattoman päivän, kun et pystynyt toimittamaan saman päivän aikana sairauslomatodistusta...
Sitten joku toinen käy vähän valittamassa selkäänsä (joka on vain ehkä vähän jumissa) tai flunssaa (nenä vuotaa, mutta ei kuumetta) ja saa sairauslomalapun ja palkallisen saikkupäivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen sopparin voidaan sisällyttää jotakin kellonaikaa, että sairastun ennen tätä kellon lyömää.Kyllä voidaan. Meillä on selkeä ohje, että jos sairastuu ennen työvuoroaan, niin pitää ilmoittaa asiasta heti esimiehelle ja tuoda lääkärintodistus saman päivän aikana tai päivä on palkaton.
No kerropa mikä kellonaika siihen teidän sopimukseen on merkitty?
Työnantaja ei voi velvoittaa heräämään 4 tuntia ennen vuoron alkua, ainoastaan sen vuoksi, että tarkistanpa nyt olenko terve.
Olen palkannut lääkärin, joka tarkistaa joka aamu 6.30 olenko työkunnossa. Näinkö täytyy toimia muidenkin?
Fakta on kuitenkin se, että työnantajalle tulee ilmoittaa viipymättä sairastumisestaan. Sairauskohtaus voi tulla vaikka työmatkalla.
Kaikki muut pykälät ilmoitusvelvollisuudesta ovat pätemättömiä.
Muistan miten työnantaja syyllisti, kun olin LÄÄKÄRIN määräämässä puhekiellossa, ja eivät saaneet sijaista tilalleni. Mutta paha se on puhetyötä tehdä, jos ei vaan ääntä ole. En minä viittomakieltäkään osaa.
Mä nukun kuumeessa 18 tuntia vuorokaudesa.